История
Достопримечательности
Окрестности
Церкви округи
Фотогалерея
Сегодняшний день
Библиотека
Полезная информация
Форум
Гостевая книга
Карта сайта

Поиск по сайту

 

Памятные даты:

 

Праздники

Памятные даты

 

Прогноз погоды:


Ферапонтово >>>


Яндекс.Погода


Наши сайты:

http://www.ferapontov-monastyr.ru/
http://www.ferapontovo.info/
http://www.ferapontovo.org/
http://www.ferapontovo-foto.ru/
http://www.ferapontov.ru/
http://www.tsipino.ru/
http://www.patriarch-nikon.ru/
На главную Карта сайта Написать письмо

На главную Библиотека ПАТРИАРХ НИКОН В ФЕРАПОНТОВОМ МОНАСТЫРЕ Патриарх Никон. Труды. Извещение о рождении и воспитании и о житии Святейшего Никона, Патриарха Московского и Всея России ... (2)

ИЗВЕЩЕНИЕ О РОЖДЕНИИ И ВОСПИТАНИИ И О ЖИТИИ СВЯТЕЙШЕГО НИКОНА, ПАТРИАРХА МОСКОВСКОГО И ВСЕЯ РОССИИ ... (2)


Патриарх Никон.Труды

Научное исследование,

общая редакция В.В. Шмидта



ИЗВЕЩЕНИЕ О РОЖДЕНИИ И ВОСПИТАНИИИ О ЖИТИИ СВЯТЕЙШАГО НИКОНА, ПАТРИАРХА МОСКОВКАГО И ВСЕЯ РОССИИ,


написанное клириком его Иоанном Шушериным

(с печатного издания 1817 года, сличеннаго с тремя древнейшими списками)

(Продолжение)


Егда же Преосвященный митрополит по скончании того пути прииде к Москве, тогда благочестивый Царь по совету со Святейшим Иосифом Патриархом, и со всем освященным собором послаше его в Соловецкий монастырь на взятие оттуда к Москве мощей святаго и блаженнаго Филиппа, митрополита Московскаго и всея России, а с ним послаша боярина и дьяка и честных дворян, инии же и сами по обещанию своему в той монасгырь ради моления с ним поидоша; прошедшим же им той путь до моря окиана немедленно и оным морем шествующим, нападоша на них сильные ветры, и сотвориша на мори тамо велие и страшное волнение, яко ни единой ладии остатися у них в целости, но вси разбишася, а ладия в ней же дьяк с прочими быша без вести погибоша, прочих же разбиенных ладий людие от потопления благодатию Божиею вси спасени быша.

По оном же разбиении и великом страховании Преосвященный митрополит немедленно во иныя суды седше, пути вдахуся, и благополучно Соловецкаго монастыря достигше, мощи Святителя Христова Филиппа митрополита вземше, немедленно вспять море преидоша. Грядущу же ему со оными святыми мощами к царствующему граду Москве, всюду путем в градех и селех благовернии людие оным мощам достодолжное почитание воздающе, с честными кресты и со святыми иконами сретение творяху; от них же с верою приходящим благодатию Божиею многая от различных недуг страждущим исцеления подавахуся. Еще же им к царствующему граду не пришедшим, Святейший Патриарх Иосиф от сея жизни отыде в вечную жизнь.

Егда же близ к царствующему граду приидоша, и тогда благочестивый Царь со всем освященным собором с честными кресты и со священными иконы благолепственным устроением поидоша, с ними же и Преосвященный митрополит Варлаам Ростовский и Ярославский, аще ему благочестивый Царь ради его конечныя престарелости в зело от того путешествия возбраняше; он же желая видети святыя мощи, на стретение честных мощей поиде. Грядущим же им и мало нечто, якобы вержением камня, до Святительских мощей подошед Преосвященный митрополит Варлаам, сяде в кресла и абие от жизни сея отыде.

По его же преставлении дошедшим мощам великаго Святителя Филиппа благочестивый Царь со всем освященным собором и со всем своим царским сигклитом и со безчисленным множеством народа, от великия радости воздаша Богу благодарение, яко благоволил угодника Своего мощи ему зрети, с сердечным веселием целовав оныя святыя мощи, и от Преосвященнаго Никона митрополита прием благословение, поидоша в царствующий град Москву, и в оный вшедше, поставиша оныя святыя мощи в соборней апостольской церкви Успения Пресвятыя Богородицы среди церкви, в тако ту три дни пребыша и три нощи, ибо во вся те три дни и нощи присно народ реющеся на прикосновение и целование оных мощей.

И в пренесение мощей к царствующему граду и в соборной церкви от оных мощей святых благодатиею Божиею многая исцеления в скорбех сущим даровашеся, наипаче же величайшее число беснующихся, читаху над оными святыми мощами запрещательныя на злыя духи молитвы и руце возлагающу Преосвященному митрополиту Никону, исцеление улучиша.

И по пренесении мощей Святительских благочестивый Государь к Преосвященному митрополиту Никону, за таковый его великий труд, наипаче прежняго крайнюю свою царскую милость и любовь нача являти, и во знамя за тот труд благодарения, благоволи ему пожаловати множество драгих священных и внешних одежд, и в дом Премудрости Божия несколько сел и деревень вечно, и крилос его весь одари.

Зря же благочестивый Царь, яко в та времена никтоже ему в разуме и во утверждении благочестия бе равен, посоветовавшися со всем освященным собором, аще Преосвященному митрополиту Никону и весьма нехотящу и всячески отрицающуся, и разнообразными винами отбывающу, понудиша его престол Патриаршеский прияти и поставлен бысть в лето 7160-е (1652) месяца июлия в 25 день.

Приемшу же ему Патриаршеский престол, по предбывшему своему обещанию, нача у Великаго Государя милости просити о Валдайском себе селе и озере, во еже бы ему тамо устроити обитель во имя Пресвятыя Богородицы глаголемыя Иверския; он же немедленно вся та, еже возжела, ему пожалова и своею царскою грамотою за златою печатию вечно утвердити повеле.

