Патриарх Никон.Труды
Научное исследование,
общая редакция В.В. Шмидта
ВОЗРАЖЕНИЕ, или РАЗОРЕНИЕ СМИРЕНАГО НИКОНА,
Божиею милостию патриарха,
противо вопросов
боярина Симеона Стрешнева, еже написа
газскому митрополиту Паисее Ликаридиусу,
и на ответы Паисеовы1
рече Господь к Аарону, глаголя4136: Ты и сынове твои и дом отца твоего с тобою (л. 872)4137 да возмете первенства грех святых, ты же и сынове твои да приимете грехи жречества вашего, и братию твою, племя Левиино, сонма отца твоего и приведи к себе, и да предстанут тебе, и да послужат тебе, и тебе и сыном твоим пред храмом свидения, и да блюдут стражбы твоя и стражбы храма. Разве к сосудом святым и ко олтарю да не приступают, да не измрут и сии и вы. И приложится к тебе и да блюдут стражбы храма свидения и вся службы храма, а иноплеменник да не приступает к вам. И да соблюдет стражбы святых и стражбы олтаря и не будет (л. 872 об.)4138 к тому гнева на сынех Израилевых.
Аз4139 бо взях братию вашу левиты от среды сынов Израилевых, вам в дар вданый, Господу служити службы храма свидения. Ты же и сынове твои с тобою сохраните жречество ваше по всему делу олтаря и внутрьняя завесы, и да служите службы вдания вам жречествоваше, иноплеменник же приступаяй да умрет. И рече Господь ко Аарону: Се Аз дах вам снабдение принос моих и от всех священных Мне, от сынов Израилевых тебе дах я в старейшинство и сыном твоим по тебе закон вечный. И4140 сие да будет вам от всякаго священнаго святых, от всех (л. 873)4141 даров их и от всех треб их и от всякаго преступления их и от всех грех их, елика отдают Мне от всех святых. Всяко участие святых, елико аще отлучат сынове Израильстии Господу, тебе дал есмь и сыном твоим с тобою и дщерем твоим закон вечный, завет соли людстей вечный пред Господем тебе есть и племени твоему по тебе.
И рече Господь ко Аарону4142: В земли их да не причастиши, части тебе да не будет в них, яко Аз часть твоя есмь и причастие твое среди сынов Израилевых, сыном же Левиином се дал есмь всю десятину во Израили в причастие в службы место их. (л. 873 об.)4143 Елико служат сии служение в храме свидения и да не преступают по сем сынове Израильстии к храму свидения прияти греха смертнаго, но да служат левити сами службу храма свидения и сии возмут грех их в закон вечный в рожения их и среди сынов Израилевых да не причастят причастия, яко десятину сынов Израилевых, елико аще отлучат Господу, участие дал есмь левитом в причастие. Сего ради рекохом среди сынов Израилевых, да не причастятся причастия. Паки4144 во втором законе писано есть: Во оно время отлучи Господь племя Левиино носити ковчег завета Господня и предстояти (л. 874)4145 пред Господем, служити и молити и благословити имя Его до днешняго дне. Сего ради несть левитом части, ни жребия в братиях. Господь бо Сам причастие их, якоже есть рекл им. И паки рече Господь4146: Да не будет жерцем и левитом и всему племени их части, ни жребия со Израилем, присно бо Господь часть их да ядят я. Жребий же да не будет в братии его, Господь бо сам наследие его, якоже глаголал им. И паки рече Господь к Моисею на запади Моава у Иордана при Иерихоне, глаголя: Заповеждь сынем Израилевым, и дадят левитем от причастия одержания их, грады вселитеся и хлебины, града окрест их (л. 874 об.)4147 дадят левитем, да будут гради их вселятися и участия их да будут скотом их и всему четвероножному их. И обдержание градов их же дасте левитом от стены града вне две тысящи лакот окрест, и да измереши страну вне града, юже на восток, двою тысящу лакот. И страна, иже к северу, двою тысящу лакот, и страна, яже к морю, двою тысящу лакот, и страна, иже к западу, двою тысящу лакот. И грады же посреде сего да будут вам и содержания градов4148 и грады, яже дасте левитом 6 град да будут убежных, иже дасте бегати (л. 875)4149 в ня убившим. И к сим же 40 и 2 грады. Всех градов, их же дасте левитом, 40 и 8 градов и хлебины их. Сия же и грады, их же дасте им, от одержания сынов Израилевых от многих много, от малых мало, койждо по причастию своему, еже причастят, да дадят от град левитом.
Такожде же и от плена повеле Господь отлучити себе. И рече Господь к Моисею, глаголя: Возмите от корысти пленнаго от человека до скота.
Ты4150 и Иелизар жрец, и князи племен сонма и да разделите корысти между воины, ходившими на сечь, и между всем сонмом, и да отлучите Господу, и дадите и Елизару (л. 875 об.)4151 жрецу дань Господу. И сотвори Моисей и Елиазар жрец, якоже повеле Господь Моисею. И бысть множество полону, иже полониша воинстии от овец 675 тысящ, волов же 72 000, ослов же 61 000, душ же человеческих от женска полу, яже не бяше прилеплена мужех, всех душ 32 000.
И приидоша к Моисею вси воставленнии над тысящами силы и сотницы силы, и рекоша к Моисею: Отроцы твои взяша сочтение, от муж воинских, иже суть у нас, и никто же не погибе от них. Се же принесохом дар Господу, еже кто обрел есть сосуд злат, обручи и гривны, перстни, усерязи (л. 876)4152 и чепи златы, очыстити о нас пред Господем. И взя Моисей и Елиазар злато от них весь сосуд соделан, и бысть всего злата участие, еже отлучися Господу, 16 000 и 608 сикл, от тысящник и от сотник мужи воинстии плениша койждо себе. И взя Моисей и Елиазар жрец злато от тысящник и сотник и внесоша и в храм свидения, память сынов Израилевых пред Господем.
