История
Достопримечательности
Окрестности
Церкви округи
Фотогалерея
Сегодняшний день
Библиотека
Полезная информация
Форум
Гостевая книга
Карта сайта

Поиск по сайту

 

Памятные даты:

 

Праздники

Памятные даты

 

Наши сайты:


Подготовьте себя заранее к поездке в

Ферапонтово

http://www.ferapontov-monastyr.ru/
http://ferapontov-monastyr.ru/catalog/
http://www.ferapontovo-pilgrim.ru
http://www.ferapontovo-archive.ru
http://www.ferapontovo-foto.ru/
http://www.ferapontov.ru/
http://www.patriarch-nikon.ru/
http://www.tsipino.ru/
http://a-russian-troika.ru
http://a-hippotherapy.ru

Прогноз погоды:


Ферапонтово >>>


Яндекс.Погода


На главную Карта сайта Написать письмо

На главную Библиотека ПАТРИАРХ НИКОН В ФЕРАПОНТОВОМ МОНАСТЫРЕ Патриарх Никон. Труды. Возражение, или Разорение смиренаго Никона ... (18)

ВОЗРАЖЕНИЕ, ИЛИ РАЗОРЕНИЕ СМИРЕНАГО НИКОНА ... (18)


Патриарх Никон.Труды

Научное исследование,

общая редакция В.В. Шмидта



ВОЗРАЖЕНИЕ, или РАЗОРЕНИЕ СМИРЕНАГО НИКОНА,

Божиею милостию патриарха, противо вопросов боярина Симеона Стрешнева, еже написа газскому митрополиту Паисее Ликаридиусу, и на ответы Паисеовы1


ВОПРОС, ГЛАВА 18


Один пастырь, или болярин, который убегает, чтоб уберечь живота своего, потому чтоб инако учинил, был бы в опасении, уподобает ли ся и его погрешит или ни?


Ответ


Надобно, чтоб ушел, так как и Христос уходил ради мучительства безвинных отроков убиения и сохранился во Египте; однакож как опасение минет надобе возвратитися ради оскорбления душевнаго, понеже от него столко душ походит, и надобно чтоб ими владел и паствил для того, что он будет страшной счет живущему Богу за их. Пастырь есть который имети болшой промысл, епископ есть который имеет дело оберегательства, оберегатель есть, истинное и сущее дело добрым предстателем. Орехов был жезл Моисеов, а миндалной Ааронов; пишут физики, что коли постелешь листы мигдалные или ореховые, имеют силу чинить человеку, который на них ляжет, не много спит. Слыши, седишь ли, Никон, спишь ли, сей сон есть смертоносной. Недостойно человеку долго спать, который имеет советы на своей главе, не подобает, негодно. Вся ми надобно, а не вся ми годна, вопиет апостол. Егда слышали Христа апостоли: идем во Июдею, паки отвещали ему: Учителю, ныне искали июдее Тебе камением убити, и паки ли грядеши тамо. Ей, ничесо смерти достойнаго не делали мы, но все добродетели, все добром дела делали. Кто чинит добрыя дела, никогда не боится без страха великаго, чтоб боятися закона; но кто злое дело делает, трепещет и страшится велми оправдания праведнаго.


ВОЗРАЖЕНИЕ, ИЛИ РАЗОРЕНИЕ 18 ВОПРОСУ И ОТВЕТУ


Противу сего 18 вопросу доволно есть указание выше сего написано на разорение. Ты глаголеши, ответотворче, надобно, чтоб ушол, так Иисус уходил (л. 161 об.)1179 ради мучительства безвинных отроков убиения и сохранился во Египте. Да ли ты не слышал во Святом Писании, яко побиты все младенцы, обретшиися во время Христова рождества в Вифлеоме и во всех пределех его?

Ты же глаголеши: Однако же как опасение минет, надобе возвратитися1180 ради оскорбления душевнаго, понеже от него столко душ походит. И надобно, чтоб он владел и паствил для того, что он будет страшной счет живущему Богу за них. Пастырь есть, который имеет имети болшой промысл. Епископ есть, который имеет дело оберегателства, оберегает есть истинное и сущее дело.

Почто, лицемере, (л. 162)1181 неправедно судиши? Пишет бо ся: Иже праведнаго судит неправедна, неправеднаго же праведна, нечист и мерзок у Господа. Колико имаши, свой престол оставя, и скитаешися яко волк, хапая и угрызая братню совесть? Не зриши ли, колика злоба царева, всяк камень подвиг, да что любо обрящет на мя? Не слышал ли еси писаннаго выше, Господем реченная во святем Евангелии: Идеже не приемлют, ниже послушают словес ваших, исходите из града и прах ног ваших отрясите. И прочая.

