История
Достопримечательности
Окрестности
Церкви округи
Фотогалерея
Сегодняшний день
Библиотека
Полезная информация
Форум
Гостевая книга
Карта сайта

Поиск по сайту

 

Памятные даты:

 

Праздники

Памятные даты

 

Наши сайты:


Подготовьте себя заранее к поездке в

Ферапонтово

http://www.ferapontov-monastyr.ru/
http://ferapontov-monastyr.ru/catalog/
http://www.ferapontovo-pilgrim.ru
http://www.ferapontovo-archive.ru
http://www.ferapontovo-foto.ru/
http://www.ferapontov.ru/
http://www.patriarch-nikon.ru/
http://www.tsipino.ru/
http://a-russian-troika.ru
http://a-hippotherapy.ru

Прогноз погоды:


Ферапонтово >>>


Яндекс.Погода


На главную Карта сайта Написать письмо

На главную Библиотека ПАТРИАРХ НИКОН В ФЕРАПОНТОВОМ МОНАСТЫРЕ Патриарх Никон. Труды. Возражение, или Разорение смиренаго Никона ... (24)

ВОЗРАЖЕНИЕ, ИЛИ РАЗОРЕНИЕ СМИРЕНАГО НИКОНА ... (24)


Патриарх Никон.Труды

Научное исследование,

общая редакция В.В. Шмидта



ВОЗРАЖЕНИЕ, или РАЗОРЕНИЕ СМИРЕНАГО НИКОНА,

Божиею милостию патриарха, противо вопросов боярина Симеона Стрешнева, еже написа газскому митрополиту Паисее Ликаридиусу, и на ответы Паисеовы1


ВОПРОС, ГЛАВА 24


Тишайший Государь наш и всещастливейшой Царь вручил Никону, чтоб досматривал всяких судеб церковных; и се есть что подарил его всеми привилеи, которыя, велми почитаючи Констянтин Великий Папу Римскаго Селивестра, вручил ему, Папе, також и Никону на письме подал многие привилеи Государь Царь.


Ответ


На воли то есть цареве почитать которых хощет, а наипаче егда ради достоинства и чести церковной делают. Однакож и тыя, которыя приимают чести от царя, надобно, чтоб бережно и опасно принимали и оберегали. Царь Артаксеркс рекл к Аману, ближнему своему боярину: что зделаю человеку, котораго хочю учтить? И Аман, чаючи, что он будет учтен, отвещал: чтоб тот человек, которой имеет быть учтен, надобно чтоб был оделся в добро — светлыя ризы и всел бы на лошадь царьскую и пошел бы чрез улицы, возглашая: так будет человеку, котораго хощет царь учтить; кончее так зделал Великий Констянтин Селивестру и Устиниян царь Агапиту, который посвятил Мину патриарха Цареградскаго: Иустиниян убо держал лошадь, на которой седел Агапит, за узду, как и благочестивейший делает царь Алексей Михайлович на Вербное воскресение. Однакож не вси знают разсудить, разсуждение бо всех правд мати. Похвалился сатана в дарех, которыми подарил Господь Бог его, не умеючи их употребити смирно. Лутче бы и пожиточнее было Никону меншие привилеи, потому что оные подвышли его и в спех привели; присматривался в них Никон как в зеркале и прилучилося ему то, что пишут виршописцы о Нарцысу, которой в речной воде Ары сталной посматривал свое лице, и увидя свое лице, чаючи, что не его, приклонился, хотя целовать; и как приклонился сверх потребы, утонул.


РАЗОРЕНИЕ 24-му ВОПРОСУ И ОТВЕТУ


Ты глаголеши, совопросниче, тишайший государь наш и всещасливой царь вручил Никону, чтоб досматривал всяких судеб1680 церковных. И се есть что (л. 296 об.)1681 подарил его всеми привилеи, которыя, велми почитаючи Констянтин Великий папу Римскаго Силивестра вручил ему, папе. Такоже и Никону на писме подал многия привилеи государь царь.

Страха и гордости бесовския полно твое вопрошение, совопросниче, обаче не от нас початок сей есть, но твоя вина, занеже ты своим вопросом принуди нас на сий ответ.

Глаголеши, яко тишайший государь наш и всещастливой царь. Про всещастливство царьское отвечать нам не треба, ведают вси людие счастие и безсчастие царьское, или койждо какову благодать приял от его царьскаго счастия. А еже глаголеши, что нам (л. 297)1682 вручил, чтоб досматривал всяких судеб церковных, то уже сия скверная хула и денницы превосходит гордение. Той бо рече, поставлю престол мой на небеси и буду подобен Вышнему. Зде же яко и над Богом имети власть мнится быти.

Глаголеши, яко тишайший государь наш и всещастливой царь вручил Никону, чтоб досматривал всяких судеб церковных. Како убо глаголеши, совопросниче, яко царь вручил Никону всяких судеб церковных? Не виде в вышеписаных, яко не от царей началство священства приемлется, но от священства на царьства помазуются. Тем же явлено есть множицею, яко священство царьства (л. 297 об.)1683 преболе есть. И ты глаголеши, яко царь вручил Никону, чтоб досматривал всяких судеб церковных. И се есть что подарил всеми привилеи. Которыми привилеи? Воеже ли вязати и решити? Мы инаго себе Законоположника не вемы, разве Христа, иже даде святым Своим учеником и апостолом власть вязати и решити, глаголя: Приимите1684 Дух Свят, им же грехи отпустите, отпустятся, и им же держите, держатся. Которую же царь дал? Еда сию? Ни, но похитил, якоже ты свидетельствуеши и вся дела его беззаконная. Что же ли дела его Церковию обладать, священными вещми богатится (л. 298)1685 и питается, славится в них, яко вси церковницы митрополиты, архиепископы и епископы, священницы и вси причетницы покаряются, работают, оброки дают, воюют, судом, пошлинами владеет. Мы же таковаго привилея не точию не приемлем, но и гнушаемся и бегаем, яко змиина рютия и аки антихристова взаконения гнушаемся по Христове заповеди, глаголющей, якоже назнамена Христос о нынешних настоящих летех, глаголя ко учеником: Блюдитеся, рече, да никто же вас прелстит. Мнози бо приидут во имя Мое глаголюще: Аз есмь Христос. И многи прелстят. Не изыдите во след их, то есть не покоряйтесь (л. 298 об.)1686 заповедем тех.