Такожде4153 же Иисус Наввин заповеда сыном Израилевым при Ерихоне, глаголя: Град сей проклят, все же, иже в нем, Господеви сил. Вы же снабдитеся от клятвы и да некогда помыслите вы взяти от клятвы и сотворите полчище от сынов Израилевых клятвы (л. 876 об.)4154 и потребите ны. Злато же все и сребро и медь и железо свято да будет Господеви, в сокровище Господне да ся несет. И бысть егда град запалиша огнем со всем, еже бе в нем, разве злата и сребра и меди и железа, отдаша в дом Господень внести.
Разсмотри, богоборче, князю Никито, како глаголеши, яко слободы патриарши и митропольи и владычни и монастырския не все ли суть Божие и мы Его есмь, развее тебе и подобных тебе? Не Его вы есте. Не все ли изначала бысть по Божию велению и заповеди, священническая часть, Божия часть и достояние? Почто преминув (л. 877)4155 болшаго, еже Бога, к меншим низходиши, то есть к нам, смиренным, и называеши Божию часть и достояние. Наше достояние, не суть ли наше достояние4156, Божие есть достояние, и якоже древле по Божественей заповеди одесятствоваша людие, тако и в Новом законе давали благочестивыя цари, якоже Константин Великий, иже есть писано выше сего в заповеди его.
Такожде и на Русии великий князь Владимир, крестивый Рускую землю, и подобныя тем, давали во святыя Божия церкви, Пресвятей и Живоначалней Троице и Господу Богу и Спасу нашему Иисусу Христу, и Пресвятей (л. 877 об.)4157 Пречистей Преблагословенней Владычице нашей Богородице и Приснодевей Марии, и святым ангелом и архангелом, и святому Иоанну пророку и Предотечи, и святым всехвалным верховным апостолом, и святым великомучеником, и святым верховным учителем и святителем, и преподобным и богоносным отцем, и всем святым, а не патриарху и митрополитом и владыкам и монастырем, якоже свидетельствуют писаныя их заповеди, великаго царя Константина и великаго князя Владимира и прочих боголюбцев и христолюбцев жаловалныя грамоты и вкладныя. Ов убо дал Пресвятей и Живоначалней Троицы, (л. 878)4158 ин же святому Спасу Христу человеколюбцу, ин же Пресвятей Богородицы и прочее, якоже выше сего писано. И быша таковыя слободы в послужение святым Божиим церквам вместо левит, якоже выше сего писано, якоже и святых апостол правила показуют.
Правило 38.
Да4159 управляет епископ властелски церковное имение и ничто же от него сродником своим да не даст, аще токмо не суть убози.
Толкование.
Не подобает епископа разсуждати о правлении церковнаго имения, достойно бо ему есть властию таковое правити, яко пред лицем самаго Бога. Не достоит же ему (л. 878 об.)4160 от таковых что свое особно сотворити, ни ближним своим Божия дому раздавати. Аще же суть убози, да подобает им потребная, яко и прочим нищим, изветом же тех церковнаго имения ничто же да не продаст.
Правило 40.
Церковное4161 имение и особое епископье да предлежит яве, да епископ завещавает о своем, якоже хощет, и церковное да пребывает без пакости.
Толкование.
Подобает епископу, внегда хотят его поставити епископом, да яве покажет все имение свое и препишет пред всеми, такожде и церковное, да и в животе и по смерти даст (л. 879)4162 и оставит от своего, ему же хощет. Церковь же свое да имать не вредно.
Правило 41.
Повелевает же епископом обладати церковным имением, аще бо честныя человеческия душы поручены суть им, больми паче имение поручити им подобает, яко да по сих власти все управляют и убогим требование подают рукама честных презвитер и диакон, со страхом Божиим и благоговением. Подобает же и тому самому, аще требует взимати себе на нужную потребу, еже хощет, и приходящую странную братию гостити и кормити и ничто же (л. 879 об.)4163 потребнаго не лишити их, ибо закон Божий повелевает4164 служащым олтареви от олтаря кормитися, понеже ни воинник не может о своем имении оружия нанести на противнаго.
Толкование.
Аще и во области даются епископом церковная имения, но не о себе самому сия управляти, но с ведением и по совету презвитер и диакон своих таковая строити повелевают Божественая правила, и яко нуждныя потребы токмо подобно есть себе взимати епископом от церковнаго имения.
И аще бо Древний закон и храм и жертва сень будущих, то есть Новаго закона и церкви и священс(л. 880)тва4165 толикою честию почтена, колми паче подобает Новаго закона церкви и священству быти предпочтеннейше, ея же ныне обезчестисте, и все, елико им прежде на послужение мало слобод на Москве и по градом, все усвоисте на свои потребы. Кто же ныне нужнейшыя церкви и архиерею послужит, то есть стражбу и прочая потребы церкви, якоже Господь Бог заповеда Моисеом, иже выше назнаменано есть? Никто же, разве чюждих. Не слышасте ли реченое Богом, яко всяк прикасаяйся иноплеменник смертию да умрет? Иноплеменник же есть не иже кроме Израиля от язык, но иже (л. 880 об.)4166 кроме племени Левиина, якоже Корей и Дафан и Авирон, их же не избра Бог, сами потекоша, и того ради пожре земля, якоже есть писано4167: И прогневаша Моисея в стану и Аарона, святаго Господня, отверзеся земля и пожре Дафана, и покры на сонмище Авирона, и разжеся огнь в сонме их, пламень попали грешники. И4168 простре Иозия руку на киот Божий придержати, и ят зань, и порази его Господь, и умре пред Господем.
Тако и вси, елицы на святую Божию Церковь вадяще и ненавидящей и глаголющей, яко патриарши слободы и митропольи и монастырские мало взяша, а болшее свое погубиша. (л. 881)4169 Взяша тысящи, а погубиша тмы многи, ово междоусобием, ово мором, ово воинами и иными многоразличными напастьми и бедами, их же кто может и списати или исчислить порознь.
Но мы о Монастырском приказе и о мирских судьях и подобных сим, совопросниче, написали. Ты же, ответотворче, аще хощеши и с сущими с тобою, тамо обретай. А еже во ответе своем пишешь: Пускай то бы было, что преж сего не бывало Монастырскаго приказу или был, то подлинно наш всещасливый царь Алексий Михайлович учинил, что привел к сущему делу как тот, (л. 881 об.)4170 который любит лутчий порядок и умеет к доброму и достойному речи приводить, паче иных на добрейший суть. Оправдания надобе, чтоб сидел судиа на своем месте и слушал бы челобитья и разсмотрял бы, которыя имеет и чиа правда, и указ бы чинил добрых оправдать, а виноватых смирять тым же обычаем, что Бог благословит и венчает праведнаго и смиряет.
