История
Достопримечательности
Окрестности
Церкви округи
Фотогалерея
Сегодняшний день
Библиотека
Полезная информация
Форум
Гостевая книга
Карта сайта

Поиск по сайту

 

Памятные даты:

 

Праздники

Памятные даты

 

Наши сайты:


Подготовьте себя заранее к поездке в

Ферапонтово

http://www.ferapontov-monastyr.ru/
http://ferapontov-monastyr.ru/catalog/
http://www.ferapontovo-pilgrim.ru
http://www.ferapontovo-archive.ru
http://www.ferapontovo-foto.ru/
http://www.ferapontov.ru/
http://www.patriarch-nikon.ru/
http://www.tsipino.ru/
http://a-russian-troika.ru
http://a-hippotherapy.ru

Прогноз погоды:


Ферапонтово >>>


Яндекс.Погода


На главную Карта сайта Написать письмо

На главную Библиотека ПАТРИАРХ НИКОН В ФЕРАПОНТОВОМ МОНАСТЫРЕ Патриарх Никон. Труды. Возражение, или Разорение смиренаго Никона ... (7)

ВОЗРАЖЕНИЕ, ИЛИ РАЗОРЕНИЕ СМИРЕНАГО НИКОНА ... (7)


Патриарх Никон.Труды

Научное исследование,

общая редакция В.В. Шмидта



ВОЗРАЖЕНИЕ, или РАЗОРЕНИЕ СМИРЕНАГО НИКОНА,

Божиею милостию патриарха, противо вопросов боярина Симеона Стрешнева, еже написа газскому митрополиту Паисее Ликаридиусу, и на ответы Паисеовы1


ВОПРОС, ГЛАВА 7


Доброли б было, чтоб собор был в том деле патриаршеском, чтоб не прилучилося какова соблажнения или помешки в царстве?


Ответ


Тридесятседмое святых апостол правило, чтоб дважды в году собор был и на нем бы было прежде обыск о существе веры, а после об иных церковных речах был роспрос; и не одиножды бы убо той надобно собрать собор, но и многажды для того то, что учинилось не меншее дело, есть и чрез толко год овдовенство и духовне той разлучение, которая весь свет во удивление приводит.


ВОЗРАЖЕНИЕ 7-му ВОПРОСУ И ОТВЕТУ


Глаголеши, совопросниче, добро ли бы было, чтоб собор был в том деле патриаршеском, чтоб не прилучилося какова соблажнения или помешки во церквах. Слыши, сопросниче784 , Господу глаголющу: (л. 48 об.)785 Всяко786 царство, разделшееся на ся, запустеет и всяк град или дом, разделся на ся, не станет и како не может се быти, Господу свидетелствующу, еже и бысть, мнозем и будет. И ты, ответотворче, глаголеши, предлагая 37-е правило святых апостол, чтоб дважды в году собор был и на нем бы был прежде обыск о существе веры, а после того об иных церковных речах роспрос был и не одиножды, для того, что учинилося не меншее дело, есть и чрез толко год овдовенство и прочая.

Слышите, совопросниче и ответотворче, не едино правило 37-е, но многа обрящеши собору бывати.

(л. 49)787 Святых апостол правило 37.

Дващи788 в лете епископи да собираются церковных ради вещей и божественых повелений, первое убо в четвертую неделю по Пасце, второе же октября во вторыйнадесять день.

Толкование.

Сие убо правило преславных апостол повелевает дващи в лете собору быти, но обаче се оставлено бысть, ибо осмое правило Шестаго собора, иже в Трулле полатнем, и 6-е, иже в Никеи 2-го собора789 , единою в лете повелевают в коейждо области от всех епископ собору быти о церковных вещех и о божественых повелений стязании, и о разрешении недоуменных и неразумных в вине. И аще который епископ некия или епитемиами тяжкими, сиречь запрещении, или отлучением (л. 49 об.)790 связал, да и о таковых вещех разсудят вси епископи. Время же едино собору уставиша между Пасхою и между месяцем октябрем, перволетии бо по еллински и римски октябрь сказуется.

Собора 1 Вселенскаго правило 5.

