Патриарх Никон.Труды
Научное исследование,
общая редакция В.В. Шмидта
ВОЗРАЖЕНИЕ, или РАЗОРЕНИЕ СМИРЕНАГО НИКОНА,
Божиею милостию патриарха,
противо вопросов
боярина Симеона Стрешнева, еже написа
газскому митрополиту Паисее Ликаридиусу,
и на ответы Паисеовы1
ервый царь Саул, вознеистовився на священство, царьства испаде. Поби священники Божия, сам убиен бысть своима рукама. И по нем царьствова Давид над Израилем, и бе Давид творяй суд и правду над всеми людми его, а не над священники. Паки Давид божественный по Христе и за Христа, такоже и на Христа борющих глаголаша: Вскую2283 шаташася языцы и людие поучишася тщетным, предсташа царие земстии и князи собрашася вкупе на Господа и на Христа Его, расторгнем узы их и отвержем от нас иго их.
Послушай же, совопросниче, кто шатается и поучается тщетным. (л. 463)2284. Не иже ли ныне со беззаконными архиереи предсташа цареви и князи собрашася вкупе на Господа и на Христа Его, то есть на святое и священное Евангелие, глаголющее: Аминь, глаголю вам, елика аще свяжете на земли, будут связаны на небеси, и елика аще разрешите на земли, будут разрешены на небеси. И глаголаша: Расторгнем узы их и отвержем от нас иго их, то есть не послушаем запрещения патриарша и отвержем от нас повеление его. Таковым живый на небесех посмеется им и Господь поругается им. Тогда возглаголет к ним гневом своим и яростию своею смятет я.
Темже паки той же (л. 463 об.)2285 божественный Давид, аки советуя, глаголет: И ныне царие разумейте, накажитеся вси судящии земли. Работайте Господеви со страхом и радуйтеся Ему с трепетом.
А еже и ныне царие разумейте, то есть не преходите, рече, устав, но пребывайте в даном вам уставе и на восхищение не желайте, сиречь священническии2286 власти и суда не отъемлите. Тем же и претит, глаголя: Накажитеся вся судящии земли. Како прежде вас, которые восхитили святительское действо, якоже Саул и прочии, и погибоша. И глаголаше: Работайте Господеви со страхом и радуйтеся Ему с трепетом. И паки засвидетельствует, (л. 464)2287 глаголя: Приимите, рече, наказание, то есть закон заповедей Божиих. И паки устрашая, глаголет: Да некогда прогневается Господь и погибнете от пути праведнаго, егда возгорится вскоре ярость Его.
Такожде же и Соломон подобно засвидетельствует, глаголя: Ты же избрал мя еси царя людем Твоим и судиею сыном Твоим и дщерем, а не священником. И паки: Слышисте бо, рече, царие и разумейте и научитеся судия концем земли. Внушите содержащии множества и гордящиися о народех язык, яко дана есть от Господа держава вам и сила от Вышняго. Иже2288 истяжет дела ваша и помышления испы(л. 464 об.)тает2289, яко слузи суще Царьства Его, не судисте право, ни сохранисте закона Его, ниже по воли Божии ходисте.
Да где есть закон или воля Божия, еже царем или велможам Его судити архиереов и прочии священный чин и достояние их? К таковым премудрый Соломон претит, глаголя: Сокрушение скоро явится вам, яко суд жесточайший на тех в находящих бывает. Мала бо подается милость, силнии же силне и стяжутся. Не лишает бо ся лица всех Владыка, ниже усрамится велможи, яко мала и велика сей сотвори. Подобно же проразумевает о всех, державным же (л. 465)2290 крепко свесть испытание. И паки той же рече: разрушение2291 ж законопреступных зла, се суть путие всех творящих беззаконие. Нечестием бо душу свою отъемлют. И паки: Сыне мой, глаголы закона не забывай. Глаголы же Моя да соблюдет твое сердце, долготу бо жития и лета жизни и мира приложит ти.
