Патриарх Никон.Труды
Научное исследование,
общая редакция В.В. Шмидта
ВОЗРАЖЕНИЕ, или РАЗОРЕНИЕ СМИРЕНАГО НИКОНА,
Божиею милостию патриарха,
противо вопросов
боярина Симеона Стрешнева, еже написа
газскому митрополиту Паисее Ликаридиусу,
и на ответы Паисеовы1
сякий2744 же праздник Владычний и торжество радости духовней возделание душевней светлости и красоте ходатай, церквам украшение и благолепие духовно, небо земное и плод восхождение, прехождение есть от смиренных на высокия и божественная, восхождение от мирских на премирная, от плотских на духовная: от чювственных на разумная, от земных на небесная. Сего ради и мы духовно празднуем и освящением и безстрашием и миром (л. 579 об.)2745 и совокуплением Богу угодим и пребываем со страхом в песнех и молитвах и молбах и в правдах, и милостыни Бога умоляем, даже от Него богатно дано будет нам вхождение во Царьство Небесное и безконечное и блаженное, идеже празднующих непрестанный глас и неизреченное благодушие и безсмертных благих наслаждение. Духовнии убо праздницы Божественая торжества спасение воистину искупляют душам нашим. И толико болша суть от мирских праздник и торжеств и всех житейских куплей, елико болши есть душа тела и елико болши есть небо от земли и елико болши есть жития сего мимотекуща в будущее, (л. 580)2746 по святому: Иже око не виде и ухо не слыша и на сердце человеку не взыде, яже уготова Бог любящим Его.
И видел еси посредство божественных духовных праздник, елико от мирских разнствуют, якоже небо от земли. Аще ли сими недоволен будеши, еще и от святых апостолских и святых отец правил приложим.
Сему же подобно обою святую верховную апостолу Петра и Павла правила 1.
Аз2747, Петр и Павел, заповедуема людем делати пять дней в недели, в субботу же и в неделю да упражняются в церковь поучения ради еже на благоверие. Суббота бо бытия всея твари образ имать, неделя ж Воскресения.
Правило 2.
Великую неделю, сиречь (л. 580 об.)2748 Страстную, и другую, яже по ней, рекше Святыя Пасхи, да не делают людие, но да празднуют вси раби и свободнии. Оная убо неделя яко Страстей есть Господних, сия же яко Воскресения Его и требе есть поучатись, Кто есть пострадавый и воскрес и свободивый нас.
Правило 3.
Святое Вознесение да празднуем, понеже совершение есть, еже о Христове смотрения.
Правило 4.
Пятьдесятницу да празднуем пришествия ради Святаго Духа, дарованаго во Христа верующим.
Правило 5.
Рождества Христова да празднуют, в онь же в той нечаемая благодать человеком вдана бысть рождением Божия Слова из Марии девицы на спасение миру.
Правило 6.
Богоявления праздник (л. 581)2749 да празднуют, понеже в той день бысть явление Христова Божества, свидетельствовашу Ему Отцу в крещении и утешителю Святому Духу, в видении голубине показавшу предстоящим Свидетельствованнаго.
Правило 7.
Дни апостолския празднуйте, учители бо вам быша веровати во Христа и Духа Святаго, достойны вас сотвориша. И Стефана Первомученика день празднуйте и прочих святых мученик, почетших Христа паче своего живота.
Сему же подобны и царьския законы и Иустиниана новых заповедей глава 46 лист 384.
Ты убо, неправедный списателю, глаголеши, яко в онь же прилучится праздник рождения государя царя и прочее. А царево рождение не невеси, и яко во святую мученицу (л. 581 об.)2750 бывает, такожде царицы и великия княгини, такожде и царевича государя и царевен. Но Божественая повеления не оставляют святую мученицу разрешати, не точию царьских ради рождений, но и святых мученических памятей.
Послушай.
Правило святых апостол 69.
Аще2751 который епископ или презвитер или диакон или поддиакон или чтец или певец в 40 дней, сиречь в Великий пост не постится и во все лето во всякия среды и пятки, да извержен будет, токмо аще не пакостит ему телесная болезнь, немощному бо прощено есть по силе вкушати масла и вина. Аще же мирский человек не постится, да отлучится.
Собора Гангрьскаго правило 18.
(л. 582)2752 Аще2753 кто от воздержавшихся кроме телесныя нужди гордится и преданыя посты во общину и хранимыя Церковию разрешает, якоже се тверду имущу в нем совершеному помыслу, да будет проклят.
Святых отец собора иже в Лаодикии правило 49.
Не2754 подобает в 40 дний последния недели четвертка разрешати и того ради весь пост безчествовати, но весь Великий пост поститися сухо ядуще.
Толкование.
Четыредесят дний Великаго поста, такоже и вся дни Великия Недели спасеных страстей Господа нашего Иисуса Христа, яже глаголется Страстная Неделя, в посте и в молитве и во умилении сердца совершати и не разрешати поста в Великий Четверток, (л. 582 об.)2755 но и той поститися и сухо ясти.
Правило 50.
Ни памяти мученик творити, токмо в субботу и в неделю.
Толкование.
В четыредесят дней Великаго Поста кроме2756 суботы и недели ни мучеником память, ни инем святым творится.
Правило 51.
Не подобает в Великий Пост ни брака, ни обедов2757 по мертвых, ни инаго коего пира творити.
Се правило разумно.
Сему же подобно пишет Никита мних, презвитер монастыря Студийскаго, по реклом Скифита, к латином, в той же книзе Кормчей в главе 47 на листе 386-м и 7-м.