Святейший же Патриарх абие на оно место, ради устроения обители, посла строителя старца нарочита, и с ним своего Патриаршаго дома сына боярскаго и с прочими людьми к тому устроению потребными; с ними же на то устроение посла злата и сребра и всяких утварей церковных и книг довольное число; они же до означеннаго им места не косно дошедше, прилежно начаша дело творити: единые лес секуще, друзии келии, инии же ограду обители строити, таже и церковь заложиша и совершиша.

Не по мнозем же убо времени слышав тоя святыя обители устроение, Святейший Патриарх ради онаго места созидания и сам прииде, и принесе с собою в сребряне позлащенне ковчезе части мощей четырех Московских Святителей и чудотворцов Петра, Алексия, Ионы и Филиппа, а прежде своего в ту обитель пришествия Преосвященному Макарию, митрополиту Новгородскому и Великолуцкому, повеле во оную обитель принести мощи святаго праведнаго Иакова Боровицкаго.

Бывшу же ему, Святейшему Патриарху, во оной обители, приидоша возвестити окрестнии того места жители, яко пришедшу ему во ону обитель с мощами четырех Святителей, видеша в нощи над оною обителию четыре столпа огненныя стоящия, инии же зреша точию един над церковию.

И малое некое время во оной новопостроенней обители прежив и потребная вся устроив, в царствующий град возвратися, и немедленно посла во святую Афонскую гору, ради написания иконы с чудотворнаго образа Пресвятыя Богородицы Иверския и принесения в новопостроенную его обитель. Списанной же убо той сущей и несенней в царствующий град Москву и оттоле в Иверскую новоустроенную обитель, в пути благоволи оную чудес источник Свет мира Христос Бог, чудотворениями прославити, яже чудеса писана суть в книзе о Иверском монастыре нареченной «Рай мысленный»26 .

Правящу же Святейшему Патриарху Никону престол Российския Церкви, и от всяких насилований ону храняше, церковных причетников ни в каких делех во иныя ни в какия приказы, разве своего, похищати и их судити не даяше. К благим же и послушным смирение и любовь отеческую свою являше, к непослушным же и злым в их наказание разумную ярость являше; тем же от всех велиею честию был чтом, наипаче же от самаго Самодержца весьма бе, яко отец любезный почитаем; без его бо совета ничто же хоте творити, но все за его благословением желаше делати, темже и на брань с Польским и Литовским Королем, яже тогда за православную веру христианскую, и за иныя некия трудности случися, ни без его архиерейскаго совета и благословения пойде; дом же свой Царский, супругу свою благоверную и благочестивую Государыню Царицу и Великую Княгиню Марию Ильиничну и сестер своих, и чад, и самый царствующий град Москву заповеда вместо себе ведати и благоразумием хранити, и во всем управляти ему, Святейшему Патриарху.

И во оном царском походе благоволи Бог многия грады литовския ему, Великому Государю, покорити, и по победе благочестивый Царь в царствующий град возвратися и Богу за победу воздаде благодарение.

В то же лето благочестивому Царю родися сын Царевич Алексий Алексиевич, ему же от святыя купели, за умолением Великаго Государя, бысть восприемник Святейший Патриарх, а потом ради к нему велия царския любви и иныя Великаго Государя чады от святыя купели он же, Святейший Патриарх, восприимаше. По претечении же зимы паки Великий Государь весь свой Царский дом и самый град Москву вручи Святейшему Патриарху и сам паки пойде на Польскаго Короля.

И во оно лето, грех ради наших, в царствующем граде Москве случися смертоносная язва, от ея же для сохранения ради Царскаго дома со благоверною и благочестивою Государынею Царицею и Великою Княгинею Мариею Ильиничною и со благородным Царевичем и со благоверными Царевнами, пойде Святейший Патриарх в Троицкий Сергиев монастырь, и оттоле в монастырь Макария Колязинскаго, из него же приидоша во град Вязьму; в пути же оном весьма о хранении Царскаго дома усердное свое тщание творяше, сам всего досматриваше и пустынными месты дороги вновь устрояше, и заставы крепкия ставляше, и огни велия на отгнание смертоноснаго воздуха повелеваше возжигати, и вся творяше, яже подобает на охранение от мороваго поветрия.

Благоверная же Царица, видящи его таковое об них отеческое промышление зело любяше и почиташе, яко отца рождшаго, такожде и сестры Государския и чада велию к нему любовь имеяху, и за Божиею ему вспомогающею в том помощию, твердым его хранением, ни един кто с ними от путешествующих смертоносною язвою умре, но вси в целости и здравии путешествие препроводиша; а в царствующем граде безчисленное множество изомроша, и кратко рещи, вси изомроша27 .

Живущу же Святейщему Патриарху с Царским домом во граде Вязьме, прииде к ним с победою благочестивый Царь и видя свой Царский дом во всякой целости и слыша о опасном и усерднем хранении Святейшаго Патриарха, вельми возрадовася; и тако за победу Польскаго Короля и за взятие многих городов, и наипаче за сохранение его Царскаго дома, велие Богу благодарение воздавше, и к Святейшему Патриарху зело паче прежняго за его таковую показанную любовь, любовию своею царскою воздавати нача, и яко ангела Божия и дому его хранителя, и от всех человек со удивлением нача почитати; усмотревше же от мороваго поветрия время не опасное из Вязьмы пойдоша во град Москву, в он же благополучно пришедше28 .

Пришед же Святейший Патриарх, слыша от многих человек на славянския книги укоризненная словеса, яко с греческими не согласуются, хотя укоризну ону отъяти, советова с Великим Государем и со освященным собором, еже бы все книги церковныя исправити со старых греческих и российских харатейных книг, и во всех словесах, чинах и уставах с греками согласиться, а о нужных вещех послати ко Святейшему Вселенскому Патриарху и прочим и во святыя горы Афонскую и Синайскую.

Благочестивый же Царь похвалиша Патриаршее благорачительство, повеле о том Собор собрати и всех российских Архиереов и Архимандритов и Игуменов и Протопопов в царствующий град призвав, общим согласием утвердити.

Сшедшимся же всем, и то дело благоключимо быти разсмотревше, постановиша книжная погрешения с греческих древних харатейных и с русских исправити, а в чинех благопотребных по древнему уставу согласити, и о нужных и о недоведомых вещах к Святейшим Патриархом и во Афонскую и Синайскую горы послати, и то свое согласное о исправлении книг постановление благочестивый Царь и Святейший Патриарх и прочия Архиереи и весь освященный Собор рукама своима во лучшее утверждение того дела преписаша.