Да где есть закон таков и заповедь, еже бы царем владети архиереи и прочим священным причтом. А иже аще кто без правды беззаконно восхитит на ся власть священства и суд архиерейский, како тому приложится долгота жития и лета жизни и мира?
И паки той же рече: Царь2292 дерз впадет в злое. Царю послушающу словесе неправедна, вси под ним законопреступницы.
(л. 465 об.)2293 И паки пишется в Паралипоменах: Возврати2294 же ся Иосафат царь Иудин в дом свой мирно во Иерусалим. Его же срете Еву2295 сын Анании видящаго, и рече к нему: Нечестиву ли даеши помощь или ненавидимаго от Господа дружбу складаеши. И рече ему Иосафат: Сего ради не бысть на тя гнев Господень, яко и на блага дела обрете на суть в теле, зане отъял еси кумиры от земли Иудины и исправил сердце твое взыскати Господа Бога овец твоих и вселися убо Иосафат во Иерусалиме. Паки же изыде к людем от Вирсавии даже до горы Евфемая и возврати их к Господу Богу овец своих. И постави же судии земли во всех градех Иудиных запасистых по коемуждо месту и повеле судиам видите, рече: Что твористе, не бо человечески сотвористе суд, но Господень. (л. 465 а)2296 И что елика судите, в вас преизбудет и да будет страх Господень с вами присно и с люблением вся твористе. Несть2297 бо пред Господем Богом нашим беззаконие, ниже дивления лицу, ни прияти мзды. Во Иерусалиме ж постави Иосафат левиты и священницы и началницы обителем от Израиля, да суд и вещь ту судят жителем во Иерусалиме. Повеле же им, глаголющи: Тако делайте во страсе Господни и верне. И2298 сердцем сокрушеным всякую вещь, иже приидет к вам братий ваших, иже обитают во градех их. Промежу кровию кровь, где коли же вопрошение будет от закона, от заповеди, от чинов, от оправданий покажите им, да не согрешают Господеви. И не приидет ярость на вас и на братию вашу. Тако бо делающе, не согрешите. А Мария же священник, архиерей ваш, сий же к Богу (л. 465 а об.)2299 предстояти предстанет. И паки Завадия сын Измаель, иже есть вож в дому Иудине, иже к цареву чину предстоит и книжники левиты пред вами. Укрепитеся и делайте любящии, и будет Господь с вами во благих.
Прочее же царей Июдиных и царей Израилевых, яже к Богу беззаконноваша и священники обругаша и того ради погибоша. И о сем писано есть в книгах Царств.
Послушай же, како и язычестии царие, боящиися Бога, предпочитающе священство древле, якоже пишет в книге Ездры. Еже даде грамоту Перский царь Артаксеркс Ездре священнику писцу, научену во словесех и повелениих Господних в книзе закона и повелении его во Израили сице: Артаксеркс2300, царь царем, Ездре священнику, писцу закона Бога небеснаго (л. 466)2301 совершити слово и ответ.
