История
Достопримечательности
Окрестности
Церкви округи
Фотогалерея
Сегодняшний день
Библиотека
Полезная информация
Форум
Гостевая книга
Карта сайта

Поиск по сайту

 

Памятные даты:

 

Праздники

Памятные даты

 

Наши сайты:


Подготовьте себя заранее к поездке в

Ферапонтово

http://www.ferapontov-monastyr.ru/
http://ferapontov-monastyr.ru/catalog/
http://www.ferapontovo.info/
http://www.ferapontovo.org/
http://www.ferapontovo-foto.ru/
http://www.ferapontov.ru/
http://www.tsipino.ru/
http://www.patriarch-nikon.ru/

Прогноз погоды:


Ферапонтово >>>


Яндекс.Погода


На главную Карта сайта Написать письмо

На главную Библиотека ПАТРИАРХ НИКОН В ФЕРАПОНТОВОМ МОНАСТЫРЕ Патриарх Никон. Труды. Духовное завещание Никона, Патриарха Московского

ДУХОВНОЕ ЗАВЕЩАНИЕ НИКОНА, ПАТРИАРХА МОСКОВСКОГО


ДУХОВНОЕ ЗАВЕЩАНИЕ НИКОНА, ПАТРИАРХА МОСКОВСКОГО4639


Молитва1


Господи Иисусе Христе Сыне истиннаго Бога(л. 485 об.). Ты иже сошел еси с небес на землю, да покажеши нам путь и образ како приити нам от земли на небо. Ты иже претерпел еси крест и смерть, да покажеши и нам како претерпети скорби или смерть любве ради Твоея. Ты укрепи мя, Ты просвети мя, Ты подаждь ми помощь в скорбех претерпети гонения или заточения и иная кая оскорбления имене ради Твоего. Да освятит и очистит и спасет мя всепресвятая благодать Твоя от всякаго зла, и Твое Божество всепремилости воедино приимет мя недостойнаго и смиреннаго Никона, Патриарха, раба Твоего, во злоприлежениях моих вопиющаго к Тебе умильно. И яко милостив и человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем со Отцем и со Святым Духом ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Веры несумненное [мое].

Веруяй несумненно, не избирает коею смертию скончается: или от елинов, или от зверей, или гладом, или и от нужди великих трудов. Двех смертей не будет ти, о Никоне, а единыя и никтоже избежати возможет. Единое бо возложивый ся на Бога во всех нуждах своих, царствия ради небеснаго, и умере си мирови, ктому не ищет како скончается, ктому и не печется собою. Единое возложивый ся на Бога и елика творить успеет и везде приобрящет полезное души своей. Но и се, [да] весть точне яко Бога ради, на вся скорби несумненно предается, и во всяком месте спасение си обрящет. По вере бо нашей и благодать Божия дается нам: мала вера, мало и дается, больша же веруем, пребольша и благодати Его восприемлем; и подается терпения крепость. Но и ничто же не прилучится нам, кроме Божия промышления и устроения Его; точию же о душе. Смиренная моя, ищет от нас Бог самопроизвольное произволение от ума нашего; но Божия судбы неиспытанны суть. И сего ради подобает в терпении стяжати души наша. А претерпевый до конца, той спасется о Христе Иисусе Господе нашем. Ему же слава за вся ныне и присно и во веки веков. Аминь.


(л. 486) Во имя Отца, и Сына, и Святаго духа.


Завещаю и являю духовному настоятелю, иже по мне сущему, и всем еже о Христе братиям моим от перваго и даже и до последняго.

Аз окаянный и недостойный [и заключенный]4640 Никон Патриарх противу моея силы, Христовы ради любве и спасения моего же и всех братий моих, и еще жив сый, изложих сия написания.

Яко да и сущии с вами по моем отшествии начнут хранитися.