Писано убо есть: Разсыплет Бог кости человекоугодником, таковому, якоже тебе, глаголющему от своих. Богу свидетельствующу: А еже от себе глаголет, лжу глаголет. Где есть писано, еже бы царем (л. 882)4171 и князем и бояром и дьяком и судиам патриарха и митрополитов и архиепископов и епископов и архимандритов, игуменов и попов и дьяконов и причетников судити? В которых правилех писано? Но паче судимым тем самем быти, а не судити. И еже убо патриарха судити, никоторыя правила устав в себе имут, аще вся изочтеши, развее не христанских и мучителских закон. А еже митрополита кроме патриарха со инеми по 9-му правилу 4-го Вселенскаго собора, епископа же по 12 правилу святаго Карфагенскаго собора всея области епископом, аще не будут вси, менши 12 да не будет, (л. 882 об.)4172 презвитера 6 епископов, диакона 3, причетника епископ един.
Ты же по которым законом подтвержаеши устав оный беззаконный, в Монастырском приказе судити простым людем митрополитов и епископов, архимандритов и игуменов и попов и дьяконов и причетников. Такожде сего ж собора 20 правило повелевает и 108-е, о сем доволно есть показано ниже сего.
Паки пишешь: Прошу, учинил ли коли нибудь таков суд Никон, седел ли коли нибудь на своем судебнем месте, чтоб слушал жалобы и зависти чьей нибудь? Николи, толко он де(л. 883)ржал4173 мирских, которые судили в его приказе и челобитныя роздавал людем своего двора, и они некогда прямое кривым чинили, а кривое прямым. Так ли делают судьи? Так ли патриархи к сыном своим, которые суть отцы отцем?
Речешь ми, враждотворче, и потязаеши нас, патриарха, что мы сидели коли нибудь на своем судебнем месте, что слушал жалобы чьей нибудь, николи. Мы убо присно сидели на своем судебнем столе. А тебя кто посадил на Божием месте, еже патриарха посуждати? И откуду еси ты и по которым законом нам судиею ставишися? И глаголеши: (л. 883 об.)4174 Так ли патриархи к сыном своим, которые суть отцы отцем? Како же ты не суть отец отцем, но аще бы еси и православен был и яко сын, како бы мог отцу отцем законополагати? Правила святых отец не оставляют патриарший суд никому посуждати, не точию пришелцу, но ни всем епископом. Пришелцу же Божественыя правила запрещают в чюждей епископии учити или законополагати, и от сана измещут, и ни во исходе жития причастником быти Христовых таин. Святое же священное Евангелие соблазн творящим, камень жерновный повелевает таковым обязати овый и повержену быти в море. (л. 884)4175 О тебе же вси сведущии глаголют, яко у Папы Римскаго был 30 лет дьяконом и свидетельство приносят книжицу глаголемую <...>4176 друкованую в Риме, в ней же написано есть имя твое.
И Божественые правила святых апостол 10 и 11 и 12 глаголют: Моляйся со отлученым, отлучен, и приемляй неприятаго, сам не приятен.
И 45 правило святых апостол глаголет: Моляйся4177 с еретики да отлучится, аще же яко причетники приимет я, да извержется.
Толкование.
Епископ или презвитер или диакон, аще помолится токмо с еретики или в дому или в церкви, да отлучится. Аще же и повелит им (л. 884 об.)4178 служити в церкви, яко презвитером, или ино что от священных соделовати, яко причетником, таковый да извержется.
Святаго собора, иже в Лаодикии, правило 33.
С4179 еретики и со отвергшимися от соборныя Церкве да не помолится никто.
Толкование.
Аще помолится кто с еретики или со отлучившимися своею волею, от соборныя Церкве сам отлучен да будет. Еретицы же глаголются, иже о вере блазнятся и согрешают. Отлучившии же ся от соборныя церкви сии именуются авдиане, иже убо веру имеют, якоже и соборная Церковь. Множайшии от них в монастырех (л. 885)4180 пребывают и со всеми на месте не молятся, и хулят епископов наших богатства ради. Другия же ради инех вин и со июдеи Пасху особно творят, имеют же некия особныя распри, недоразумная словеса Божественаго писания, неправо сказующе.
Того же святаго собора правило 37.
Со4181 июдеи и с еретики никто же да не празднует и да не приимет, яже глаголется, от них праздничное.
Толкование.
Несть никоего же общения свету ко тме. Сего ради убо християном не праздновати с еретики или со июдеи, ни приимати, яже в праздники их творят якоже (л. 885 об.)4182 се, опресноки или что таковое.
Святаго Карфагенскаго собора правило 9.
Не4183 приобщеному приобщаяся, и сам не приобщен.
Толкование.
Аще котораго презвитера или диакона отлучит свой епископ и другий епископ, ведый его отлучение, и приимет и сподобит его с собою служити, и сам отлучен и той, его же служити сподобил есть, недостойна суща. Такоже аще кто еретиком приобщается и молится с ними, то от Церкве да изринется.
И сия тако суть: Аще и Церковь
есть сия законопреступаяй, повинен сим будет. А еже глаголеши, яко аз (л. 886)4184 николи сидел на своем судебнем месте, чтоб слушал жалобы и зависти чьей нибудь, толко он держал мирских, которые судили в его приказех и челобитныя роздавал людем своего двора. И сие не бес правды, еже мирским людям судиям быть под повелением патриаршим. Сие и у всех обретается, у митрополитов и епископов в Росии. Обаче же патриаршеский уряд по закону мирских людей имать, якоже и Карфагенскаго собора показует правило 76: Да4185 не стужают епископу, да будут местницы.
Толкование.