От2302 мене повелено есть, да койждо, иже имать усердие благо от людий Израилевых в царьстве моем и от священников его и от левитов поити во Иерусалим с тобою, да идет, от лица бо царева и седми советников его послан еси. Да посетишь Июдею Иерусалима закона Бога твоего, иже есть в руку твоею, и да несеши сребро и злато, что царь и советницы его со усердием даша Богу Израилеву, иже во Иерусалиме обитает. И все злато и сребро, кое аще найдеши во всей области Вавилонстей, с волею людскою и священник, иже волею принесоша дому Бога своего, иже есть во Иерусалиме, и вся, иже (л. 466 об.)2303 до расходу заповедах в писании том, да дают телцы и овны, и агнцы и пожрения их и возлияния их. И принеси та на олтарь церкви Богу вашему, иже есть во Иерусалиме. Но аще что тебе и братии твоей восхощется и от прочаго сребра и злата, еже по воли Богу вашему творити, да сотвористе, и сосуды, иже даны тебе в службу дому Бога твоего, дай пред Богом во Иерусалиме. Но и прочии потребы в дому Бога твоего, колико же потребно есть, да раздаси, даси же от сокровища и от сокровища царева и от мене. Аз, Артаксеркс царь, поставих и повелех всем стражем сокровища, иже (л. 467)2304 есть за рекою, да что елико ж воспросит от вас Ездра священник, писец закону Бога небеснаго без стояния давайте 100 талант сребра, такожде и пшеницы до 100 мер, такожде и вина до 100 бочек, такожде и елея до 100 чванов и соли без меры, все, что ко обычаю Богу небесному достоит, да воздается. Вонмите, да никто зазлит дому Бога небеснаго, иже бы не был когда гнев на царьство царево и сынов его. И вам же знаемо творим, всем священником и левитом, певцем и двеником, нафинеом, слугам дому Божия, се да есть ти ведомо, дани не берите, ниже имейте области наставляти на них что. (л. 467 об.)2305 Ты же, Ездра, по премудрости Бога твоего, иже есть в руку твоею, постави книжники и судия и наместницы, да судят вся люди, иже есть за рекою, всем, иже знают закон Бога твоего, и неведающему ведати сотвористе. И всяк, иже не сотворит закона Бога твоего и закона царева тощно, суд да будет сотворен от Него, аще в смерть или в наказание или во отщетение живота или в темницу.
Видели, совопросниче, древняго иноплеменническаго царя, боящагося Бога Израилева, какову честь и свободу священником сотвори. Не имать ли в день Судный востати на суд и осудити, иже ныне кто прео(л. 468)бидит2306 священническую честь и власть, якоже пишется: Царица Южская востанет на суд с родом сим и осудит. И прочее.
Но аще восхощеши уведати и от христианских царей законов и заповедей навыкнути о сем, яко не подобает благочестивым царем судом священническим обладати, послушай.
Первый христианский царь Константин при конце своей заповеди к Силивестру, папе Римскому, пишет сице: Идеже2307 святительская власть и христианскаго благочестия глава Небесным Царем уставлена бысть, недостойно есть тамо власть имети земному царю. Сия убо вся, яже священным (л. 468 об.)2308 нашим сим писанием и иными Божественыма суды повелена же и укреплена даже до скончания миру. Заповедаем православным царем и князем и всем людем, иже по всей вселенней, даже до скончания миру. Отнюду же пред живым Богом, иже повелевшим нам царьствовати, и страшнаго Его Суда предсвидетельствуем священным и Божественым повелением. Аще ли же кто силою или неверием или гордостию преобидник будет о сих, вечными да объят будет осуждении и онех да подпадет томлением и обрящет тогда себе сопротивных (л. 469)2309 святых Божиих и началных апостолов Петра и Павла и в настоящем убо житии и в будущем веце и да в преисподнем аде мучим будет, и да исчезнет со диаволом и со всеми нечестивыми.
Видели благочестивыя души царьския, предание и утвержение страшное? Пространнее сего разсмотри напреди, в полной его заповеди.
Но и на первем святем Вселенстем соборе2310 вражебнии нецыи мужие на некои епископы подписана давше царю оклеветания. Он же сия прием и свив, и перстнем запечатлев, повеле хранити. Таже к смирению тех и единомыслию учинив и сия принес, (л. 469 об.)2311 пред всеми сожже, отнюдь никако ж прочте писаных. Не бо речех по есть согрешением священническим явленом быти, мнозим вину отсюду приемше, без страха согрешают. Аще возхощеши и от царьских законов покажем ти.