Паки есть писано, яко не подобает, ниже во отмщение иному неправду ему воздаяти неправдующему. И1182 посла вестники пред лицем Своим, и изшедше, (л. 162 об.)1183 приидоша в весь Самарянскую, яко уготовати Ему, и не прияша Его, яко лице Его бе идый в Иерусалим. Видевше же ученицы Его Ияков и Иоанн реста Ему: Господи, хощеши ли, да речем огню снити с небесе и попалити их, якоже Илия сотвори. Обращ же ся, запрети им и идоша во ину весь.

Аще1184 ли же преслушает сих, повеждь церкви, аще же и церковь преслушает, да будет ти яко язычник и мытарь.

Аще1185 же кто не послушает словесе вашего, посланием сего знаменайте и не приметайтеся ему, да посрамится. Аще же кто оскорби мене, не мене оскорби, но от части, да не отягчю всех вас.

Молитеся1186 за творящая вам пакости (л. 163)1187 и изгоняющая вы, яко да будете сынове Отца вашего, иже на небесех.

Ты же глаголеши, ответотворче, яко орехов был жезл Моисеов, а миндалной Ааронов, и тово не обретается в писме, и в сем солгал.

Ты же пишешь, пишут физики, что, коли постелешь листвы миндалныя или ореховыя, имеют силу чинить человеку, которой на них ляжет, не много спит. Не достало тебе святых Божественых книг во ответе, которыми велели апостоли святии и святии отцы учити, и заповеда, и ответы творити. Ты же физиками и ореховым листием и иными шпынскими прибаски ответы творишь.

Глаголеши, Симоне, бдиши ли, и се соглал, (л. 163 об.)1188 яко есть тако писано, но Симон седиши ли, Никон спиши ли. Лутче есть спати, нежели в суетных словах упражнятися.

Да ты же пишешь, се сон есть смертоносный, не достойно человеку долго спати, которой имеет советы на своей главе, нет, не подобает, негодго. Вся ми лет суть, но не вся на ползу, вопиет апостол. И сам той божественный апостол учит: Вам1189 бе лепо первее глаголати слово Божие, а понеже отвергосте его и недостойны творите сами себе вечному животу. Се обращаемся во языки, тако бо заповеда нам Господь. Противящим1190 же ся им и хулящим, отряс ризы своя, рече к ним, кровь ваша на главах (л. 164)1191 ваших, чист аз, отныне во языки иду.

Глаголеши, егда слышали апостоли Христа, идем во Июдею, паки отвещали Ему, Учителю: Ныне искали июдеи Тебе камением побити, и паки грядеши тамо, ей, что ничего смерти достойнаго не делали. Кто чинит добрыя дела, не боится никогда без страха великаго, чтоб боятися закона, но кто злое дело делает, трепещет и страшится велми оправдания праведнаго.

Почто1192 людем хвалиши закон, яко добр есть, преступлением же закона Бога безчествуеши, людем проповедуеши не красти, сам же святая крадеши.

К таковым Господь рекл есть: Иди за Мя, сатана, яко не мыслиши, яже суть (л. 164 об.)1193 Божия, но яже человеческа.

Аще бы аз боялся человек, то не бы пред лицем оскорбивших мя житие имел. Ибо Господь дремал тридесят лет, дондеже прииде вопиющий глас от пустыни, возбуди, и вторый с небесе от Отца, глаголя: Сей есть Сын Мой возлюбленный, Того послушайте. И оттоле начат учити и проповедати Евангелие во всем мире.

Тем1194 же и на корме корабля спяше, дондеже приидоша ученицы, возбудиша Его, глаголюще: Господи, спаси ны, погибаем. И глагола им: Что страшливи есте, маловерии. Тогда, востав, запрети ветром и морю, и бысть тишина велия.

Спит Христос, да познают ученицы немощь свою, и разбудив, по(л. 165)молятся1195 Ему и спасени будут.

Тако и ныне в мори жития сего плавающии, аще не призовем Христа, окормителя душ наших любовию и единением духа, по писаному: Возлюбим друг друга, да единомыслием исповемы. Тишины духа и спасения жизни никако же получим.

Инако же невозможно приити, воеже любити друг друга, якоже учит возлюбленный ученик Христов и наперсник Иоанн Богослов, глаголя: И о сем разумеем, яко познахом Его, аще заповеди Его соблюдаем. Глаголяй, яко познах Его, и заповеди Его не соблюдает, ложь есть и в сем истины несть. Иже бо соблюдет слово Его, по истине всем любы Божия соверше(л. 165 об.)на1196 есть, о сем разумеем, яко в Нем есмы. Глаголяй в Нем пребывати, должен есть, якоже Он ходил, и сей да такожде да ходит.