Тако и божественный апостол Павел учит ны: Блюдите1687, убо опасно как ходите, не яко немудри, но яко премудри, искупующе время, яко дние лукави суть. Сего ради не бывайте несмыслени, но разумевающе, что есть воля Божия. И паки: В1688 премудрости ходите ко внешним время искупующе. И паки: Молю1689 убо вы, братие, щедротами Божиими представите телеса ваша, жертву живу, святу, благоугодну Богови. Словесное служение ваше и не сообразуйтеся веку сему, но преобразуйтеся обновлением ума вашего, воеже искушати вам, что есть воля Божия благая и угодная и совершенная. (л. 299)1690 И паки: Никто же вас да лстит суетными словесы. Сих бо ради грядет гнев Божий на сыны противления, не бывайте убо сопричастницы сим. И паки: Тайна1691 уже беззакония деется. Якоже и Господь рече: Услышати1692 же имате брани и слышания бранем. Зрите, не ужасайтеся. Подобает бо всем сим быти, но не тогда есть кончина. Востанет бо язык на язык и царьство на царьство, и будут глади и пагубы и труси по местом, вся же сия начало болезнем.

Видел ли, совопросниче, что деется. Не вся ли в нас суть? Но послушай последования, что глаголет Христос, не ложный пророк (л. 299 об.)1693 с клятвою глаголет быти с ним: Аминь, глаголю вам, небо и земля прейдет, словеса же Моя не мимоидут. Тогда предадут вы в скорби и убиют вы, и будете ненавидими всеми имени Моего ради. Тогда, когда1694 кто станет за слово Божие, якоже и ныне мы, и друг друга предадят, и возненавидит друг друга. Не се ли суть в нас? И паки: И мнози лжепророцы востанут.

Кто же лжепророцы? Газской митрополит. Ничто же от Божественых писаний глаголет, но от себя, и правила таковое писание ложное наричют. А иже ложное писание пишет, (л. 300)1695 яве яко лжепророк он есть. И за умножение беззакония и изсякнет любы многих, котораго беззакония яве есть, яко кто чрез волю Божию восхитит кто не сущее свое, якоже государь царь восхити Церковь и достояние Ея все в свою область беззаконно. И того ради и нас ненавидит, якоже прелюбодей никогда может любити законнаго мужа, но присно помышляет о нем злое. А еже глаголеши, совопросниче, что царьское величество вручил Никону, чтоб досматривал всяких судеб церковных, что вручил, его же сам не имеет, священство ли, но сам того не имеет. Како (л. 300 об.)1696 может инем преподати, аще сам кто не имев? Аще ли глаголеши, яко свяшенства благодать хулит царь Святаго Духа благодать и его же благодатию мы вси приемлем благодать. А иже хулит на Святаго Духа, не имать оставления ни в сий век, ни в будущий. Кто же ли свидетельствует? Сам Христос Бог. Но власть ли вязати и решити, и се несть его власть подаяти, но Христа единаго. Той бо подая учеником, глаголя: Приимите1697 Дух Свят, им же отпустите грехи, отпустятся, и им же держите, держатся. Но хощеши ли истину навыкнути, яко и сам той диадимою украшаяйся, священнической власти повинен, (л. 301)1698 и его же свяжет кто по правде на земли, будет связан на небеси. Сему быти, истинно веруем.

А его же царь свяжет временно или убиет, имать о сем и ответ пред Господем Богом в день Судный дати. На се же Христос научил не боятися от убивающих тело, душю же не могущих убити. Но боятися подобает могущаго и душю и тело погубити в геене огненней. А еже глаголеши, что царь вручил нам, чтоб досматривал Никон всяких судеб церковных, солгал ты, злословче, ниже царь нам дал что любо власть которую, ниже мы требуем, что любо кую власть, ведая Божественыя (л. 301 об.)1699 правила, яже суть выше писано.

Всяк мирскою властию Церковь прием, извержется. Аще и ныне Бог терпит такому его беззаконию, что чрез Божественыя уставы избирает, его же любит, и ставити повелевает. Вси тии не избраны от Бога и недостойни. За всех же имать ответ дати государь царь пред Господем Богом. Како может кто дати, его же сам не имеет.

Подобает1700 ныне паки рещи Божие слово, еже есть. Блюдитеся, рече, да никто же вас прелстит и многи прелстят, не изыдите во след их. Подобает же зде со опасством истязати слово, чесого Христос заповедает блюстися, (л. 302)1701 понеже провидец есть Бог, провидев яко мнози прелстятся. Чим и от кого? Не от самаго антихриста прелщени будут, но якоже божественный апостол Иоанн Богослов глаголет: Дети1702, последняя година есть, и яко слышасте, яко антихрист грядет. И ныне антихристи мнози быша, и от сего разумеваем, яко последний час есть. От нас изыдоша, но не беша от нас. Аще бо беша от нас, пребыли убо беша с нами, но да явятся, яко не беша вси от нас. И паки: чадца, никто же да лстит вас. Творяй правду праведник есть, якоже он праведен есть. Творяй грех от неприязни есть, яко от исперва (л. 302 об.)1703 неприязнь согрешает. Сего ради явися Сын Божий да разрушит дела неприязненна. Всяк рожденый от Бога греха не творит, яко семя Его в нем пребывает, и не может согрешати, яко от Бога родися. Сего ради явлена суть чада Божия и чада диаволска. И паки: Разумеваяй Бога, послушает нас, иже несть от Бога, не послушает нас. О сем разумеваем Дух истинный и дух лстеч.

Како убо, злелукавый человече, глаголеши, яко царь велел нам судеб церковных досматривати, его же сам не имеет. И видел еси, кто есть антихристи и кто есть чада Божия и чада неприязнена, кто (л. 303)1704 Дух истинный и дух лстеч. Ныне мнози антихристи есть, Крутицкой митрополит и прочии подобнии ему. Чада неприязнена ты и подобнии тебе. Дух лстеч Газской митрополит и инии подобнии ему.

Но послушай еще паки апостола Павла глаголюща: Да1705 никто вас лстит, ни по единому образу, яко аще не приидет отступление прежде, которое отступление ничто же ино, развее яко Господь сказал: Тогда предадят вы в скорби и убиют вы, и будете ненавидими от всех имени Моего ради. И тогда соблазнятся мнози и друг друга предадят и возненавидит друг друга. И за умножение беззакония (л. 303 об.)1706 изсякнет любы многих. Яве есть ныне всякому, мочно ум имущему, разумети, яко время то есть по деянию нынешнему. Что беззаконнее, еже царю арихиереов судити? Не Богом данную власть взял на ся. Где есть ныне Евангелскаго словеси послушание и святых Его заповедей хранение? То есть отступление от Бога. И тогда, глаголет, открыется человек греха, сын погибели, противник и превозносяйся над всякаго Бога или святилища тако, якоже сести1707 ему в Церкви Божией аки Богу, показуя себе, яко бог есть. О антихристе глаголет зде и велия открывает тайны. Что есть отступление? Того антихриста нарицает от(л. 304)ступление1708, яко многих имущаго погубити и отставити. Погубити не чювственно како любо, но в свою волю приведет, якоже тебе, Симеоне, и иных подобных тебе, святому священному Евангелию ругатися и Божиим рабом досаждати и поносити имени ради Христова и всяк зол глагол лгати и изгнати.