И по совершении онаго Собора немедленно Святейший Патриарх, ради того исправления, повеле отвсюду из древних книгохранительниц древния греческия и славянския харатейныя книги собрати, и искусным и благоговейным мужам, имущим от Бога дар честное от недостойнаго изводити и могущим с еллино-греческаго языка на славянский прелагати, те книги разсматривати, и погрешения от неискусных переводчиков и от переписующих исправляти, и вся выписывати; а ради того лучшаго дела утверждения из всего выписывати и о оном исправлении и о нужных недоведомых вещех благочестивый Царь и Святейший Патриарх послаша ко Вселенскому и прочим православным Патриархом письмена с греком Мануилом.

Прияв же письмена, Вселенский Патриарх Паисий сотворивше собор и с главизнами на нем содеянными о всех писанных к ним благочестивому Царю и Христолюбивому Патриарху ответ давше и деяние соборное прислаша, в лето 7163-е (1658), во всем повелевающе последовати древних великих православных Восточныя Церкви учителей писаниям, сущим ветхих книг греческих и славянских.

А к Святейшему Патриарху в грамоте своей восписано сице: «Преблаженнейший и Святейший Патриарше высочайшия Москвы и всея земли Российския Кирие, Кирие, еже есть: Господине, Господине Никоне, во Святем Дусе возлюбленный брате и сослужебниче нашаго смирения, о нем же писасте к нам, даем ответ о всех, Преблаженнейше брате, да исправятся якоже лепо, понеже Бог просветися во времена ваша, да очистятся вся неудобная и да исправятся, о Нем же радуюся, жив Господь Бог, и имам ти писана в душе моей, за достоинство и разум, его же дарова тебе Бог, и воистину похвалихом преблаженство твое, еже не престаеши испытовати и искати в душеполезных и спасительных вещех церковных, яко истинен пастырь и верный строитель Божий, пекийся устрояти и питати духовное свое стадо чистою и нелестною, и твердою пищею, и во всем тщишися содержати последствию всякое священное деяние по чину Великия Церкви, да не едино разнство имамы, яко чада истинныя единыя и тояжде Матери Восточныя Апостольския Соборныя Великия Церкви Христовы, и да не едину вину обретают скверная еретическая уста глаголати нас о некоем разнстве, но да стоим во истинном согласии, яко столпы твердии и непоступнии, и прочая».

И тако, благочестивый Царь и Христолюбивый Патриарх от Вселенскаго Паисия Патриарха о всех писанных ответ приемше, и соборное оное деяние прочетше, и сим к большему благих желанию воздвигшеся, и сущия в России ветхия греческия же и славянския книги на исправление привести; не довольно быти мняще, изволиша Великий Государь и Святейший Патриарх, по согласии, послати с милостынею старца Арсения Суханова во Афонскую гору и во иныя святыя старожительныя места, да и оттуда, своея ради богатыя милости, старописанныя книги притяжут, и ради исправления да пришлют к Москве; и сему сбывшуся, и принесоша из святыя Афонския горы книг зело много древних на греческом языке писанных числом пять сот.

Еще же Александрийский, Антиохийский и Иерусалимский Патриархи, и Митрополиты, и Архиепископы, Патриарх Сербский и Ахридонский29 и иныя многия от православных стран, из царствующаго града прошением не менее двою сот книг различных древних святых в царствующий град Москву прислаша.

И тако благочестивая сия и богомудрая двоица Великий Государь Царь и Великий Князь Алексий Михайлович всея великия и малыя и белыя России самодержец и Великий Господин Святейший Никон Патриарх Московский и всея России оныя священныя книги совокупивше все во едино и довольно лежащая в них разсмотревше и Божиим вседержительным манием соединивше их, и любовию движими, целости ради непорочных догмат.

Но еще к вящшему утверждению о том же паки в царствующем граде Москве в Патриархии Собор сотвориша и быша на том Соборе священнем: Никон, Божиею милостию Господин Святейший Патриарх Московский, Макарий Патриарх Антиохийский, Гавриил Патриарх Сербский, с Митрополиты и со Архиепископы и Епископы, со Архимандриты и Игумены и со всем освященным собором.

И тако от Святейшаго Вселенскаго Паисия Патриарха присланное соборное деяние пред себя пренесше, с усердием прочтоша, и судивша его право от Духа Святаго составление быти, и вся древния старописанныя греческия и славянския книги разсмотревше, и обретоша древния греческия письменныя с ветхими славянскима книгами во всем согласующеся, а в новых греческих печатных, и в новых же московских печатных книгах с греческима же и славянскима древними многия несогласия и погрешения; судиша книги согласити и исправити во всем с древними греческима рукописными и славянскима священными книгами, да вси православныя христиане, неведения и сопротив благочестия погрешения, и еже оттуду находящия казни убегнут, хотящие же во истинном же разумении быти, в незадорном с греческима древними пасьменными книгами, и в них лежащими законы в согласном мудровании, да поживут зде в многолетнем благополучии, в будущем же веце в безконечней радости и наслаждении. Аминь.

Посем же в предыдущее лето благочестивый Великий Государь Царь с воинством своим пойде на Свейскаго Короля и там многия его грады поплени и оных победи.

Святейший же Патриарх Никон, воспомянув свое обещание, во время волнения морскаго, егда принесенну ему бывшу ко острову Кию, и на оном острове обещася монастырь Крестный устроити, посла тамо онаго дела во устроение искуснаго монаха и с ним сына боярскаго и повеле им монастырь там Крестный строити и именовати его гречески Ставрос, российски же Крест.

Сам же Святейший Патриарх в той монастырь Крестный в царствующем граде Москве повеле соделати крест из древа кипариснаго в высоту и в ширину во всем подобен мерою Кресту Христову, и украси той честный крест сребром и златом и драгоценным камением и жемчугом и положи в нем мощей до трех сот.

Такожде и святыя иконы со всяким благолепным и чудным художеством и украшением написав при том честнем кресте, отпусти купно в той Крестный монастырь, с подобающею честию и благолепным соборным провождением; провождаше бо он сам той честный крест со всем освященным собором из соборныя церкви за Сретенския ворота до места нарицаемаго Филиппов крест, и оттоле пришед в соборную апостольскую церковь и сотворив молебное пение.

