История
Достопримечательности
Окрестности
Церкви округи
Фотогалерея
Сегодняшний день
Библиотека
Полезная информация
Форум
Гостевая книга
Карта сайта

Поиск по сайту

 

Памятные даты:

 

Праздники

Памятные даты

 

Прогноз погоды:


Ферапонтово >>>


Яндекс.Погода


Наши сайты:

http://www.ferapontov-monastyr.ru/
http://www.ferapontovo.info/
http://www.ferapontovo.org/
http://www.ferapontovo-foto.ru/
http://www.ferapontov.ru/
http://www.tsipino.ru/
http://www.patriarch-nikon.ru/
На главную Карта сайта Написать письмо

На главную Библиотека ПАТРИАРХ НИКОН В ФЕРАПОНТОВОМ МОНАСТЫРЕ Патриарх Никон. Труды. Слово отвещательное

СЛОВО ОТВЕЩАТЕЛЬНОЕ


Патриарх Никон.Труды

Научное исследование,

общая редакция В.В. Шмидта


СЛОВО ОТВЕЩАТЕЛЬНОЕ1


(л. 1) к читателем книги сия, толкования святыя Литургии и прочих церковных таинств, Великаго Государя Святейшаго Никона, архиепископа Московскаго и всея великия и малыя и белыя России Патриарха


В нем же и о крестном изображении, яко первыми тремя великими персты подобает изображати всякому христианину на лице своем знамение креста.