Той2312 же царь Иустиниан Иоанну епарху воеводскому, дващи епарху бывши и Патрикию, мнози законныя написавше книги о боголюбивых же епископех и потом о всем священничестве и о благоговейных мнисех и малом преж сего то сотворше, в них же (л. 470)2313 восхотехом благоговейным мнихом токмо от градских епископ, под ними же суть монастырие их, позываемом быти на суд. Убеждени быхом от Мины боголюбиваго епископа пребогатаго сего града и вселенскаго патриарха и благоговейным причетником таковое дати свобождение, яко аще кто имать некакову разпрю с неким, первое боголюбивому епископу, под ним же есть, возвестити о том и без писания разсуждение прияти. И аще будет се, не стужати им, ни повлачити ж на градское судище, но без писания и без пагубы приимати образ равен писаному, аще оба тако (л. 470 об.)2314 восхощета соперника и пременитася от зависти. Аще же некоего ради неудобия не будет епископу возможно разрешити вины, тогда свободно будет и пред градския властели ити и еже вземлют от церкве всему храниму сущу. Елика же благоговейным причетником Божественыя заповеди дают, и да потщатся конец положити суду. И аще убо о градских винах повлачатся, ту убо суть и подобни судити бояре. Аще же от инех области своим властели да будут судии и да не преступает суд дву месяцу ожиданием, отнели же начало бысть, якоже (л. 471)2315 вборзе положити вещи конец, оному яве сущу, иже повинен быти от обою мнится. Того области владый судия и казни достойне, осудит его. Первее убо обнажену быти тому священническаго сана от боголюбиваго епископа, и тако под законней руце предану быти на казнь. Аще же будет церковный грех, требуя целомудрия и запрещений церковных, епископ таковое да судит, не хощем бо да уведят таковыя вины градстии бояре.
Глава 54.
Аще кто на некоего причетника или на монаха или на диаконису, или на постницу имать некую вину, (л. 471 об.)2316 да скажет первие преподобному епископу, под ним же есть койждо их, он же вещь между има да разсудит.
Того же 56.
Аще же о церковных вещех будет вина, ни единаго же общения градским властелем, но епископ по священным правилом да судит.
Того же 57.
Аще нецыи преподобнии епископи того же собора, рекше от единыя области, распрю некую имеют друг ко другу, или о церковных местех, или о иных неких вещех, первое митрополит их со другими епсикопы от своего собора таковую вещь да судит. И аще не пребу(л. 472)дета2317 оба суперника в сужденных, тогда преблаженный патриарх того правления между ими да разсудит, и тако да повелит, якоже церковным правилом и законом подобно, ни единому же сопернику противу сего глаголати могущу.
Того же 58.
Аще же причетник или ин некто вину имать на епископа, первее преподобный мирополит области тоя по священным правилом и по нашим законом таковую вещь да разсудит. И аще кто поречет сужденная к преблаженному епископу и патриарху вещь возвестити, и той подобный тому вдаст конец. (л. 472 об.)2318. Аще же на митрополита имать что епископ или причетник или ин кто, патриарх того правления подобным образом вещь да судит. По всяких же винах или от своих митрополит или от патриарх или от инех киих любо судей епископи судятся.
Новых заповедей Иустиниана царя глава 32.
Вторая2319 заповедь первыя грани новых заповедей. Причетники, глаголет, презвитеры и диаконы, и иподиаконы, четцы и певцы. Шестая же заповедь третия грани первых книг свитка и заклинатели и дверники поминает. Вси же сии управляеми и (л. 473)2320 судими своим их епископом да суть.
Того же Иустиниана царя новых заповедей 9-я грани глава 30.
Якоже2321 имый нечто на некоего от мних или от священных девиц и жен сущих в монастырех ко епископу места того да приступит и возвестит ему. Он же с честию мниха или черноризицу послав игумена да приведет, или посолника, или инаго от смиренных и кротких и, разсмотрив, судит. Властель же2322 мирский покушаяся привести пред ся, таковый лишен будет власти и даст в людское сокровище 10 литр перепер купно с своим чином. Послании же, (л. 473 об.)2323 иже приведоша я, заключени будут в преграде и подобную казнь да приимут, и епископом возбранени будут, к тому таковых на мирских властелех судища не приводити.