В той же день Великому Государю поручи Господь Бог взяти немецкий град Динабург, иже наречен бысть Царевича Димитрия; зане в той день, в он же Царевичу Димитрию празднуется, той град взят бысть.

Потом же вскоре в Российстем царствии, за грехи наши Божиим праведным попущением, паки бысть смертоносная язва и моровое поветрие.

Святейший же Патриарх Никон паки яко отец чадолюбивый и верный Государскаго дому хранитель, со всем Царским домом немедля из царствующаго града Москвы пойде во град Тверь, а из Твери в Вязьму и тамо пребысть даже до пришествия из Лифляндския земли Великаго Государя.

Егда же Великий Государь в Вязьму град благополучно с победою прииде, и обрете дом свой Царский весь в добром здравии, велие воздаде Богу за сохранение благодарение, и Святейшему Патриарху, за его о доме его великотщательное попечение и прилежное блюдение, царское свое велие воздаде воздаяние и любовь его отеческую своею к нему царскою любовию усугуби.

Между же оными любовь тако велика бысть, яко едва когда и на малое время в Российском царстве между Царей и Святейших Патриархов бяше, оною же не точно все Российское царствие радовашеся, но и многия окрестныя Царствия слышавше, удивляхуся.

И во оно время Святейший Никон Патриарх купи себе в Иверской монастырь село Воскресенское, от царствующаго града четыредесят пять поприщ, у некоего Романа Бобарыкина, в строение во Иверский монастырь, и нача многажды шествовати тамо, соглядати села того, и абие прииде ему мысль, еже бы построити во оном месте монастырь, пришествия ради своего, дабы ему приходити в монастырь, а не в село.

И тако, со благоволением Великаго Государя начат строити Воскресенской монастырь, лес секуще и церковь строяще и келии.

Егда же приспе время быти освящению церкви30 , тогда Святейший Патриарх призва на освящение храма того самаго Великаго Государя, и тако благочестивый Государь Царь быв в Воскресенском монастыре, возлюби место оно, и отъехав мало написа писание Святейшему Патриарху Никону своею рукою сице: «яко благоволи Господь Бог исперва место сие предуготовати на создание монастыря; понеже прекрасно, подобно Иерусалиму».

Святейший же Патриарх Никон получив писание оно с радостию и полагает е в среброкованном ковчежце под святым Престолом, и повеле по царскому писанию званием именоватися Воскресенской монастырь Новаго Иерусалима.

По сем посла в Палестину, во святый град Иерусалим, Живоначальныя Троицы Сергиева монастыря келаря старца Арсения Суханова, дабы ему восприяти (подобие) с Иерусалимския великия церкви Святаго Воскресения, юже церковь созда во Иерусалиме исперва благоверная и Христолюбивая святая Царица Елена мати святаго Царя Константина; той же келарь вскоре во Иерусалим шествие сотвори и повеленное исполни.

Святейший же Никон Патриарх повеле в Воскресенском монастыре, со онаго подобия Иерусалимския церкви, святую церковь созидати велику зело и пространну, яковыя церкви во всей России и во окрестных государствах в настоящем времени нигде не обретается, ибо и оная Иерусалимская святая церковь от озлобления турков во многих местех разорена бысть, и иными неправославными верами по своим их обычаям исперепорчена; и тако блаженный строяше ону церковь.

Не по мнозе же времени, позавидев общий супостат великия любви между благочестивым Царем со Святейшим Никоном Патриархом, нача быти между ими безсоветие и распря чрез неких злых человек, иже от супостата на то устроенных; и егда случахуся праздничныя дни и бываху Великаго Государя выходы в соборную церковь и на исхождение с литиями, тогда благочестивый Царь, подущаем злыми ближними своими бояры, в те обыклыя исхождения не исхождаше.

Святейший же Патриарх множицею его ожидаше благовестъ продолжая; благочестивый же Царь присылаше к нему и повелеваше не ждати себя; и тако бысть между ими распря и безсоветие.

Святейший же Патриарх восхоте дати место гневу; оставляет свой Пастырский престол и жезл Архиерейский в соборней апостольстей Пресвятыя Богородицы церкви в день торжественный, в оньже празднуют положение ризы Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, еже есть хитон, месяца июлиа в 10 день; благочестивому же Царю посылает рукописание свое, еже бы ему подаровал где келию на сожитие себе.

Благочестивый же Царь уведав о сем, присылает к нему ближняго своего боярина Князя Алексия Никитича Трубецкаго в соборную церковь, ибо народи видевше сие необычное дело, мног плачь и рыдание сотвориша и не испущаху его из соборныя церкви.

Ближний же боярин, увидев Святейшаго Патриарха в черном клобуке и просту пятерицу в руце имуща, глагола ему царевым словом: повеле есть Великий Государь тебе возвестити, почто де ты просишися в келию, есть де у тебя келии твоего строения на Патриаршем дворе; он же отвеща ему: не мои те суть келии, но кому Государь благоволит, тому и жити в них; мене же дабы пожаловал Великий Государь, отпустил в кий любо монастырь.

Боярин же паки иде ко Царю, и тамо мало быв, паки вторицею прииде ко Святейшему Патриарху тояжде глаголя ему, еще же и сие прорече: Великий Государь повеле у тебя, Святейшаго Патриарха, вопросити: нет ли у тебя какой ссоры на Великаго Государя, или каких наносных речей, изволь возвестити; он же глагола ему: ни ссоры, ни наносных речей мне никаких на Великаго Государя и ни на кого несть, а оставляю престол свой, ведая своя к Богу многая согрешения; многих бо ради грехов моих зде в царствующем граде многия моры и войны быша и вся злая, того ради оставляю аз престол свой и первенство свое; и тако паки вторицею боярин той отыде ко Царю.

Благочестивыя же людие церковная врата крепко держаху, дабы им не испустити его из церкви; вельми же о сем плакаху, яко лишахуся такова великаго пастыря и учителя; и тако держаху его в церкви чающе пришествия царскаго.