Тако яко, рече, соблазнити, аще мощно и избраныя и человека греха нарицает и безсчиленная бо соделает и приготовит иных, да делают лютая, якоже ныне в настоящем времени зрятся злобы его рабы его творят, антихристи. То есть, якоже Иоанн глаголет: И ныне антихристи мнози, то есть богопротивницы, все противно (л. 304 об.)1709 священному Евангелию делают, и не просто, но и хвалятся таковыми своими злыми.

И сядет, глаголет, во Церкви Божией, не иже во Иерусалиме единем, но повсюду во церквах власть его будет. Свидетельствует Иоанн Богослов глаголя, яко антихрист уже в мире есть, но никто же слышал или видел чювстенно, то есть чрез Божественыя заповеди владети начнут мирския власти Церковию Божиею. Седалище бо глаголется или престол власть церковная, а не стол. Мнози мирския человеки таковыя же столы имеют подобием, якоже и царие и архиерее, но не глаголются престолы, понеже власти данныя не имеют. (л. 305)1710 И повелит себе кланятися, не чювствено, но якоже ныне архиереи, и оставя свое достояние священническое и честь, кланяются царем и князем аки преобладающим и о всем тех спрашиваются и чести ищут. И сподобляются, по писаному: Оставя свет, возлюбили тму, оставя правый путь, ходят во стезях погибели, осуетишася в помышлениих своих, ослепи бо их злоба их и не разумеша таин Божиих. Их же верховный Петр проклиная, глаголет: Клятвы1711 чада, оставлше правый путь, последоваша пути Валаама Восорова. Сии суть источницы безводнии и облацы и мглы от ветр преносимы, (л. 305 об.)1712 имже мрак темный во веки блюдется.

Паки глаголеши, совопросниче: Се есть что подарил его всеми привилеи, которыя, велми почитаючи Константин Великий папу Римскаго Селивестра, вручил ему же, папе. Такоже и Никону на писме подал многия привилеи государь царь. Изорцы имянно, которыя подал привилеи, и аз ти реку, колико разорил и пренебрег. Древняя, якоже глаголет, мимоиде и се быша вся нова. О древних, даных Богом, привилеях и десятинах мимо преидем по апостолскому указанию, о новем же да глаголем. Яже Христос Спас наш предаде привилея святым своим учеником и апостолом, (л. 306)1713 глаголя: Аз же тебе глаголю, яко ты еси Петр, и на сем камени созижду Церковь Мою. И врата адова не удолеют Ей.

Государь царь сие привилеи разори и Церкви одоле, и сотвори Ю себе повиноватися во всем. Павел апостол глаголет: Глава Церкви Христос и якоже повинуется Церковь Христу. И прочая.

И паки Господь рече: И дам ти ключя Царствия Небеснаго, и еже аще свяжеши на земли, будет связан на небеси. Царьское величество и ключ у Петра и прочих апостол и по них наследник тех отъял. И еже свяжут, и Владыка Христос Бог не решит на небеси, государь царь то разрешает на земли и на небеси. И еже аще разрешиши, рече, на земли, будет раз(л. 306 об.)решено1714 на небеси. Государь царь то вяжет на земли. И паки: Дунув Господь на святыя своя ученики и апостолы, глаголя: Приимите Дух Свят, им же отпустите грехи, отпустятся, и им же держите, держатся. Государь царь, не прием Святаго Духа благодати, оставляет грехи и держит, им же хощет, властию мира сего, а не по благодати.

Господу глаголющу: Аще1715 вы пребудете в словеси Моем, воистину ученицы Мои будете. Государь царь не точию сам пребывает, но и пребывающих ненавидит. Паки Господу глаголющу: Аминь, аминь, глаголю вам. Аще кто слово Мое соблюдет, смерти не имать видети. Государь царь не точию сам соблюдает, (л. 307)1716 но и соблюдающих слово Божие казни предает. Господу глаголющу: Аминь, глаголю вам. Веруяй в Мя, дела, яже Аз творю, и той сотворит и болша сих сотворит. Государь царь не точию сам творит, но и творящих ненавидит и гонит. Господу глаголющу: Аще любите Мя, заповеди Моя соблюдите. Государь царь не точию сам соблюдает, но и соблюдающих ненавидит. Господу глаголющу: Имеяй заповеди Моя и соблюдая их, той есть любяй Мя. Государь царь, не точию любя Бога, заповеди Его соблюдает, но и соблюдающих не любит. Господу глаголющу: Не любяй Мя и словес Моих не соблюдает. Государь Царь сам не соблюдает, но и ругающихся (л. 307 об.)1717 лобзает. Господу глаголющу: Мир Мой оставляю вам, мир Мой даю вам. Государь царь не точию мир Божий приемлет сам, но и приносящих гонит из града своего. Господу глаголющу: Аще бысте Мя любили, возрадовалися бысте убо. Государь царь не точию радуется, еже любити Бога, но и радующимся плакати творит. Господу глаголющу: Си1718 есть заповедь Моя, да любите друг друга, якоже Аз возлюбих вы. Государь царь сам не любит и инем возбраняет любити друг друга. Господу глаголющу: Болша сея любве никто же имать, да кто душю свою положит за други своя. Вы друзи Мои есте, аще творите, елико Аз заповедаю вам. (л. 308)1719 Государь царь не точию благоволит душу свою положити за други своя, но и хотящим хощет сам душю отъяти, и не еже братиею кого любо именовати от менших подданных своих, но и отца, иногда называя и пиша своею рукою, простому человеку уподобил, за злобу свою Никоном зовет, и ниже патриархом именует, и яко раба под оброки себе сотворил. И не мене, худаго раба Божия, но и Господа моего Иисуса Христа поработил себе. Все, еже Господу нашему Иисусу Христу даное в вечное наследие святей Церкви Его, себе усвоил и людем своим. О нем же суд имеет от Господа Бога, по делом руку своею приимут. Аще возмнится (л. 308 об.)1720 кому жестоко слово се, мы не отречемся показати от Писания на инем месте.

Узрев1721 же народы, Господь взыде на гору, и сшедшу Ему, приступиша к Нему ученицы Его. И отверз уста Своя, учаше их, глаголя: Блажени нищии духом, яко тех есть Царьство Небесное. Яве есть, яко несть блажен, аще кто не нищ духом, то есть богатый, несть его Царьствие Небесное. Господу свидетельствующу: Горе вам, богатым, яко отстоите утешения вашего.

