История
Достопримечательности
Окрестности
Церкви округи
Фотогалерея
Сегодняшний день
Библиотека
Полезная информация
Форум
Гостевая книга
Карта сайта

Поиск по сайту

 

Памятные даты:

 

Праздники

Памятные даты

 

Наши сайты:


Подготовьте себя заранее к поездке в

Ферапонтово

http://www.ferapontov-monastyr.ru/
http://ferapontov-monastyr.ru/catalog/
http://www.ferapontovo-pilgrim.ru
http://www.ferapontovo-archive.ru
http://www.ferapontovo-foto.ru/
http://www.ferapontov.ru/
http://www.patriarch-nikon.ru/
http://www.tsipino.ru/
http://a-russian-troika.ru
http://a-hippotherapy.ru

Прогноз погоды:


Ферапонтово >>>


Яндекс.Погода


На главную Карта сайта Написать письмо

На главную Библиотека ПАТРИАРХ НИКОН В ФЕРАПОНТОВОМ МОНАСТЫРЕ Патриарх Никон. Труды. Возражение, или Разорение смиренаго Никона ... (1)

ВОЗРАЖЕНИЕ, ИЛИ РАЗОРЕНИЕ СМИРЕНАГО НИКОНА ... (1)


Патриарх Никон.Труды

Научное исследование,

общая редакция В.В. Шмидта



ВОЗРАЖЕНИЕ, или РАЗОРЕНИЕ СМИРЕНАГО НИКОНА,

Божиею милостию патриарха, противо вопросов боярина Симеона Стрешнева, еже написа газскому митрополиту Паисее Ликаридиусу, и на ответы Паисеовы1


ВОПРОС, ГЛАВА 1


Естли безгрешно изнова преосвящатися, един архиерей когда пременяется от единыя епархии на другую? Понеже Патриарх Никон егда на Патриаршество поставился, преосвящался опять, сиречь хиротонисался явно пред всеми.


Ответ


Три тайны есть, которые дают знамение, которые николи не грешится и не износится: крещение и миропомазание и священство. Ради чего поется, что знамение не изыдет из человека, что когда один есть во священстве, естли умер а опосля воскрес опять не освящал бы ся болше; потому что имеет знамение на души своей. Но всегда и тот, который не впрямь освящен или не впрямь окрещен, того опять посвящают и крестят потому, что как тот не принял священства, как и тот крещения. Чтый правила святых апостол где сыщеш, яко аще епископ или священник когда б крестил опять извержется, потому что падет в ересь новокрещенцов и преступают святое исповедание веры, в котором говорим и исповедаем едино крещение во оставление грехов, едино а не двое крещение свидетелствуем и проповедаем. Убо и архиерей который освящается дважды, свержется, понеже едино есть архиерейское священие и един Пресвятый Дух, который помазал внутреннюю якоже и апостолов в день пянтикостия хиротонисал и посвятил пастыри и учителие. Убо едино от двоих: аще ли архиерейство не имел преже того Никон, прежде Патриаршества, а будет ли имел священство архиерейское, а приимал опять, есть тым сам извержен; для того что дважды принимал священство архиерейское против заповеди церковной и отеческаго предания и извычая всей Вселенской Соборной Церкви.


РАЗОРЕНИЕ 1-му ВОПРОСУ И ОТВЕТУ


В предисловии вашем написано: рече Господь наш Иисус Христос: Аз есмь путь и живот и истина, и прочая.


Ответ


Да почто начасте от истины все написасте неистинно, якоже впреди покажется; но познаете, яко вы отца вашего диавола есте, и похоти отца вашего хощете творити. Он (л. 2 об.)590 человекоубийца бе искони и во истине не стоит, яко несть истины в нем, егда глаголет лжу, от своих глаголет, яко лож есть и отец лжи. Рцы ми, Симеоне, которыя книги тебе повелевают на мя о безвестных свидетелствовати.

Господу591 глаголющу: не судите, да не судими будете, ким же бо судом судите, осудитеся.

Не592 судите, и не осудитеся, не осуждайте, и не осуждени будете.

Тем593 же не прежде времени судите, дондеже приидет Господь, иже просветит тайная тмы и явит советы сердечныя, и тогда похвала будет коемуждо от Бога.

Подобало тебе, Симеоне, первие себе (л. 3)594 исправити якове любо согрешении. Господу глаголющу: что же видиши сучец во очеси брата твоего, бервна же во очеси твоем не чюеши. Или како речеши брату своему: остави, да изму сучец из ока твоего, и се бервно во оце твоем. Лицемере, изми первие бервно из очесе твоего и тогда прозриши изъяти сучец из очесе брата твоего.

Тем595 же безответен еси, о человече, всяк судяй. Вем же, яко суд Божий воистину на творящая таковая. Помышляеши ли се, о человече, судяй таковая, яко ты убежиши ли суда Божия? Ныне о сем умолчим.