Тако и в законе от Бога свидетельствовася, первая и великая заповедь любити Бога от всего сердца, вторая же любити ближняго своего яко себе.

Иисус1197 же рече ему: возлюбиши Господа Бога твоего от всего сердца твоего и от всея дущи твоея. Си есть первая и болшая заповедь. Вторая же подобна ей, возлюбиши ближняго своего яко сам себе.

Яко1198 обличение, еже не любити Бога и Христа Его, еже заповеди Его не творити. Показание же, еже любити творение заповедей Христовых и тер(л. 166)пение1199, во иже о Нем страданиох даже до смерти.

Имеяй1200 заповеди Моя и творяй их, он есть любяй Мя. Не любяй Мя, словес Моих не соблюдает.

Аще1201 заповеди Моя соблюдете, пребудете в любви Моей, якоже Аз заповеди Отца Моего соблюдох и пребываю в Того любви.

Яко1202 достоит всяку ненависть очищающу ко всем и враги любити, о другох же и душю положити, егда потреба призовет такову имуще любовь, якову же име Бог к нам и Христос Его.

Слышасте1203, яко речено бысть древним: Возлюбиши искреняго своего и возненавидиши врага своего. (л. 166 об.)1204 Аз же глаголю вам, любите враги ваша, добро творите ненавидящим вас и молитеся за творящих вам обиду и ненавидящих вас. И по мале. Будите убо вы совершени, якоже Отец ваш небесный совершен есть.

Тако бо возлюби Бог мира, яко и Сына Своего единороднаго дал есть.

Си1205 есть заповедь Моя: да любите друг друга, якоже Аз возлюбих вы. Болши же сея любви никто же имать, да кто душю свою положит1206 о друзе своем, и будете сынове Вышняго, яко Той благ есть на безблагодатныя и лукавыя. Будите убо щедри, якоже и Отец ваш небесный щедр есть.

Видите1207, какову любовь дал Отец нам, да чада (л. 167)1208 Божия наречемся и есмы. Возлюблении ныне чада Божия есмы не уявись, что будем, вемы же, яко аще явится, подобни Ему будем и узрим Его, якоже есть.

Составляет1209 же свою любовь в нас Бог, яко и еще грешником сущим нам, Христос о нас умре. Бывайте1210 же подобни Богу яко чада Божия, и ходите в любви, якоже и Христос возлюби нас и Себе предаст за ны, приношение и жертву Богови.

Яко1211 показание Христовых ученик, яже о Нем ко друг другу любы.

О1212 сем познают вси, яко Мои ученицы есте, аще любовь имате друг ко другу.

Глаголяй1213 во свете быти, а брата своего ненавидит, во тме есть доселе. Любяй брата (л. 167 об.)1214 своего, во свете пребывает и соблазна в нем несть. Всяк не творяй правды, несть от Бога, и не любяй брата своего, яко се есть обетование, еже слышасте, исперва да любим друг друга, не якоже Каин от неприязни бе и закла брата своего и за кую вину закла его, яко дела его лукава быша, а брата его праведна. И по мале. Не любяй брата своего пребывает в смерть. Всяк, ненавидяй брата своего, человекоубийца есть. И весте, яко всяк человекоубийца не имать живота вечнаго в себе пребывающаго. О сем познахом любовь, яко Он по нас душю свою положи, и мы должни есмы по братии душу свою полагати.

Возлюблении1215, возлюбим (л. 168)1216 друг друга, яко любы от Бога есть. И всяк любяй от Бога рожден есть и разумеет Бога, а не любяй, не позна Бога, яко Бог любы есть.

Возлюбленнии, аще сице возлюбил есть нас Бог, и мы должни есмы друг друга любити. Бога никто же нигде же виде, аще любим друг1217 друга, Бог в нас пребывает и любы Его совершена есть в нас. Бог любы есть, и пребываяй в любви, в Бозе пребывает, и Бог в нем пребывает.

Аще1218 кто речет, яко люблю Бога, а брата своего ненавидит, ложь есть, ибо не любяй брата своего, его же виде, Бога, Его же не виде, како может любити. И сию заповедь имамы от Него, да любяй Бога, любит (л. 168 об.)1219 и брата своего, не любим словом и языком, но делом и истиною.

Видел ли еси, человекоугодниче, в Божественом Писании, самем реченное Господем нашим Иисусом Христом, чесого ради подобни Богу бываем и чада Божия нарицаемся. Аще ходим в любви Его, якоже и Христос возлюбил есть нас. И чесого ради во тме ходим, понеже брата ненавидим, и чесого ради несмы от Бога, понеже не творим правды Его, и чесого ради, яко человекоубийцы вменяемся и пребываем в смерти, понеже ненавидим братию, и чесого ради антихристи нарицаются, понеже не творят истины, и како той наречется подобен Богу. Бог заповеда: (л. 169)1220 Слушаяй вас, Мене слушает, и отметаяйся вас, Мене отметается.