Убозии от силнейших озлобления и обиды (л. 886 об.)4186 подъимаху и того ради приходяще к епископом, стужаху им и молящеся помощи им. Епископи же овогда помогающе, овогда же не возмогающе, сице изволиша отцы собора сего просити у царя, да промышлением епископов изберет и поставит местников. Местницы же казнители суть церковнии, да противятся насилию и мучителству богатых и отмщают убогия от насилия их. И епископи того ради не стужаеми пребывают.
Того же святаго собора правило 97.
От4187 царя да испросится соглаголник, рекше помощник заступлению о церковных главизнах, иже (л. 887)4188 хитрость имеют, отмщати вещи церковныя и яко святители о приключающихся удобно возвещати могут.
Толкование.
И паки изволися отцем собора сего, якоже в 75-м правиле угодно бысть просити от царя, яко да вдаст им власть поставляти местники в церкви, еже суть кознителие и судии. То самое служение и хитрость имущих церковныя вещи отмщати. Яко да противятся святители прилучающимся, коль краты аще нужда будет и удобь зело могут в судищи ходити и церкви о таковых возвещати и оттуду помощь приимати.
(л. 887 об.)4189 И по сим правилом узаконися и в патриаршеском судищи мирским судиям и не без воли церковной, но и от царьска чина суть бояре и околничие, да егда прилучится суд от царьска чина людем с церковным причетником, тогда не имут зазора рещи, яко патриарши судии судили одны и неправедно, но и царьска чина судьи. Якоже той обычай и до днесь святая Церковь держит, обаче волею патриаршескою, прежде нас бысть и при нас такожде. Того ради и местницы и соглаголницы нарекошася, яко да могут в судища ходити и церкви о таковых возвещати и оттуду помощь приимати, (л. 888)4190 понеже по церковным законем не всегда мощно есть епископом ко царю приходити, якоже правила собора Антиохийскаго 11 и 12 и Карфагенскаго собора 106 правило показуют. Зде же в Росии не точию ко царю приходити епископом или архимандритом и монахом, но ни на двор царьский прощено есть. Всем убо еретиком, жидом, махаметом и лютором и калвином невозбранно приходити, единою точию епископом православным и архимандритом и игуменом и монахом приход на царьский двор возбранен есть. А еже прямое кривым делать, а кривое прямым, (л. 888 об.)4191 я того не видал. Вижу ныне, что ты прямое кривишь, и кривое прямишь, Божественыя законы ни во что полагаешь, а новые свои несведомые святей Церкви обновляеши.
И глаголеши: Блажени алчющии и жаждущии правды, яко тии насытятся. Правда живет во веки, которая когда одна есть, то все может справедливый Господь, есть бо светлейший паче солнца, все добродетелства имеют цари и патриархи для того, что они суть образцы всем, а наипаче правде, всех добрых дел царицу, для чего старанные люди хотели назвать все добрыя (л. 889)4192 дела. Одным назвать правдою, есть то истина, что «блажени алчющии и жаждущии правды, яко тии насытятся». Почто же ты не взалкал, ни вжадался таковыя правды, но всюду чрез Божественыя уставы враждуеши на правду, везде кривишь, якоже самыя твоя писания и являют? И глаголешь: А что может наставливать государь архимандриты и всякия власти, то есть одно с привилей царьских и извычай общих народов уряды роздавать. Солгал ты зде, якоже везде лжеши, что с привилей царьских извычай. Нигде есть о сем в царьских законех, еже бы царем (л. 889 об.)4193 обирати епископов или архимандритов и прочих властей, но паче сопротивни во святых апостолских и святых отец правилех, такожде и царьских законех.
О сем чти святых апостол правило 30, Лаодикийскаго собора правило 13 и святаго Вселенскаго 7-го собора правило 3, и собора Антиохийскаго правило 194194. И елицы аще обрящутся избраны мирскими властели, Божественая правда не оставляет таковым быти, но изверже. И иже избрали таковых, аще и царь будет, повинен есть епитемии. А иже от таковых избраных епископов поставлены, не суть поставлены, (л. 890)4195 крещены, не суть христиане. О сем много есть писано выше сего, коемуждо подобает знати и хранити своя мера. Саул жертву вознес, царьство погуби, Иозия покадив, опроказися. Аще царь есть, пребывай во своих уставех.
Глаголеши ли, яко сердце царево в руце Божии. Тогда сердце царево в руце Божии, егда внутрь Божиих уставов пребывыает. Тако Самоилом рек, яко уничижил еси глагол Господень4196, и уничижит тя Господь, не быти тебе царю во Израили. Како же ты глаголеши, не ищи от Господа власти, ниже от царя достоинства, пишет Сирах так.
Ответ.
Не всяко тако пишет, есть4197 инде пишет (л. 890 об.)4198 той же Сирах: Царь не наказан, погубляет люди своя.
И Екклисиаст: Горе тебе граде, в нем же царь твой юн и князи твои рано ядят4199. Мерзость цареви творити злая, милость и истина сохранение царю и обыдет престол его в правду.
Что имеет царь владение дати власть и честь?
Ответ4200.
Имеет убо царь власть в своих, ему даных от Бога, уставох давати власть и честь мирским людем, а не епископом и архимаритом и прочим властем, якоже и сам пишешь ты: Яко которыя суть вышния суд Божий, а которыя суть земныя, суд царьский.
И паки пишешь: Для (л. 891)4201 чево двоеглавый орел пишется, что он разширяется удостоинством церковным и мирским.
Ответ.
Есть то правда, что царьское величество разширился над Церковию, чрез вся Божественыя законы, своим достоинством, а не законом коим любо Божиим. И не до сего точию ста, но и на самаго Бога возгорде широтою орла, еже ныне издаде друком лист: Лета от воплощения Слова Божия 1663, на нем же есть написан орел двоеглавый. На орле же царь на коне, в гордости велицей зело. А свыше его на таблице написано, еже Соломон о Христе пророчествова, то царь на себя преписа. Писание ж се (л. 891 об.)4202 Песни Песней глава 3: Дщери Сиони, изыдите и видите во царе Соломоне в венце, в нем же венча мати в день женитбы его.