Устав святаго князя Владимира, крестившаго Рускую землю, о церковных судех и о десятинах.
Во имя Отца и Сына и Святаго Духа.
Се аз, князь Владимир, нареченый во святом крещении Василий, сын Святославль, внук Игорев, и божественныя княгини Олги, принял есмь крещение от греческаго царя и от Фотия, Патриарха Цареградскаго, и приях от него перваго митрополита Михаила Киеву, (л. 474)2324 иже крести всю Рускую землю святым крещением. Потом развергше греческий Номоканон, обретох в нем о самой истины святых апостол и святых отец предание и перваго правовернаго царя Константина и всех прежних царей христианских на всех Вселенских соборех исправления о судех церковных и о всем священническом чину и о десятинах, яже не подобает сих судов и тяж князю судити, ни бояром его, ни тиуном.
И аз с своими детми и со всеми князи и с своими бояры дал есмь те суды церквам Божиим, преосвященному митрополиту и всем епископиям по Рустей земли. А по сем (л. 474 об.)2325 не надобно вступатися ни детем моим, ни внучатом, ни всему роду моему до века, ни в люди церковныя, ни во все суды их. То все дал есмь церкви Божии по всем градом и по погостом и по слободам, где суть христиане, и своим тиуном приказываю судов церковных не судити и наших судов без владычня судии не судити десятин деля.
А се людие церковныя преданы епископом по правилом: епископ, игумен, поп и дети их, диакон, причетник, кто в клиросе стоит, чернецы, черница, попадья, просвирница, паломник, чтец, баба, вдовица, задушный человек, (л. 475)2326 стороник, слепец, хромец, монастыри, болницы, гостинницы, странноприемницы, богаделны, то люди церковныя, епископ ведает меж ими суд или обида или которая вражда или задница.
О церковных судех.
А се церковныя судове, данныи законом Божиим по правилом святых апостол и святых отец и по уставом православных царей и князей во всех христианских людех: роспуты, смилное застатие, пошибание, умычки, промеж мужем и женою о животе их, в племяни или в сватовстве поймутся, ведовстов, потворы, чародеяние, волхование, зелейни(л. 475 об.)чество2327, урекания три, бляднею и зелием и еретичеством, зубоежа, или сын отца и матерь биет или дщи матерь биет, или сноха свекровь, или дети тяжутся о задницу, церковная татьба, мертвецы сволочат, крест посекут или на стенах третки емлют и с креста, скот или псы или потки без великия нужды введет в церковь, или что неподобно в церкви деет, или два друга имета ся бити, единаго жена другаго имет за лоно и раздавит, или кого застанут с четвероножиною, или кто под овином молится, или во ржи, или под рощением, или у воды, (л. 476)2328 или девица дитя повержет, те суды все церквам даны суть.
Основания инаго никто же может положити, паче лежащаго, да вси сограждают на сем основании. И иже аще кто разсыплет храм Божий, разсыплет того Бог, церкви бо Божия свята есть. Аще кто изменит святый сей устав, якоже есмы уставили по святых отец правилом и первых царей управлению, или сынове мои князи, или внуцы мои, или правнуцы мои, или от рода моего кто, или от князей, или от бояр, или в котором городе наместник, или судия, или тиун, а порушат ряд мой и вступятся в суды (л. 476 об.)2329 церковныя, или отъимати, да будут прокляти в сий век и в будущии от седми собор Вселенских.
О тех же судех великаго князя Ярослава, сына великаго князя Владимира, крестившаго Рускую землю.
Се аз, князь великий Ярослав, сын Владимирь, по данию отца своего, згадал есмь с митрополитом Иларионом, сложил есмь греческий Номоканон, аже не подобает сих тяж судити князю и бояром, дал митрополиту и епископом те суды, которыя по правилом святых апостол и святых отец отдал отец, великий князь Владимир, по всем градом и по всей области, где (л. 477)2330 христианство.
