История
Достопримечательности
Окрестности
Церкви округи
Фотогалерея
Сегодняшний день
Библиотека
Полезная информация
Форум
Гостевая книга
Карта сайта

Поиск по сайту

 

Памятные даты:

 

Праздники

Памятные даты

 

Наши сайты:


Подготовьте себя заранее к поездке в

Ферапонтово

http://www.ferapontov-monastyr.ru/
http://ferapontov-monastyr.ru/catalog/
http://www.ferapontovo-pilgrim.ru
http://www.ferapontovo-archive.ru
http://www.ferapontovo-foto.ru/
http://www.ferapontov.ru/
http://www.patriarch-nikon.ru/
http://www.tsipino.ru/
http://a-russian-troika.ru
http://a-hippotherapy.ru

Прогноз погоды:


Ферапонтово >>>


Яндекс.Погода


На главную Карта сайта Написать письмо

На главную Библиотека ПАТРИАРХ НИКОН В ФЕРАПОНТОВОМ МОНАСТЫРЕ Патриарх Никон. Труды. Возражение, или Разорение смиренаго Никона ... (23)

ВОЗРАЖЕНИЕ, ИЛИ РАЗОРЕНИЕ СМИРЕНАГО НИКОНА ... (23)


Патриарх Никон.Труды

Научное исследование,

общая редакция В.В. Шмидта



ВОЗРАЖЕНИЕ, или РАЗОРЕНИЕ СМИРЕНАГО НИКОНА,

Божиею милостию патриарха, противо вопросов боярина Симеона Стрешнева, еже написа газскому митрополиту Паисее Ликаридиусу, и на ответы Паисеовы1


ВОПРОС, ГЛАВА 23


Подобает ли архиерею бить и ударить и в сылку ссылать, то все чинил Никон и не могся насытить мирскими людьми и духовных чинов всегда.


Ответ


Не сыскиваю лутчей добродетели, что правда в християнском человеке что терпение, а хуждшаго зла что гнев. Авраама похваляем для терпения его, который имел при рождестве сына своего единороднаго, в котором его была вся надежда. Моисея почитаем для терпения, которое показал на пустыни и против людий непослушнаго и неблагодарнаго. Иеву приудивляемся его болшему терпению незносимому и великаго Павла, что поносил многие беды и труды, которые он сам пишет, и наконец пророка и царя Давида, который поносил неблагодарение от сына своего Авессалома и злобу Семеева, который с камением последовал ему. Не прикасайтеся помазаному Моему и во пророцех Моих не лукавнуйте. Помазанники называет вас священнический чин ради помазания священства и ради Христоподобной благости Христа нашего, и учинила есть нас цари и священники, по освященной апокалипсис1577, цари тогда бываем, когда владеем страсти телес наших, священники когда приносим вся чювствия наша, убо Епикур безумно бредил, что человек не может терпения поносить и временныя помешки. Наипаче философ тогда есть философ, когда терпение понесет. Не подобает архиереом такие снасти мучителные имети, а инако делаючи услышат Христово прещение: возврати меч свой в недра своя; вси бо которыя приимаются за меч, от меча погибают. Мирскому князю дано препоясатися мечем, а не человеку священному. Не видиши ли его, все облачение архиерейское, что есть кротость, одежда правды; стихарь образует ангельскую чистоту и светлаго архиерейскаго жития; епитрахиль — низшедшая свыше совершенная благодать Всесвятаго Духа; поручи прообразуют ужи, что были связаны руки Христовы; пояс — связание Христово; палица — смертную победу; амофор, что на рамо заблуждшее овча восприим, первому Пастырю знамение; Крест — проповедание евангельское; панагия — Бога Слова воплощение; митра — царьское священство; сакос или полиставрия, еже ради страсти и распятия правду и истину образует. Яко что все архиерейское облачение являет: терпение, кротость, целомудрие и богоизбранное собрание всех добродетелей правды.


РАЗОРЕНИЕ 23-му ВОПРОСУ И ОТВЕТУ


Глаголеши, совопросниче, подобает ли архиерею бить и ударить и в сылку сослать, то все чинил Никон, и не могся насытить мирскими людьми (л. 272)1578 и духовным чином всегда. И ты, совопросниче, внимай, что возглаголем ответотворцу.

Глаголеши, ответотворче, не сыскиваю лутчей добродетели, что правда в человеке, что терпение, а хуждшаго зла, что гнев. Авраама похваляем для терпения его, который имел при рожестве сына своего единороднаго, в котором его была вся надежда. Что же конец сему? Се ли, яко вознес на жертву? Зриши ли, яко патриарх Авраам, изшед1579 по словеси Божию от земли своея и от рода своего и от дома отца своего и пришед до места Сихемска, и постави храм свой в Вефиле, и созда требник Господу, и помолися во имя Господа, явлшагося ему. И паки по возвращении (л. 272 об.)1580 от Египта вселися у дуба Мамврийска в Хевроне и созда ту требник Господу. Услышав же Авраам, яко плениша Лота, сыновца его, и собра вся домочадца, 318, и гнаша вслед до Дана. И нападе на ня нощию сам и отроцы его с ним, и порази их, и гони их до Ховала, яже есть ошую Дамаска, и возврати вся и коня содомска, и Лота, сына брата своего, возврати. Видели, что сотворил Авраам патриарх по возношении жертвы и по приятии священства за единокровнаго человека, племянника своего Лота? Колико порази сам и отроцы его, якоже глаголется инде, 300 побил и по сем паки священствовал, якоже пишет: Вознес сына своего Исаака на жертву.