Святейший же Патриарх седяше на нижней степени своего места, еже есть посреде церкви к западным церковным дверям, и часто возставая хотя же из церкви изыти; народи же не даяху ему исходити плачуще; он же видев слезы их и сам прослезися.

Паки же прииде в третие оный боярин со иными гляголя: Великий Государь указал тебе сказать, где ты изволишь, тамо себе монастырь и келии избери, и тако Святейший Патриарх поклонися пред боярином, глаголя: челом бью Великому Государю на его государской милости; и тако изыде из соборныя церкви.

Обрете же вне соборныя церкви извозника с колесницею, бе бо на то уготован, и хотяше на колесницу сести, бе бо во оно время грязь на Ивановской площади; народи же видевше сие растерзающе телегу и супон разрезаша и коня распрягоша.

Святейший же Патриарх видя, яко не даяху ему на колесницу сести, иде по Ивановской площади по грязи пеше; привезоша же ему тогда и карету; он же не взыде в ню, народи же мнози последующе ему и абие во вратех града Кремля Спасителевых реченных, те врата затвориша не испущающе его; он же сяде во единой печуре и тут мнози плакахуся его, что оставляет их, яко пастырь овец, и абие приидоша сановницы царстии ко вратам и тогда врата отверзоша.

Святейший же Патриарх востав, иде паки пеш Красною площадию и Ильинским крестцем, даже до Воскресенскаго своего подвория; народа же множество возследоваша ему уговаривающе его и плачуще; он же пришед на Воскресенское свое подворие и вниде в свои келии, яже суть на подвории, и благословив всех и мир подаде отпусти во свояси; сам же Святейший Никон Патриарх пребыв ту на Воскресенском подвории три дни и три нощи, и испросив в Новодевическом монастыре две коляски прутием плетеныя киевския, и положив на едину коляску вещи своя, на другую же сяде сам и путешествоваше в монастырь свой Воскресенской.

Благочестивый же Царь уведав о сем, яко путешествует в монастырь в простой коляске, посылает за ним того же боярина своего Князя Алексия Трубецкаго с каретою его патриаршескою, еже бы ему, Святейшему Патриарху, в той карете путешествовати; боярин же вскоре изыде во след его и не возможе уже достигнути, прииде же в Воскресенской монастырь и глаголя ему указ Царскаго Величества, дабы ему прияти карету; он же не прият; боярин взяв ту карету паки с собою и привезе ю в монастырское село, глаголемое Чернево и оставиша ту, стояше же та карета в селе Черневе многое время.

Святейший же Никон Патриарх прият на ся вериги железныя, и вдадеся молитвам, и посту, и воздержанию, и нача у церковнаго онаго великаго строения сам собою безпрестанно надзирати, и плинфы носити на руках своих и на раменах, такожде и братия того Воскресенскаго монастыря с ним же труждающеся плинфы носяще всегда в работныя дни.

Таже Святейший Патриарх начат окрест монастыря пруды копати и рыбы сажати и мельницы устраивати и всякия овощныя сады насаждати, такожде с братиею и лес секуще, поля к сеянию расширяюще, из болота же рвы копающе, сену кошение устрояюще и сено гребуще, везде же всякия труды труждаяся, сам собою во всем образ показуя, и сам везде на трудах прежде всех обретаяся, последи же трудов исходя; и тако пребываше труды к трудам прилагая.

Благочестивый же Царь слышав его многия труды и терпение многажды с милостынею к нему присылаше, по тысяче и по две тысячи рублев, такожде и на пищу братии трапезныя потребы присылаше, еще же царскою своею милостию призре его и вдаде ему на пропитание три великия обители строения его: Пресвятыя Богородицы Иверской, и Крестной, и Воскресенской монастыри, дабы ему ведати их со всем, и питатися тех монастырей от земледельцов всякими доходы и угодии и оную великую церковь Божию строити царских же своих доходов и оброков с тех монастырей и с вотчин тех имати ни в какия поборы не повеле, бе бо тогда за теми монастырями вящше 6000 земледельцов.

К сим же по вся лета присылаше ему Благочестивый Царь за соляныя Камския варницы по две тысячи рублев, и теми государския милости сребреницами и своими новостроенными монастыри строяше церковь Божию, наипаче же своими трудами всегда всем во всем образ себя полагая.

[По мале же времени пришествия своего в монастырь Воскресенский, яко лето едино или годищное время прежив, присылает к нему благочестивый Царь ближнего своего человека, возвещая ему нашествие иноплеменник крымских татар, яко уже приходят близ Российскаго царствия, а тебе де отцу нашему и богомольцу от такова нашествия в сем новом и пустом месте, в монастыре Воскресенском, спастися и усидеть невозможно, понеже тогда еще монастырь Воскресенской сначала имея ограду малу и не крепку, и чтоб изволил по совету благочестиваго Государя Царя итти, для таковаго нахождения иноплеменник, в Макариев Колязин монастырь, понеже той монастырь давной и устроен каменным ограждением крепко.

Святейший же Патриарх глагола присланному: возвести благочестивому Царю о сем, яко аз в Колязин монастырь не иду, лучше мне быть в Зачатейском монастыре, в Китае городе в углу, нежели в Колязине монастыре; а есть, рече, у меня и без Колязина монастыря, за помощию великаго Бога и его царскою милостию, свои монастыри крепкия Иверской и Крестной, и я, доложася с Великим Государем, пойду в свой монастырь, и ныне де возвести Великому Государю, яко иду к Москве о всяких нуждех своих доложитися с Великим Государем; посланный же рече: про которой де Святейший Патриарх монастырь Зачатейской изволит говорить, яко лучше Колязина монастыря? Святейший же Патриарх рече: тот, что на Варварском крестце под горою у Зачатия; бе бо тогда в том месте под горою большая тюрьма; он же, посланный, глаголя, яко тамо токмо большая тюрьма, а не монастырь; Святейший же Патриарх глаголя: тот и Зачатейский монастырь; и абие присланный со благословением и с сими словесы пойде в путь свой.

Святейший же Патриарх не закоснев дома и сам пути касается, и пойде в царствующий град Москву; на Москве же тогда готовляхуся ко осаде и строяху град древяной по земляному валу.