Ты убо, о Паисею, глаголеши, пиша болярину (л. 3 об.)596 Симеону Стрешневу, яко выучени есмь от Иерусалимскаго началоучителя Христа моего проповедати истину, как на настречах597 , как в церковных местех на амвонех поставил есмь дать сей мой ответ. И проч.

Повелено ти есть в своей области и епархии учити и проповедати, а не идеже приидешь, без воли святейших вселенских патриарх.

Господу598 глаголющу: Аз от Бога изыдох и приидох, не бо от себе приидох, но Он мя посла.

Ови599 убо разсеяни бывше от скорби, бывшая при Стефане, приидоша до Финикия и Кипра и Антиохия, никому же глаголюще слово, разве единем июдеом.

(л. 4)600 Павел601 , раб Иисус Христов, зван апостол, отлучен во благовествование Христово.

Како602 же услышат без проповедающаго, како же проповедят, аще не послани будут.

Павел603 апостол Иисус Христов по повелению Бога и Спаса нашего.

Тебе же кто повеле семо приити, учити и законы новы творити.


В Халкидоне Вселенскаго собора правило 5.

Преходящии604 из града во град, иже от них правилом повинни суть.

Толкование.

Речено есть в третиемнадесяте правиле, иже во Антиохии собора, яко не дерзнути епископу преити от своея области во иную и поставити презвитера или диакона без воли сущаго во области (л. 4 об.)605 той епископа или ино что епископское творити правление: аще бо и сотворит что таково, праздно и нетвердо да пребудет, и той месть да приимет своего безчиния и извержен да будет от своего сана Святою Троицею. Тако бо и зде написаное правило повелевает.

Поместнаго собора во Антиохии Сирстей. Правило 13.

Аще606 никим же позван, ни умолен быв епископ, во иную область отшед, и поставит презвитера или диакона или правление некоторое церковное творит, таковая нетверда и разрушена да пребудут, а он да извержется.

Толкование.

Многа правила обрящеши о сем (л. 5)607 возбраняюща, еже не преходити епископу от своея области во иную и поставляти в ней презвитеры и диаконы или иное что епископское творити, токмо аще где позван будет, умолен от страны тоя епископа таковое что творити. Аще же от своего дому во иную область пришед поставит презвитера или диакона или строение церковных вещей некое правление сотворит, нетвердым и разрушеным быти от него сотвореным и самаго изврещи правила повелевают.

Поместнаго собора Сардикейскаго правило 3.

Никоторый608 же епископ не позван во град да не приидет, и епископ с епископом, аще (л. 5 об.)609 имать прю, чюжаго епископа да не призовет, аще ли же ни, да судит Римский, ту будут чюждии.

Толкование.

В различных правилех речено есть, еже никому же дерзнути от своего предела во иную область преходити, аще не будет позван от области тоя митрополита и от сущих с ним епископ, тожде убо и сей святый собор повелевает. Но аще который епископ с другим епископом о некоей вещи разпрю имать, и с ним да судится пред собором тоя области, в ней же есть. И не подобает от иныя области разума ради неких епископ призывати, но от единех тоя области епископ судитися. И аще не угоден ему будет суд и мнит, яко не по праву осужен быв, судивый (л. 6)610 его митрополит и епископи да возвестят Римскому Папе писанием вину и суд, како осудиша и. И аще не восхощет того суда, и той или сам разсмотрив суд, аще право осужден бысть, возвестит им писанием, аще ли ни, тамо близ их сущия области епископом повелит, да сотворше собор, судят ему паки второе.

Правило 12.

Позван епископ от епископа позвавшему же его не вежде сущу, да не глаголет почасту в людех, порок бо есть невеждному и обругание епископии его и обое не без порока.

Правило 13.

Без нужди тяжки бедно есть епископу свою церковь надолзе611 оставляти.

Толкование обема правилома.

(л. 6 об.)612 Аще который епископ в другий град преидет, позван бысть епископом страны тоя, и аще будет позвавый его епископ невежда, не ведый добре божественых писании и учителству неискусен, позвавый епископ да не учит люди прилежно и да не глаголет в народе много божественных писаний. Таковое бо дело мятеж составляет и преобидение творит позвавшему его епископу, мнит же ся указанием таковаго учения, чюжду себе обручая церковь и люди к себе привлачая и тщася преданую ему церковь оставити и в ту преити. Сего ради убо повеле сей святый собор, да позваный епископ вящше трий недель от своея церкви да не останет, (л. 7)613 но к порученым ему людем да возвратится, аще не некая нужда тяжка и вещь неудобна сотворит его вящше того пребыти от своея церкви.

Правило 18.

О614 епископстем закоснении и о презвитерстем и диаконстем, изложеныя заповеди да имеют силу.

Толкование.