Своими епископи отлучении инеми да не будут прияти, обаче аще не за малодшиа или за некую распрю или за ино нечто таковое отлучение бысть. Того бо ради повелено бысть дващи в лете в коеждо области собору быти, первое убо прежде четыредесяте дний святаго и Великаго поста, второе же по времени овощнем.

Толкование.

Подобает по приточному словеси уязвившему человека, тому же (л. 50)791 и изцелити его. Такожде и от своего епископа, отлучения заповедь приемша, от иного прияту быти без испытания и без взыскания вины несть достойно. Но и вины отлучения смотрети подобает, да некогда не по достоянию нанесено бысть нань отлучение, но от малодушия. Се же есть от ярости епископли или от распри некия или иных ради вины се сотворшу, страстныя воли епископли, страстная же воля есть, еже рещи «не сотворил ми еси сего», да будеши отлучен. Но убо да ни отлучаемии кроме подобныя вины отлучаются, ни отлучающии их епископи преобидени будут другим епископом, приемлющим без испытания таковыя. Сего ради дважды в лете в коейждо (л. 50 об.)792 области собору быти святый собор повеле, да общею волею всех епископов тоя области всяко совопрошание и истязание церковное и всяко прекословие разрешится, якоже и 37-е правило святых апостол повелевает. Кроме же, якоже тамо написахом, осмое правило, иже в Трулле полатнем, 6-го собора и 6-е правило Седмаго собора, иже в Никеи второе собрася, скудости ради потребных, яже хотят имети напутное шествие собирающиися епсикопи, единою в лете собору быти заповедаста, идеже аще изволит митрополит. Время же собору между праздником святыя Пасхи и месяцем октябрем, той бо есть месяц во времени овощнем.

(л. 51)793 Собора Антиохийскаго правило 20.

Церковных794 ради потреб дващи в лете да бывает собор в коейждо области, первое убо в 4-ю неделю по Пасце, второе же в 10 день перворетия795 .

Толкование.

О сем писано есть в 37-м правиле апостолстем, яко оставлено есть еже дващи в лете в коейждо области собору быти. И осмое правило 6-го Вселенскаго собора, иже в Трулле полатнем, и 6-е правило собора, иже в Никеи второе собрася, повелевает единою в лете епископом коеяждо области собиратися между Пасхою и октябрем месяцем и правилная распрения и допрошания разрешати. На тех же (л. 51 об.)796 соборех приходят презвитери и диакони и вси, иже мнятся неправедно пообидени от своих епископ, и судом от всего собора управляеми бывают. Несть же достойно никим же о себе собора творити све не сущаго в митрополии епископа, рекше митрополита.

Собора Лаодикийскаго правило 39.

Позван797 быв епископ на собор, аще не приидет, не имый никоеяждо нужди на пакость, несть без вины.

Толкование.

Прилучающихся ради церковных стязаний и правилных взысканий повелено бысть собором бывати по вся лета и собиратися области епископом, идеже аще повелит митрополит. Аще убо собравшимся (л. 52)798 епископом, некий епископ позван быв приити не восхощет, сам себе в вину влагает и запрещение да приимет от собора, аще не преслушаниа ради, но телесныя ради немощи или некоея ради житейския печали приити не возможет.

Собора 4 Вселенскаго правило 19.

Дващи799 в лете собор бывает, идеже повелит епископ, иже есть в митрополии, и да разрешаются разпри и всяко прекословие.

Толкование.

Якоже прежде речено бысть, дващи в лете собору быти, еже сходити всеа области епископом, идеже повелит митрополит, на разрешение и на исправление взыскаемых церковных вещей. Возбранено же бысть, еже (л. 52 об.)800 бысть еже дващи собору бывати от 6-го правила седмаго Вселенскаго собора, иже в Никеи второе собрася, и осмаго правила шестаго Вселенскаго собора, иже в Трулле полатнем, труда ради и многих потреб, еже хотят имети на путное шествие собирающеся епископи, и повелено бысть единою в лете собору бывати от святаго праздника Пасхи даже до скончания месяца.

Собора Карфагенскаго правило 18.