Аще восхощеши, еще ти приложим и от прежде бывших Ордынских царей законов, то есть ярлыков, иже даша в лето 6821-е преосвященному Петру митрополиту Киевскому и всея Росии чюдотворцу и прочим митрополитом, яко да и тии в день Судный востанут, якоже царица Южеская с родом сим и осудят и, аще не покаются.
В нем же есть тако писано.
Вышняго и безсмертнаго Бога силою и волею и величеством и милостию Его многою азбяково слово всем нашим князем великим и средним и нижним и силным воеводам, (л. 477 об.)2331 велможам и князем нашим уделным, и дорогам славным, и полским князем, высоким и нижним, и книжником, и уставодержалником, и учителным людским поветсником, избирателем и баскаком, и послом нашим и гонцом, и данщиком, и писцом, и мимоездящим послом, и ловцом нашим, и соколником, и пардусником, и всем людем, высоким и нижним, малым и великим нашего царьства, по всем нашим странам, по всем нашим улусом, где наша Бога безсмертнаго сила власть держит и слово наше владеет. (л. 478)2332 Да никто же обидит на Руси соборную Церковь митрополита Петра и его людей и церковных его, да никто же взимает, ни стяжаний, ни имений, ни людей. А знает Петр митрополит в правду и право судит и управляет люди своя в правду в чем ни будь, и в розбое, и в поличном, и в татбе, и во всяких делех ведает сам Петр митрополит един или кому прикажет. Да вси покаряются и повинуются митрополиту вся его церковныя причты, первым изначала законом их и первым грамотам нашим первых царей великих грамотам (л. 478 об.)2333 и дефтерем, да не вступаются в церковное и в митрополичье никто ж, занеже то Божие все суть. А кто вступится, а наш ярлык и наше слово преслушает, тот есть Богу повинен и гнев на себя от Него приимет, а от нас казнь ему будет смертная. А митрополит правым путем ходит да правым путем пребывает и тешитца, да правым сердцем и правою мыслию вся своя церковная2334 управляет и судит, и ведает или кому повелит таковыя ведати и управляти. А нам в то не вступатца ни во что, ни детем нашим, ни всем нашим (л. 479)2335 князем нашего царьства и всех наших стран и всех наших улусов да не вступаются никто же ничем в церковныя и в митрополичьи, ни в городы их, ни в волости их, ни в села их, ни во всякия ловли их, ни в борти их, ни в земли их, ни в улусы их, ни в лесы их, ни во ограды их, ни в волостныя места их, ни в винограды их, ни в мелницы их, ни в зимовища их, ни в стада их конныя, ни во всякия скотския стада, но вся стяжания и имения их церковныя и люди их и вся причты их и вся законы их уложеныя старыя от начала их, то все ведает митро(л. 479 об.)полит2336 или кому прикажет, да не будет ничто же перечинено или порушено или кем изобижено2337. Да пребывает митрополит в тихом и кротком житии без всякия голки, да правым сердцем и правою мыслию молит Бога за нас и за наши жены и за наши дети и за наше племя. И мы то такожде управляем и жалуем, якоже и прежние цари ярлыки им давали и жаловали их, а мы по тому же пути теми же ярлыки жалуем их, да Бог нас пожалует, заступит. А мы Божия брежем, а даннаго Богу не взимаем, а кто взимает Божия, и тот будет Богу повинен, а гнев Божий (л. 480)2338 на него ж будет, а от нас будет казнен смертною казнью, да то видя, и иныя в боязни будут. А поедут наши баскаки и таможники, данщики, поборщики, писцы по сим нашим грамотам, как наше слово молвило и уставило, да все будут целы соборныя церкви митрополичьи, никем ни от кого не изобижены вся его люди и вся стяжания его, как ярлык имеет. И архимандриты и игумены