(л. 273)1581 И Авраам племянника ради своего мстил. А иже кто за дело Божие отмстит кому по закону, которое то лихо, якоже последи укажем. Ныне, во ответе твоем, сряду возразим, аще и не потребно есть нынешнему закону, но ты безумием своим принудил нас на се.

Паки глаголеши, Моисея почитаем для терпения, которыя показал на пустыни и против люда непослушливаго и неблагодарнаго.

Читал ли ты, ответотворче, Моисейския книги, тако безумно глаголеши? Аще ли же ни, аз ти покажу, колико Моисей в правде не кроток, но и зело суров и не милостив. Не видел еси, како египтянина убил и скрыл в песце. Уведа же фараон, искаше (л. 273 об.)1582 его убити, он же, бежав, вселися в земли Мадиамстей, священник убо и Моисей, якоже пишется во псалмех «Моисей и Аарон во иереох Его», а не царь или воевода. Почто воева противу Амалика в Рафидине и по избиении сошед з горы, созда Моисей олтарь Господу Богу? Аще ли речеши, яко Иисус воевал. И бысть, рече, егда воздвизаше Моисей руце, одолеваше Израиль, егда же притинаше руце, одолеваше Амалик. И бысть, егда Моисею снити з горы Синайския, и егда же приближися к полку, узре телец велики. Возъярився гневом Моисей, поверже с руку своею обе досце и сокруши я под горою. И взем телец, иже сотвориша, (л. 274)1583 сожже во огни и сотре по тонку, и разсыпа и по воде, и напои ею сыны Израилевы. И паки повеле, препоясався мечи сыновом Левииным, побити комуждо брата своего и друга своего и соседа своего. Не ярости ли дело се, яко и досце, даная от Бога, сокрушил?

О Иовове кротости удивляешися, а делы нисколко не уподобляешися, как собака, присно не престая, сваришися, ничим же тебе обидящаго.

Про Павла пишешь, что поносил многия труды и беды, которыя он сам пишет. А инде тот же Павел сам о себе пишет1584: Гонитель Церкви был. Якоже и в Деяниих явлено есть1585, Савл же еще дыша прещением (л. 274 об.)1586 и убийством на ученики Господа. Видиши ли, яко и Павел по правде не кроток был. Палицею ли, рече, прииду к вам или духом кротости. И паки судих таковаго предати сатане, да дух спасется.

О Давиде глаголеши, которой поносил неблагодарение от сына своего Авессалома и злобу Семееву, которой с камением последовал ему. Кто же Урия уби? Давид. И вси святии себе не отмщали, а по суду всяку неправду мстили, били и убивали, якоже Давид, о нем же свидетельствуют Царства. Нафану пророку сам ся своим судом осудил на смерть за Уриино убийство и Вирсавиино имство. Достоин, рекл, (л. 275)1587 есть человек он смерти, кто чюжую агницу похищает. Якоже и ныне, которыя держат не сущую свою Церковь или не своей епархии, которыя ложное издают писание, якоже ты чрез Божественыя заповеди и законы на прелесть пишешь все ложно.

Пишешь, не прикасайтеся помазаному Моему и во пророцех Моих не лукавствуйте. Помазанники называешь1588 весь священнический чин, ради помазания священства и ради христоподобной благости Христа нашего, учинил еси нас цари и священники, по священной Апокалипсии. Цари1589 тогда бываем, егда владеем страстьми телес наших, когда1590 приносим вся чювствия наша. Убо Епикур безумно (л. 275 об.)1591 отрядил, что человек не может терпения поносить и временныя помешки. Наипаче же философ тогда есть, когда терпение понесет и не подобает архиереем такия снасти мучителныя имети. А ино делаючи, услышат Христово прещение: Возврати меч свой в недра своя. Вси бо, которыя приимаются за меч, от меча погибают. Мирскому князю дано препоясатися мечем, а не человеку священному.

Кто ти сказывает о мечи, яко мечем имамы? Ни совопросник тебе о сем что любо вопрошал? Сам ли ты лжешь или ини тебе рекоша, яко меч имамы и тем отмщаем? Укажи, кому мечем отмстили о чем любо, (л. 276)1592 а яже о церковных невежествах и любо о иных наказаниих по вине имамы законодателя самаго Христа Бога нашего. Той нам закон положил.

И1593 приидоша паки во Иерусалим и вшед Иисус в Церковь, начат изгонити продающыя и купующыя во церкви и трапезы торжником, и седалища продающих голуби испроверже. И не даяше, да кто мимо несет сосуд сквозе церковь, и учаше, глаголя им: Несть ли писано, яко храм Мой храм молитвы наречется всем языком. Вы же сотвористе его вертеп разбойником.

Толкование.

Еже изгнати Иисус продающыя, Иоанн повествует, но убо в начале Евангелия: И1594 сотвори бич от вервий. (л. 276 об.)1595 Не просто изгна, но безчестным бичем плетеным бия. Сей же к концу, достоит бо второе быти сему.

Пещеру же разбойническу именует Церковь за беззаконное удержание от недостойных.

Толкование.