Святейший же Патриарх не мало закоснев, того же дня прииде и ста на Иверском своем подвории, и посла весть о том к Великому Государю, яко прииде Никон неких ради нуждных потреб, и желает видети его царския очи, мир и благословение подав отыти, амо же Богом и его царским изволением управлен будет от нашествия иноплеменник.

Царь же благочестивый того вечера не советовав с бояры и не изволи быть к себе Святейшему Патриарху; во утрий же день советоваше с бояры, яко еще послати думнаго дьяка Алмаза Иванова и вопросити Святейшаго Патриарха: каких ради нуждных потреб прииде и чтоб ему, думному, о сем возвестил, а думной донесет Великому Государю и всей палате; и абие посланный вся изрече Святейшему Патриарху.

Слышав же сия, Святейший Патриарх глаголя ему: яко аз тебе глаголати о нуждных своих потребах не буду, и благословение посылати чрез тебя не хощу, то есть благословение совершенное, еже с воображением креста и с возложением руки; и абие посланный думной с тем словом отыде, и в той день паки не изволившу быти Святейшему Патриарху у Великаго Государя.

В третий же день паки посылает Великий Государь того же человека глаголя: яко Великий Государь благоволит быти тебе вверх к себе в вечер сей; Святейший же Патриарх от дне своего выезда из Воскресенскаго монастыря, яко третий день ничто же вкусив, понеже снедных вещей не имея ничего при себе.

Народи же московския видевше своего пастыря пришедша возрадовашася; в те же дни известие прияша, яко крымския татары отыдоша во свояси; и егда прииде вечер, тогда паки прииде той же прежде реченный посланный глаголя, и время возвещая итти вверх ко благочестивому Царю.

Святейший же Патриарх пойде и прииде по обычаю в верхние палаты; благочестивый же Царь срете его на переднем крыльце, и тако вшедшим им в палату, Святейший Патриарх сотворив молитву: «Владыко многомилостиве...» и прочая по ряду; еще же присовокупи о Царе и о Царице прошение и о всем доме и о воинстве, и абие по молитве седоша мало и глаголаше друг ко другу мирная словеса, и друг друга вопрошаху о здравии и о душеспасительном пребывании; и мало посидевше, тут бо бе и бояре; благочестивый же Царь и Святейший Патриарх поидоша ко благочестовой Царице и к чадом их, и тамо умедлиша, яко четыре часа нощи; и отпусти его благочестивый Царь во свояси в монастырь Воскресенской, и поизволи ему благочестивый Царь ехать по прошению его во Иверской и в Крестной монастыри; и егда приуготовится на путь, зва его во утренний день на обед свой царской в дом, он же отречеся, яко утром рано имам отыти в путь свой.

Благочестивый же Царь присла к нему за обед и напутное шествие сребреных денег 2000 рублев, и повеле ему имать из Саввина монастыря по 20-ти человек стрельцов и сотников ради всякаго бережения от злых человек в монастыре и в путешествии, и абие Святейший Патриарх отыде от царствующаго града Москвы и прииде во свое строение в монастырь Воскресенской.

В то же время прииде к нему от царствующаго града Москвы в Воскресенской монастырь черной диакон Феодосий, еже бе жил и служил у Крутицкаго митрополита Питирима; глаголя Святейшему Патриарху на своего митрополита многа зла, называя его мучителем и блудником и иная многая возвещая, и моля Святейшаго Патриарха, да повелит ему быти в монастыре Воскресенском.

Святейший же Патриарх благоволи ему быти в братстве; егда же хотяше итти по намерению своему во свое строение во Иверской и в Крестной монастыри, тогда той же чернец Феодосий моля Святейшаго Патриарха неотступно, чтобы и ему повелел быть с ним в путешествии в те вышеписанныя монастыри.

Святейший же Патриарх, не ведая его лукаваго коварства, повеле ему итти и пребывати в крестовой своей службе, ясти и пити с келейными его старцы, и быша во Иверском монастыре и в пустыне Галилейской время не мало, и поидоша в Крестный монастырь, и тамо поживе мало не годищное время и построиша вновь соборную церковь велику каменну во имя Воздвижения Честнаго Креста Господня и ископаша кладезь великий из камени дикаго, и на том кладезе построиша церковь, каменную ж во имя происхождения Честнаго Креста Господня, бе бо той кладезь вельми угоден и на всякия монастырския потребы воды довольно; построен же бе той кладезь молитвами и трудами самаго Святейшаго Патриарха Никона, понеже в том Крестном монастыре прежде сего такого кладезя не имелось, в зимнее бо время и летнее скудость воды бе велика; в зиме бо от мраза измерзаша, в летнее же время от жара изсыхоша, ибо бе мал зело и не глубок.

Святейший же Патриарх о сем не мало соболезноваше, и моля Бога да проявит ему Бог где ископати кладезь, и абие Богом наставляемый избра сие место и бысть кладезь изряден; и иная строения многая строяше и о церковном строении прилежа и труждаяся сам с братиею, и прочими трудники, пришедшими с ним, и с тамошними земледельцы.

Сия же до зде, паки глаголем о преждереченном диаконе Феодосие: живяше же той диакон при Святейшем Патриархе, нача приступати и в близость и клеветы творити; Святейший же Патриарх, не разумея его коварства, ни мало о сем внимаше.

На острове же том построена бе влазня31 ради мирских всяких людей; в той же влазне служилые люди узреша диакона того с неким человеком, сотворяюща нечто, и вопросиша их; диакон же молча иде в монастырь; они же емше клеврета его яве вопросиша прилежно о творении их дела; он же поведа: той диакон строил некий портежный состав; служилые же люди возвестиша о сем Святейшему Патриарху.

Святейший же Патриарх повеле приказному своему дворянину Василью Поскочину того диакона распросити и человека того; диакон же той поведа ему все подробно писанием, яже творяше во влазне трутизное зелие, поведая ему: яко послаша мя, рече, с Москвы Крутицкой Питирим митрополит и Павел Чудовской архимандрит повелеша мне извести Святейшаго Патриарха и за то де посулиша мне Великоновгородскую митрополию и я де по воле их творя: перво бо давал я в питие Святейшему Патриарху и поднесь питие в скляничной кружке хрустальной, и он де увидел, что мутно стало в сосуде питие, и того де ради и вылил, глаголя, что де гораздо мутно, и велел свежаго налить при себе, а тем де он тоя трутизны избыл, а келейным де малым старцом в питие давал же, чтобы до меня были добры, и они де малые старцы то питие не разсмотря и не знаючи пили.