и попы и вся причты церковныя ничем никто да не будет изобижен. Дань ли на нас емлют или иное что ни буди, тамга ли, поплужное ли, ям ли, мыт ли, (л. 480 об.)2339 мостовшина ли, война ли, ловитва коя ни буди наша, или егда на службу нашю с наших улусов повелим рать збирати, где восхотим воевати, а от соборныя Церкви и от Петра митрополита никто же да не взимает и от них людей и от всего его причта. Те бо за нас Бога молят и нас блюдут и наше воинство укрепляют, кто бо того и прежде нас не ведает, что Бога безсмертнаго силою и волею живут все и воюют, то все ведают. И мы, Богу моляся, по первым царей грамотам грамоты им давали жаловалныя, а не изыначивали ни в чем. Как то (л. 481)2340 было прежде нас, так молвя и наше слово уставило, по первому пути которая дань наша будет, или запросы наши накинем, или поплужное, или послы наши будут, или кормы наши, или коней наших или подводы, или корм послов наших, или наших цариц, или наших детей и кто ни есть и кто ни буди, да не взимают, да не просят ничто же. А что возмут, и они отдадут назад третицею, аще будет взяли за нужу великую, а от нас им будет некротко, а наше око тихо на них не смотрит. А что будут церковнии люди, ремесленицы кои или писцы, или (л. 481 об.)2341 каменныя здатели, или древяныя, или иныя мастеры каковы ни буди, или ловцы какова лова ни буди, или соколницы, а в то наши никто не вступаются и на наше дело да не емлют их, и пардусницы наши и ловцы наши и соколницы наши и побережницы наши да не вступаются в них и да не взимают у них их делных орудий и да не отнимают ничего ж. А кто закон их и в законе их церкви и монастыри и часовни их ничем да не вредят, ни хулят, а кто учнет веру хулити или осуждати, тот человек не извинится ничим же и умрет (л. 482)2342 злою смертию. А что попы и диаконы их един хлеб ядят и во единем дому живут, у коего брат или сын, и тем по тому ж пути наше жалование, еже кто будет от них не выступил, а митрополиту не служит, а живет себе, тот именем поповским да не отъимается, но дает дань. А попы и диаконы и причты церковныя пожалованы от нас, по первей нашей грамоте и стоят молящеся за нас Богу правым сердцем и правою мыслию. А кто учнет неправым сердцем молитися о нас Богу, тот грех на нем будет. А кто будет поп (л. 482 об.)2343 или диакон или причетник церковный или люди кто ни буди, откуду ни есть, митрополиту похотят служити и о нас Бога молити, что будет у них, у митрополита в мысли, то ведает митрополит. Так слово наше учинило, и дали есьмя Петру митрополиту грамоту сию крепости ему для. Да сию грамоту видяще и слышаще вси людие и все церкви и все монастыри и все причты церковныя да не преслушают ни в чем его, но послушни будут ему по их закону и по старине, как у них изстари идет. Да пребывает митрополит правым сердцем (л. 483)2344 без всякие скорби и без печали, Бога моля о нас и о нашем царьстве.
А кто вступится в церковное или в митрополичье, и на того будет гнев Божий, а по нашему великому истязанию не извинится ничим же и умрет злою смертию.
Так ярлык дан, так молвя слово наше учинило, таковою крепостию утвердило заечего лета асеннаго перваго месяца 4 ветха, на поли их писана и дана.
Такожде и Атюляк царь Михаилу митрополиту дал ярлык.
Такожде и Таидула царица Зенезбекова (л. 483 об.)2345 Феогносту митрополиту и Алексию и Ионе митрополитом давала ярлыки, и Бердебек царь дал Алексию митрополиту во всем подобны первому вышеписаному, не изыночевая, и ни во что святительское не вступалися, ни в суд, ни в вотчины.