И божественный апостол Павел наказует: Братие, повинуйтеся наставником вашим и покаряйтеся. И прочая.

Ныне же вместо послушания преслушание и отметание и досаду творят. И вместо повиновения и покорения неповиновение и укорение и изгнание, и вместо правды неправду, вместо братолюбия ненавидение.

Разсуди себе, что твориши, и им же твориши, ты ниже мене знаешь, ниже видел или слышал еси от мене что, и судиши и ответы твориши, от единаго неправеднаго человека прием клевету, чрез Божественыя законы ответы твориши. Первое, (л. 169 об.)1221 по правилом святым сам еси чюжд явился всякия Божественыя благодати, еже в чюжей епархии много время жити, свою оставя. Второе, за неподобное деяние, еже чрез 4-го собора 9-е правило един ты митрополит осуждаеши патриарха. Божественнии же отцы возбраняют и митрополитом митрополита судити, развее епископа, но и епископ, аще не восхощет суда митрополичья, и того судит патриарх. А ты, гордостию превзявся, якоже и сатана, хотя быти подобен Вышнему, но бысть антихрист, еже есть сопротивник Христов, якоже Иоанн Богослов пишет: Дети1222 последняя го(л. 170)дина есть. И якоже слышасте, яко антихрист грядет, и ныне антихристи мнози быша, и от сего разумеваем, яко последний час есть. От нас изыдоша, но не быша от нас, аще бо быша от нас, пребыли убо быша с нами, но да явятся, яко не беша вси от нас.




1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 <<< Предыдущий вопрос ... Следующий вопрос >>>



Ссылки:


1 РГАДА. Ф. 27. Д. 140. Л. 2–1039. назад

1179 На верхнем поле листа киноварная помета: 18 возражение.

1180 Так в ркп.

1181 На верхнем поле листа киноварная помета: на 18-й вопрос и ответ.

1182 На правом поле листа помета: Лук. 48.

1183 На верхнем поле листа киноварная помета: 18 возражение.

1184 На левом поле листа помета. Матф. 75.

1185 На левом поле листа помета: Сол. 277.

1186 На левом полде листа помета: Матф. 15.

1187 На верхнем поле листа киноварная помета: на 18-й вопрос и ответ.

1188 На верхнем поле листа киноварная помета: 18 возражение.

1189 На левом поле листа помета: Деян. 33.

1190 На левом поле листа помета: 40.

1191 На верхнем поле листа киноварная помета: на 18-й вопрос и ответ.

1192 На правом поле листа помета: Рим. 82.

1193 На верхнем поле листа киноварная помета: 18 возражение.

1194 На левом поле листа помета: Матф. 27.

1195 На верхнем поле листа киноварная помета: на 18-й вопрос и ответ.

1196 На верхнем поле листа киноварная помета: 18 возражение.

1197 На левом поле листа помета: Матф. 92.

1198 На левом поле листа помета: Вас. Вел. 3.

1199 На верхнем поле листа киноварная помета: на 18-й вопрос и ответ.

1200 На правом поле листа помета: Иоан. 48.

1201 На правом поле листа помета: Иоан. 51.

1202 На правом поле листа помета: Вас. Вел. 15.

1203 На правом поле листа помета: Матф. 15.

1204 На верхнем поле листа киноварная помета: 18 возражение.

1205 На левом поле листа помета: Иоан. 10.

1206 На левом поле листа помета: Лук. 26.

1207 На левом поле листа помета: 1 Иоан. 75.

1208 На верхнем поле листа киноварная помета: на 18-й вопрос и ответ.

1210 На правом поле листа помета: Ефес. 228.

1211 На правом поле листа помета: Вас. Вел. 5.

1212 На правом поле листа помета: Иоан. 46.

1213 На правом поле листа помета: 1 Иоан. 70.

1214 На верхнем поле листа киноварная помета: 18 возражение.

1215 На левом поле листа помета: 1 Иоан. 73.

1216 На верхнем поле листа киноварная помета: на 18-й вопрос и ответ.

1217 В ркп. дважды, второй раз зачеркнуто.

1218 На правом поле листа помета: Иоан. 74.

1219 На верхнем поле листа киноварная помета: 18 возражение.

1220 На верхнем поле листа киноварная помета: на 18-й вопрос и ответ.

1221 На верхнем поле листа киноварная помета: 18 возражение.

1222 На левом поле листа помета: 1 Иоан. 71.

Домашняя страница
священника Владимира Кобец

Создание сайта Веб-студия Vinchi

®©Vinchi Group