Лета убо моя к старости уже приближишася, и смертная [ми] чаша [в томлении моем] уготовляется: Впадех убо во многия и различныя моя болезни, и ничто ж ино возвещающу ми разве смерть и страшный суд Владыки моего Христа Бога. Сего ради боюся и трепещу, слышах бо Божественая писания глаголюща: истязан има быти настоятель о всех, иже по нем сущих, и аще может отсещи их от зла и не отсецает, кровь их от руку его Бог взыщет, и погибает таковый невнимателный и сам с ними, яко нерадив и ленив. Аще ли обличит, и запретит, и невозможет отсещи их от зла, он убо свою душу избавил есть; тии же во гресех своих умерут. Сего ради молю вас, отцы мои и братия святая и чада возлюбленная, аз [отец] недостойный [Патриарх] и брат ваш и раб за любовь Господа нашего Иисуса Христа давшаго Себя о гресех наших: Оскорбимся о мимошедшем время[е]ни жития нашего, подвигнемся о будущих благих. Да не леностию и нерадением здешнее житие провождающе осуждени будем в страшное второе пришествие Господне, какоже увидети имамы очима нашима день Господень великий и страшное Христово лице сияющее паче солнца, праведным отдающе неизреченная благая, грешным же томление и муки. Чтоже есть сего окаяннейши, или что сея скорби и печали горчайши. Якоже глаголет святый Ефрем, егда видим мирския человеки живших с женами и детьми и с ними пекущихся Царствию Небесному сподобивших; мы же (л. 486 об.) оставивше вся, сиречь, отца и матерь, жену и чада, и други любовныя, и весь мир, и яже в нем красная и славная, в скорбех и бедах пребывающа и с телесными страстьми, яко со львом и со змием борющеся день и нощь, и малаго ради нашего небрежения, и слабости, и преслушания, со блудники и с мытари, и с грешники, осуждени будем. Се же все страждем от многаго неразумия нашего, ибо оставихом великая и преславная, худейшими и ничесоже мнительнейшими прельщаемся и сих ради отпадаем любве всяческих Царя Христа и Бога. И того ради в страшный час смертный люте истязани будем, яко нерадиви и лениви. Тако бо глаголет Василий Великий: Мню убо, яко и велицыи светильницы и духоноснии отцы, ини же и святии мученицы страшный час смертный без изстязания преидоша бесовская мытарства. Тем же убо, братия, аще таковии велицыи и в велице подвизе сущии истязания своего си ожадают в час смертный, мы же, страстнии и окаяннии, како убегнем страшных и прегрозных оных истязаний и кое помилование улучим, иже на всякий час прогневающе [славе] Господа. И во всякой отраде, и покои, и безпечалии живуще, готова суть вся имуще: пищу же и питие, и одежду, и обущу и всякия вещи, ихже требуем; и о единой души своей не хощем попещися. Ине токмо памяти не имеем, како и что ради мира сего отрекохомся и Христу обещахомся терпети благодарно и доброрадостно всякую прилучающуся, и приходящю нам скорбь и тесноту велию иноческаго нашего жития, и смирения, и послушания, и Христоподобную нищету во всем имети. Но ниже о малем своем правиле попечение имамы, иже в церкви святой и в келии нашей; и якоже подобает ниже о трапезном и о монастырском благочинии; и ниже о пищи и о питии; и ниже о одеждах, и обущах; ниже о вещех, яже имамы в келии своей без благословения, но просто живуще, якоже мирстии. /.../4641 имуще печали о спасении нашем, но велико се непщуем, точию еже /.../ мира словом единым, делом же ни мало и не боящася (л. 487) ниже будущия муки, ниже страшнаго часа смертнаго, ниже сего яко помале умрети имамы. Яко ж, отцы наши и братия, и предстати имамы нелицемерному судищу Христову и слово воздати хощем о нашем монашеском житии, о делех же и о словесех, и о помышлениих наших, воистину имамы страшен и немилостив суд прияти, иже хощет быти нерадивым и ленивым. Аще бо праведник едва спасется, нечестивый же и грешный где явится. Сего ради отнюдь попечемся о Евангельских святых заповедех и о отеческих преданиях, и писаниях, и о еже зде, во завещании сем написаных преданий по свидетельству Божественных писаний яже суть сия.

О еже како подобает имети попечение настоятель самому, с ним же и всей братии [святаго] монастыря его; о церковном и всесвятем благочинии, и о соборней их молитве.