Глаголанное прежде от лица его к Собору бывшему при нем, в лето 7165-е (л. 1 об.) при державе царства Великаго Государя Царя и Великаго Князя Алексия Михайловича, всея великия и малыя и белыя России самодержца2 . Зазираху иногда нашему смирению, мне, Никону Патриарху, приходящии к нам в царствующий град Москву, потреб своих ради, Святыя Восточныя Церкве Святейшии Вселенстии Патриарси: Константиня града Афанасий, и паки святаго града Иерусалима, и святаго града Назарета, митрополит Гавриил, и прочии; и поношаху ми много в неисправлении Божественнаго песнопения, и прочих церковных винах. (л. 2) От них же едина есть и сия, яко треми персты, последними, двема малыми с великим палцем соединя, да двема прочими великосредними изобразующе творим на лице нашем знамение креста, от Феодоритова писания неведением внесшееся в печатныя книги, в великия Псалтири со возследованием, и малыя, и прочия рукописныя. А не повелением коего Царя или Патриарха, ниже Собором когда сошедшихся архиерей: прежде бо того вси треми первыми персты изображаху во образ Святыя Троицы: якоже и ныне многих еще видети есть, (л. 2 об.) елицы не ведают Феодоритова писания, якоже в простых мужей, и во всех женах от древняго обычая держащих. И мы, милостию Божиею Российский Патриарх Никон, не токмо себе ползы ища по апостолу, но и прочим, воеже спастися, возбнув убо от сего и разсмотрив яко многая со древнима бывшима и прежде мене святительствовавшими на Престоле нашем, нынешняя неслична и несогласна. Ово в словесех Божественнаго писания, ово в церковных чинех, якоже ми глаголаху они3 , ничим же иным доумевся (л. 3) внити во двор овчий, и искусити духи лстивыя, познати же истину точию дверми Божественнаго писания, а не сам собою. Многия убо собра елико возмогох обрести древних харатейных преводов книги славенска языка и сербска. И неудовлихся еще к сему, но болшаго ради уверения, послах и во святую гору Афонскую, в Грецию греческих ради преводов церковных и четьих, еже бы исправити новыя нынешния печатныя книги, и рукописныя неисправленныя их же по желанию моему и получих. (л. 3 об.) И исправих ими елико поспешествовася мне. С ними же и сию настоящую книгу, юже глаголю Скрижали духовныя, или откровение таин церковных, по умолению нашему посланную от Паисия Вселенскаго Патриарха в лето 7161-е, юже вскоре и превести повелех с греческа языка на славенский, и печатным тиснением издати. К ней же и иныя подобающия вещи, такоже превести повелех с греческа языка на славенский, печатным же тиснением издати повелех, якоже слово премудрейшаго иподиакона Дамаскина Студита о Кресте. В нем же изложено (л. 4) яко треми первыми персты десныя руки изображати подобает всякому христианину на лице своем знамение креста во образ Святыя единосущныя и равнославныя Троицы, но новое сие и неприятное Церкви предание, еже печатаное глаголю московския печати, во Псалтирях со возследованием, в предисловии тоя Псалтири, лист 35 и в прочих. Еже глаголю Феодориту и Максиму Греку предати: о его же ми достоит ныне и изложити мудровании, якоже печатано тамо, како он мудрствует. Три персты равно имети вкупе повелевает: великий, иже глаголется палец, да два (л. 4 об.) последних, и прочия тамо чтый да разумеет: в них же полагает Святыя Троицы таинство. Два же перста, вышний указателный, да средний великий вместе сложити, и простерти. Великий убо перст имети глаголет мало наклонно. Им же образует два естества Христова: божество и человечество; Бог по божеству, а человек по человечению, во обоем совершен. Вышним убо перстом образовати глаголет божество, а нижним человечество, понеже сшед от вышних, спасе нижния. Согбение же персту толкует: яко преклонь небеса сниде на землю нашего ради спасения, и прочая тамо (л. 5) речения его неприятая: еже всячкески по всему не приемлется Церковию сие предание его. Яко и всякому познати мощно есть, яко не праве сказует обоя таинства. Ни в триех бо перстех, во двою глаголю малых, и в великом пальце, исповедуется добре Святыя Троицы таинство. Ниже во дву, указательнем глаголю и великосреднем извещается употребителне таинство воплощения Божия слова, яко в триех убо предреченных перстех по его мудрованию велие неравенство4 обрящется Святыя Троицы: и како слышите. Яко аще кто великий палец вознепщует быти вместо Отча лица, всяко возмнится (л. 5 об.) посему Отец быти болий Сына и Духа, великое бо к малому глаголется велико: яко же и великий перст палец к последним малым, глаголется великий. Во Святей же Троице несть первее и последнее, ниже велико и мало: но целы три ипостаси, и совершены суть, якоже Великий Афанасий во исповедании православныя веры глаголет. Его же начало. Иже кто хощет спасен быти. И хотяй мудрствовати кто по сему, Арию последовати имать, якоже и он умаляти будет Сына от Отца. Во двух же, указателном глаголю, и великосреднем персте, един простерт, а другий наклонен, по его мудрованию два Сына, (л. 6) и два состава, о единем Христе Бозе вознепщуется имети. Един убо иже от Отца рожденный, не отлучен Сын от Отца, другий же от Марии рожденный человек, по любви же соединився слову Божию, и тезоименно тому именуем: и будет посему Несторию еретику помогати, яко же и Феодорит иже (аще есть писавый сие предание) Несторию помагая, внегда