Паки рече Господь: Блажени плачющиися, яко тии утешатся. Яве есть, яко несть блажен, от них же ныне плачются, и тии не утешатся. Господу свидетельствующу: Горе вам, (л. 309)1722 смеющимся ныне, яко восплачете и возрыдаете.

Паки рече Господь: Блажени1723 кротцыи, яко тии наследят землю. Яве есть, яко не блажени некротцы, понеже не наследят кротких земли.

Паки рече Господь: Блажени алчющии и жаждущии правды, яко тии насытятся. Яве есть, яко несть блажен не алчющий и не жаждущий правды, яко и богатый он, иже не помилова Лазаря, сам единыя капли водныя вжада и не получи. Господу свидетельствующу: Горе вам, насыщеным ныне, яко взалчете.

Паки рече Господь: Блажени1724 милостивии, яко тии помиловани будут. Яве есть, яко немилостивии помиловани не будут. (л. 309 об.)1725 Господу свидетельствующу: Елико1726 не сотвористе менших Моих братий, ни Мне сотвористе. Отъидите, рече, от Мене, проклятии, во огнь вечный, уготованый диаволу и аггелом его.

Паки рече Господь: Блажени чистии сердцем, яко тии Бога узрят. Яве есть, яко нечистии сердцем Бога не узрят, по писаному: Нечестивии не узрят славы Твоея, Христе. И паки: Всяк высокосердый нечист пред Богом и мерзок.

Паки рече Господь: Блажени миротворцы, яко тии сынове Божии нарекутся. Яве есть, яко всяк враждотворец не наречется сын Божий, но сын диаволий. Якоже и Господь свидетельствует: (л. 310)1727 Вы отца вашего диавола есте и похоти отца вашего творите.

Паки рече Господь: Блажени изгнани правды ради, яко тех есть Царьство Небесное. Яве есть, яко изгонившии несть достойни блаженства, ниже их есть Царьство Небесное. Господу свидетельствующу: Аще изгонят вы из града сего, бегайте во ин. И паки: Идеже не приемлют вы, ниже послушают словес ваших, исходяще из града того, отрясите и прах ног ваших. Отраднее будет Содому и Гомору в день Судный, неже граду тому.

Паки Господь рече: Блажени есте, егда поносят вам и ижденут и рекут всяк зол глагол на вы, лжуще Мене ради, яве есть, яко несть блажени, иже (л. 310 об.)1728 поносят вам и ижденут вас и всяк зол глагол на вас лжущих.

Господу глаголющу: Радуйтеся и веселитеся, яко мзда ваша многа на небесех. Яве есть, яко не имут радоватися тии, котории не имут мзды прияти на небеси от Господа Бога, якоже и Господь свидетельствует, глаголя: Имущему1729 бо везде дано будет и преизбудет. От неимущаго же и еже мнится имея, взято будет от него. И неключимаго раба вверзите во тму кромешную, ту будет плач и скрежет зубом.

И апостол глаголет: Да1730 еще, братие, или не весте, яко неправедницы, Царствия Божия не наследят, ни тление нетление наследствует.

Господу глаголющу: Вы есте (л. 311)1731 свет миру. Не может град укрытися, верху горы стоя, ни вжигают светилника и поставляют его под спудом, но на свещнице. И светит всем, иже в храмине суть. Тако да просветится свет ваш пред человеки, яко да видят ваша добрая дела и прославят Отца вашего, иже на небесех. Тако яко и иже некто не покажет добрых дел, помрачится пред человеки, яко да увидят злыя дела, хулу нанесет на Отца небеснаго.

Господу глаголющу: Глаголю1732 бо вам, яко аще не избудет правда ваша, паче книжник и фарисей, не внидите в Царьство Небесное.

Ныне же не точию преизобилуют паче книжник и фарисей, но иже (л. 311 об.)1733 аще преизбывают, яко врага ненавидят, сами же преизбывают паче злобою.

Господу глаголющу: Слышасте, яко речено бысть древним: Не убиеши, иже бо аще убиет, повинен есть суду. Аз же глаголю вам, яко всяк, гневаяся на брата своего, повинен есть суду.

Ныне не точию гневаются всуе, но и мучат без правды и убивают и не боятся суда Божия, имже хощет Бог воздати коемуждо по делом их.

Господу глаголющу: Иже бо аще речет брату своему «рака», повинен есть сонмищу. А иже речет «юроде», повинен есть геене огненней.

Ныне же не точию брату своему (л. 312)1734 глаголют «рака», но и вящше, и не боятся суда, но и юродом называя, не боятся геены огненней. Зане хотят тое наследовати и за злобу свою познают тогда, егда не избавятся от нея никогда.

Господу заповедающу: Аще убо принесеши дар твой ко олтарю и ту помянеши, яко брат твой имать нечто на тя, остави ту дар твой пред олтарем, и шед, прежде смирися с братом своим. И тогда пришед, принеси дар твой.

Ныне ничто же в дар ко святому олтарю велий государь царь и бояря приносят, якоже Господь заповеда, да не явишися Господеви своему тощ, ниже входя в церковь, имущим на них нечто, оставляют пред олтарем (л. 312 об.)1735 дар, понеже никогда ничево не приносят, развее сами себе, и оставити пред олтарем ничево. И аще что на ково имуть нечто, то в церкви, яко в судилищи осудив, возмездие творят по судбам своим беззаконным, якоже ходят без боязни. Не поминают Господем реченаго: Аще ли не отпущаете человеком согрешения их, ни Отец ваш небесный отпустит вам согрешений ваших. И памятуют, в церковь пришед, где бы что от церкве отнять.

Господу глаголющу: Слышасте1736, яко речено бысть первым, не прелюбы сотвориши. Аз же глаголю вам, яко всяк, иже воззрит на жену, воеже вожделети ей, уже (л. 313)1737 любодействова с нею в сердцы своем.

Ныне же, видя прелюбы деящих, государь царь и вся полата его безгрешна того творят.

Господу глаголющу: Паки1738 слышасте, яко речено бысть древним: не во лжу кленешися, воздаси же Господеви клятвы твоя. И прочее.

Ныне же евангелски кленутся, еже ести ей, ей, якоже государь царь обещался во святей церкви на избрании нашем и клялся, что было евангелския Христовы заповеди и святых апостол и святых отец правила соблюдати. И ничто же соблюде, но паче инех сверстник своих возненавиде и всех архиерей и весь сигклит свой в таковый же грех поучи.

Господу глаголющу: Слышасте, яко речено есть, око за око и зуб (л. 313 об.)1739 за зуб. Аз же глаголю вам, не противитися злу, но аще тя кто ударит в десную твою ланиту, обрати ему и другую.