Прежде всего подобает самому настоятелю и всей братии его многое тщание и попечение, и подвиг прилежныя о сем показать, яко дався, иже [есть] во обители его благообразна и по чину духовному да бывает изряднее же чин святый церковный и вся [прочия] службы монастырския, якоже повелевают нам Божественная писания святая. Глаголет бо освященый и златоустый Иоанн великий светильник сице: Прежде всего потщимся о сем яко да купно, егда клепание возгласит, тогда вся сущая яже есть в руках наших обретающаяся во скоре отметнем и со потщанием мнозем и усердием крепким потецем ко божественому и красному пристанищу всепресвятому церковному, якоже Петр святый и Иоанн богословный ко гробу Господню всеспасительному. И не ждем конца святаго клепания и совершеннаго начала пения, и не глаголем, и ниже помышляем, яко аще прежде пойду, и много имам ждати, и вотьще и безполезно сидети. Глаголет бо о сем великий Афанасий Патриарх святый Александрийский, яко святии ангели во церкви святой предстоят (л. 487 об.) и видят нерадиваго и усердствующаго, всякаго познавают нам невидимо. И иже коего со благоговением твердым, и яже не тако сущих и приходящих сведят же и кленущихся, и празднословствующих и беседы пустышныя творящих назнаменуют. Глаголет же святый Ефрем сие сведый, яко грядущи ты на благое, и о едином слове блазе, такожде и о единой стопе ног твоих, мзду немалу восприимеши; и такожде же и грядущи ти на зло, о стопе же ножней, и о слове празднем твоем ответ имаши отдати в день судный и грозный. И паки тойжде глаголет: Аще убо клеплет брате, воспряни вскоре и прилежно тецы со тщанием в собор святый, и воздвигни руце твои к Богу, и поклонися ко престолу и благодати Его; и яко серна от тенета избегшая и якоже птица от пругла своего яко да и леняйся ин брат видя твое неизменное прилежание и единодушие воздвигнет и той свою смиреную душу на бодростное воспряновение. И ты сам яко уста Божия будеши: Изводяй бо честное от недостойнаго яко уста Моя будет, тако глаголет Господь. И елико пребываеши в соборе укосневая и ожидая, толико и большия благодати от Бога сподобишися, иже бо кто предварит и прежде приидет во святый церковный собор, той же прежде и милости сподобится от Господа Бога. Ибо якоже и земному царю аще кто приходит прежде и пребывает предстоя или приседя у палаты царския повсегда ожидая царьскаго произхождения, и коснит, и медлит всегда, и многажды тако творя, тогда любезно познаваем бывает таковый от самого царя, такожде похвален есть и от вельмож его. Ащели же кто нерадив и ленив зело, самого себе не брегий, с великим преобидением и напоследи всех приходяй, и таковый, яко нерадив и ленив, (л. 488) и от лица царева отвержен будет. Такожде и мы, братия моя возлюбленная, аще нерадети начнем о соборном правиле, и напоследи всех приходяще и прежде всех отходяще, и яко нерадивии и ленивии отвержени будем от Бога. Сего ради, братие, всякое земное дело и попечение, и леность, и сон отвергша, потщимся всегда прежде всех тещи на молитву [святую]. И тако всегда обретатися в начале и не ждати, дондеже сие или ино дело сотворить, и тогда пойти, или донележе прочии братия соберутся; но друг пред другом спешаще и друг пред другом ретящеся, якобы в расхищении плена: Яко аще кто прежде приидет, той паки и обогатится. Такодже и зде, в святом молитвенном соборе, аще кто прежде предворяя приходит, таковый же наипаче всех и обогатится небесным и всепресвятым [и] предгрядущим душеспасительным и превеличайшим, предвечным и неистленным богатством. Глаголют бо святии отцы, яко аще кто каковое любо дело творит и молитвенному и святому часу егда приспевшу уже, и не оставит прилучившагося того дела своего, сей от бесов зело обругаем есть. Диавол бо яко волк и хищник прехитрый, лукав вельми сый, и вести