на Кирилла Александрийскаго клевеща писа, и на правую веру, на третием Соборе иже во Ефесе, яко же пишет о несториеве ереси в деянии третияго Собора, (л. 6 об.) в начале книги Кормчии на листе осьмом печатаныя на Москве 158-го лета. И о Феодоритове ложнем списании в деянии пятаго Собора, в той же книзе на листе 12. Аще ли же кто восхощет совершенное богословие уведати на несториеву ересь и на оное списание помогающее Несторию (еже два великосредния персты отлучена от прочих, и простерта имети повелевает, и от того мнети по сему два Сына, и два лица: единаго от Отца не разлучена, яко же и персты три показуют; другаго же разлучена, яко же и та два (л. 7) перста разлучена суть от триех), да слышит внятно о сем, в толковании исповедания православныя веры: еже есть верую во единаго Бога: в книзе толкования святыя Литургии на листе 371-м. Яко единаго исповедует Сына, от Отца прежде век без матере рождена, и Того же в последняя от матере, без Отца. Отец убо благоволи, сиречь добре восхоте, и созда тело своего Слова, Дух же содейстова: зане едино есть действо и сила триех, и Слово едино воплотися и пребысть паки Сын и Слово, якоже бе (л. 7 об.) прежде5 Сын от Отца без матере, последи же Сын от матере без Отца. Не воплотися Отец, ниже Дух: яко же глаголет Великий Афанасий, но токмо Сын, да пребудет Сын един. Яко же есть рожден от Отца един без страсти, сиречь без жены, сице родися и от девы истинен Сын без страсти, сиречь без семене мужеска. И есть, и именуется Сын Бога и Отца по божеству, и Сын истинен человеческий по человечеству. Не два Сына, далече буди хула, но един Сын, соединен со двема естествома божества, глаголю, и человечества во единей (л. 8) ипостаси, сиречь во единем лице. И по сему предреченному истинному свидетелству, аще кто два простертая великосредния персты имать в крестном изображении слагати, и теми образовати хощет божество и человечество Сына Божия, всячески по всему неприлично творит, сопротивное же паче. Два бо Сына образовати будет: единаго от Отца, а другаго от матере рожденна, и два лица исповедовати, якоже и Несторий. Но Церковь Святая Православная сию ересь проклинает, учит же и проповедует о Сыне Божии два существа во единем же лице знати: (л. 8 об.) единаго и тогожде Сына прежде воплощения и по воплощении, неразлучна от Отца и Духа по божеству, аще и воплотися, яко же Сам глаголет, яко6 един несмь, но Аз, и пославый Мя Отец. И паки. Яко Аз во Отце7 , и Отец во Мне есть. И сего ради посему всякому возможно есть познати истину, яко идеже познавается, или исповедуется таинство Святыя Троицы во образовании, или в именех, тамо есть и Сын Божий во дву естеству, Бог по божеству, а человек по человечеству, лице же едино познавается, якоже и в триех первых перстех истинно образует, (л. 9) а не якоже по Феодоритову четвероипостасному разумению, еже единаго Сына в триех перстех, в дву малых и великом пальце исповедовати: в двух же великосредних другаго, по несториеве ереси познавати. И о сем убо тако суть. К сему же известихся о сем и уверихся наипаче и отонуду: и первее убо о сем ко Вселенныя председателю, Святейшему Патриарху Паисию архиепископу Константиня града вопросителне писах с прочими главизнами церковных вин, киими персты повелевает (л. 9 об.) Святая Восточная Церковь изображати на лице образ Креста; он же соборне вскоре возписали со многими подписавшимися архиерей рукама, еже и в книзе сей напечатавшася на листе 751-м, их же имена числом 39, яко треми токмо первыма персты Святая Восточная Церковь повелевает изображати на лице своем всякому христианину крестное изображение, а не инако. Потом же и настоящаго сего лета 7164-го и к прилучившимся при нас в царствующем сем граде быти потреб своих ради Божия (л. 10) града Антиохии Патриарху Макарию, и Сербския земли града Пеккска Патриарху Гавриилу, и Никейска града митрополиту Григорию, и Молдавскому и Сучавскому митрополиту Гедиону: такоже вопросителне писав послах, яко да подпишут на вопросе моем, како подобает имети о Кресте, коими персты изображати и на лице нашем. Они же вси без закоснения под клятвою подписавше сице. Аще кто не первыма трема великими персты десныя руки изобразует на лице своем образ Креста, да будет проклят, яко арменов (л. 10 об.) подражатель; иже той вопрос и с подписанием их в книзе сей напечатася. Еще же и от сего, внегда прилучися сего же настоящаго лета во обители Чюдове святаго архистратига Михаила, на память святаго Мелетия Патриарха Антиохийскаго, Царю быти со всем своим сигклитом и множеству народа. Тамо же и Макарию Патриарху Антиохийскому и прочим с ним, во время утренняго пения на чтении пролога, внегда бяше о Мелетии Патриарсе Антиохийстем слово, яко егда показа той Мелетий три (л. 11) персты, и не бысть знамения, егда же два сложив и един к ним пригнув, тогда яко огнь от руки его изыде. И прочая тамо. Тогда Патриарх Макарий возгласи к сему, мне на сие подвигшу его, и вопросившу: кия Мелетий три персты показа? Он же рече: мужие всего православия, слышите: аз преемник и наследник сего святаго Мелетия престолу, вем известно, яко сей святый Мелетий три первыя персты разлучены показа друг от друга, от них же и знамения не бысть. Тыя же паки трие соединив, ими же и знамение (л. 11 