Иже801 на соборех исправлена святыми отцы поставляемыи да внушит: мертву убо телеси причащение не дается, не яст бо, ни пиет, и в неведании презвитер да не крестит скончавшагося. По заповедем, иже в Никеи, (л. 53)802 собор же на всяко лето да собирается и да посылается от митрополит сущих к коейждо области два или трие или елико же их изберет на блюдение места.

Толкование.

Хотяй поставитися епископ или презвитер должен есть святыми отцы повеленная правилы на соборех, рекше веру, и вся церковныя заповеди в слухи своя приимати. Учащу его поставляющему его и да обещается та вся хранити, и умерших телесем да не дают причащения. Господу803 рекшу: приимите и ядите, се есть тело Мое, яко убо кто мертвому божественаго Тела и Крови причащения подаст, ни прияти бо, ни ясти мертвый не может. Ни да крестити (л. 53 об.)804 никого же умершаго, презвитерское бо неразумие, не поможет скончавшемуся, по смерти бо крещен быв от него, несть крещен. Сии же отцы, иже в Никеи, святых последующе собору на всяко лето в Калхидоне повелевают собору бывати и посылати от коеяждо области митрополиту два или елико же изберет епископ во всех епископ место сущих во области.

Того же собора правило 74.

Годе805 бысть и се, да в день бывающаго собора по вся лета, еже есть прежде десяти дний сентября, день святыя Пасхи проповедати.

Толкование.

В различных правилех сего собора повелено есть се, еже день святыя Пасхи возвещати на соборе, (л. 54)806 , иже бывает по вся лета во Африкии прежде десяти каланд сентября, се же есть в двадесят первый августа.

Того же собора правило 77.

Не807 приходящии по вся лета на собор, аще неволя не возбранит им, своея церкве общение довлеет им.

Толкование.

Елико же убо епископ в коейждо области не приидут на собор, иже бывает по вся лета, ни старостию, ни болезнию, ни иною же никоею тяжкою нуждею возбраняеми, но леностию или небрежением се творяще, таковыя повеле собор братски наказати. Се же правило и образ наказанию полагает: повелевает бо епископом братии их не приобщатися, ни служити с ними, (л. 54 об.)808 но токмо в своих церквах таковыи да имут общение и служат в них.

Того же собора правило 95.

Изволиша809 отцы грамоты послати ко властелем, яко да потщившесь дати им помощь изгнати донатианы, во общей потребе бывши, грамоты да посылаются Господьскому престолу и собор да бывает, идеже есть подобно. Аще не общия потребы, в своих областех да творят собор и судятся.

Толкование.

Иже убо в коейждо области собору бывати по вся лета, собиратись епископом и вся прилучившаяся им, особно церковная стязания, по правилом изысковати же и разрешати собор повелевает. А еже от всех (л. 55)810 областей и сущих во Африкии епископом сходитися в некоем месте и общь творити собор, аще не будет общая вина, ея же ради должни суть снитися, инако таковому собору быти не прощает, труда ради шествия за долготу дний. Егда же будет некая общая потреба, ея же ради общему собору быти, должни суть вси епископи к держащему первый престол епископу грамоты послати, и той, идеже аще изберет место стройно снитися, ту да соберутся.

Собора 6 Вселенскаго правило 8.

Понеже8111 не мощно дващи единою на всяко лето да бывает собор среде Пасхи и октоврия месяца.

Толкование.

Прилучающихся (л. 55 об.)812 ради напастей епископом и варварского нашествия, еже дващи в лете бывати собору, от сего правила отложено есть и повелено бысть единою коегождо лета собору бывати между Пасхою и октоврием месяцем.

Собора 7-го Вселенскаго правило 6.

Понеже813 невозможно по древнему повелению дващи в лете собору бывати, да бывает единою по повелению Шестаго собора, и возбранивый властель да отлучится, и небрегий епископ да приимет запрещение. Собору же бывшу, аще митрополит возмет что от епископа, да истязан будет четверицею.

Утвержает собор сей, еже единою в лете бывати (л. 56)814 собору в коейждо области, аще убо обрящется страны тоя властель, возбраняя епископом сходитися на собор, иже бывает правилных ради и евангелских вещей, таковаго отлучает. Митрополита же, небрегуща его собору бывати, кроме некоея беды и нужди, правилным запрещением повинует, повелевает же не имети власти митрополиту взяти что, от них же епископи принесоша с собою или скотину, рекше конь, или осля, или ин некий вид. Аще же обличен будет взем нечто от них, да возвратит четверицею.