о сем, яко вместо сих [наших]4642 спасительных трудов Царьствия святаго Небеснаго, наследие таковый усердный восприимет. Аще кто потщися и всеприлежно понуди себе, спасения ради своего, на сие дело божественое и начнет прежде приходити, монах святый и всякий православный, во святый и божественый храм, дом Божий, еже бы ему верно помолитися и божественая словеса Евангельская и апостольская со вниманием умным послушати, тогда он, лукавый демон, сопротивная тому помышления приносит: Пожди, глаголя, дондеже соберутся братия и начнутся пения, и тако и ты тогда да пойдеши; овогда же вещи некия яко бе зело (л. 488 об.) благословенны и нуждны вельми и спасительны есть, прежде убо богоугодно сия сотворити и добре приустроити, и потом и ко церкви святой отыти. Спящим же человеком мечтания своя наипаче творит, овогдаже и больши сном погружает; сия ж убо содевает, яко да час от часа украдает молитвеннаго времени нашего спасенаго, и тем на ны Бога страшнаго в негодование велие и ярость подвизает. Весть бо, яко аще начало неискусно [потреб], тако и все отвержено и посрамлено будет: И якоже паки первая убо себе, вторая же Господеви принесе, отвержен бысть и неприятен. Такожде и ныне, иже прежде хотят суетныя и тленныя и земныя вещи приуправити, и того ради к началу божественых пений не восхощет приходити, такожде и сей отвержен от Бога бывает, и зело мерзостен и вельми ненавистен. Мы же убо вначале сие от себе отсечем и всеконечно отвержем таковое всепризлое и прелютейшее небрежение. Проклят бо, рече, всякий творяй божественное дело велие с небрежением, и люто бо есть сей обычай долгий исцеляти. Сего ради, предже всего понудимся, братие, сами собою и положим себе сей святый и правый закон и заповедь добротворительную: Воеже бы всегда поспешатися нам и прежде всех прилежно потщатися в соборе обретатися в божественнем и песнопетном деле, и со многоусердным тщатием притецати на душевную пищу. Точию да положим начало, и точию да начнем творити. И тако не оставит нас Господь Бог и дарствует нам милость Свою и послет всесильную помощь с высоты святыя Своея пренебесныя: Любит бо ны зело и хощет всем спастися и ищет спасения нам. И се всякий ведый буди, яко кто трезвяйся [есть], той прибыток пользы своея всеспасительныя обрящет, а леняйся, таковый люте отщитится. (л. 489) Якоже брашно сладко на трапезе и злато поверженое на распутии, и аще кто прежде приидет, той прежде и насытится, или преизобильно обогатеет в божественой цекви. Божественая и всеспасительная словеса сладчайшая послушником прилежным паче меда и сота, и паче тысящ злата и сребра, по святому Давиду. Аще кто прежде приидет, той прежде и благодати святыя насладится. А иже ленив и небрежлив, таковый спасительныя благодати чюжд есть, и яко лукавый и ленивый раб осужден будет. Аще бо трубе на брани трубящей и никтоже отлагает, но всяк тщится, да обрящется пред царем. И иже прежде приходяй, той же прежде по чести сподобляется. Зде же, трубе небеснаго Царя трубящей и созывающей к божественому и прекрасному пристанищу и церковному, сего ради не ожидаем, ниже косним, дондеже начнутся пения, и потщимся с радостию, и потецем с любовию, предваряюще друг пред другом и друг друга воздвижуще на славословие Спаса нешего Иисуса Христа. И тако пришедша в божественную и святую церковь, якоже в самом небеси с вышними силами ставше, и не точию телесное благообразие наше показати имамы, но и ум весь собрати со сердечным чювством; и не шепщуще, ни глумящеся, ниже глосяще, но стисни свои руце и соедини свои нозе, и очи смежи, и ум собери, мысль же свою и сердце возми на небо. И тако со слезами и стенанием милость Божию призывая и да никакож изыдеши когда от собрания без великия нужди. Сего убо ради, отцы и братия, понудим себе на дело Божие.