Толма возненавидев лукавство ваше, яко ни церкви дому Моему, глаголю, быти, но дом ваш. Донеле же бо живяше в Ней добродетель и любовь, дом Мой бе. А понеже осквернисте и торг и пещеру разбойником соделасте, но и столы продающих голуби испровращаются, сиречь архиерей, продающих духовныя дары. Духа образ есть голубь, иже бо злата ради поставляяй, проклят. А иже Кру(л. 277)тицкой1596 митрополит в чюжих епископиях и по указу государя царя и по повелению велмож ставит, коликих клятв достоин, якоже выше сего есть писано: Кто мирскими властьми избран, извержется и с поставльшим его. А ныне архиепископов и архимандритов и попов многих сам государь царь избирает, а Крутицкой митрополит ставит. Но паки к первым обратимся.

Иже1597 аще соблазнит единаго от малых сих, верующих в Мя, уне есть ему, да обесится, жернов ослий о выи его, и ввержен будет в море.

Святых апостол правило 27.

Святитель1598, вернаго или невернаго бив, да извержется.

Толкование.

(л. 277 об.)1599 Епископ или презвитер или диакон, аще биет досадившаго ему вернаго или невернаго, и того ради боязнь влагая другим, да и тии подобно тому не согрешают, к тому таковии яко противно творят, Евангелскому закону, повелевающему «аще тя кто ударит за ланиту, обрати ему и другую», да извержется. Понеже от гордости и неудержания ярости нанесе рану на искреняго. Аще же кто, целомудрен смысл имый, беззаконно нечто творящаго в церкви святей или во святых местех биет, таковый не извержется. Понеже и Господь наш Иисус Христос продающыя и купующыя в законней церкви, сотворив бич от вервии (л. 278)1600 и бия, таковы оттуду изгна. Церковнии бо хранители отместницы нарицаются, яко от отец превыше поставлени суть таковы казнити.

Видели, что накончает святое правило, аще и во святей церкви или во святых местех биет, не извержется. И прочее.

А еже бывшу ми на Москве, якоже совопросник глаголет, подобает ли архиерею бити и ударити и в сылку сослать, то все делал Никон, и на то есть правила святых отец и законы царьския, которыя Церковь святая приемлет за едино со апостолскими и отеческими правилами, якоже в предисловии книги Кормчия к концу является писано.

Паче1601 же иже во блаженней памяти от Иустиниана царя (л. 278 об.)1602 со свитком Божественых новых заповедей, еже не токмо правоверных наших отец правилом последуют, но и от царския крепости господьство даруют с приложением законным же и богоугодным. Полезное всему человеческому созданию богоподобно смотряюще, в них же есть повелено местником быти1603 архиереов.

Собора Карфагенскаго правило 76.

Да не сутужают епископу да будут местницы.

Толкование.

Убозии от силнейших озлобления и обиды подъимаху и того ради приходяще к епископом, стяжаху им и молящеся помощи им. Епископи же овогда помогающе, овогда же не возмогающе. Сице изволиша отцы (л. 279)1604 собора сего просити у царя, да с промышлением епископов изберет и поставит местников. Местницы же, казнители суть церковнии, да противятся насилию и мучителству богатых и отмщают убогия от насилия их. И епископи того ради не стужаеми пребывают.

Того же собора правило 97.

От1605 царя да испросится соглаголник, рекше помощник заступлению о церковных главизнах, иже хитрость имеют, отмщати вещи церковныя и яко святители о приключающихся удобно возвещати могут.

Толкование.

И паки изволися отцем собора сего, якоже в 75-м правиле, угодно бысть просити от царя, яко да вдаст им власть поставляти местники (л. 279 об.)1606 в церкви, еже суть казнители и судии, то самое служение и хитрость имущих церковныя вещи отмщати. Яко да противятся святители прилучающимся, коль краты аще нужда будет, и удобь зело могут в судища входити и церкви о таковых возвещати и оттуду помощи приимати.

Собора Перваго и Втораго в церкви святых апостол правило 9.

Аще святители или верныя согрешшыя или неверныя, преобидевше, биют или своею рукою или повелевше кому, да извергнутся. Подобает бо учением и наказанием и церковными запрещении безчинныя наказовати, а не ранами или язвами. Аще же не послушают властельскою (л. 280)1607 рукою, да накажутся мстити.

Видели, ответотворче, управление святых богоносных отец, тако и у нас бысть с царьским советом, местницы на то, кому доведется какое наказание, а еже в церкви смиряли мы овогда, а иногда рукою помалу, того не отрицаемся и ныне творити врагом и безстрашным людем по образу Христову и по правилу святых апостол и святых отец.

Не погрешит истины и ныне, аще кто, взем бич, изгонит из церкви соборней прелюбы творящих и прочая беззакония, яже выше сих много явлено. Глаголя, дом Божий домом молитвы наречется, вы же властию мира сего сотвористе вертеп разбойником. (л. 280 об.)1608 А яже о царьских заповедех кто хощет потребное ко исправлению и к наказанию церковному, в них да смотрит. Но едину от тех главизну вчиним, како православнии царие священство предпочитали паче царьства, а не как ныне, еже в лицо нам говорят, понося. Царь де един велик, а вас де много, не тот де патриарх, яко иной, чернцов де много у государя. А чернцы Божии раби и богомолцы царьския, а не раби, еже ныне архиереи и монастыри принуждены царьским величеством во все злое мирское дело и тягло и воинствовать, яко и простым человеком. Ох, увы, яко обогатихомся во злых. Обаче, аще что по нужи (л. 281)1609 и деется, несть на ползу, якоже свидетелствует свитка новых заповедей царя Иустиниана главизна 1-я, сице глаголюща: Великая1610 паче инех иже в человецех есть дара Божия. От вышняго дарована человеколюбия Божия, священничество же и царьство, ово убо Божественым служа, се же человеческими владея и пекийся. От единаго же и тогожде начала обоя происходят, человеческое украшающе житие. Якоже ничто же тако бывает поспешнее царьству сего ради, якоже святительская честь, о обоих самех тех присно Богови молятся. Аще бо они непорочни будут во всем и к Богу имут дерзновение и праведной подобно украшати начнут (л. 281 об.)1611 преданыя им грады и сущая под ними, будет согласие некое благо все, еже добро человечестей даруя жизни. Сему быти веруем, аще священных правил блюдение сохранится. Их же праведно похваляемии и покланяемии самовидцы Божию слову предаша апостоли и святии отцы сохраниша и заповедаша.