Но сии вси ни едино что любо написаша о патриаршеском суде, от своих (л. 56 об.)815 епископ судиму быти разве церковных правлений по святым каноном, а не чрез каноны что любо вново вводити на развращение святей Церкви, яко же ты, ответотворче, новыя законы вводиши, ово от отреченых книг, ово от внешних баснотворных сложений чрез уставленыя святыя книги по святому апостолскому правилу 85-му и 59-му правилу, иже в Лаодикии, и 24-му правилу, иже в Карфагене, и великаго Афанасия и Григория Богословца, и богословнейшаго Амфилохия.

Правило святых апостол 60.

Аще816 кто лживое писание нечестивых еретик книги яко святы в церкви пред всеми почитает на пагубу (л. 57)817 людем и церковному причту, да извержется.

Толкование.

Многи книги от еретик искажены быша на вред простейшим человеком, сиречь невеждным, якоже и от святаго Климента написаныя епископом апостолския заповеди, яже того ради собором отвержены быша. Некая же и вся отнюдь от еретик сложена быша и ложно надписание имуща, якоже се от святых отцов списаны, еже потаеныя нарицают. Таковым убо книгам отверженым быти повелевает правило и на почитание не предлагати их. Аще же который пред людей сия изнесет и в церкви чести покусится, аще есть епископ или презвитер или диакон, да извержется, (л. 57 об.)818 книги же да сожгутся.

Ты же все, еже что любо, ни творишь в ответех твоих, все страстно и разслаблено и всякия нечистоты полно, якоже вторый Максим Киник, о нем же есть писано втораго Вселенскаго собора 4-е правило.

Максим819 , глаголемый Киник, от епископов чюжд и всяко не священ, иже от него в причет прият бысть.

Толкование.

Сей Максим Киник сказовается безстудный, Церковь Божию раздра и многаго мятежа и молвы сию исполни. Волк вместо пастыря явлься и вся грехи прощати готов согрешающим единаго ради еже нечествовати в повелениих, рекше преступати заповеди, якоже глаголет (л. 58)820 великий Богословец Григорий: Чюжд убо сей Максим от епископства да будет, и вси от него поставлении презвитери и диакони и прочии причетницы чюжди священия. Послушай же Карфагенскаго собора 21 правило, иже добре и богоприятне изведеная буестию поколебати покушается, несть епископ. Да како ты вводиши чрез святыя каноны суду быти на мя от своих епископ? Покажи ми, слепче, от истины, да и аз тебе покажу, яко ни митрополита достойно есть судити своим епископом, развее святейшаго вселенскаго Константинополскаго патриарха.

Карфагенскаго собора правило 12.

Епископа821 в некоей вине суща, аще не весь (л. 58 об.)822 собор области тоя, обаче дванадесять епископ да судят, презвитера же шесть и диакона трие. И се есть о епископех, а не о митрополитех и патриарсех.

4-го святаго Вселенскаго собора обще всем по степенем исчитает кому от кого суд прияти правило 9.

Причетницы823 между собою распрю имуще, аще оставльше своего епископа, к мирским судиям приступят, по правилом вину да приимут. Причетницы же, аще имеют что на епископа, да ожидают собора. Аще же епископи на митрополита, Константиняграда патриарху да возвестят.

Толкование.

Аще причетник имать нечто на причетника, не подобает ему (л. 59)824 судитися пред мирскими судиями, но от своего епископа. Аще же оставльше своего епископа к мирскому судищу приступят, по правилом запрещение да приимут. Такоже и причетник, аще имать нечто на своего епископа, да приходит к митрополиту страны тоя, егда в реченое время соберутся к митрополиту всея области его епископи, тогда пред митрополитом на соборе да судится. Аще ли епископ или причетник с митрополитом имать некую распрю, от патриарха всея тоя земли да судится. Под ним же суть епископи и митрополиты всех825 областей страны тоя или от патриарха Константиняграда (л. 59 об.)826 судится. Сия бо власть никому же от инех патриарх дана бысть, ни от правил, ни от закона, еже судити митрополита, под инем патриархом суща, другому патриарху, но токмо Константиняграда патриарху сие дано есть.