Прежде о телесном благообразии и благочинии попечемся, потом же и о внутреннем хранении. И дело свое возлюблено имамы, всех дел честнейши, еже к божественому пению и славословию всегда притекати и не скоро оттуду прежде отпущения исходити, и не шептати, ни глумитися, да не вместо Божественныя милости гнев Божий приимем. Сего ради божественый Златоуст учит глаголя: Да никтоже суетных и тленных вещая или помышляя, но вся земная от помысла изгнавше, и к небеси всего себе преложив (л. 489 об.) трезвящагося /.../4643 пуска стрелы. Первее о стоянии своем прилежание творит, и противу знамением со опасством велиим себе поставляет, и со всяцем и всеприлежным потщанием емлется за стрелы. Такожде и ты, хотяй стреляти лукаваго диавола главу, прежде об лечении своих чювств попецыся, потом же и о благостоянии внутренних помыслов. Чтоже есть ищемое, еже от нас истяжается, еже со страхом многим и украшенным благоговеинством совоздвиженое к правомыслию сокрушенным сердцем. Потомже сердечный нрав видимым образом показати ради стояния и ручнаго ради благочиния, и кроткаго и утишнаго ради гласа, тихое бо и кроткое любит Господь. На кого бо рече, призре, но на кроткаго и молчаливаго, и трепещущаго Моих словес. И к цареви убо земному и то беседуя всяким образом ухищряет, яко да много еже к нему благовеинство покажет. Сего ради и главным образом и связанием рук своих, и ног совокуплением, и спрятанием всего своего телесе: и о оных единех слово свое творит. О нихже, аще он царь, восхощет, ащели же другое что чрез оного волю вопросити дерзнет, то последнею казнь восприимет. Ты же небесному Царю предстояй, Ему же и сами ангели трепещуще предстоят, ты же не тако содеваеши, но отставив еже к Нему собеседование, о кале и о прасе и о паютине беседуеши. И како стерпиши, иже преобидеши Судию, и како не убоишися окаянне. Ниже разумееши, яко зде предстоит невидимо Царь небесе и земли и коегождо разум испытует, и совесть истязует, и ангели со страхом предстоят Ему. Но ты [же] сия не помышляеши, но сице небрежением и нерадением своим и ниже самого себе веси, о чем инему беседуеши, и о киих прошениях вещаеши. Не боишися, окаянне и [зло]страстне, яко тебе самому таковая иже на торжищах слышаная, во церкви святой не боящуся глаголати, и безчинными и нелепотными воплями обноситися, и во страшное оное время неполезная словесы вещати, и о суетных ти, и тяготных и минующих помышляющу, ленящуся и празднавающуся. Невозможно убо есть спастися нам, братие, таковая творящим и не боящимся страшнаго прещения Божия (л. 490) и праведнаго гнева. Страшно бо, еже впасти в руце Бога жива, се бо есть испытает сердца, истязует утробы и умное парение. Сего ради пророк убо со страхом вопиет: Из глубины воззвах к Тебе, Господи, и услыши глас мой. Виждь убо, како глаголет и молится из глубины сердечныя и с прилежным прилежанием, и з болезнующаю душею и сокрушеною мыслию. Такова бо молитва к небеси возводит. Якоже бо воды, дондеже по равной земли текут не воздвижутся к высоте, внегда же тыя от течения своего заградивше [путь свой], соберутся и утесняеми суть. Стрелы всякия борзейши воды ко высоте возлетают. Тако и человеческая мысль, дондеже убо в безстрашии и небрежении о себе пребывает [пре]много разливается и растичется. Внегдаже вещми прискорбными и печальным обстоянием утесняется согнетаема зелне, тогда частыя и чистыя и благопомощныя молитвы спасительныя к высоте возсылает. Сего ради пророк глаголет: Ко Господу внегда скорбети ми воззвах, и услыша мя. Мы же убо о всех сих согреим нашу совесть и оскорбим и утесним, ибо сице скорбяй, моляся, всяко возможет во /.../ душу божественую сладость скоро привлещи, еже от слез своих. Якоже бо облачное течение мрачен творит воздух, егдаже частыя испустит капли и по сем и дождь престанет, тогда тихо и светло соделовает [воздух]. И в се место оно тако и печаль, дондеже убо внутрь есть, помрачает наш помысл. Внегдаже молитвеными умиленными и разсудительными нашими глаголы, иже по них теплыми слезами от сих испразднится, тогда и суетных и всепрелестных мирских бесед отлучится и тако премногую влагает в душу свою светлость божественному убо заступлению. Якоже лучи некоторой пресветлой /.../4644 , (л. 490 об.) и якоже светильничный свет, сице и молитвенный свет святый бывает. И аще обучиши себе молитися со умным опасством, тогда не востребуеши от срамных учительства. Самому тебе Богу [в ных] озаряющу мысль твою кроме ходатая. Сего ради, во время молитвы нашея отвсюду со опасением собирающе смысл и к себе его обращающе, всякое отгоним из себе разтление и вся земная и тленная от помысла нашего вон изгнавше, ниже отнюдь земными и телесными и суетными пекущеся, и потщимся сами, елико можем, со страхом и любовию сея святыя службы не лишатися нимало. И се добре ведуще, яко аще же с неприлежанием сохраним по преданому нам уставу и правилу; и в нынешнем убо веце даруется нам здравие душевное же и телесное воеже бы нам работати Богу живу и истинну, и в будущем веце ожидати дне того всепресвятаго и всепресветлаго, в оньже со всеми святыми возсияет якоже Солнце. И вместо малых сих трудов Царствия небеснаго [бого] наслаждение уготованое восприимете.