Видели царьское правыя души произношение непорочных святых догмат лобзание и священства предпочитание и веры несумненныя глагол, все, еже рече, добро человечестей даруя жизни, сему быти веруем. И прочая.

Паки глаголеши, толкуя о одежди архиерейской, не видиши ли все облачение архиерейское, что есть кротость (л. 282)1612 одежды и правды. Стиахрь образует ангелскую чистоту и свет1613 архиерейскаго жития. Тако Господу глаголющу: Аз1614 есмь свет миру, ходяй по Мне, не имать ходити во тме.

Почто слыша про свет, во тму беззакония отходиши? Христу глаголющу: Не имать ходити во тме. И паки Господу глаголющу: Вы есте свет миру.

Покажи нам собою свет, понеже и ты архиерейскою одеян одеждою, аще и недостойне носишь ю, по неправде твоей явно в писме твоем.

Послушай возлюбленнаго ученика Христова Иоанна Богослова, что есть свет, и навыкни. И1615 си есть обетование, еже слышахом от Него и повелеваем вам, яко Бог свет есть и тмы (л. 282 об.)1616 в Нем несть ни единоя. Аще речем, яко причастие имамы с Ним и во тме ходим, лжем и не творим истины. Аще ли же во свете ходим, яко Сам есть во свете, причастие имамы друг ко другу и Кровь Иисуса Христа сына Его очистит нас от всякаго греха. Аще свет, иже в тебе тма, колми паче тма. Которое ты причастие имееши ко другом по писанию своему, покажи ми.

Епитрахиль, низшедшая свыше, совершенная благодать Всесвятаго Духа. Писано есть: И1617 се Аз послю обетование Отца Моего на вы. И инде: И дунув, глаголя, приимите Дух Святый, им же отпустите грехи, отпустятся, и им же держите, держатся. (л. 283)1618 И паки: Но1619 приимите силу нашедшу Святому Духу на вы. И паки: И бысть внезапу с небесе шум, яко носиму дыханию бурну, и исполни весь дом, идеже бяху седяще. И явищшася им разделени языцы яко огненнии. Седе же на единем коегождо их и исполнишася вси Духа Свята. И инде: И1620 Аз вам глаголю, просите и дастся вам. И по мале. Аще убо вы зли суще умеете даяния блага даяти чадом вашим, колми паче Отец, иже с небесе даст Дух Свят просящим у Него. Но по заповеди Божией повелено от плод коегождо познавати, аще от Бога есть, от плод их познаете их, рече.

Плод1621 бо духовный есть во всякой благостыни и правде и истине, искушающе, (л. 283 об.)1622 что есть благоугодно Богови. И паки: Плод1623 духовный есть любы, радость, мир, долготерпение, благость, милосердие, вера, кротость, воздержание. И по мале. Аще живем Духом, Духом и да ходим. Не бываим тщеславни, друг друга раздражающе, друг друга завидяще.

Ты же которыя от сих плоды в себе носиши? Не все ли противныя, по писаному: Или сотвориши древо добро, и плод его добр, или сотворши древо зло, и плод его зол. Тако и твое дело явлено есть, от дел и глагол уст твоих. Святый Бог да возмерит в день Судный противу твоих беззаконных смыслов.

Обаче же (л. 284)1624 от отец1625, епатрахиль есть по единому повести образу, уже, имже связавше злодеи Владыку Христа и распяша, по образному же видению есть препоясание царьское и ангельское знамение.

Поручи, глаголеши, прообразуют ужи, что были связаны руки Христовы. Аще и не правословил еси в сих, якоже последи скажем, обаче есть связание рук ужи знаменуют, почто тех не велел еси связати, дабы не действовали по неправде смысла твоего? Или паче поминая Владыку своего связана тебе ради, почто не постыделся теми связати бремя тяжко и неудобь носимо на брата своего? Сам же единым перстом не хощеши двигнути. Послушай Христова (л. 284 об.)1626 наказания: Аще соблажняет тя рука твоя, отсецы ю. Лутче ти, беднику, внити в Царьство Небесное, неже обе руце имуще, ввержену быти в геену огненую, идеже червь их не умирает и огнь не угасает.

По Писанию святому: Нарукавницы1627 ко благочестию и сопрятанию точию умышлены быша. По иному же образу нарукавницы яже знаменуют вседетелное Божие, яко вся дела создания Той сотвори. Сие глаголет и молитва: Десница Твоя, Господи, прославися в крепости и руце Твои сотвористе мя. По другому же образу нарукавницы являют силу, еже Христос победи враги своя.

Пояс, глаголешь, (л. 285)1628 связание Христово. Как в первых солгал, так и в сем ничто же истинствуеши. По Писанию же пояс являет благолепие, им же Христос, царьствовав, препоясался благолепною и красною силою Божества.