об.) показа. И аще кто сими трема персты на лице своем образ Креста не изобразует, но имать творити два последния соединя с великим пальцем, да два великосредния простерты имети, и тем образ Креста изображати, таковый арменоподражатель есть, арменове бо тако воображают на себе крест. К сему же и в Неделю Православия тому же Патриарху Макарию Божия града Антиохии, и Сербскому Патриарху Гавриилу, и Григорию митрополиту Никейскому в велицей соборней церкви пресвятыя (л. 12) Богородицы Успения, ту сущу Царю и всему сигклиту, той преблаженнейший Патриарх Макарий и прочии с ним стояще пред Царем и его сигклитом, и пред всем освященным Собором, внегда святым Божиим угодником подвизавшимся за Христа Церковь Святая вечное помяновение совершает, сопротивным же проклятие, показуя сложи три великия персты во образ Пресвятыя и неразделныя Троицы, сице глаголе, яко сими трема первыма великима персты всякому православному (л. 12 об.) христианину подобает изображати на лице своем крестное изображение. А еже кто по Феодоритову писанию и ложному преданию творит, той проклят есть. Тако же тогда проклинал и Сербский Патриарх Гавриил, и Никейский митрополит Григорий. И егда убо сия бываху делу же, сия богодухновенныя книги в конец (уже) произношашеся, тогда аз, милостию Божиею Российский Патриарх Никон, изволением Божиим, советом же благочестиваго Великаго Государя Царя и Великаго Князя Алексия (л. 13) Михайловича всея великия и малыя и белыя России самодержца по правилом святых духоносных отец, яже на коеждо лето управления ради церковных вещей повелевают к великому архиерею приходити, повелех собратися всем архиереом сущым во области нашей во уреченный день настоящаго сего лета от создания мира 7164-го. От воплощения же Божия Слова 1656-го, индикта 9, месяца априлиа, в 23 день. Иже и собрашася. Им же с прочими церковными винами изволих и сий (л. 13 об.) новозрелый плод, сию святую книгу во свидетелство на среду предложити, преоблеченную уже в красоту от славнаго греческаго языка во многородословный славенский язык, аще обрящут в ней яковый порок; они же ю пред нами соборне чтоша во многия дни с велиим прилежанием, всяку вещь и всяко слово со опасством разсуждающе. И обретоша ю всячески не токмо безпорочну, но к сему и славе, и похвале, и великому удивлению быти достойну. Видеша бо в ней все сокровище христианскаго (л. 14) таинства отверсто, и пользу всем неоскудно готову сущу предлежащу, и много о сем Бога благодариша, яко таковое сокровище безценное открыв дарова, его же ниже слыша кто когда. По чтении же тоя книги разсмотривши мы соборне от словес Паисиины грамоты, и иподиакона Дамаскина Слова о Кресте, и от подписавшихся к вопросу нашему Макария Патриарха Антиохийскаго и прочих с ним, яже суть писаны в сей книзе на листе 757-м. К тому же и от держащагося еще древняго обычая до печатных (л. 14 об.) книг Псалтирей, в них же сказуемое Феодоритово и Максимово изложение о крестном изображении печатано, яко трема токмо первыма великима персты изображах на лице своем образ Креста, якоже и ныне многих видети есть, елицы не ведают Феодоритова списания, изгласихом вкупе и о крестнем изображении с прочими церковыми винами утвердити, якоже Святая Восточная Церковь содержит, еже трема первыма великима персты всякому христианину изображати на себе крест, (л. 15) а еже Феодоритово и Максимово обретаемое в книзе Псалтире со возследованием московския печати, и во иных рукописанных писанно, еже два малыя последния соединити с великим пальцем, ими же неравенство Святыя Троицы показуется, и есть арианство. И еже к тому два великосредния простерты имети, и посему два Сына и два состава о единем Христе Бозе исповедовати, яко Несторию, о нем же зде напреди доволне рекохом, за кую (л. 15 об.) вину неприятне есть Церкви: сия всячсески отринути повелехом изрекше правило о сем сице: аще кто отселе ведый не повинится творити крестное изображение на лице своем яко же древле Святая Восточная Церковь прияла есть, и якоже ныне четыре Вселенстии Патриарси со всеми сущими под ними христианы повсюду Вселенныя обретающимися имеют; и якоже зде прежде православныи содержаша до печатания слова Феодоритова во Псалтирях со возследованием московския печати, (л. 16) еже трема первыма великима персты десныя руки изображати во образ Святыя и единосущныя и неразделныя и равнопокланяемыя Троицы, но имать творити сие неприятное Церкви, еже соединя два малыя персты с великим пальцем, в них же неравенство Святыя Троицы извещается, и два великосредния простерта суща, в них же заключати два Сына, и два состава по несториеве ереси, якоже прежде рекохом, или инако изображати крест: сего имамы (л. 16 об.) последующу святых Отец седми Вселенских Соборов и прочих поместных правилом, и Святыя Восточныя Церкве четырем Вселенским Патриархом, всячески отлучена от Церкве вкупе и с писанием Феодоритовым, якоже и на Пятом прокляша его ложная списания на Кирилла архиепископа Александрийскаго, и на правую веру, сущая по несториеве ереси, проклинаем и мы. И к сему настоящему правилу и ко прочим вещем Божественнаго писания обретаемых в книзе сей, (л. 17) и руки своя подписуем лета от создания мира 7164-го, от воплощения же Божия Слова 1656-го, индикта 9, месяца иуниа, 2.