А ныне де я строил то по научению тех вышеписанных людей Святейшему Патриарху смертную трутизну и имал де я у него тайно власы из головы и из брады и из постели и из следов и из стелек и мыло, которым он мылился и то де ныне строил и хотел де его портить, а человек той не ведал совершено про то дело ни про что, только де он способствовал мне.

Сия же слышав Святейший Патриарх от приказнаго человека и видев писанныя речи за его дьяконовою рукою, удивися силе Великаго Бога, яко сохрани его от такия смертныя трутизны и возда славу Христу Богу, яко избави его Господь Бог от того злоковарственнаго умышления, и напамятова, како излия из хрустальныя крушки питие мутное подносимое оным диаконом.

И абие повеле писание и те распросныя речи и их обоих сковав послати к Москве к благочестивому Царю; и егда сие писание дойде в руки благочестивому Царю, тогда повеле паки разспросити большим бояром Князю Алексию Трубецкому и иным пред собою, да уведать истинну о сем; и егда начаша его вопрошати, он же всего того отречеся, яко не знает и в мысли его того не бывало; и о сем возвестиша Царю, и повеле его градскому суду предати и тамо вопросити, идеже спрашивают с пристрастием и прочих злодеев.

Он же, Феодосий, ту истину поведа якоже бысть в монастыре Крестном и что о нем писано, и то он с повинностию исповеда по ряду, что он строил такую трутизну и хотел смертно отравить Святейшаго Патриарха.

Не по мале же времени Святейший Патриарх устроив вся потребная в монастыре Крестном паки возвратися в монастырь Воскресенской.

Известно же учинилося Царю благочестивому, что Святейший Патриарх со окияна моря в Воскресенской монастырь прииде, присылает своего ближняго человека Иродиона Матвеевича Стрешнева и поведает Святейшему о преждереченном диаконе Феодосие, что из Крестнаго монастыря к Москве прислан, и яко истину поведа и вину во всем он принес Великому Государю против твоего Святейшества писания, яже писал о нем Великому Государю из Крестнаго монастыря, и ныне о нем что укажет твое Святительство: смертною ли казнию казнити, чтобы иным впредь тако творити было неповадно, или в дальнюю ссылку его сослати, или свободну быти ему диакону поволишь?

Святейший же Патриарх Никон от присланнаго сия слышав, бил челом на милости государской, что испыта истинну и уведа в конец дело и рече: воля Великаго Государя о сем деле да будет, аз бо чист есмь от того диакона и злаго его коварства, иже он на мя умысли злою трутизною смерти предати научением злых человек; но понеже сохрани мя десница Вышняго Бога от их злаго коварства, аз бо диакону тому не истец, токмо явно учинил Великому Государю злобу на мя Крутицкаго митрополита и Павла архимандрита Чудовскаго с клевреты, а о диаконе том, что Великий Государь укажет по своей воли; и с сим присланнаго отпусти к Москве.

Некогда же по зависти диавола оклевета Великому Государю стольник Роман Бабарыкин Святейшаго Патриарха, глаголя, яко бы Святейший Патриарх, проклиная Великаго Государя на молебне, глаголя псалмы не приличныя: Боже хвалы моея не премолчи, в нем же написано тако: «да будет двор его пуст, и жена его вдова и чада его сироты», и иныя псалмы приличныя сему.

Великий же Государь о сем на ярость подвижеся, посылает абие по всех Архиереев Московскаго государства и по свой царский сигклит и возвещает умильно Архиереям на Святейшаго Патриарха со слезами, яко рече, тако мя кленяше.

Российстии же Архиереи и Палестинския и его царский сигклит советуют Великому Государю, взяв Святейшаго Патриарха вскоре, и сослати его в дальнюю и жестокую ссылку; един же Архиерей или два глаголаше благочестивому Царю, дабы Великий Государь, изволил о том деле его, Святейшаго Патриарха, самаго допросити, аще ли же запрется, ин из служителей его и рабов допросити подлинно, и потом уже осуждение дати.

Великий же Государь благоволи сему тако быти, и посылает в Воскресенской монастырь от освященнаго собора Газскаго митрополита Паисия да Астраханскаго архиепископа Иосифа, с ними же Архимандритов и Игуменов, от царскаго же сигклита: боярина Князя Никиту Ивановича Одоевскаго, и окольничаго Иродиона Матвеевича Стрешнева, и думнаго логофета Алмаза Иванова, полковника Василия Философова и с ними пятьдесят человек стрельцов, и иных дворян и детей боярских множество.

Пришедшим же им в монастырь Святаго Воскресения и вшедше в келии патриарховы, начаша его вопрошати: како он пел есть молебен, и како проклинал, и кия псалмы читал; он же отвеща им: неложно глаголю, яко молебен пел есмь и тии псалмы читаны суть, токмо не к лицу Великаго Государя; а каковый аз молебен тогда певал, и каковые псалмы читал; аз и ныне готов таковый же молебен пети при вас, псалмы же сии глаголах аз, моляся Господеви Богу на супостата своего Романа Бабарыкина; понеже бо тогда у него, Святейшаго Патриарха, по его, Романову, челобитью землю взяв отдали к селу Бобыреву, иже напоследи благочестивый Государь Царь и Великий Князь Феодор Алексиевич всея великия и малыя и белыя России самодержец пожаловал присовокупил и все село то в Воскресенской монастырь.

Посланнии же глаголаша: молебна мы слушати без указу царскаго не идем; повелено же нам взяти в распрос архимандрита и братию и детей боярских и слуг и служебников, иже суть в то время у молебна были; он же глагола им, якоже что хощете, то и творите; они же по единому приводяще вопрошаху их, како молебствоваше и что пояху; отвещевающим же им, тии глаголаху, яко на молебне на ектениах за Великаго Государя Бога молил, а псалмы к каковому лицу читал, того не именовал. И тако распросив Архимандрита и братию отпустиша; из монастыря же до указу Царскаго Величества исходити не повелеша; мирских же всех разспросив за стражу московским стрельцам отдаша.