Да ни который же епископ своего стада не оставляет и во инем граде вящше триех недель не пребывает, се убо и презвитером и диаконом, да и тии боле триех недель не оставляют своих церквей.

Правило 21.

Иже615 добре и богоприятне изведеная буестию поколебати покушается, (л. 7 об.)616 несть епсикоп, виден же быв епископ грядый в стан, пакости да не приимет, аще позван будет прежде реченных ради грядый, аще же инако.

Толкование.

Иже не хранит добре и богоугодне исправленых заповедей, но буестию и гордостию ино нечто паче заповеданных творити дерзнет, и чести и сана епископскаго да извержется, понеже уже исправлено есть, инако не ходити епископу в стан царев аще не царскими грамотами позван будет. Аще убо мимо грядый епсикоп хотя ити в стан царев и обитает у другаго епископа, подобает убо епископу, у него же обитает, (л. 8)617 вопросити вины шествия его, чесо ради грядет. И аще обрящет его по тому образу, якоже прежде рекохом или обидимых ради сирот же и вдовиц, да помолится о них, или иных ради таковых полезных вещей в стан царев грядет, да не спакостит ему никако же, но с честию отпустит его и да пишет о нем к сущим во области братии своей епископом всем приимати того незазорно, яко шествующа по правилом же и без соблазна. Аще же инако обрящет того в стан царев грядуща или показатися цареви хотящу или о неких непотребных вещех молитися, яже неподобна суть архиереом, не приобщатися к нему, ни грамот подписывати, (л. 8 об.)618 ни промышления, ни единаго же отнюдь сподобити того.

Карфагенскаго собора правило 23.

Епископ619 да не идет на он пол моря, аще от старейшины страны своея отпустную грамоту не возмет о прехождении.

Толкование.

Ни епископу, ни причетнику далече отходити от своея церкве несть достойно без повеления и без отпустныя грамоты митрополита своего, якоже Средческий и Лаодикийский собор повелевает.

Правило того же собора 106.

Некия620 ради нужды хотя к церкви отъити да яве сия сотворит к Архидонскому епископу и Римскому и отпустное послание да возмет, аще ли ни, без общения есть.

Толкование.

(л. 9)621 Епископ или причетник, аще восхощет поити к церкви, да скажет первие вину к Архидонскому епископу, ея же ради идет и возмет от него грамоту отпустную, и в Рим пришед покажет ю епископу Римскому и да явит ему вину, ея же ради идет к церкви, и той да разсудит. И аще будет подобна вина да возмет и от того грамоту, ею же от царя приимет помощь. Аще же кто от епископ или от причетник инако к церкви отъидет, да будет без общения, сиречь да отлучится. И о сем ищи правило 11 Антиохийскаго собора и 9 правило в средце собора.

Шестаго Вселенскаго собора правило 20.

Епископ622 во инем граде в народе (л. 9 об.)623 не учит, аще же обрящется да престанет от епископства и презвитерская действует.

Толкование.

Епископ во инем граде в народе уча, понеже гордости и буести ради, преобидит ту сущаго епископа, яко тщася посрамити и уничижити и чюждий престол себе обручити, по достоянию да престанет таковый от епископства, иже бо чюждих желает, своих лишен будет и на презвитерское место свети того и презвитерская да действует. И назнаменай се когда епископ на презвитерское место сводится, ибо 29 правило Халкидонскаго собора святотатство отнюдь нарицает, еже епископа на презвитерский свести степень, и имей (л. 10)624 сие правило преболше вселенскаго онаго правила.

От свитка новых заповедей правило 3.

Никому625 же от епископ боле единаго лета от своея церкви пребыти подобает, обаче аще и то будет по цареву повелению, да не творят же извета, глаголюще, яко «церкви моя во многих обидах есть», но таковая причетники или икономы или посолники подобает исправляти. Сим же без ставилных грамот не ходити, ни пришедшим же в Царьград явитися цареви, но прежде приити ко преосвященному патриарху или коейждо области посолником, от нея же и тии суть, и тем сказати вины, ея же ради прииде, и тако потом с ними входити (л. 10 об.)626 к церкви. Подобает же епископом вестники великия церкве или посолники патриарховыми возвещеном бывати цареви, яко да аще или праведнаго что просив у царя получити или неправедна что не получи вскоре возвратися.

И что к сим отвещаеши, глаголи.

Како ли смел еси в чюждей епархии учити и законополагати о несведомых, еже несть ти прощено от Евангелия и святых апостол и святых отец, во Евангелии же пишется.

Евангелие.

Отвещав627 убо им Иисус и рече: Мое учение несть Мое, но пославшаго Мя. Аще кто похощет волю его творити, разумеет о учении его, кое628 от Бога есть, или аз о себе глаголю, глаголяй о себе, (л. 11)629 славы своея ищет, а ищай славы пославшаго его, сей истинен есть и несть неправды в нем.