Ныне же государь царь за едино слово, аще кто о правде молвит, языки режет и руки и ноги отсекает, в заточение невозвратное ссылает, забыв смертый час: аки безсмертен, и не чая будущаго суда Божия, яко имать о всем Бог разсудити и отмстити. За здешнее маловременное усечение усечения вечных мук и ввержение в геену огненую, яко выше писано есть за един уд, колми паче за вся уды, и за здешнее заточение тмы кромешныя, и за здешнее лишение вечных (л. 314)1740 благ.

Паки Господу глаголющу: Хотящему судитися с тобою и ризу твою взяти, отпусти ему и срачицу.

Ныне же государь царь и не хотяшим судитися, в суд силно влечет, аще и ризу отдают и срачицу оставляют, силно судит, имже сам суд повинен есть. Но он, государь, все то преобидев, архиереов судит, и архиереов1741 и иереов и весь причет церковный, ему же самому недостойно бе, он же и бояром и всем своим неправедным судиям и диаком судити велит чрез Божественыя правила. Правила убо повелевают епископа всею областию митрополитом судити и епископом. Аще невозможно есть всем снитися, менши двоюнадесять (л. 314 об.)1742 да не будет. Митрополита по 9-му правил святаго Вселенскаго 4-го собора без1743 патриарха не велено судити и всеми митрополиты и епископы.

Он же, государь, сам и гонитель, и истец, и судия, и свидетель, и повелитель, и собратель сонмища, и решитель суда на патриарха своими епископы, чрез вся священныя законы в суд нудит приити. Не поминает Христову заповедь, яко ким же судом судите, осудитесь. И апостола глаголаша1744, всем бо нам подобает явитися пред судищем Христовым, да приимет кийждо, яже с телом содела или благая или злая.

Паки Господь глаголет: И аще кто тя поимет по силе поприще едино, (л. 315)1745 иди с ним две. Заповеду убо Господь всем едины заповеди, но ныне государь царь не хранит сих и все прежде бывшия заповеди благочестивых царей и великих государей и князей не брежет. И отца своего, блаженныя памяти великаго государя царя и великаго князя Михаила Феодоровича всеа Руси, все ни во что поставил. Даныя по последования древних благочествых царей Константина и Иустиниана и прочих, и емлет по силе у великой церкви в патриархии и в прочих церквах мирополичьих и архиепископлих и во святых монастырех и посылает, идеже хощет, на войну и на прочая недостойная своя дела.

Господу заповедающу: Просящему у тебе (л. 315 об.)1746 дай и хотящаго от тебе взяти, не отврати, и от взимающаго твоя, не истязуй.

Ныне все противно сим заповедем. Аще кто и своего просит, не дают, не поминают реченаго Господем: И иже мнится имея, взято будет от него. Како же взято будет? Псалмопевца вопросим, и той проповедает нам, яко царь, никого не бояся, и яко пророк не обинуяся лица человеча, и яко богатый искусом сведый. Глаголи убо пророче Божий и царю глаголи со дерзновением, якоже Святый Дух просвети сердце твое. Таже начат, рече: Услышите сия вси языцы, внушите вси живущии по вселенней, земнии же (л. 316)1747 и сынове человечестии, вкупе богат и убог, уста моя возглаголют премудрость и поручение сердца моего разум, приклоню в притчах ухо мое, отверзу во Псалтыри ганание мое, вскую бояся в день лют.

Видели, совопросниче лукавый, с каковым дерзновением пророк начинает глаголати всякому лицу не обинуяся, всем живущим по вселенней и всем земным вкупе богату и убогу1748. Таже и себе зазирая, рече: Вскую боюся в день лют, беззаконие пяты моея обыдет мя. Пяту пророк глаголет, еже что содела в мимошедшее время и не стыдится, сам себе оглаголуя, якоже хощет, о них же согреши, суд прияти. Темже (л. 316 об.)1749 и наводит, глаголя: Надеющиися силе своей и множеством богатства своего хваляйшиися, брат не избавит, избавит ли человек. Не даст Богу измены за ся и цену избавления.

Видели, како пророк глаголет, яко по прехождению жития сего ни брат не избавит, ниже даст, рече, Богу измену за ся, ниже цену избавления ради души своея. Но что рече пророк: Утрудися ввек и жив будет до конца. Не узрит пагубы, егда видит премудрыя умирающа, вкупе безумен и несмыслен погибнета и истаявят чюждим богатство свое, и гроби их жилища их ввек, селения их в род и род, нарекоша имена (л. 317)1750 своя на земных. И человек, в чести сый, не разуме, приложися скотом несмысленым и уподобися им. Сей путь их соблазн им и по сих во устех своих благоизволят.

Видиши ли, совопросниче, силу словесе пророческа, яко сей путь соблазн их, то есть житие здешнее или добре или зле сотворит. Таже пророк глаголет: И по сих во устех своих благоизволят. Тогда благоизволят во устех своих, когда не будет их воля. И яко овцы во аде положени суть, смерть упасет их и обладают ими правии заутра и помощь их обетшает во аде. От славы своея изриновени быша, обаче Бог (л. 317 об.)1751 избавит душю мою из руки адовы, егда приемлет мя.

Видели, како пророк трепещет и содрогает, моляся, Бога избавителя призывает на избавление души своея, сведущему безвестная и тайная премудрости Божия. Таже рече паки: Не убойся, егда разбогатеет человек или умножится слава дому его, яко егда умирает, не оставит ли вся, ниже снидет с ним слава его. И прочая.

Паки Господу глаголющу: Слышасте, яко речено есть: Возлюбиши искренняго своего и возненавидиши врага своего. Аз же глаголю вам: Любите враги ваша, благословите кленущая вы, добро творите ненавидя(л. 318)щим1752 вас и молитеся за творящих вам напасть и изгоняющыя вы, яко да будете сынове Отца вашего, иже на небесех, яко солнце свет сияет на злыя и благия и дождит на праведныя и на неправедныя.

Зри, совопросниче, Божественыя и святыя заповеди Христовы. Кто ли бо слышай сия, усрамился бы мало и постыдился, якоже инде Господь глаголет: Иже аще постыдится Мене и Моих словес в роде сем прелюбодейнем и грешнем, и сего Сын человеческий постыдится во славе Отца своего. Кто ныне любит враги своя или благословит кленущыя или добро творит ненавидящим или молится за творящих напасти? И прочая. (л. 318 об.)1753 Но вси ненавидят друг друга, вси зло творят друг другу, вси гонят. Како таковии могут быти сынове Отца небеснаго? Явно есть, по Господню словеси, таковии сынове отца их диавола есть и похоти отца их творят.