От свитка новых заповедей Иустиниана царя глава 58.

Аще827 же причетник или ин некто вину имать на епископа, первое преподобный митрополит области тоя по священным правилом и по нашим законом таковую вещь да разсудит. И аще кто поречет сужденая, к преблаженному епископу и патриарху вещь возвестит и той подобный тому подаст конец. (л. 60)828 Аще же на митрополита имать что епископ или причетник или ин кто, патриарх того правления подобным образом да судит. Зри, ответотворче, где есть, иже бы патриарха свои епископи судили, ниже митрополита прощено есть епископом судити, развее патриарха.




1 2 3 4 5 6 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 <<< Предыдущий вопрос ... Следующий вопрос >>>



Ссылки:


1 РГАДА. Ф. 27. Д. 140. Л. 2–1039. назад

784 Так в ркп. назад

785 На верхнем поле листа киноварная помета: 7-е возражение. назад

786 На левом поле листа помета: Матф. 46. назад

787 На верхнем поле листа киноварная помета: на 7-й вопрос и ответ. назад

788 На правом поле листа помета: лист 10. назад

789 Слова «иже в Трулле полатнем, и 6-е, иже в Никеи 2-го собора» надписаны сверху. назад

790 На верхнем поле листа киноварная помета: 7-е возражение. назад

791 На верхнем поле листа киноварная помета: на 7-й вопрос и ответ. назад

792 На верхнем поле листа киноварная помета: 7-е возражение. назад

793 На верхнем поле листа киноварная помета: на 7-й вопрос и ответ. назад

794 На правом поле листа помета: лист 70. назад

795 Так в ркп. назад

796 На верхнем поле листа киноварная помета: 7-е возражение. назад

797 На левом поле листа помета: лист 80. назад

798 На верхнем поле листа киноварная помета: на 7-й вопрос и ответ. назад

799 На правом поле листа помета: лист 101. назад

800 На верхнем поле листа киноварная помета: 7-е возражение. назад

801 На левом поле листа помета: лист 126. назад

802 На верхнем поле листа киноварная помета: на 7-й вопрос и ответ. назад

803 На правом поле листа помета: Матф. 108; 1 Кор. 149. назад

804 На верхнем поле листа киноварная помета: 7-е возражение. назад

805 На левом поле листа помета: лист 149. назад

806 На верхнем поле листа киноварная помета: на 7-й вопрос и ответ. назад

807 На левом поле листа помета: лист 150. назад

808 На верхнем поле листа киноварная помета: 7-е возражение. назад

809 На левом поле листа помета: лист 155. назад

810 На верхнем поле листа киноварная помета: на 7-й вопрос и ответ. назад

811 На правом поле листа помета: лист 180. назад

812 На верхнем поле листа киноварная помета: 7-е возражение. назад

813 На левом поле листа помета: лист 212. назад

814 На верхнем поле листа киноварная помета: на 7-й вопрос и ответ. назад

815 На верхнем поле листа киноварная помета: 7-е возражение. назад

816 На левом поле листа помета: лист 17. назад

817 На верхнем поле листа киноварная помета: на 7-й вопрос и ответ. назад

818 На верхнем поле листа киноварная помета: 7-е возражение. назад

819 На левом поле листа помета: лист 86. назад

820 На верхнем поле листа киноварная помета: на 7-й вопрос и ответ. назад

821 На правом поле листа помета: лист 122. назад

822 На верхнем поле листа киноварная помета: 7-е возражение. назад

823 На левом поле листа помета: лист 96. назад

824 На верхнем поле листа киноварная помета: на 7-й вопрос и ответ. назад

825 В ркп. дважды. назад

826 На верхнем поле листа киноварная помета: 7-е возражение. назад

827 На левом поле листа помета: лист 326. назад

828 На верхнем поле листа киноварная помета: 8-й вопрос и ответ. назад

Домашняя страница
священника Владимира Кобец

Создание сайта Веб-студия Vinchi

®©Vinchi Group