Несмы630 якоже нецыи корчемству слово Божие не от чистоты, яко от Бога пред Богом о Христе глаголем, утешение бо наше не от прелести, ни от нечистоты, ниже лестию, но якоже искусихомся от Бога верни быти, прияти благовествование. Сице глаголем не яко человеком угождающе, но Богу искушающему серадца нага, не бо в слове ласкания когда быхом, якоже весте, ниже виною лихоимания, Бог свидетель, ни ищуще от человек славу, ни от вас, ниже от инех могуще в тяготе быти яко Христови апостоли.

Видиши ли, яко не подобает инако (л. 11 об.)631 учити или законополагати. Сего632 ради и Господь учит, глаголя: Аминь, аминь, глаголю вам, не входяй дверми во двор овчий, но прелазя инуде тать есть и разбойник, а входяй дверми пастырь есть овцам. И по мале: Аз есмь пастырь добрый, вси елицы приидоша, татие суть и разбойницы, но не послушаша их овцы.

Но633 аще мы вам или ангел с небесе благовестит, паче еже приясте проклят да будет.

Аще634 кто инако учит и не приходит к здравым словесем Господа нашего Иисуса Христа, иже по благочестию и учению разгордевся ничто же сведый. И прочая.

И паки. Шедше, рече Господь, научите вся языки, крестяще их во имя (л. 12)635 Отца и Сына и Святаго Духа и учаще их блюсти вся елика заповедах вам. И паки рече: Шедше636 в мир весь проповедите Евангелие всей твари, иже веру имет и крестится, спасен будет, а иже не имет веры, осужден будет. Како вы можете веровати славу от человек приемлюще славу же, яже от единаго Бога не ищуще.

Ты убо, о Паисее, емлеши ли сим веру и аще возглаголеши, яко имаши веру писанию твоему на тя свидетелствующу странному и несведомому нами, яко от овец Христовых, но волк являешися вместо пастыря, смущая и разгоняя стадо Христово не преданое тебе, аще ли не доволно ти есть?

(л. 12 об.)637 К сим еще присовокупим.

Всех638 святых апостол купно два правила. Правило 1.

Койждо в даном ему чину да пребывает и не преступайте заповедей, не суть бо наша, но Божия. Якоже рече Господь: Слушаяй вас, Мене слушает, и слушаяй Мене, слушает пославшаго Мя, и вас отметаяйся, Мене отметается, и Мене отметаяй, отмещет пославшаго Мя.

К сим же святаго 7-го Вселенскаго собора правило 1 запрещает ниже приложити что любо или отъяти, якоже и самая истина зде явит.

Правило639 первое.

Святая правила облобызающе приемлем и держим святых апостол и шестих Вселенских (л. 13)640 собор, к сим же и поместных, и еще же и святых отец наших, яко единаго Святаго Духа вдухновена. Их же прокляша проклинаем, их же извергоша, изметаем и их же отлучиша, отлучаем, им же запретиша, запрещаем.

Ин перевод.

Иже641 священнический642 получивше сан ведения же и правления канонных повелений, си есть воображения, яже приемлюще радостно с богодухновенным Давыдом поем Владыце и Богу глаголюще: на пути свидении Твоих насладихся, яко в богатстве мнозе, заповедал еси правду свидения Твоя, Владыко, вразуми мя и жив буду. И во веки пророческий глас заповедует хранити заповеди Божия и жити в них (л. 13 об.)643 яко непоколеблемы и недвижимы пребывают, якоже боговидец Моисей рече, в них же несть приложити и от них несть отъяти.

И644 божественный Петр в них хваляся вопиет, в ня же желают ангели приникнути. И645 Павел, аще и ангел благовестит вам паче преданаго, проклят да будет. Сим сице сущим и свидетелствующим нам радующимся о них, якоже кто обрящет корысть многу, сладкобожественыя каноны утвержаем и цело пребывание их неподвижимо утвержаем, заповеданных от святых духовных труб, прехвалных апостол и шести святых всея Вселенныя собор и поместных (л. 14)646 собравшихся, преданием тако в них повелений святых отец наших.

От единаго бо еси Святаго Духа озарени бывше, повелеша яже на ползу и их же проклятию предаша и мы проклинаем, их же извержению и мы извергаем, и их же запрещению и мы запрещаем, и их же отлучению и мы отлучаем. Не сребролюбен имуще нрав, но доволни сущими, иже возшедый на третие небо и слышав неизглаголанныя глаголы, Павел божественый апостол яве вопиет.

Того же святаго седмаго Вселенскаго собора.

Неправе святых учителей Божия Церкве божественыя гласы восприемлющим и яве и явствено в них благодатию Святаго Духа реченная, инако толковати же (л. 14 об.)647 и превращати покушающимся да будут прокляти.

Такожде и святый Кирилл Александрейский глаголет: аще кто от исправления и утверженых богоносными отцы подвигнет что к тому, таковаго несть како нарещи строением, но преступление и попрание повелений и к Богу нечестие.