Господу глаголющу: Аще любите любящих вас, кую мзду имате, не и мытаре ли тожде творят. И аще целуете други ваша токмо, что лишше творите, не и язычницы ли такожде творят. И аще благо(л. 319)творите1754 благотворящим вам, кая вам благодать есть, ибо и грешницы тожде творят.

Кто же ныне благотворит кому, развее присномыслит вся како зазлит кому. И аще взаим даете, от них же чаете восприяти, кая вам благодать есть, ибо грешницы грешником взаим давают, да восприимут равная. Ныне же никто дает, но вси взимают, неправедники, а не ведают, аще что малое милостыни даст, всюду обходя пред собою трубит. Дати же милостыню, якоже лицемери творят в сонмищах и стогнах, такожде яко и молятся, да прославятся от человек. К таковым Господь глаголет: Аминь, (л. 319 об.)1755 глаголю вам, восприимут мзду свою, которую мзду, тое же человецы ублажат. Божественыя же мзды лишени таковыи. А иже чюждая похищающии, которую мзду приимут, развее воздаяние вечных мук.

Паки Господу глаголющу: Аще1756 отпущаете человеком согрешения их, отпустит и вам Отец ваш небесный согрешения ваша.

Ныне же никто никому отпускает согрешения якова любо, но власть собою восхитили и не даная им вязати и решити на земли, и тех бедных вяжут, имже дадеся власть о благодати Святаго Духа, якоже и Господь заповеда: Его же, рече, аще1757 свяжете на земли, будет связан (л. 320)1758 на небеси. И прочая. Их же Господь да утвердит и не разрешит по словеси Своему и на небеси. Аще и небеснаго жителства достойни бы были, ниже Отец небесный отпустит согрешения их.

Господу глаголющу: Не скрывайте себе сокровищ на земли, идеже червь и тля тлит, идеже татие подкопывают и крадут. Сокрывайте же себе сокровище на небеси, идеже ни червь, ни тля тлит, идеже татие не подкопают, ни крадут, идеже бо сокровище ваше, ту будет и сердце ваше.

Видиши ли, богате, где сущее свое повелевает Бог сокровиществовати? А иже чюждая похищая и насилуя, где той мнится быти? Аще и царь или велможа, всем во Христе божественный апостол (л. 320 об.)1759 заповедует, аще царь или боярин, или велможа, или владыка, по божественному апостолу: Да1760 аще, братие, или не весте, яко неправедницы и хищницы Царьствия Божия не наследят.

Господь1761 же и мукою претит, глаголя: Убойтеся, рече, имущаго власть по убиении воврещи в дебрь огненную и не просто, но и с клятвою. Ей, глаголю вам, того убойтеся. И инде паки: Связавше ему руце и нозе, вверзите во тму кромешную. И инде паки рече: Злых зле погубит. И паки: И неключимаго раба вверзите во тму кромешную. И инде: Отъидите от Мене, делателие беззакония. И паки: Приведите Ми его семо и иссецыте предо Мною, зане не хотеша, да (л. 321)1762 бых царь был над ними. И инде: Соберите их и свяжите в снопы, яко сожещи я. И паки: Иже аще кто не пребудет во Мне, извержется вон, яко розга и изсышет, и собирают я, и во огнь влагают, и згарает. И инде: А1763 иже аще речет юроде, повинен есть геене огненней. И паки: Аще око твое соблажняет тя, изми е и верзи от себе. И прочее. Уне бо ти есть, да погибнет един от уд твоих, а не все тело твое ввержено будет в геену огненную. И инде паки: идите от Мене, проклятии, во огнь вечный, уготованный диаволу и аггелом его. Взалках бо ся, и не дасте Ми ясти. И прочее.

Сия вся реченая самем Богом и святыми Его апостолы, кто ныне сохраняет? (л. 321 об.)1764 Кто ли боится, якоже подобает? Того ради к таковым Господь рече: И идут сии в муку вечную. И глаголеши, совопросниче, яко тишайший государь наш и всещастливой царь вручил Никону, чтоб досматривал всяких судеб церковных. Вручил Никону не царь досматривати судеб церковных, вручила Никону благодать Святаго Духа. Но царь тую уничижи и Святаго Духа благодать обесчести и немощну ту сотвори, яко без царьскаго указу не может ныне действовати благодать Святаго Духа, якоже пишут растленнии умом архиерее, ныне поставил есмь сего или онаго архимандрита или игумена или презвитера и прочих по благодати (л. 322)1765 Святаго Духа и по указу великаго государя. И прочее. Такожде удавленаго или убитаго погребати или молитва во гресе рожденому дати, все по государеву указу, и что сего страшнее.

Господу свидетельствующу: Сего1766 ради глаголю вам, всяк грех и хула отпустится человеку, а яже на Духа хула, не отпустится человеку. И иже аще1767 речет слово на Сына человечскаго, отпустится ему, а иже речет на Духа Святаго, не отпустится ему ни в сий век, ни в будущий, но повинен есть вечному суду. Кого имать помиловати таковы, еже Святаго Духа дерзну обезчестити и немощна того сотвори, действие и силу присовокупися тому, и по указу великаго государя. И прочее. Несть ли (л. 322 об.)1768 выше сего писано, яко мирскими властьми избраный извержется и с поставльшим его. Но ничему не внимают. Что более сего свидетельства самому Богу свидетельствующу, яко ни в сем веце, ни в будущем не отпустится таковое согрешение. Но он, государь, ни сего содрогается, еже несть что любо тяжчае сего, яко не имать отпущения ни в сем веце, ни в будущем, но действует аки архиерей великий, и его же хощет, того велит рукополагати. Ох, ох, ох, увы, увы таковаго презорства и страшнаго прещения кто будет поможет от него.

Паки пишешь, и сие есть, что подарил (л. 323)1769 его всеми привилеи, которыя, велми почитаючи Константин Великий папу Римскаго Силивестра вручил ему же, папе. Такожде и Никону на писме подал многия привилеи государь царь. Которыя привилеи, скажи ми? Еда по древнему закону десятину или ино что яже суть по закону или преданию благочестивых царей? Ни. Но что прежде от Церкве наследия отъятие и потом и с привилеями изгнание нам самем.

Послушай, совопросниче, яже ты глаголеши о Константине Велицем, какова суть того привилея.

В перый же день по еже прияти ми тайну Божественаго крещения и по исцелении еже от проказы моего (л. 323 об.)1770 телесе познах не быти иному Богу, развее Отца и Сына и Святаго Духа, его же блаженный папа Силивестр возвещает, Троицу во единице и единицу в Троице. Вси же бози язычестии, им же изначала веровах, бесове суть, дела рук человеческих, яве показашася.