Ащели же кто сице речет, яко зле имам, яже о вещех моих неуправленая. И никакоже отнюдь сего да не глаголем: Извет сий есть бесовский и самая прелесть диаволя. Бог убо егда нами презираем бывает, тогда и вся наша собраная до конца разсыпает. Аще и многа нужда нам есть, еже о жительстве нашем управити, но имам уже другое время, еже о сих вам совещавати. Ащели же в церкви о тленных и суетных кто глаголет, лутчи есть паче тому не приходити, нежели раздражити Господа. Подобает же нам единодушно о всяком благочинии церковном вельми попещися; таковому прекословнину непокоривому страхом Божиим зело /.../ (л. 491) Ащели же непокоривое и непослушное има, и аще мощно есть, и такова из ограды святыя да изженем; и аще досаждает или острейшая словеса вещает, но ты не оставляй врачевания, любимиче, аще бо ти днесь и враг бывает, но утре и друг прелюбезный будет ти. Ащели же он и утре враг ти будет, но сам Бог друг тебе будет. Понеже сице творяще, братию спасаем и себе милость от Бога о согрешениих наших приобрящем и премногое дерзновение, или рещи, надеяние величайшее еже имам ко Богу, и вящшу мзду восприимем паче и молящагося, сей бо единаго себе пользует. Учай же и наказуяй словом проповедания Божия, таковый и множайших спасает: Прежде убо сих Богови усвояет, иже всегда хотят, тихо и безмолвно Господеви предстоят, и сердцем смиреным Ему работати; потом же и оных, иже хотят множае безчинствовати. И тако мы настояще и [сами] себе сугубую приобрящем и спасительную пользу, и самого Владыку нашего и Бога посреди нас спребывающа и неотходяща имамы [прибыти], и коемуждо нас, от благочинствующих, подавающу невидимо венцы нетленныя, иже с трезвением бодрости и со страхом Божиим и трепетом умильным предстоящим Ему, и источники слез изливающим. Лукавый же демон к сему уже и ниже воззрети смеет к нам. Ащели же с небрежением и нерадением [нашим] во страшное оное время неполезная вещающу кому и о суетных предглаголющу, и всякое пренебрежество яже о себе имущу, видев бес [яко] некую храмину праздну и пометену и бездверну сущу и якобы пусту стоящу обитель, скоро внидет и сотворит сего человека, прежде убо всякия беседы творити на молитве о тленных и о земных, потом же и поглумлятися, таже извлачит его и вон от всего святаго пения на премногий смех и на празднословие. (л. 491 об.) Глаголет бо се во святой книзе Лествице духовней, яко убо трубе назнаменующей видимо убо собирающеся братия, невидимо же собирающеся бесове: овий убо у одра монаха предстояще и на том нем, и паки возлещи повелевающе дондеже совершенно начнется священное пение; овии же и на пении повелевают нам беседы творити и безлепо смеятися и шептати, и грохотати, яко да сим на ны Бога на гнев велий воздвигнут. Подобно же тому глаголется и в книзе Беседовнице: Братоборче некий, живяй во обители святаго отца Венедикта чюдотворца, и во время святаго пения любляше монах той глумитися и от песнопения из собора вон изходити. Святый же Венедикт виде беса во образе мурина со мнихом тем глумящася и вон его из церкви святыя извлачаща. Святый же Венедикт бияше монаха того жезлом, и оттоле преста он от таковаго обычая воеже ему изходити вон к тому. Ничтоже бо сего злейши есть, ни же