Того же.

Отметающим гласы святых отец возгласившия ся о составлении правых догмат Божия Церкви Афанасия и Кирилла, Амвросия, Амфилохия богоглаголиваго, Леонта святейшаго архиепископа стараго Рима и прочих, еще же и Вселенских соборов деяния, четвертаго, глаголю, и шестаго не лобызающим да будет проклят.

(л. 15)648 В Неделю первую поста.

Мы убо древнему законоположению церковному последуем, мы заповедания святых отец соблюдаем, мы прилагающих что или отъемлющих от церкве проклинаем, мы вводимое новозаконение христианохулник еретик проклинаем, мы не мудрствующих тако проклятию и анафеме предаем.

Сия суть и такова святых отец наших и учитель, яже о православной вере подвизания сих труды и болезни прият человеколюбец Господь паче всякаго плодоприношения. Блажени убо и треблажени суть вси, елицы несумненым сердцем сохраняют, яже онеми укреплена и предана быша Божественая и предания и учения. Блажени (л. 15 об.)649 убо суть, иже онеми осужденая и уничиженая омержающе и отвращающеся хулных преданий и разумения.

Глаголеши в своем ответе в предисловии.

Ответ Паисеев. Аще истина речется прение, а наипаче к тому утверждает истину, наживет на себя враги, яко Предтеча Иоанн, еже обличил беззаконнаго Ирода для того, что он держал жену брата своего еще сущу живущу, яко некия глаголют, еще и чад имел от Иродиады отроковицы и до конца погубил живот свой, тако и глава отсечеся. И на се все проповедник евангелский, а наипаче аще бы архиерей есть, должен бывает и тягость имети в душу (л. 16)650 свою, аще не будет являти и проповедати и глаголати пред царем не стыдяся.

Возражение противо ответа Паисеина.

Ты глаголеши, Паисею, аще истина речется, прение наипаче к тому утверждает, наживет на себя враги. И впреди о твоем презорстве показано не баснями, якоже ты глаголеши, но истинным свидетелством, и ныне глаголю ти. Аще бы и вина моя была кая в погрешеных от мене, но не тебе единому суд или ответ творити, ниже ты видел или слышал, что любо от мене. Писанию убо глаголющу, яко не подобает осуждати кого прежде даже не увесть и слышит опасно, яже о нем, аще и мнози (л. 16 об.)651 суть оглаголующии.

Евангелие.

Глагола652 Никодим пришедый к Нему нощию един сый от них: Еда закон наш судит человеку, аще не слышит прежде от него и разумеет, что творит.

Якоже653 много дни сотворшу ему тамо, Фист цареви сказа яже о Павле, глаголя: Муж некий есть, оставлен от Филикса узник, о нем же, бывшу ми в Иерусалиме, явиша архиерее и страцы июдейстии, просяша нань пря. К ним же отвещах, яко несть обычай римляном да яти коего человека прежде даже оклеветаный пред лицем видит клеветники, место же приимет ответа о согрешении.

Ты же ни о клевете уведев, ниже (л. 17)654 о клеветнике, но единому непреподобну мужу паче прокляту, аще и сигклитик клевету прием, чрез вся святыя Божия заповеди и святых апостол и святых отец каноны на соблазн людем простым ростолковал, а не от повеленных заповедей и канонов.

Правило святых апостол 75.

В655 послушество на епископа еретик не приятен, но ни верный656 един токмо, во устех бо рече двою или триех послух станет всяк глагол.

Толкование.

Не токмо на оклеветание еретик несть приятен, но ни на послушество, аще един послушествует, аще и верен есть, несть приятен. И к Тимофеови великий Павел писа, тако рече: На презвитера (л. 17 об.)657 послушества не приемли, аще не пред двема или треми послухи. Мню же, ни на оклеветание, им же отпадение наводится своего сана епископу или презвитеру, не доволна на два послуха, аще и верна еста и непорочна.

Четвертаго Вселенскаго собора правило 21.

Не658 искушен причетник или мирский человек, глаголя на епископа, не приятен.

Толкование.

Аще кто клевещет на епископа или на причетника, рекше на презвитера и диакона, подобает прежде истязати житие их, а не без испытания приимати их на оклеветание епископа. Аще причетницы суть оклеветающии или мирстии человецы да некогда будут отвержени от церкве или причащения лишени, или о гресех (л. 18)659 неких оклеветаеми сами и себе и еще не оправдивше, или инако како житие имуще порочно, или верою чюжди, рекше еретицы, мнози бо таковии церковное благочиние смясти и превратити хотяще, клеветами вины сшивают на непорочныя и правоверныя епископы и причетники. Таковыи на оклеветание не приятни.

Карфагенскаго собора правило 8.

Мирскими660 винами оплетшихся, клеветы не послушати, не приятни бо таковыи на оклеветание.