Видиши ли, совопросниче, яко не единым телом очистися, но сугубо душею и телом. А иже аще мнится, кто тело чисто имети, а душю проказиву, что ползует его внешняя чистота его, душа прокажена сущи. Тем же и Господь к таковым глаголет: Лицемере, измый прежде внешнее сткляницы и блюду, и будет и внутренняя има (л. 324)1771 чиста. Паки Великаго Константина устав. К сим же, колику власть самый Спаситель наш Господь своему апостолу блаженному Петру подаде на небеси и на земли, явлено и нам, той честный отец наш Силивестр изложи.

Внегда онаго верна обретох в вопросех. И рече: Ты еси Петр, камень веры, и на сем камени созижду Церковь Мою и врата адова не удолеют Ей.

Разумейте, силнии, и ушима сердечныма внушите, что благий Учитель и Владыка своему ученику совокупив рек: И дам ти ключи Царствия Небеснаго, и его же, аще свяжеши на земли, будет связан на небесех, и его же разреши на земли, будет разрешен на небесех. Преславно убо се слово, еже на земли (л. 324 об.)1772 вязати и разрешати, и на небесех связану быти и разрешену.

Видели, совопросниче, како утвержает благочестия утвержение, яко аще, рече, свяжет на земли, будет связан на небеси, а не как ныне, яко им же подобает вязати. Тех самех и вяжут и разрешают, но паки на первое обратимся.

Сия убо блаженному нашему отцу Силивестру учащу, разумех и благодетелствовах самаго блаженнаго Петра совершеннейшее здравие ощущая пришедшее телеси моему. Достойно разсудихом со всеми нашими тысящники и сотники и сигклиты и с велможами и со всеми Римскаго царства величествы (л. 325)1773 подлежащему людству, ему же блаженный Петр яко викарий, сиречь наместник, является уставлен на земли Сыну Божию.

Сице и нами и нашим царьством место преимущее и властелина апостолскаго приимут даное им началство, власть болшая и превысочайшая, неже еже имать наша кротость и царьство на земли всеми ведомо. Предразсудихом того апостолскаго властелина и того по нем приемника присных быти нам к Богу отцем и ходатаем.

Видели, совопросниче, завещания святыя оныя царьския души, како почте не единаго Силивестра папу, но и по нем приемников, присных, рече, быти нам к Богу отцем и ходатаем. А не якоже (л. 325 об.)1774 ныне сам, немилосердием своим изгнав, сам, яко хощет, государь не почитает и хулящим не возбраняет и клевещущих приемлет, якоже тебе и прочих подобных тебе окаянных.

Таже паки оная святая и блаженная душа глаголет: И якоже нашу на земли царьскую власть, тако и его священную и святую Церковь Римскую оставихом чтити со благоговением и священнейшим его седалищем блаженнейшаго апостола Петра паче нежели нашего царьства. Наипаче бо земнаго престола преславнее превознести и воздати сему власть и славы достоинство, скорость же и господьствование и силу и честь царьскую.

Видиши ли, со(л. 326)вопросниче1775, блаженныя оныя и святыя царьския души уставы завещания, не тако, якоже ты глаголеши, вручил Никону и на писме подал многия привилеи государь царь. Которыя? Сия ли, еже ныне по ево государеву по всему государьству грамоты розосланы, что с ково взял я, якоже есть писано выше. А сам забыл о себе разсмотрети праведно по Божественому словеси. Изми первее бревно из очесе твоего. И прочее.

Колико от святых церквей и монастырей и святых мест поимал, яже суть оных святых церквей и монастырей и святых мест приставницы святии ангели зрят? Якоже есть писано: Ангели их выну видят лице Отца небеснаго. Таже глаголет: И еще же уставаяюще, (л. 326 об.)1776 законополагаем власть имети на изряднейших четырех престолех, Константинополскаго глаголю и Александрийскаго и Антиохийскаго и Иерусалимскаго. Еще же и на всех, иже по Вселенней, Божиих церквах и по временем той священнейшей и святей Римстей Церкви сущаго святителя выщшаго быти и властелина над всеми архиереи и священики, иже по всей Вселенней, но и вся, о их же достоит попечение имети к Божественней службе и к крепости и утверждению християнския веры, сего судом устроитися. Достойно бо главе началство святаго закона имети, идеже святых законов законоположи Спаситель наш блаженнаго Петра апостолский устави (л. 327)1777 послушание имети престол, идеже крестную страсть и сам той претерпе, блаженный, смертную чашу испив, подобник своему Владыце быв. И тамо до скончания века и всегда поищут учителя, идеже святое почивает учителево тело, тамо и языцы о имени Христове и исповедания выю свою преклоняют, и идеже сих учитель блаженный апостол Павел о Христе выю свою протяг, мечем во главу усечен бысть, и венцем мученическим украсися. Тамо преклонения смиреннии сотворяют и небеснаго Царя и Бога и Учителя нашего Иисуса Христа да поработаю сану, идеже величеству и гордости земнаго царя поработаша власти, тамо да поработают и небеснаго Царя (л. 327 об.)1778 поработаша властелинам и первым лика апостолскаго Петру и Павлу. Их же ради ведати хощем всем, иже по всей Вселенней языческим людем яко мы внутрь латеринския полаты нашея по крещении храм воздвигохом самому Спасу нашему и Богу и Владыце Иисусу Христу от самых оснований и с крестилницею, из них же оснований 12-и кошев земли сам обременився, своима рамены изнесох, равночислены 12-и апостолом. Еже достоит священным сию святую церковь, главу и верх всем по Вселенней церквам глаголатися и веровати и возвещати и чтити повелеваем, якоже и инеми нашима (л. 328)1779 царьскими веленми указано положихом. Создахом же и церковь блаженным1780 Петру и Павлу, первым апостолом, юже сребром и златом достойно и обилно украсихом, идеже и священнейшая телеса их положихом с великою честию. Паки им от илектра, его же ни едина вещей сила есть крепчайши, сотворихом. Крест же златом чистейшим и бисером драгим украшено сотворен. На коейждо стране обоим ракам положихом, златыми пригвоздивше гвоздми, яже церквам всем по Вселенней многими светилы и свещами устроихом содержания ради и крепости и светлости стяжания.

Зри, совопросниче лукавый, что от сих (л. 328 об.)1781 сотвори государь царь, якоже ты глаголеши, велми почитаючи. Которое почитание, яже от сих ничто же? Но паки слушай.

Земли же и села и винограды и езера и пошлины, сочетавше, дахом церквам. И Божественным повелением и нашим царьским положением уставихом, на восточных и на западных, на полунощных же и южных странах, во Июдеи же, и во Асии, и во Фракии, и во Елладе, во Африкии же, и во Италии, и в различныя острову нашего им повеления свобожение возвещая и по всей Вселенней, идеже православнии цари и князи и властели под нами обладают нашего свобожения, и волю им утвердивше, дахом владети святителем (л. 329)1782 и никаковому мирскому сану смети прикоснутися церковным пошлинам. Богом заклинаем и нашим повелением утверждаем непреложно и соблюдено быти даже до скончания века сего.