(л. 17 об.) НИКОН, Божиею милостию Архиепископ царствующаго великаго града Москвы, и всея великия и малыя и белыя России Патриарх.


Макарий, митрополит Великаго Нова града и Великих Лук. (л. 18) Корнилий, митрополит Казанский и Свияжский. Иона, митрополит Ростовский и Ярославский. Маркел, архиепископ Волотоцкий и Великопермский. Лаврентий, архиепископ Тверский и Кашинский. Иосиф, архиепископ Астраханский и Терский. Макарий, архиепископ Псковский и Изборский. (л. 18 об.) Александр, епископ Коломенский и Коширский. Троицы Живоначалныя Сергиева монастыря архимандрит Иоасаф. Из Владимира Рождественскаго монастыря архимандрит Иосиф. Чюдова монастыря архимандрит Иосиф. Всемилостиваго Спаса Новаго монастыря архимандрит Сергий. Симонова монастыря архимандрит (л. 19) Феодосий. Свияжскаго Богородицкаго монастыря архимандрит Антоний. Андроникова монастыря архимандрит Дионисей. Казанскаго Преображенскаго монастыря архимандрит Прохор. С Костромы Ипатиевскаго монастыря архимандрит Тихон. Из Нижняго Нова града Печерскаго монастыря архимандрит Иларион. (л. 19 об.) Хутыня монастыря архимандрит Евфимий. Пречистые Богородицы Иверскаго монастыря наместник Филофей. Из Ростова Богоявленкаго монастыря архимандрит Дионисей. С Костромы Богоявленскаго монастыря игумен Герасим. Богоявленскаго монастыря из за торгу архимандрит Аврамий. (л. 20) Знаменскаго монастыря игумен Иосиф. Из Ярославля Спасскаго монастыря строитель Ефрем. Иосифова монастыря Волотскаго архимандрит Тихон. Из Суждаля Спаса Евфимиева монастыря архимандрит Аврамий. Из Нова града Антониева монастыря Римлянина архимандрит Макарий. (л. 20 об.) С Унжи Макариева монастыря игумен Карион. С Рязани Спасскаго монастыря архимандрит Боголеп. С Вологды Каменскаго монастыря архимандрит Филарет. Отроча монастыря архимандрит Аврамий. Из Ростова Борисоглебскаго монастыря Сустия игумен Иона. С Рязани Рождества Богородицы Солочинскаго монастыря архимандрит Сергий. (л. 21) С Вологды Прилуцкаго монастыря архимандрит Иона. Великаго Нова града Духова монастыря архимандрит Иаков. С Вологды Корнилиева монастыря игумен Антоний. Переяславля Залесскаго Никитскаго монастыря игумен Моисей. Новинскаго монастыря игумен Иосиф.



Ссылки:


1 Печатается по: Скрижаль. М., Печатный двор. 1655. назад

2 Текст от начала напечатан красным шрифтом. Далее – черным. Начиная с л. 17 об. и до конца первые буквицы абзацев выделены красным. назад

3 На поле помета: познал. назад

4 На поле помета: во Святей Троице. назад

5 На поле помета: Григорий. назад

6 На поле помета: Иоанн, 8. назад

7 На поле помета: Иоанн, 14. назад

Домашняя страница
священника Владимира Кобец

ЧИСТЫЙ ИНТЕРНЕТ - logoSlovo.RU

Создание сайта Веб-студия Vinchi

®©Vinchi Group