Инде же глаголет: Пояс иже знаменует силу, данную в чресла его, сиречь в среду его, целомудрия ради и чистоты да будет связан девством и чистотою. Тем же и глаголет псалма приличное: Благословен Бог, препоясуй мя силою и положи непорочен путь мой, си есть живот мой непорочен, сиречь честный и добродетелный.

Что же ты, слышай и глаголяй, препоясуйся, ниже якоже сам глаголеши, (л. 285 об.)1629 яко связан пребываешь. Связаный не к тому деяти, что может, но едино да свободу получит1630. Ты же сам связан, по писаному, многими путы железными нерешимыми, по правилом святых апостол и святых отец, и о себе не судиши праведно, лицемере, но нас, труждающихся в слове Божии, наскачеши, ничто же тебе зла сотворшу, якоже и ко всем.

Что же все не по ряду писал еси о священных одеждах архиерейских и сие скудно зело, как сам малоумен, так и святыя таинства описал безумно. Не менше есть знамение епигонатии, еже повешается о поясе. Глаголет же ся, яко се являет (л. 286)1631 победу смерти и воскресение Спаса Христа, иже имать образ и вид меча. На нем же воображается распятия или воскресения образ, якоже и молитва сие являет: Препояши оружие твое по бедре твоей силне. Ко Христу обращся, пророк глаголет: О1632, силне, препояши оружие твое по бедре твоей, сие есть меч твой на бедре твоей, и борися с мучителем. Оружия же Христова не суть мечи и копия, но сила мучителная, юже употребляше на враги. Силна нарече его за Божество, еже соединися со Христом, красотою твоею и добротою твоею, красотою души и добротою добродетелей. Красоту и доброту, глаголет, за безгрешное и на ляцы испей и царьствуй (л. 286 об.)1633 истины ради и кротости и правды, и распространи оружия твоя и стремление твое, и да будут спешна дела твоя, и царьствуй, помогая немощным и безсильным. Сие глаголем и в молитвах: Да приидет Царьствие Твое. Сия вся делай и побеждай. Глаголет сам Господь: Аз1634 есмь и путь и истина и живот. Сице бо лепо нам исполнити всяку правду или сотворити оноя, яже выше рекохом, да сееши на земли истину и кротость и правду вместо лжи и суровства и неправды, Где же твоя правда, называеши палицу победою? Глаголеши, яко палица смертную победу. Какая палица? Есть у нас палица, глаголется, которою дебелыя (л. 287)1635 дрова разбивают. Может же таковою палицею и дебелость непреподобнаго ума твоего разбити кто? И паки палица есть, аще кто хощет сырость сластолюбия от кого отгнати, склинивая и бия божественною палицею и изгнетает. Аще ли о жезле архиерейском пишешь, послушай Писания. Жезл, убо его же держит архиерей, являет власть архиерейскую к людем, якоже Моисей и Аарон жезлы чюдотворяше во Египте и в мори и в камени.

Тако и ныне жезл правды чюдотворит в сердцах злобы египецкия содержащих истину в неправде. Аще кто яко змия лютостию потребится от жезла правды, аще кто яко вода, (л. 287 об.)1636 напоеваяй лестных напоений, ссядется яко кровь на возгнушение пиющим. Аще ли кто, яко фараон жестокосердый, накажется жабами и скнипы и прочими язвы, дондеже потонет, яко олово в воде, зелне в море тма вечныя, идеже червь их не умирает и огнь не угасает.

Паки жезл являет власть Святаго Духа и укрепителное людей и паствителное, и еже наставити мощи и наказати непокоривыя. Слыши, что глаголет, являет господьство, еже дает архиерею Святый Дух и хранителное людей, еже пасти и питати духовно словесныя овцы и еже наказовати непокоривыя и жестосердыя, и собирает (л. 288)1637 оныя, елицы суть далече от чина добраго христианскаго. Сего ради имати две главы на верху главы, яже нарицают рукоятия. Да изгонит зверовидная еретики, да не вредят православныя люди. Еще же являет и Крест Христов, им же побеждаем и стоим известни и утвержени, и основани в вере, и воинствуем, и влечемся ко Христу, умерщвляюще страсти, изгоняем враги и есмы хранимы от всякаго искушения. Доволно ти есть о палице, еже ты глаголеши? Не будет виновен греху, кто взяв палку и отгнал бы тя аки волка или яко пса беснующагося и угрызающаго неопасныя человеки.

Сакос или палиставриа, (л. 288 об.)1638 еже ради страсти и распятия правдуя истиною образует, глаголеши.

Богоноснии1639 же отцы знаменуют сакос или фелонь святительскаго устроения знамение чистыя и простыя и от страстей свободныя души. Полиставрий, сиречь многокрестный, яже знаменует червлену ризу, в ню же облекоша Христа жиды, по збытию пророческих глагол: Совлекоша с Него ризы Его и облекоша И в ризу червлену. Якоже и инде пишет: Кто Сей приходяй от Едома? Едом толкуется земный или избраный или червленый. Таже глаголет червленость риз Его: от винограда Восора. Чесо ради суть ризы твоя червлены, яко от прания грозди. Являет одежду (л. 289)1640 Христову, сиречь плоть, яко омочися кровию на Кресте. И паки, яко носи червлену ризу Христос, в страсти грядый на Крест, сею одеждою показуют архиерее, коего Архиерея слузи и поборницы, яко верховный апостол Павел глаголет: Имуще1641 убо Архиерея велика, прошедшаго небеса Иисуса, Сына Божия, да держимся исповедания. И паки: Бог1642 же мира возведый из мертвых Пастыря овцам велика кровию завета вечнаго Господа нашего Иисуса Христа, да совершит вы во всяком деле блазе сотворити волю Его, творяй в вас благоугодное пред Ним, Иисус Христом.