На утрие же возвестиша Святейшему Патриарху, яко пещь новых кирпичей поспела есть и износити потребно; он же по прежнему обычаю повеле в колокол на работу звонити.

Присланнии же уведаша от тут живущих, яко хощет Святейший Патриарх итти на труды, с братиею кирпичи из пещи износити, посланнии же прислаша глаголюще: дабы до указу Великаго Государя из монастыря Святейшему Патриарху никуды не исходити, и поставиша вкруг монастыря московских стрельцов, да никто же из лишних в монастырь внидет, и из монастыря Патриарха и братии не испущати; и тако пребысть Воскресенской монастырь за стражею с месяц един времени.

Архиереи же и боярин с прочими вскоре отыдоша к Москве, токмо полковника со стрельцами оставиша.

Святейший же Патриарх Никон, наипаче во время оно сугубыя молитвы Господеви возсылаше, ибо егда сошед с Москвы и пришед в Воскресенской монастырь, таковый обычай имея: по вся бо дни по Литургии молебен певаше Пресвятей Богородице греческим речением и согласием, а во облежании стражей и еще к тому приложи стихиры Пресвятей Богородице киевским согласием российским речением: «всем предстательствующи Благая», и пояше всегда моляся со слезами; и тако по единем месяце прииде Великаго Государя повеление к полковнику оному Василию Философову повелевающе ему и со стрельцами отыти к Москве; монастырь же по прежнему оставити свободен и колодников свободити; и тако преста вражда та благодатию Божиею.

Святейший же Патриарх труды множайшия о церкви Божией полагаше, пребываху же в том Воскресенском монастыре повелением Великаго Государя оберегатели Святейшаго Патриарха здравия: един сотник и 20 человек стрельцов из Звенигорода Саввина монастыря.

По прошествии же того единаго смущения паки многия смущения и оклеветания Великому Государю на Святейшаго Патриарха бываху, ибо во оно время пребываху у Святейшаго Патриарха в Воскресенском монастыре многия иноземцы: греки и поляки, черкасы и белорусцы, и новокрещенныя немцы и жиды в монашеском чину и белецком; приезжаху же мнози изо многих стран и земель иноземцы хотяще видети лице его и зрети таковаго великаго строения, он же всех с радостию приимаше.

Великому же Государю навадиша, яко со иноземцы глаголет Патриарх на Великаго Государя многия неприличныя глаголы жалуяся, яко бы Великий Государь владеет и Царством и Архиерейством и о том убо паки от воливаго Государя с выговором приезжали; и иныя смуты частыя бываху.

Благочестивый же Царь аще и таковая на Патриарха ему клеветаху, но зело милостив бе к нему, егда бо родится благочестивому Царю сын или дщерь, тогда с милостынею к нему присылаше, такожде и со овощами всякими, дорогими сахары и иными узорочии; Святейший же Патриарх на трапезе все с братиею разделяше, такожде и егда царскаго дому кто имянинник бываше, тогда благочестивый Царь от всех с пирогами имянинными присылаше; он же и тии пироги с братиею разделяше.

По малех убо летех паки учинися вражда у Святейшаго Патриарха с Великим Государем таковым образом: боярин некто царска сигклита, именем Никита Андреевич зовомый Зюзин, бе муж благочестив и богобоязлив; сей видев безпрестанныя же вражды и смущения у Великаго Государя со Святейшим Патриархом, ведяше же и первую великую любовь между ними, восхоте паки привести их в любовь, но не возможе, уже бо тако то Богу Святому изволившу; восхоте и написа писание ко Святейшему Патриарху, яко бы благочестивый Царь присылал есть к нему, Никите, ближних своих людей Артемона Матвеева и Афанасия Нащокина и повелел есть глаголати ему, дабы той Никита написав послание от своего си лица ко Святейшему Патриарху таковое: во еже бы Святейший Патриарх на нарекованное число пришельствова в царствующий град Москву в день недельный ко утрени, у врат же града вопрошающим, да поведает о себе нарицающеся Саввина монастыря власти; пришедши же бы в соборную великую церковь и возшед стоял бы на Патриаршестем месте и восприял бы свой Архиерейский жезл, его же пошед с Москвы оставил на месте том; и тогда благочестивый Царь присылати будет сперва бояр своих со оглаголанием, а потом паки второе пришлет бояр своих и властей; тогда бы Святейший Патриарх вопросил ключей своих келейных, и аз де ему в третие и келейныя ключи пошлю, и тогда бы он шел в келии свои; к нему же по мале часе и сам аз пришел бы и о всем с ним возглаголал; аще же ни тебе, Никите, к нему отписати, то иному несть кому, понеже иных убо бояр Святейший Патриарх не тако любит, а тебе де жалует.

Он же, Никита, якобы сия вся слышав от них, восписует и с Новгородским священником Сысоем Андреевым к Святейшему Патриарху посылает.

Святейший Никон Патриарх, прият сие писание и прочет, повеле списати, а подлинное его Никитиной руки писание к нему ж со священником оным воспослати, понеже той Никита в том писании своем написа, дабы писание руки его к нему паки прислати.

Святейший же Патриарх и свое писание с писанием его к нему посылает, сице глаголющее, яко невозможно, рече, сему тако быти, во еже мне тако к Москве пришествие сотворити.


<<< Предыдущая 1 ... 3 4 5 Следующая >>>



Сноски:


26 В П.И. списке следует прибавление, относящееся собственно до устроения Иверской обители, заимствованное сокращение из вышеупомянутой книги «Рай мысленный». назад

27 В П.И. это место читается так: мале что не вси изомроша, и за великое удивление, аще в которой улице человека четыре или пять осталося. назад

28 Последующей за сим и важной по содержанию своему главы: «об исправлении книг» в П.И. списке нет, но в Р. и С. списках оная находится. назад

29 Разумеются Предстоятели автокефальных Славянских Церквей — Сербской, Ипекской и Охридской, Болгарской, упраздненных в 1760-х годах. назад

30 В П.И. прибавлено: в 165 (1657) году. назад

31 Влазня — баня. назад

Домашняя страница
священника Владимира Кобец

ЧИСТЫЙ ИНТЕРНЕТ - logoSlovo.RU

Создание сайта Веб-студия Vinchi

®©Vinchi Group