Толкование.

Речено есть в шестом правиле втораго Вселенскаго собора, иже в Констянтине граде собравшихся святых отец, без истязания на епископа (л. 18 об.)661 клеветы не приимати, аще первое не истязани будут оклеветлющии, какова их вера, да не будут еретицы, и потом да испытается житие их, еда како познани будут отвержени сущи от церкве и причащения недостойни, или сами о своих гресех от инех оклеветаеми и себе и еще не исправлших, ни отложивше вины греховныя, о ней же оклеветани быша. Тако убо и сие правило повелевает, никого же, подвинна суща и оклеветаема о неких прегрешениих, на оклеветание епископа не приимати.

Того же собора правило 127.

Не662 свидетелствует отлученый.

Толкование.

Непорочну подобает (л. 19)663 быти послушествующему. Сего ради убо ни причетник, ни мирский человек, аще есть отлучен, на епископа или на причетника клеветами или послушествовати не приятен есть.

Кто же ли ныне мнит ти ся Иоанне, кто же Ирод? Аз ли лишеный законныя моея церкви Иоанн или кто владый ею Ирод? Отвещай.

Аще ли мниши ся Предтечево дело исполняя, но несть разве по причастию прелюбодейцем вспомогая.

Ваш вопрос664 : Есть ли безгрешно изнова преосвящатися? Един архиерей когда пременяется от единыя епархии на другую? И прочее.

Возражение обоим вопросу и ответу.

Ты убо, Симеоне, вопрошаеши не о своих, (л. 19 об.)665 их же ти не подобает по вышереченым правилом. Ниже ты, Паисею, ответ твориши истиною, и в сем оба истины погрешили.

Наше же возражение сим.

Не приклады пустошными, ни самомнением что любо есть.

Правило святых апостол 68 сице глаголет:

Дващи666 поставленый и с поставлшим его да извержется, аще не будет токмо еретическая рука первая.

Толкование.

Аще который епископ или презвитер или диакон второе поставление приимет от кого перваго возненавидев да извержется сам и поставивый его, аще токмо не прилучится яко от еретик поставлен бе первие. Ибо от тех крещени не крещени (л. 20)667 и поставлени не причетницы.

Мы же ни своею волею на престол патриаршеский взыдохом, но общим советом царьского величества и всем священным собором избран, ни в слове ласкания, ни мздою даяния, якоже тогда исповедахомся во святей велицей церкви пред Богом и святыми Его, еже и ныне тожде глаголю. Такожде кляхомся правую веру, изложеную святыми в Никейстем соборе, такожде соблюдати ми и святых апостол и святых отец правила непреложно. Клят же ся и царьское величество, что было ему соблюдати заповеди Божия и святых апостол и святых отец и не сохрани и ниже нам попусти правилно что правити. О поставлении же патриаршеском ни было (л. 20 об.)668 моего хотения и розыскания, яко есть неподобно второе рукополагатися преходящим во ину степень, ниже яко гнушаяся Бог весть. Тем се подобает, кто рукополагает, да себе непорочны соблюдут и рукоположеным от них беды не сотворят. Обаче же в толковании правила глаголет, яко епископ или презвитер или диакон перваго возненавидев, таковый да извержется. Зде же не возгнушения ради сие тако бысть, но и устав таков преданый имеет святая соборная Церковь со многим свидетелством святейших вселенских патриарх. И не аз точию един дважды рукоположен, много прежде епископи на митрополию Рускую (л. 21)669 дващи рукоположени, аще возхощеши инде речем, ныне же взыщем от испервых како начася в царьствующем граде Москве патриаршеский стол.

Царьствующу благочестивейшему великому государю царю и великому князю Феодору Ивановичю всеа Русии и слышав от приходящих милостыни ради от вселенных еже Царяграда и прочих святых мест архиереов и архимандритов и прочих священнаго чина, яко многобедно стало православным христианом от поганых житие, разжегшеся царь Божиею любовию и собра собор преосвященнаго митрополита и архиепископы и епископы с прочими священными мужи. Совет благочестия сотвори и возвести им мысль свою, яко да устроится (л. 21 об.)670 в царьствующем граде Москве патриаршеский стол. Сия же слышав, великий архиерей и вси сущии с ним и вси велможи похвалиша царево произволение, но обаче рекоша: Благочестивый царю, аще возхощет Бог и святая ти держава, да не без совету се будет святейших вселенских патриарх. И сим коемуждо с своими митрополиты и архиепископы и епископы советовавшим писанием, между собою согласившимся, Богу помогающу, удобь таковое начинание к совершению приити возможет, понеже благочестивая ти держава и мы вси имеем сих яко столпы благочестию, аще и во области поганых суть, но святая, яко же рече писание, николи же (л. 22)671 осквернена бывают.