душам нашим пагубнейшее, и ничто же убо тако может самого Бога подвизати и гневна быти на ны, якоже бо глаголет о сем святый Исидор: Яко ни Своея церкви Бог щадит ниже и святых и пречистых таин Своих, но в запустение предает того ради. Кажет бо в Ветсем законе: Святыня суть и святая святых [и] со священники беззаконными вся огню предаде. И Господь наш Иисус Христос прежде убо из церкве изгна бичем вся безчинствующыя иудеи, потом же и град, и церковь сего ради в расхищение и в запустение предаде. Подобно же тому и в старчестве речено есть сице. Яко старец некий беяше, и живяше в пустыни близ святаго града Иерусалима, и виде во сне старец той быти себе в церкви святаго Воскресения у Гроба Христа Бога нашего и обоня (л. 492) что смрад велий тяжкий во святой церкви и нестерпимый зело; и виде тамо два старцы священнолепы и вопрошаше их, глаголя: Отцы святии, повеждьте ми истину, откуды смрад сий злый исходит. Они же реша ему: От беззаконий церковников живущих зде. Старец же той рече им: То почто вы не очистите сего смрада презлаго. Они же отвещаша ему: Веры ими, брате, яко не мощно есть сих очистити инако развее огнем единым. И по мале времени по сих скоро приидоша перси и церковь Святаго Воскресения Христова и Святый град Иерусалим разоривше и весь в запустение положивше, и церковники пребеззаконствующия вся огнем пожгоша. Глаголет бо о сем пророк: Проклят есть всяк творяй дело Господне с небрежением, иже не почитает божественная [любопре] честно. Аще бо и Господь наш Иисус Христос, иже предбывый с нами зде на земли, таковый имея кроткий и смиреный нрав Свой пресвятый и образ пречистый, иже даде за спасение всего мира плещи Своя святыя на раны за ны, и ланиты на ударение, и пресвятейшее лице на оплевание, и никакоже и никогдаже, и ниже даже и до слова Своего преяростнаго подвижеся [ни на когоже]. И якоже тогда виде Сам во святой церкви о тленных и о земных иудеи упраждняющыяся не утерпел, но восприим бич вервный извитый и начат их бити Своима пречистыма рукама не яростне и ниже гневом распалився, но нам Собою образ подаде такожде творити, но не чрез естество наше сверепитися на братию свою. И аще видим кого ныне во [все]святой и божественой церкви о земных и о тленных упражняющася, и тогда никакоже и мы умолчим, но возбраним (л. 492 об.) и созапретим таковым бестрашным самочинником и непокоривым церквомятежником. И аще мощно есть, подобает таковаго наказать и вон из святыя церкви изжинати. Тако бо и Златоустый святый повелевает с таковыми ж презлыми творити. Подобно же ему и во священных правилех глаголется: Яко не подобает епископу или священнику бити вернаго или невернаго согрешающа. Ащели же узрят кого во церкви молвы творяща о тленных и суетны, таковаго подобает епископу или священнику своими руками бити и из церкви, якоже и самому Христу, изженути. Глаголет же ся и во святой Лествице: Яко предстоящу на молитве великому оному пастырю Иоанну, усмотрив сам неких от братий на молитве беседы творящих, их же он, пастырь, отлучил на седмь дний и повеле [им] в запрещении том вне церкви стояти и покланятися входящим и исходящим. Дивно же есть, яко и причетницы, тогда сущии, на толико ж время отлучишася от него.