И другое писание, еже Исаия о Христе воцарений вечном, глаголя4203: Се Царь правдивый царьствует. И паки другое писание4204: Аз поставих царя с правдою и вси путие его прави. Сей возградит град Мой и пленники люди Моих возвратит не по мзде, ни по дару. Рече Господь Саваоф яко: Мне поклонится всяко колено и исповесться всяк язык, Богови глаголя. Правда Израилева к Нему приидет и посрамятся вси, отлучающиеся от Господа.
И се не о царе Алексие Исаия прорече, (л. 892)4205 но о Царе царьствующем Господе Бозе и Спасе нашем Иисусе Христе. О Нем же и Давид глаголет: Рече Господь Господеви моему, седи одесную Мене. И паки: Сел еси на престоле, судяй вправду. И паки: Господь судит людем. И паки: Судит во языцех, исполнит падения, сокрушит главы на земли многим. И инде: Господь воцарися, в лепоту облечеся. И паки: Предзрех Господа предо мною выну, яко одесную мене есть, да ся не подвижу. И возрадовася язык мой, еще же и плоть моя вселится на упование.
Пророк убо сый и ведый, яко клятвою клятся ему Бог4206: От плода чресл его (л. 892 об.)4207 по плоти воздвигнути Христа4208 и посадити на престоле Его. И божественный апостол Павел глаголет4209: Подобает бо Ему царьствовати, дондеже положит вся враги под ногама Своима. И паки: Многочастне4210 и многообразне древле Бог глаголав отцем, пророки напоследок дний сих глагола нам в сне. Его же положи наследника всем, им же и веки сотвори4211, иже Сый сияние славы Отча и образ и ипостаси Его4212. Но ся же вся глаголом силы Своея, Собою очищение сотворив грехов наших, седе одесную престола величествия на высоких. Толико лучши быв ангел, елико преславне паче их (л. 893)4213 наследствова има. Кому бе рече когда от ангел: Сын4214 Мой еси Ты, Аз днесь родих Тя. И паки: Аз буду Ему во Отца, и Той будет Мне в Сына. И по мале: Престол Твой, Боже, в век века. Жезл правлению, жезл царьстия Твоего, возлюбил еси правду и возненавидел беззаконие. Сего ради помаза тя Боже Бог твой елеом радости паче причастник твоих.
Ныне же вкратце речем, что есть Царь правды: Добре4215, седек бо правда глаголется, а мелхи царь, убо Мелхиседек царь правды есть.
Зриши ли во именах описание, кто де есть царь правдивый, но разве Господь наш Иисус Христос, Царь (л. 893 об.)4216 Салимский, царь мира сказуется, еже Салим, еже паки есть Христово. Сей бо нас праведных сотвори и умиротворил есть, яже на небесех, яже на земли. Кий же человек, царь есть правды и мира, но разве Господь наш Иисус Христос. А иже от пророчества поемля прореченое о Христе Бозе, приписуют себе, что чюдно сотворил любо.
И во Откровении Иоанна Богослова пишет4217: И слышах глас народа многаго, яко глас вод многих и яко глас громов крепких, глаголющих «Аллилуиа», яко воцарися Господь Бог наш Вседержитель. Радуимся и веселимся и дадим славу Ему, яко прииде брак Агньчи.
(л. 894)4218 Толкование.
Глас народа и многих вод и громов являет проразителное и прослывущее в песнословии всех ангельских небесных безчисленных сил, яже нецыи воды разумеша сущия превыше небес. С ними же и всяческое праведное исполнение славословит Создавшаго. Воцари же ся Господь Иисус Христос, ими же естественне, яко Содетель владычествова над сими, чрез человеколюбие воцарися или по умному присвоению, или по области царьствует и судии подобающей. Брак же Агньчий церковное ко Христу совокупление и смешение, а не времени мира сего царю или князю обручена есть Церковь. Его же строители божественнии быша апостоли, чрез них же ей обручение дадеся духовное, (л. 894 об.)4219 яко восприемлющии тогда лицем к лицу чистое и святое смешение сущее.
И4220 видех небо отверстое, небо отверстое и се конь белый, и седяй на нем нарицаемый Верный и Истиный и в правде судит и брань творит. Очи же Его пламень огненный и на главе Его многия диадимы4221.
Толкование.
Еже отверзну быти небеси являет, яко с небесе приидет пришествие Судиино, якоже зде завесе сопрятание и согбение, судийское на земли на повинных осуждение и изречение. Белый же конь знаменует святых светлость и веселие будущее, на них же ездяй, судит языки очима Своима пламенныма и огненныма, сиречь Своею на(л. 895)зирателною4222 и разсмотрителною силою, разделяяй пламень огненный, праведным убо просветителный, но не опалителный, грешным же опалителный, но не просветителный. Многия же венцы4223 или над всеми Его царьство сущими на небеси и на земли знаменуют, толикия бо, елики и во ангелех чины и на земли скипетра и во святых человецех соборы и множества, или победу во всех строениих окрест нас на грешники чрез долготерпение, якоже глаголет Давид4224: И победиша внегда судити сущее. И4225 имать на ризе и на бедре Своей имя написано Царь царей и Господь господей4226.
Толкование.
Имя же Царь царей являет Божественаго вочеловечения неразсекомое, (л. 895 об.)4227 понеже Бог сый плотию пострада4228 и Человек сый Царь царей есть, воцарившихся над страстьми. И Господь господей стяжавший поспешением Христовым на грех достоинство и державу, и сих, иже с Ним воцарятся в будущем веце.
Сущее. И4229 видех единаго ангела, стояща в солнцы, и воззва гласом велиим, глаголя: Всем птицам парящим в средонебесии, приидитеся и соберитеся на вечерю великую Божию, да снесте плоти царей и плоти тысящо4230 началников, и плоти крепких, и плоти коний и седящих на них, и плоти свободных, всех же и рабов, и малых, и великих. И видех зверя и царя земныя и воиства их собраная, сотворити брань с Седящим на кони (л. 896)4231 и с воинством Его.
Толкование.
Воинствующая убо со диаволом, воинства множественне именова за многораздирателное греха и разделеное.