Слышав же царь, не тяжко о сем внят, урядив послов и посла ко святейшим вселенским патриархом. И желаемое получив вскоре возвращаются, грамоты носяще, возвестиша же и се царю, яко поставления ради патриаршескаго яже в велицей России изволили святым отцам приити672 в царьствующий град Москву единому от патриарх, наипаче же Константинополскому. В третие же лето по посланых прииде в царьствующии град Москву Иеремия, Божиею милостию архиепископ Константиняграда и вселенский патриарх, и прочии с ним. И тако вскоре Божиею милостию и всего священнаго собора избранием поставлен (л. 22 об.)673 бысть Иов митрополит Московский и всеа Русии патриархом, в третие рукоположен, прежде во епископы во град Коломну, таже на митрополию Московскую, таже патриархом Московским и всеа Русии. Сему свидетелствуют чиновныя книги и утвержденая грамота царя и великаго князя Феодора Ивановича всеа Русии и святейших патриарх Иеремии Константинополскаго и Иова патриарха Московскаго с прочими с пятиюдесять со двема руки подписавших и печатьми утвердившими. Егда же пресвятейший Иеремия, Божиею милостию архиепископ Константинополя и вселенский патриарх, царьствующаго Константинополя града достиже, (л. 23)674 и с прочими вселенскими треми патриархи и со инеми отцы совет благочестия сотворив, изложение написав на хартии и священных отцов рукама и печатми утвердив, того первопоставленнаго патриарха власть утвердиша и писание зело нарочито послаша с Дионисием митрополитом Тернова града и со инеми священными мужи, иже убо с четырми патриархи богоносных отец митрополитов и архиепископов и епископов подписашася числом осмьдесят два, яко да имать Церковь Божия, яже в велицей России о поставлении Патриаршества непременно. И сие написание на хартии благодатию Божиею и до днесь соблюдаемо в соборней апостольстей Церкви.

(л. 23 об.)675 Тако и Ермоген поставлен патриархом преже бывый в Казани митрополитом. Такожде и Филарет патриарх, прежде бывший Ростовский митрополит, о нем же есть свидетелство, написаное святейшим Феофаном патриархом Иерусалимским, яко второе рукоположен есть великий государь святейший Филарет патриарх Московский и всеа Русии. Есть же писаное в книге Кормчей в поставлении на 34-м листе и в самом деянии все покажется явно. От него же мнози архиерее и иерее посвящены, такожде мнози крещены, мню, яко и великий государь царь и иныя царьския чада крещены им. Еда и тии, елицы рукоположени, не ру(л. 24)коположени676 , или елицы крещени, не крещени, сызнова крестити. Отвещай, суемудрене мудрече.

Такожде Иоасаф патриарх прежде бывый Псковский архиепископ, второе на патриаршество от своих митрополит рукоположен.

Такожде и о нас, смиренных, бысть не нашим то хотением или изволением, но рукополагающих.

Смееши ли таковыя начатки взыскати, изверзи прежде святейшаго Иеремию, архиепископа Константинополскаго и вселенскаго патриарха, иже предаде таковый устав, и с ним и прочих святых патриарх подписавших и 79 митрополит и архиепископ, такожде и Феофана, (л. 24 об.)677 патриарха Иерусалимскаго изверзи тем же уставом, рукоположившаго великаго государя святейшаго Филарета Никитича патриарха Московскаго и всеа Русии, и елицы от сих рукоположени, изверзи, и елицы крещени теми, прекрести, и самаго того диадиму носящаго крести и прочих с ним. По сем же и о нас таковое невежество и о рукоположеных от нас исправи и елицы крещени нами, прекрести.




... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 <<< Оглавление ... Следующий вопрос >>>



Ссылки:


1 РГАДА. Ф. 27. Д. 140. Л. 2–1039. назад

590 На верхнем поле листа киноварная помета: 1-е возражение. назад

591 На левом поле листа помета: Матф. 20. назад

592 На левом поле листа помета: Лук. 27. назад

593 На левом поле листа помета: 1 Кор. 130. назад

594 На верхнем поле листа киноварная помета: на 1-й вопрос и ответ. назад

595 На правом поле листа помета: Рим. назад

596 На верхнем поле листа киноварная помета: 1-е возражение. назад

597 Так в ркп. назад

598 На левом поле листа помета: Иоан. 32. назад

599 На левом поле листа помета: Деян. 28. назад

600 На верхнем поле листа киноварная помета: на 1-й вопрос и ответ. назад

601 На правом поле листа помета: Рим. 79. назад

602 На правом поле листа помета: Рим. 104. назад

603 На правом поле листа помета: Тит. 278. назад

604 На правом поле листа помета: лист 95. назад

605 На верхнем поле листа киноварная помета: 1-е возражение. назад

606 На левом поле листа помета: лист 67. назад

607 На верхнем поле листа киноварная помета: на 1-й вопрос и ответ. назад

608 На правом поле листа помета: лист 109. назад

609 На верхнем поле листа киноварная помета: 1-е возражение. назад

610 На верхнем поле листа киноварная помета: на 1-й вопрос и ответ. назад

611 Написано со знаком вставки на правом поле листа. назад

612 На верхнем поле листа киноварная помета: 1-е возражение назад

613 На верхнем поле листа киноварная помета: на 1-й вопрос и ответ. назад

614 На правом поле листа помета: лист 114. назад

615 На правом поле листа помета: лист 115. назад

616 На верхнем поле листа киноварная помета: 1-е возражение. назад

617 На верхнем поле листа киноварная помета: на 1-й вопрос и ответ. назад

618 На верхнем поле листа киноварная помета: 1-е возражение. назад

619 На левом поле листа помета: лист 128. назад

620 На левом поле листа помета: лист 159. назад

621 На верхнем поле листа киноварная помета: на 1-й вопрос и ответ. назад

622 На правом поле листа помета: лист 184. назад

623 На верхнем поле листа киноварная помета: 1-е возражение. назад

624 На верхнем поле листа киноварная помета: на 1-й вопрос и ответ. назад

625 На правом поле листа помета: лист 307. назад

626 На верхнем поле листа киноварная помета: 1-е возражение. назад

627 На левом поле листа помета: Иоан. 26. назад

628 Вписано между строк тем же почерком «ко». назад

629 На верхнем поле листа киноварная помета: на 1-й вопрос и ответ. назад

630 Так в ркп. назад

631 На верхнем поле листа киноварная помета: 1-е возражение. назад

632 На левом поле листа помета: Иоан. 35. назад

633 На левом поле листа помета: Гал. 199. назад

634 На левом поле листа помета: Тим. 287. назад

635 На верхнем поле листа киноварная помета: на 1-й вопрос и ответ. назад

636 На правом поле листа помета: Марк. 71. назад

637 На верхнем поле листа киноварная помета: 1-е возражение. назад

638 На левом поле листа помета: лист 30. назад

639 На левом поле листа помета: лист 208. назад

640 На верхнем поле листа киноварная помета: на 1-й вопрос и ответ. назад

641 На правом поле листа киноварная помета: Никон. 1. Слово 63. назад

642 Написано со знаком вставки на правом поле листа «священниче» вместо «чистител». назад

643 На верхнем поле листа киноварная помета: 1-е возражение. назад

644 На левом поле листа помета: 1 Петр. 58. назад

645 На левом поле листа помета: Гал. 199. назад

646 На верхнем поле листа киноварная помета: на 1-й вопрос и ответ. назад

647 На верхнем поле листа киноварная помета: 1-е возражение. назад

648 На верхнем поле листа киноварная помета: на 1-й вопрос и ответ. назад

649 На верхнем поле листа киноварная помета: 1-е возражение. назад

650 На верхнем поле листа киноварная помета: на 1-й вопрос и ответ. назад

651 На верхнем поле листа киноварная помета: 1-е возражение. назад

652 На левом поле листа помета: Иоан. 27. назад

653 На левом поле листа помета: Деян. 48. назад

654 На верхнем поле листа киноварная помета: на 1-й вопрос и ответ. назад

655 На правом поле листа помета: лист 20. назад

656 Так в ркп. назад

657 На верхнем поле листа киноварная помета: 1-е возражение. назад

658 На левом поле листа помета: лист 102. назад

659 На верхнем поле листа киноварная помета: на 1-й вопрос и ответ. назад

660 На правом поле листа помета: лист 121. назад

661 На верхнем поле листа киноварная помета: 1-е возражение. назад

662 На левом поле листа помета: лист 168. назад

663 На верхнем поле листа киноварная помета: на 1-й вопрос и ответ. назад

664 На правом поле листа киноварная помета: вопрос 1-й. назад

665 На верхнем поле листа киноварная помета: 1-е возражение. назад

666 На левом поле листа помета: лист 19. назад

667 На верхнем поле листа киноварная помета: на 1-й вопрос и ответ. назад

668 На верхнем поле листа киноварная помета: 1-е возражение. назад

669 На верхнем поле листа киноварная помета: на 1-й вопрос и ответ. назад

670 На верхнем поле листа киноварная помета: 1-е возражение. назад

671 На верхнем поле листа киноварная помета: на 1-й вопрос и ответ. назад

672 В ркп. дважды, второй раз зачеркнуто. назад

673 На верхнем поле листа киноварная помета: 1-е возражение. назад

674 На верхнем поле листа киноварная помета: на 1-й вопрос и ответ. назад

675 На верхнем поле листа киноварная помета: 1-е возражение. назад

676 На верхнем поле листа киноварная помета: на 1-й вопрос и ответ. назад

677 На верхнем поле листа киноварная помета: возражение. назад

Домашняя страница
священника Владимира Кобец

Создание сайта Веб-студия Vinchi

®©Vinchi Group