Ты же како держиши исповедание Его, то есть Евангелие: Мир Мой даю вам, мир Мой оставляю вам. (л. 289 об.)1643 И паки: Идеже внидите во град или в дом, глаголите, мир дому сему. Ты же который мир принес, яже повсюду свидетельствуют писания твоя вся, яже полна неправды и беззакония? По сему вас и познают, глаголет Христос, яко Мои ученицы есте, аще любовь имате между собою. Ты же которую любовь пришед показал, развее свара и ненависти, якоже диавол? Ибо всяк ненавидяй брата своего, человекоубийца. И прочее. Вы отца вашего диавола есте и похоти отца вашего творите. И паки: Несте от овец Моих, овца Моя гласа Моего слушает.

Паки глаголешь: Омофор, что на рамо заблудшее (л. 290)1644 овча восприим, понесе. Омофорий1645 же конечный налагает архиерей, ему же подобает соделану быти от руна, четыре кресты имуща, сугубая одежда благодати. Назнаменует же и слову от страстей умерщвение, ангельский виде навершая и свет быти и во свете жити. Просветително имея навыкновение и силу, просвещатися и просвещати. Или паки омофор по иному смышлению заблудшее овча знаменует, еже прииде на рамо, взем Пастырь добрый, очистив и просветив, и освятив, и Отцеви крестом жертву принес. И еже от всех умерщвление и славу Тому даровав и едино с Ним непреложно быв. Кресты же (л. 290 об.)1646 знаменуют, зане Христос ношаше на раме своей Крест Свой. Еще же и архиерее хотят жити, якоже бе житие Христово, взимают Крест Его на рамена своя, еже есть злострадание, зане Крест есть скрижаль злострадания.

Ты же почто не взял еси креста своего, но и носящих Крест Христов хулишь? Господу свидетельствующу: Иже не возмет креста своего и вслед Мене не1647 грядет, несть Мене достоин, враги Креста Христова, имже кончина погибель, имже Бог чрево. И паки: Слово1648 крестное погибающим убо юродство есть, нам же спасаемым сила Божия есть. Зане писано есть: Погублю премудрость премудрых и разума разумных (л. 291)1649 отвергуся.

Панагия, глаголеши, Бога слова воплощение. Не приходит Господь, ниже воплощается в сердцы злобы. Аще1650 кто любит Мя и слово Мое соблюдет, и Отец Мой возлюбит его и к Нему приидете и обитель в Нем сотворите. И паки: Якоже заповеда Мне Отец, тако творю. Востаните, идем отсюду, откуду, от презорников святых Его заповедей. И паки. Якоже1651 розга не может плода сотворити о себе, аще не будет на лозе, тако и вы, аще во Мне не пребудете. Аз есмь лоза, вы же рождие. И иже будет во Мне, и Аз в нем, той сотворит плод мног, яко без Мене не можете (л. 291 об.)1652 творити ничесоже. Аще кто во Мне не пребудет, извержется вон, якоже розга, и изсышет, и собирают ю, и во огнь влагают, и згарает.

Митра есть, глаголешь, царьское священство. Но мы уже выше сих1653 написали, яко священство боле есть царьства. Почто предваряеши царьством? Увеждь в вышеписанных, яко и царие предпочтоша священство паче царьства. Почто низводиши священство, горе седящее на Небеси? Не1654 поминаеши ли хотящих обезчестити священство Дафана и Авирона, что случися тем. И паки Саул и Озия паче достояния своего поискавше, и еже имевше погубиша, но мы не едино, (л. 292)1655 но три достоинства с преимителством имамы ныне, ибо Царьствие имамы восприяти и священницы бываем, приносяще в жертву телеса наша. Представите1656 убо уды ваша жертву живу, благу и угодну Господеви, рече. И с сими и пророцы поставляемся, яже око не виде и ухо не слыша, сия откровенна суть нам. И1657 инако же и царие бываем, аще восхощем обладати безместными помышленми, яко бо сицевый царьствует и наипаче, нежели иже диадимою обложеный. Уже сие сотворю ти явленно. Многи имать воинства онь, но имы паче сих множайшая имамы помышления. Несть бо счести неисчетное мыслей мно(л. 292 об.)жество1658, еже в нас. Не множество же токмо есть видети, но и многия во множестве сем помыслов, и воеводы, и чиноначалники, и десятоначалники, и стрелцы, и пращере. Что ли другое творит царя, ризы ли? Но мы лутчею и добрейшею обложени есмы одеждою, юже ни тля снедает, ниже время изнуряет. И венец имамы различный, иже славы, иже щедрот Божиих. Благослови1659, душе моя, Господа, венчающаго тя милостию и щедротами. И иже словы: Славою1660 и честию венчал еси его. И благоволения, яко оружием благоволения венчал еси нас. И иже благодати, венец бо благодати (л. 293)1661 приимеши о твоей главе.