Сущее. И4232 ят бысть зверь и с ним лжепророк, сотворивый знамения пред ним, иже прелсти приемшия начертание звериино4233, и поклоняющияся образу его жива вврежена будета оба в езеро огненое, горяще жупелом. И прочии убиено быша оружием Седящаго на кони, исходящим из уст Его, и вси птицы насытишася от плотей их.
Толкование.
И прочии убиени быша мечем Седящаго на кони, двема смертма сущема. Первей убо разделению души и телесе. Вторей же (л. 896 об.)4234 отсланию в геену. Аще убо на воинствующих со антихристом возрим, слово да имать, яко первая смерть телесная предварит оружием Божиим, сиречь Того повелением. Таже сице последовати имать вторая и благо бы имело. Аще ли же ни, то и сии приобщатся со прелстившими я, вторая смерти вечныя муки. А еже насытитися птицам от плотей их, по предъизданому и ныне восприяхом. К сему же зане, якоже глаголет некоим Исаием Бог, зане бысте Ми в сытость, суще и святым всякое движение плотское безсластно есть и тяжестно и мерзостно.
Смотрити же зде потреба велми опасно, како святии (л. 897)4235 ангели на себя Божественыя славы не восприемлют, по писаному: Отдадите убо кесарева Кесареви и божия Богови. Не безбедно есть рабу царьским себя чином, именем и достоянием почести. Тако и царю не без муки, еже предпочитати самому себя и описоватися между Божественых таинств Ветхаго и Новаго Заветов, разширяяся. Зри на устроние святых ангел.
Сущее. И4236 падох под ногама Его поклонитися Ему, и глаголет ми: Зри, ни клеврет бо твой есмь и братий твоих и имущих свидетельство Иисусово. Богу поклонися, свидетельство Иисусово есть дух пророчества.
Толкование.
Глаголет божественный ангел ко Иоанну, ни клеврет твой есмь, (л. 897 об.)4237 не кланяйся мне, яко будущая предглаголющему. Исповедание бо, сиречь свидетельство о Христе, си есть пророческаго духа подателно. Тем же не кланяйся мне, клеврету своему, но поклоняйся вся Содержащему и от сего смиреномудрие навыцаем святых ангел, како не присвояют себе славу Божественую, по горким и убийственым бесом, но сию Создателю своему и Владыце приносят. Яко да научимся и мы не преписовати на ся Божественую славу, глаголаную от пророк на апостол, ниже написоватися, разширяяся посреди Божественых таинств Ветхаго Завета и Новаго, якоже есть написано в Библии московскаго (л. 898)4238 друку царьское изображение на орле и на коне гордо велми и с приписании пророческими, иже о Христе пророчествоваша. Божественыя же таинства древния и новые Христовы, Крест и Воскресение, ово якож Крест Христов, то есть распятие, мало превыше, но в тесноте и безславии, ово же, якоже Воскресение Христа Бога нашего сточнил себе и славе своей, коню и орлу, ово же, якоже самаго Христа Бога нашего прениже всякоя своея славы и под ногама коня и орла и в тесноте некакой безславии. Ох, ох, увы, увы, люте, люте! В каковы времена достигохом! Збышася писаное: Измениша бо славу Божию в славу человеческу (л. 898 об.)4239 и четвероногих скот и птиц. И паки другое писание: Возлюбиша славу человеческую нежели славу Божию. Сего ради предаст их Бог в страсти безчестия, воеже творити им волю языческу. И паки ино писание: Безумие бо их явно будет всем.
Кто преславнее Моисея в роде сем бысть, его же сам Господь свидетельствова яко: Аз на се ис тое воздвигох тя. И паки: Се4240 дах тя Бога фараону. Сей же отвещавше Богу: Кто есмь аз, яко да иду к фараону, царю Египетскому, да изведу сыны Израилевы от земли Египетския. Молю Ти ся, Господи, избери могуща инаго, его же послеши, яко несмь речист, худогласен и косноязычен. Кто4241 праведнее Давида, о нем же (л. 899)4242 сам Господь свидетельствова: Обретох Давида Иессеова, мужа по сердцу Моему, иже сотоврит вся хотения Моя. И паки инде речеся4243: И избра Давида, раба Своего, и восприят и от стад овчих и от доилиц поят его, пасти Иякова, раба Своего, и Израиля достояние Свое, ему же даст Господь Бог низложити человека исполина на брани. И отъят Господь поношение от сынов Израилевых и во тмах славу прият. И отъят Господь врази его и вознесе род его вовеки. И даст ему Господь завет царьск и престол славы его во Израили. Но си сей не похвалися гордо, глаголя4244: Се бо в беззакониих зачат есмь и во гресех роди мя мати моя. И паки: Аз4245 есмь червь, а не человек, поношение человеком и уничижение людем. И инде: Яко4246 (л. 899 об.) не оправдится пред собою всяк живый. И паки: Нищ есмь аз и в трудех от юности моея. И паки: Смирихся и спасе мя. И паки: Благо мне, яко смирил мя еси, да научюся оправданиом Твоим. И паки: Грех юности моея и неведения моего не помяни. И паки: И4247 вниде Давид и седе пред Господем и рече: Кто есмь аз, Господи мой, Господи. Или что дом мой, яко возлюби мя до сего и согреших пред Тобою много, Господи мой, Господи. И что приложит Давид еще глаголати к Тебе, и ныне Ты веси, Господи мой, Господи, раба Своего. И инде речеся4248: И благослови царь Господа пред всем множеством. И рече: Благословен еси Господи Боже Израилев отец наших от века вовеки. Твое есть, (л. 900)4249 Господи, величество, и сила и слава и одоление, исповедание и крепость, яко Ты всем, иже на небеси и на земли, владееши. От лица Твоего, Господи, исправится всякое царьство и всяк язык. Тебе бо, Господи, богатство и Тебе царьство и величество во вся и во всяко начало. От Тебе богатство и слава. Ты всех начало, Господи, начало всякаго начала и власть в руку Твоею, величество и царьство всех, в руку Твоя милость и вседержителство вся. Ныне убо, Господи Боже наш, исповемся Тебе и хвалим имя Твое преславное. Кто есмь аз и кто людие Твои, яко возмогохом сия Тебе вся благовонне обещати. Твоя бо суть вся и иже (л. 900 об.)4250 от руку Твоею прияхом, дахом Тебе. Путницы бо есмы пред Тобою и пришелцы, якоже и вси отцы наши, яко сень на земли дние наши.