Паки2346 в лето 7059 месяца февраля в 23 день царь и великий князь Иван Васильевич всеа Росии со отцем своим Макарием митрополитом всеа Росии и со всем освященным собором. Быша же вопросы и ответы мнози о различных чинех церковных. Быша же сия в царьствующем граде Москве в царьских полатех от благочестиваго (л. 484)2347 и боговенчаннаго царя государя и великаго князя Иоанна Васильевича всеа Русии самодержца ко отцу его Макарию митрополиту и ко всему священному собору во 18 лето царьства его, в 21 лето от рожества его, в 10 лето святительства преосвященнаго Макария митрополита.
Бысть же на соборе сем Феодосий, архиепископ Великаго Новаграда и Пскова, Никандр, архиепископ Ростовский и Ярославский, Трифон, епископ Суздалский и Торуский, Гурий, епископ Смоленский и Брянский, Касиан, епископ Рязанский и Муромский, Феодосий, епископ Коломенский и Коширский, Сава, епископ Сарский и Подонский, Киприан, епископ Пермский (л. 484 об.)2348 и Вологодский и честныя архимандриты и игумены. И всем седящим, абие благочестивый царь воста со престола своего и посреде святительскаго лика став, светлым воззрением и веселым лицем на всех возрев, сицевая собору изглагола.
Молю вас, святейшии отцы мои, аще обретох благодать перед вами, утвердисте в мя любовь, яко во приснаго сына и не обленитеся изрещи ми слово ко благочестию единомысленно и о православней нашей христианстей вере и о благостоянии святых Божиих церквей и о нашем благочестивом царьствии и о устроении всего православнаго (л. 485)2349 християнства, зело бо желаю и срадуюся и согласую, сослужебен с вами быти и вере поборник. Во славу Святыя Животворящыя неразделимыя Троицы, Отца и Сына и Святаго Духа, и в похвалу и славу благочестивыя нашея веры и церковных устав, тем же и всякому разгласию отныне далече быти повелеваем, всякому же согласию и единомыслию содержатися в нас. И сия изрек и множае сих.
1
2 ...
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<<< Предыдущая страница ...
Следующая страница >>>
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 ...
27
28
29
30
<<< Предыдущий вопрос ...
Следующий вопрос >>>
Ссылки:
1 РГАДА. Ф. 27. Д. 140. Л. 2–1039. назад
2283 На левом поле листа помета: Псалом 2.
2284 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2285 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2286 Исправлено из: священния.
2287 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2288 На правом поле листа помета: к Рим. 13; 1 Петр 10; Тит. 3; Сирах 17.
2289 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2290 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2291 На правом поле листа помета: Притч. 1.
2292 На правом поле листа помета: Притч. 29.
2293 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2294 На левом поле листа помета: Паралипоменон глава 19.
2295 Так в ркп.
2296 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2297 На правом поле листа помета: 5 Моис. 10; Иов 34; Мудрость 6; Сирах 35; Деян. 5; к Рим. 2; Галат. 2; Ефес. 6; Колос. 3; 1 Петр 1.
2298 На правом поле листа помета: 5 Моис. 17.
2299 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2300 На левом поле листа помета: 1 Ездры 7.
2301 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2302 На правом поле листа помета: 2 Ездры 8.
2303 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2304 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2305 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2306 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2307 На правом поле листа помета: в Кормчей книге при конце, лист 9.
2308 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2309 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2310 На правом поле листа помета: греч. летопись о царе Константине.
2311 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2312 На левом поле листа помета: Глав. 2.
2313 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2314 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2315 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2316 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2317 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2318 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2319 На левом поле листа помета: лист 308.
2320 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2321 На правом поле листа помета: лист 356.
2322 На правом поле листа помета: мирстии властели мнихов и священных девиц на суд пред ся да не приводят.
2323 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2324 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2325 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2326 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2327 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2328 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2329 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2330 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2331 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2332 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2333 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2334 Написано межде строк тем же почерком.
2335 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2336 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2337 Слова «или порушено или кем изобижено» написаны со знаком вставки на нижнем поле листа.
2338 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2339 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2340 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2341 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2342 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2343 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2344 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2345 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2346 На левом поле листа помета: из Стоглава.
2347 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2348 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2349 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
|