Ащели же прилучится с нами быти на соборной молитве мирскому человеку, или иному гостю сущу, ащели же [и] от великочестных есть, тогда наипаче подобает нам не творити беседы на молитве яко да от зазрения мы убежим и на себе гнев Божий не привлечем. Обычай бо есть миряном зазирати и насмехатися монахом безчинствующим. И таковым опасством благообразным бывше, и онаго да не соблазним: Всяк бо монах творяй миряном соблазн, таковый о себе не узрит света Божия пренебеснаго. Но аще нужда кая нам будет к таковым, достодолжное поклонение и целование о Христе сотворивше и обычный мир рекуще, и паки перваго /.../ го молчания да держимся. Ащели же он начнет беседовати, /.../ же ему и воспретим с кротостию: Сице ничтоже бо тако пользует мирския человеки, (л. 493) якоже монашеское благочиние и благоговеинство. Сего ради, никакоже и никому [да сварих] на пении святом отнюдь не глаголати кроме настоятеля самого, и келаря, и уставщика, и надзирателя [наблюдца]. Да и тем во кратце благоговейно и тихо мерно нуждное зело слово прорещи и о церковном токмо благочинии невелегласно [ж], но шептанием, да и прочих не усумнят и не смутят; и аще кого видят [нелепо] что творяща или козлогласяща и глаголюща преизлишше сих преданий благочиных и никакоже да умолчат, но да возбранят и запретят. Глаголет бо божественный Златоустый: Яко не токмо возбранити подобает празднословящих и буиих, но и от священныя ограды отженути их. Такожде и священныя правила повелевают. Ащели же приидет нужда велия и неизбытная что [кому] проглаголати, и тогда подобает с помаанием искуснейшим вон от святаго пения изыти, или по совершении пения возглаголати; и прежде всего исполнения и отпущения не исходити из церкви кроме великия немощи по телеси или нужднаго ради велми дела монастырскаго. Глаголет бо ся в старчестве: Яко поп дивный Аммоний литургисая во церкви и виде ангела Божия седяща одесную святаго олтаря, и входящих во святую церковь со умномыслием верным и бодроправым тщательством, написоваше имена их во книге вечнаго живота, а лености деля вон излазящих, изглаждаше имена тех. Сии же по триехнадесят днех и умроша суща. Да си сведуще, братие моя, не подобает нам изходити вон из церкви прежде отпуста от божественаго пения, и ниже во церкви с места на место преходити. Глаголет бо святый Симеон новый Богослов: Подобает убо нам, братие, предстоящим на молитве, рыдания прилежнаго и воздыхания сердечнаго и слезоточения теплаго никакоже в забвение полагати, но умиленно прежде предстояти всяко и всегда со многим трепетом, ниже ноги от ноги преставляти, и ниже от места на место прехождати, (л. 493 об.) ниже отсланятися к стенам или ко столпу, ниже приближатися друг другу и шептати и глумитися. А кому будет нужда изыти вон от пения, и он да идет в келию свою, а пред церковию и пред трапезою не стояти ни с кем и ниже седети; да не и прочии и инии братия пристанут и начнут стояти с ним или собеседовати безвременно [и неполезно]. Сего бо ради празднословия и о божественом пении пренебрежения великаго ради смерть всем человеком пренезапно приходит в мир. Ащели же кому будет нужда изыти от пения, то тихостным ступанием и главы поклонением с велиим молчанием ити в келию и паки скоро возвратитися на соборныя и святыя общыя молитвы. Ащели отшед монах и начнет тело угождати и спати или о чесом с ким иным празнословити, таковый пренебрежник и презоривый уставов святых преслушник злый воскоре имать впасти в руце врагов своих невидимых и видимых же. Глаголют бо тако всепресвятая и поучительная божественая и всеспасительная душ наших полезная Писания: не презирай убо божественыя службы церковныя святыя никогдаже, но бодрствуй к той повсегда, да не предан будеши врагом твоим.

Еже убо к вам дух зде слова моего и спасение: Препрошу и молю всех о Христе Иисусе. Ему же слава во веки. Аминь.




Ссылки:


1 РГБ. ОР. Ф. 178. № 9427. Л. 485 об. С данной молитвы начинается Духовное завещание Святейшего. назад

4639 РГБ. ОР. Ф. 178. № 9427. См. также редакцию и комментарий рукописного источника: Севастьянова С.К. Духовное завещание Патриарха Никона // Патриарх Никон и его время: Сб. науч. трудов ГИМ: Вып. 139 / Отв. ред. и сост. Е.М. Юхименко. М., 2004. назад

4640 Написано над строкой светлыми чернилами; в данном тексте подобные надписания даны в «/.../». назад

4641 Слово утрачено из-за обрыва угла листа; утраты в текте обозначены в «( )». назад

4643 Верхний край л. 489 об. подрезан. Первая строка текста не читается. назад

4644 Нижние строка и угол л. 490 затерты и не читаются. назад

Домашняя страница
священника Владимира Кобец

ЧИСТЫЙ ИНТЕРНЕТ - logoSlovo.RU

Создание сайта Веб-студия Vinchi

®©Vinchi Group