Кто4251 же есть мудрее Соломона, о нем же свидетельствова Господь Давиду, глаголя: И будет, егда скончаются дние и уснеши со отцы твоима и воставлю семя твое по тебе, иже есть от чрева твоего, и уготовлю царьство его, и той созиждет дом имени Моему, и управлю престол его до века. И Аз буду ему во Отца и той будет Мне в сына.
И4252 царьствуя Соломон, и возлюби Соломон Господа, и ходи в научениих Давидовых, отца своего. Ему4253 ж, Соломону, явися Господь4254 во сне нощию и рече (л. 901)4255 ему: Проси, что хощеши и дам ти. И рече Соломон: Аз есмь отрочищ мал и не веде исхода своего и входа. Раб же Твой посреде людий Твоих, яже избра люди многи, яко песок иже при мори, его же никто же не изочтет от множества. Сего4256 ради даждь рабу Своему сердце смыслено на послушание и суждение людем Твоим в правду, иже разумети посреди добру и злу, яко кто может судити людем Твоим тяжким сим. И угодно бысть слово се пред Господем Богом, яко испроси Соломон глагол. И рече Господь к нему: Занеже проси от Мене дний много и не проси богатства, ниже проси душа враг твоих, но испроси себе мудрости (л. 901)4257 и разума, да послушаеши суда. Се сотворих по глаголу твоему, се дах ти сердце смыслено и мудрость, якоже несть был муж пред тобою и по тебе не поставлен подобен тебе.
К4258 сему их же не проси, дах ти и богатство и славу, яко несть был подобен ти во царех по вся дни твоя. И аще ходиши по пути Моему и сохраниши заповеди Моя и повеления Моя, якоже ходи и Давид, отец твой4259, умножу дни твоя. О нем же рече Сирах: Соломон4260 воцарися во дни мира, яко Бог препокои окрест, да созиждет дом во имя Его и да уготовит святилище вовеки4261. Коль упремудрися в юности своей и наполнися, яко река разума и землю покры (л. 902)4262 душа твоя. Исполнил еси притчам гадания, проиде имя твое во островы далече и возлюблен бысть о мире своем песньми и притчами и приображением. И во искании подивишася страны именем Господа Бога, нареченаго Бога Израилева. И собра яко медь и злато и яко олово умножи сребро. Но ни сей, что любо написа о себе гордо, приписуя от пророк реченое о Бозе. Но и по приятии мудрости и суда глаголаше4263, яко аз раб Твой и сын рабы Твоея, и человек немощен и маловременен и умален в разуме суда и закон. И аще убо кто будет совершен в сынех человеческих, аще удалится премудрость Твоя, ни во что же почтеся, (л. 902 об.)4264 кто бо человек познает совет Божий и кто помыслит, что хощет Бог? Помышления смертна боязнена и неведомы провидения наша, тело бо тленное отягчает душу и земное житие одебелевает ум и велие попечение многа помышляюща, едва разумеем иже на земли. А яже на небеси, кто изследи, волю же Его кто позна?
Не буди4265 правдив велми, не мудрися о себе изобилне, еда когда изумнеешися, благо ти есть содержатися о сем, яко несть праведен человек на земли, иже сотворит благое и не согрешит, не последуй души своей и крепости своей холити в похотех сердца своего, (л. 903)4266 и не рцы, кто мя поможет. Господь бо мстяй, отмстит ти. Не рцы, согреших и что ми бысть. Како может о себе кто глаголати и написавати: Се Царь правдивый царьствует и началницы судом владети начнут.
Истина же есть слову о Господе Бозе и Спасе нашем Иисусе Христе. О Нем же Даниил прорече4267: И в день царь тех востави Бог небесный Царьство, еже во веки не разсыплется. И Царьство Его инем не останет, отончит и извеет вся царьства, а то станет вовеки, якоже виде. Яко отсечеся от горы камык без руку и отончи глину и железо и медь и сребро. И Тому ся4268 (л. 903 об.)4269 даст власть и честь и царьство и вси людие племена и языцы Тому поработают, и власть Его власть вечная, яже не мимо идет и Царьство Его не разсыплется. А еже князи Его судом владети начнут, сие о святых апостолех, якоже и Давид глаголет, и поставиши князи их по всей земли, якоже и Даниил виде. Зрях, рече, дондеже престоли поставишася. И паки Соломон рече4270: Судят языком и обладают людьми и воцарится в них Господь вовеки. И во Евангелии писано есть4271: Тогда отвещав Петр, рече Ему: Се мы оставихом вся и по след Тебе идохом, что убо будет нам? (л. 904)4272 Иисус же рече им: Аминь, глаголю вам, яко вы, шедшии по Мне, паки в бытие. Егда сядет Сын человеческий на престоле славы Своея, сядете и вы на двоюнадесять престолу, судяще обеманадесяте коленома Израилевыма. И паки апостол свидетельствует4273: Не весте ли, яко святии мирови хотят судити? И по мале: Не весте ли, яко ангелом судити хощем, а не точию житейским? И паки ин апостол рече4274: Побеждающему дам сести со Мною на престоле Моем, якоже и Аз победих и седох со Отцем Моим на престоле Его. И паки4275: И видех престолы и седоша на них и суд дадеся им, (л. 904 об.)4276 и душа усеченых за свидетельство Иисусово и за слово Божие, иже не поклонишася зверю, ниже образу его, и не прияша начертание на челе или на руце своей, и жиша и царьствоваша со Христом тысящу лет.
Толкование.
И уже убо святым апостолом учительстии престоли дани быша, ими же языцы световодими суть, дани же будут по Божественому обещанию и в будущем веце на осуждение отринувшим Евангелскую проповедь. Якоже Давид глаголет: Тамо бо взыдоша колена, колена Господня свидение Израилево4277 и прочая. Яко ту седоша престоли на суде. И прочим святым мучеником, (л. 905)4278 за Христа пострадавшим, не поклонившимся зверю и образу его, дань бысть суд, сиречь власть судити им же бесов, даже доныне, яко зрим, судят с прославляеми Христу даже до настоящаго века и от царей благочестивых и князей верных почитаеми и поклоняеми.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 ...