Зри, совопросниче, где есть царьское жалование, привилеи подобны сим, якоже ты глаголеши, велми почитаючи Константин Великий папу Римскаго Силивестра вручил ему же, папе, такоже и Никону на писме подал многия привилеи государь царь. Которыя? Разсмотри противо сим, то есть царя Константина.


(Продолжение 24-го Возражения)




1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 ... 25 26 27 28 29 30 <<< Предыдущий вопрос ... Следующий вопрос >>>



Ссылки:


1 РГАДА. Ф. 27. Д. 140. Л. 2–1039. назад

1680 Исправлено из: судов.

1681 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-е возражение.

1682 На верхнем поле листа киноварная помета: на 24-й вопрос и ответ.

1683 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-е возражение.

1684 На левом поле листа помета: Иоан. 65; Матф. 17, 18.

1685 На верхнем поле листа киноварная помета: на 24-й вопрос и ответ.

1686 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-е возражение.

1687 На левом поле листа помета: Ефес. 229.

1688 На левом поле листа помета: Кол. 260.

1689 На левом поле листа помета: к Рим. 108.

1690 На верхнем поле листа киноварная помета: на 24-й вопрос и ответ.

1691 На правом поле листа помета: к Сол. 275.

1692 На правом поле листа помета: Матф. 98.

1693 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-е возражение.

1694 В ркп. написано дважды.

1695 На верхнем поле листа киноварная помета: на 24-й вопрос и ответ.

1696 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-е возражение.

1697 На левом поле листа помета: Иоан. 65; Матф. 17, 18.

1698 На верхнем поле листа киноварная помета: на 24-й вопрос и ответ.

1699 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-е возражение.

1700 В ркп. «поподобает», где второе «по» зачеркнуто киноварью.

1701 На верхнем поле листа киноварная помета: на 24-й вопрос и ответ.

1702 На правом поле листа помета: 1 Иоан. 71.

1703 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-е возражение.

1704 На верхнем поле листа киноварная помета: на 24-й вопрос и ответ.

1705 На правом поле листа помета: Солун. 275.

1706 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-е возражение.

1707 На левом поле листа помета: Сол. бесед. 3.

1708 На верхнем поле листа киноварная помета: на 24-й вопрос и ответ.

1709 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-е возражение.

1710 На верхнем поле листа киноварная помета: на 24-й вопрос и ответ.

1711 На правом поле листа помета: Петр 67.

1712 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-е возражение.

1713 На верхнем поле листа киноварная помета: на 24-й вопрос и ответ.

1714 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-е возражение.

1715 На левом поле листа помета: Иоан. 31.

1716 На верхнем поле листа киноварная помета: на 24-й вопрос и ответ.

1717 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-е возражение.

1718 На левом поле листа помета: Иоан. 51.

1719 На верхнем поле листа киноварная помета: на 24-й вопрос и ответ.

1720 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-е возражение.

1721 На левом поле листа помета: Матф. 10.

1722 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-й вопрос и ответ.

1723 На правом поле листа помета: Лук. 24.

1724 На правом поле листа помета: Лук. 24.

1725 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-е возражение.

1726 На левом поле листа помета: Матф. 106.

1727 На верхнем поле листа киноварная помета: на 24-й вопрос и ответ.

1728 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-е возражение.

1729 На левом поле листа помета: Матф. 105.

1730 На левом поле листа помета: 1 Кор. 134.

1731 На верхнем поле листа киноварная помета: на 24-й вопрос и ответ.

1732 На правом поле листа помета: Матф. 12.

1733 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-е возражение.

1734 На верхнем поле листа киноварная помета: на 24-й вопрос и ответ.

1735 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-е возражение.

1736 На левом поле листа помета: Матф. 13; 2 Моис. 8.

1737 На верхнем поле листа киноварная помета: на 24-й вопрос и ответ.

1738 На правом поле листа помета: Матф. 13; 2 Моис. 20.

1739 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-е возражение.

1740 На верхнем поле листа киноварная помета: на 24-й вопрос и ответ.

1741 Так в ркп.

1742 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-е возражение.

1743 В ркп.: пез.

1744 Вписано тем же почерком между строк.

1745 На верхнем поле листа киноварная помета: на 24-й вопрос и ответ.

1746 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-е возражение.

1747 На верхнем поле листа киноварная помета: на 24-й вопрос и ответ.

1748 В ркп.: богу.

1749 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-е возражение.

1750 На верхнем поле листа киноварная помета: на 24-й вопрос и ответ.

1751 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-е возражение.

1752 На верхнем поле листа киноварная помета: на 24-й вопрос и ответ.

1753 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-е возражение.

1754 На верхнем поле листа киноварная помета: на 24-й вопрос и ответ.

1755 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-е возражение.

1756 На левом поле листа помета: Матф. 16.

1757 Написано на левом поле листа тем же почерком.

1758 На верхнем поле листа киноварная помета: на 24-й вопрос и ответ.

1759 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-е возражение.

1760 На левом поле листа помета: 1 Кор. 134.

1761 На левом поле листа помета: Матф. 10; Лук. 63.

1762 На верхнем поле листа киноварная помета: на 24-й вопрос и ответ.

1763 На правом поле листа помета: Матф. 12, 13.

1764 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-е возражение.

1765 На верхнем поле листа киноварная помета: на 24-й вопрос и ответ.

1766 На правом поле листа помета: Матф. 12; Марк 3; Лук. 12.

1767 Написано со знаком вставки на правом поле листа.

1768 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-е возражение.

1769 На верхнем поле листа киноварная помета: на 24-й вопрос и ответ.

1770 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-е возражение.

1771 На верхнем поле листа киноварная помета: на 24-й вопрос и ответ.

1772 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-е возражение.

1773 На верхнем поле листа киноварная помета: на 24-й вопрос и ответ.

1774 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-е возражение.

1775 На верхнем поле листа киноварная помета: на 24-й вопрос и ответ.

1776 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-е возражение.

1777 На верхнем поле листа киноварная помета: на 24-й вопрос и ответ.

1778 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-е возражение.

1779 На верхнем поле листа киноварная помета: на 24-й вопрос и ответ.

1780 Написано тем же почерком на правом поле листа.

1781 На верхнем поле листа киноварная помета: 24-е возражение.

1782 На верхнем поле листа киноварная помета: на 24-й вопрос и ответ.

Домашняя страница
священника Владимира Кобец

Создание сайта Веб-студия Vinchi

®©Vinchi Group