Видел ли еси многоплетеную и благообразнейшую митру, но обаче свыше тая, опаснее да истяжем о царьстем. Царя1662 ли речеши, но ниже он безпечалное живет житие, но многих скорбей и попечений исполненое, не бо на диадиму да взираеши, но на вдаяние и попечение, им же ему венец мятеж раздает. Ниже на багряницу гляди, но на душю, паче оноя багряницы1663 чернеющуюся. Не тако венец вяжет главу, якоже душю попечение. Ниже на оруженосцов множество да взираеши, но на печали множества. Ниже бо простую храмину обрести, толиких исполненую (л. 293 об.)1664 попечений еликих царьския, смерти на всяк день ожидающии утех самых, и прежде трапезы кровь зрится проливаема. И прежде пития вместо пития крови наполняется и присно есть исполнен помост царьский кровьми.

Но Царьство Небесное не таково, но поеже прияти его, мир, живот, радость, веселие. А яже в царьствии земном, коликих зол исполнено есть, коликия многажды басни от сих сложены быша, всяческая, негли яже на игралищи сетования, от царей начинаются и басни, множайшая яже суть в баснях от бывших образуются.

Аще хощеши, и от Писания речем. Саул первый царьствова, (л. 294)1665 но веси, како и сей погибе, безчисленых зол искусився. Кто праведнее Давида и той, греха не избыв, многи напасти пострадав, скончался. Кто ли мудрее Соломона, и сей во гресе умер. Тако и Авив, тако Иезекий, тако Иосия, тако и прочии царие. Но мы печалуемся не о сих, о нихже царие, но о сицевых, о нихже приобретение имамы велия, якоже пишет апостол: Печаль бо по Бозе, покаяние нераскаяное во спасение соделовает, но ниже царие развее молитв священнических1666 где любо подебу показаша.

Мы же плодоприяти нечто велие благо и зело веруем, яко вся исправим, аще восхотим вси единодушно руце прострети к Богу (л. 294 об.)1667 о всех наших сетованных.

Такова1668 ополчаемся на враги молитвами и молбами, аще бо с вооружеными ополчахуся древнии колми паче ныне подобает. Тако1669 Авраам победи Хедорлаомора с прочими четырми цари. Тако1670 Моисей фараона потопи со всем воинством его. Тако победи Амалика в Рафиде со всем воинством его. Тако1671 Ханаана победи. Тако Сигона царя Амморейска победи. Тако и Ога царя Васанска и вся царьствия Ханаанска победи. Тако1672 Иисус Наввин Ерихон взят. Тако Гаи взят и цари поби 31 и вся землю взят Иисус, якоже заповеда Господь (л. 295)1673 Моисею, и даде ю в причастие Израилю. Тако1674 Июда Ханаана и Ферезея поби. Тако Гедеон с трема сты 120 000 поби и князи Орива и Зива, и Зевея, и Салмона цари Мадиамли и прочии судии, Варак, Самсон, Иеффай и Самоил вси молитвою и верою победиша царьствия. Содеявше правду, получиша обетование.

Тако и Саул, донележе не согрешив во всесожжениих и жертвах, и священства сана не восхити. Тако и Давид победи враги своя. Тако и Соломон, Иезекия и Иозия, донележе в своих уставох пребывал и священства не преобидел. Тако и Константин царь великий и1675 (л. 295 об.)1676 первый христианский Максентия победи и прочия враги своя.

Тако и вси православнии царие, аще идеже оружия требоваху и ополчения и рати, оружие оставльше, на молитву прибегаху.

Но ниже1677 все молитвам святых оставльшем нам праздном быти подобает и к злобе ничесо же притекати и ничесо же в добродетель приводящих держатися, ниже паки делающим благая презирати пособие оно. Много бо может молитва бываемая от нас, но егда и мы делаим благая.

Паки глаголеши, яко1678 что архиерейское облачение являет терпение, кротость, целомудрие (л. 296)1679 благоизбранная всех добродетелей правда.

Хвалиши терпение инем, а сам ничтоже терпя являешися. Кротость ублажаеши, а сам яко лев яришся или яко пес от явных твоих сердечных сокровищ неистовствуешь. Целомудрие похваляеши, сам присно прелюбы дееши. Добродетель и правду любити закониши, сам не престаеши враждуя. Вы бо, рече Господь, оправдаете себе пред человеки, Бог же весть сердца ваша.




1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... 24 25 26 27 28 29 30 <<< Предыдущий вопрос ... Следующий вопрос >>>



Ссылки:


1 РГАДА. Ф. 27. Д. 140. Л. 2–1039. назад

1577 Помета: Апокалипсис, гл. 5.

1578 На верхнем поле листа киноварная помета: на 23-й вопрос и ответ.

1579 На правом поле листа помета: 1 Моис. 12.

1580 На верхнем поле листа киноварная помета: 23-е возражение.

1581 На верхнем поле листа киноварная помета: на 23-й вопрос и ответ.

1582 На верхнем поле листа киноварная помета: 23-е возражение.

1583 На верхнем поле листа киноварная помета: на 23-й вопрос и ответ.

1584 На правом поле листа помета: Кор. 158.

1585 На правом поле листа помета: Деян. 21.

1586 На верхнем поле листа киноварная помета: 23-е возражение.

1587 На верхнем поле листа киноварная помета: на 23-й вопрос и ответ.

1588 Исправлено из: назван.

1589 На правом поле листа помета: Апокалип. глава 5.

1590 Исправлено из: егда.

1591 На верхнем поле листа киноварная помета: 23-е возражение.

1592 На верхнем поле листа киноварная помета: на 23-й вопрос и ответ.

1593 На правом поле листа помета: Матф. 50.

1594 На правом поле листа помета: Иоан. 7.

1595 На верхнем поле листа киноварная помета: на 23-е возражение.