19
20
<<< Предыдущая страница ...
Следующая страница >>>
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 ...
27
28
29
30
<<< Предыдущий вопрос ...
Следующий вопрос >>>
Ссылки:
1 РГАДА. Ф. 27. Д. 140. Л. 2–1039. назад
4136 На левом поле листа помета: 4 Моис. 18.
4137 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
4138 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
4139 На левом поле листа помета: Иисус Нав. 13.
4140 На левом поле листа помета: 3 Моис. 2.
4141 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
4142 На правом поле листа помета: 5 Моис. 10 и 18; Иисус Нав. 13 и 33; Езек. 44; Евреом 7.
4143 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
4144 На левом поле листа помета: 5 Моис. 10.
4145 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
4146 На правом поле листа помета: 5 Моис. 18; Иисус Навв. 13; Езекииль 44; Евреом 7.
4147 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
4148 На левом поле листа помета: 5 Моис. 4; Иисус Навв. 21.
4149 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
4150 На правом поле листа помета: 4 Моис. 31.
4151 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
4152 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
4153 На правом поле листа помета: Иисус Навв. 6.
4154 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
4155 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
4156 На правом поле листа помета: 4 Моис. 14.
4157 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
4158 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
4159 На правом поле листа помета: лист 10.
4160 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
4161 На левом поле листа помета: лист 11.
4162 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
4163 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
4164 На левом поле листа помета: 5 Моис. 18; 1 Кор. 142.
4165 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
4166 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
4167 На левом поле листа помета: 4 Моис. 16; Псалом 104.
4168 На левом поле листа помета: 2 Царств 6.
4169 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
4170 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
4171 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
4172 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
4173 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
4174 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
4175 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
4176 В ркп. пропущено одно слово.
4177 На правом поел листа помета: лист 12.
4178 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
4179 На левом поле листа помета: лист 79.
4180 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
4181 На правом поле листа помета: лист 80.
4182 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
4183 На левом поле листа помета: лист 121.
4184 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
4185 На правом поле листа помета: лист 150.
4186 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
4187 На левом поле листа помета: лист 156.
4188 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
4189 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
4190 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
4191 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
4192 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
4193 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
4194 На левом поле листа помета: лист 8; лист 75; лист 15; лист 69.
4195 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
4196 На правом поле листа помета: 1 Царств 15.
4197 На правом поле листа помета: Сирах 10.
4198 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
4199 На левом поле листа помета: Притч. 16.
4200 Написано на левом поле листа.
4201 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
4202 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
4203 На левом поле листа помета: Исаия 32.
4204 На левом поле листа помета: Исаия 45.
4205 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
4206 На правом поле листа помета: 1 Царств 7.
4207 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
4208 На левом поле листа помета: 1 Царств.
4209 На левом поле листа помета: 1 Кор. 15; Псалом 109; Деян. 2.
4210 На левом поле листа помета: Евреом 1.
4211 На левом поле листа помета: Колос. 1.
4212 На левом поле листа помета: Мудр. 7.
4213 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
4214 На правом поле листа помета: Псалом 2.
4215 На правом поле листа помета: Евреом 7.
4216 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
4217 На левом поле листа помета: Апокалип., слов. 19, глав. 19, стих 6 и 7.
4218 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
4219 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
4220 На левом поле листа помета: Апокал., слов. 20.
4221 Исправлено из: венцы.
4222 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
4223 На правом поле листа помета: диадимы, венцы многия на главе Христовой таинственно.
4224 На правом поле листа помета: Псалом 50.
4225 На правом поле листа помета: стих 16.
4226 На правом поле листа помета: Царь царей и Господь господей Христос.
4227 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
4228 На левом поле листа помета: 1 Тим. 6, 15.
4229 На левом поле листа помета: стих 17, 18.
4230 Так в ркп.
4231 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
4232 На правом поле листа помета: стих 20.
4233 На правом поле листа помета: который между Божиих образов живописуется.
4234 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
4235 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
4236 На правом поле листа помета: слов. 19, глав. 19, стих 10.
4237 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
4238 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
4239 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
4240 На левом поле листа помета: 2 Моис. 7; 2 Моис. 3.
4241 На левом поле листа помета: Деян. 13; 1 Царств 16. Псалом 12.
4242 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
4243 На правом поле листа помета: Псалом 77; 1 Царств 16; 2 Царств 7; 2 Царств 5.
4244 На правом поле листа помета: Псалом 50.
4245 На правом поле листа помета: Псалом 21.
4246 На правом поле листа помета: Псалом 142.
4247 На левом поле листа помета: 2 Царств 7.
4248 На левом поле листа помета: Паралип. 29.
4249 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
4250 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
4251 На левом поле листа помета: 2 Царств 78; 3 Царств 3; Псалом 131.
4252 На левом поле листа помета: 3 Царств 3.
4253 На левом поле листа помета: 3 Царств 3.
4254 На верхнем поле листа помета: 2 Парал. 1.
4255 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
4256 На правом поле листа помета: Мудр. 6.
4257 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
4258 На левом поле листа помета: Мудр. 7.
4259 На левом поле листа помета: 3 Царств 4.
4260 На левом поле листа помета: Сирах 47.
4261 На левом поле листа помета: 3 Царств 4.
4262 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
4263 На правом поле листа помета: Мудр. 9; Псалом 115.
4264 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
4265 На левом поле листа помета: Екклис. 7.
4266 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
4267 На правом поле листа помета: Даниил 3.
4268 На правом поле листа помета: Даниил 8.
4269 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
4270 На левом поле листа помета: Мудр. 3.
4271 На левом поле листа помета: Матф. 19; 1 Кор. 6; Лук. 22.
4272 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
4273 На правом поле листа помета: 1 Кор. 6; Мудр. 3.
4274 На правом поле листа помета: Апокал. слов. 3, глав. 3.
4275 На правом поле листа помета: Апокал. слов. 21 глав. 20.
4276 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
4277 На левом поле листа помета: Псалом 121.
4278 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
|