1596 На верхнем поле листа киноварная помета: на 23-й вопрос и ответ.

1597 На правом поле листа помета: Матф. 74.

1598 На правом поле листа помета: лист 7.

1599 На верхнем поле листа киноварная помета: 23-е возражение.

1600 На верхнем поле листа киноварная помета: на 23-й вопрос и ответ.

1601 На правом поле листа помета: лист 306.

1602 На верхнем поле листа киноварная помета: 23-е возражение.

1603 Так в ркп.

1604 На верхнем поле листа киноварная помета: на 23-й вопрос и ответ.

1605 На правом поле листа помета: лист 156.

1606 На верхнем поле листа киноварная помета: 23-е возражение.

1607 На верхнем поле листа киноварная помета: на 23-й вопрос и ответ.

1608 На верхнем поле листа киноварная помета: 23-е возражение.

1609 На верхнем поле листа киноварная помета: на 23-й вопрос и ответ.

1610 На правом поле листа помета: лист.

1611 На верхнем поле листа киноварная помета: 23-е возражение.

1612 На верхнем поле листа киноварная помета: на 23-й вопрос и ответ.

1613 Далее затерто: «лепо».

1614 На правом поле листа помета: Иоан. 29.

1615 На правом поле листа помета: Иоан. 68.

1616 На верхнем поле листа киноварная помета: 23-е возражение.

1617 На левом поле листа помета: Лук. 114; Матф.

1618 На верхнем поле листа киноварная помета: на 23-й вопрос и ответ.

1619 На правом поле листа помета: Деян. 12.

1620 На правом поле листа помета: Лук. 56.

1621 На правом поле листа помета: Матф. 22; Ефес. 224.

1622 На верхнем поле листа киноварная помета: 23-е возражение.

1623 На левом поле листа помета: Ефес. 229.

1624 На верхнем поле листа киноварная помета: на 23-й вопрос и ответ.

1625 На правом поле листа помета: Григ. Синаит о священ. начал.

1626 На верхнем поле листа киноварная помета: 23-е возражение.

1627 На левом поле листа помета: Григ. Синаит.

1628 На верхнем поле листа киноварная помета: на 23-й вопрос и ответ.

1629 На верхнем поле листа киноварная помета: 23-возражение.

1630 Исправлено из: улучит.

1631 На верхнем поле листа киноварная помета: на 23-й вопрос и ответ.

1632 На правом поле листа помета: Псалом 44.

1633 На верхнем поле листа киноварная помета: 23-е возражение.

1634 На левом поле листа помета: Иоан. 44.

1635 На верхнем поле листа киноварная помета: на 23-й вопрос и ответ.

1636 На верхнем поле листа киноварная помета: 23-е возражение.

1637 На верхнем поле листа киноварная помета: на 23-й вопрос и ответ.

1638 На верхнем поле листа киноварная помета: 23-е возражение.

1639 На левом поле листа помета: Григ. Синаит.

1640 На верхнем поле листа киноварная помета: на 23-й вопрос и ответ.

1641 На правом поле листа помета: Евр. 311.

1642 На правом поле листа помета: Евр. 335.

1644 На верхнем поле листа киноварная помета: на 23-й вопрос и ответ.

1645 На правом поле листа помета: Скрыж. 36.

1646 На верхнем поле листа киноварная помета: 23-е возражение.

1647 Вписано тем же почерком между строк.

1648 На левом поле листа помета: Фил. 245.

1649 На верхнем поле листа киноварная помета: на 23-й вопрос и ответ.

1650 На правом поле листа помета: Иоан.

1651 На правом поле листа помета: Иоан. 50.

1652 На верхнем поле листа киноварная помета: 23-е возражение.

1653 Вписано тем же почерком между строк.

1654 На левом поле листа помета: Маргар. 3.

1655 На верхнем поле листа киноварная помета: на 23-й вопрос и ответ.

1656 На правом поле листа помета: Рим. 150.

1657 На правом поле листа помета: Кор. и нрав. уч. 3.

1658 На верхнем поле листа киноварная помета: 23-е возражение.

1659 На левом поле листа помета: Псалом 102.

1660 На левом поле листа помета: Псалом 8.

1661 На верхнем поле листа киноварная помета: на 23-й вопрос и ответ.

1662 На правом поле листа помета: Фил. нрав. уч. 15.

1663 В ркп.: пагряницы.

1664 На верхнем поле листа киноварная помета: 23-е возражение.

1665 На верхнем поле листа киноварная помета: на 23-й вопрос и ответ.

1666 Исправлено из: архиереиских.

1667 На верхнем поле листа киноварная помета: 23-е возражение.

1668 На левом поле листа помета: 4 Царств 19.

1669 На левом поле листа помета: Быт. 14.

1670 На левом поле листа помета: 2 Моис. 14.

1671 На левом поле листа помета: 4 Моис. 21.

1672 На левом поле листа помета: Иисус Нав. 6.

1673 На левом поле листа помета: на 23-й вопрос и ответ.

1674 На правом поле листа помета: 1 Судии 1.

1675 В ркп. дважды. Второй раз на л. 295 об.

1676 На верхнем поле листа киноварная помета: 23-е возражение.

1677 На левом поле листа помета: к Фесал. бесед. 5.

1678 Вписано над строкой тем же почерком.

1679 На верхнем поле листа киноварная помета: на 23-й вопрос и ответ.

Домашняя страница
священника Владимира Кобец

Создание сайта Веб-студия Vinchi

®©Vinchi Group