Ты же, попирателю, како смел равно чествовати великим Господьским праздником царева рождения день? Но и царьский закон (л. 583)2758 отрицает в неделю и прочия Божественыя святыя дни торжества царьскаго рождения на ин день, а не сточневати.
А еже кому бы хотети царя подобна Богу творити, сам Господь собою такое зло возрази к вопросившему Ему и глаголющему: Учителю2759 благий, что сотворив живот вечный, наследствую? Рече же ему Иисус: Что Мя глаголеши блага? Никто же благ, токмо един Бог. И ко архиереом, вопрошающим Его: Ты ли еси Сын Божий? Он же рече: Вы глаголете, Аз есмь. Тако и бесом, вопиющим и глаголющим: Что2760 и Тебе, Иисусе, Сыне Бога Вышняго? Пришел еси прежде времени мучити нас. Он же призапрещ им и умолчаста и исцелевшему рече: Иди в дом свой (л. 583 об.)2761 и поведай, елика сотвори тебе Бог, то есть Бог Отец небесный, а не о себе рече, елика ти сотвори Иисус.
Вопрошаше2762 Иисус ученики Своя, глаголя: Кого Мя глаголют человецы, суща Сына человеческаго? Они же реша: Овии убо Иоанна Крестителя, инии же Илию, друзии же Иеремию или единаго от пророк. Глагола им Иисус: Вы же кого Мя глаголите быти? Отвещав Симон Петр, рече, Ты еси Христос, Сын Бога живаго. Тогда запрети Иисус учеником Своим, да никому же рекут, яко сей Иисус есть Христос. И паки инде рече: Вы же кого Мя глаголите быти? Отвещав же Петр, рече: Христа Божия. Он же запреща им, повеле никому же глаголати сего.
А пред государем (л. 584)2763 мнози не ве и гласи глаголют: Ты, государь, бог земный. И никому государь запрещает. И патриарх Никон государю говаривал, будучи на Москве, и с Москвы сшед, писал, да запретит впредь таким глупцом не называть себя богом. Он же умолче. Не слышат таковии глаголющии, что Давид святый глаголет: Бог наш на небеси и на земли, вся, елико восхоте, и сотвори. Не поревнова верховными апостолома, о них же суть в Деяниих писано: Народи2764 же видевше, еже сотвори Павел, воздвигоша глас свой ликаонский, глаголюще: Бози уподоблшеся человеком, снидоша к нам. Нарицаху же Варнаву Дия, Павла же Ермию, понеже той бяше (л. 584 об.)2765 началник слову, жрец же Диа сущаго пред градом их. Онца и венца ко вратом принес, с народы хотяше же ети. Слышавше же се апостоли Варнава и Павел, растерзавше ризы своя, вскочиша в народ, зовуще и глаголюще: Мужие, что сия творите? Имы подобострастна вам еста человека, благовествующа вам от сих суетных обращатися к Богу живу, иже сотвори небо и землю и море и вся, яже в них. Иже в мимошедшыя роды оставил бе вся языки ходити в пути своя. И убо не несвидетельствована себе, остави благотворя, с небесе вам дожди дая и времена плодоносна, исполняя пищею и веселием сердца (л. 585)2766 ваша и сия глаголюще: Едва устависта народы, не жрети има, но отъити коемуждо восвояси.
Зри тех везде от гордости чистых, не токмо не жалающих, но и даемую отражающих, якоже и Петр глаголаше: Что2767 на ны взираете, яко своею ли силою или благочестием сотворших ходити сему. И Корнилию рече: Востани, ибо и мы человеки есмы. Иосиф же глаголаше о сынех: Не2768 от Бога ли изъявление их? И Даниил подобне сему: И мне же не в мудрости сущей во мне открыся. И Павел: Не яко доволни есмы от себе помыслити что, яко от себе, но доволство наше от Бога, которое причастие свету ко тме и правде (л. 585 об.)2769 к беззаконию и прочее, якоже рече апостол, и которое сочетание и равночестие царю з Господем Богом.
Послушай, новый Арий, что есть царь, якоже премудрый некто рече: И2770 царь днесь, а утро умрет, егда умрет человек2771, наследят и гади, зверие и червие. Начаток гордыни человеку, отступающу от Господа, и сотворшаго и, отступи сердце его, яко начаток гордыни грех, и держай его, удержит скверну. Сего ради не прослави Господь наведения и разврати е до конца. И паки ин пророк рече: Ты2772 бо, рече, во уме своем, на небо взыду и выше звезд небесных поставлю престол, и сяду на горе высоце, на горах высоких, яже на север (л. 586)2773 и взыду выше облак и буду равен Вышнему. Сие же пророк2774 рече о Навуходоносоре, царе Вавилонстем, иже подобейся сотвори Богу, ему же показа Господь во сне о гордости, иже протолкова Даниил. Ему же и збысться. От человек изгнася и траву аки вол ядяше и от росы небесныя тело его обросте, дондеже власы ему аки лву возвеличавше и ногти ему аки птицам, дондеже возвратився, исповеда, глаголя: Аз, Новуходоносор, очи свои на небо воздвиг, и ум мой ко мне возвратися. Вышняго благослових, и живущаго вовеки похвалих, яко власть Его власть вечна и царьство Его в роды и роды. И вси живущии на земли (л. 586 об.)2775 ни во что же наменишася, по воли своей творит в силе небесней в селении земленем, и несть, иже ся противит руце Его. И рече ему: Что сотворих в то время, ум мой возвратися ко мне и в честь царьства своего приидох и озреч моя возвратися ко мне, и мучители мои и велможа моя взыскаша мене, и во царьстве своем утвердихся, и величество изообилнее приложи ми ся. Ныне убо аз, Новуходоносор, хвалю и превозношаю и славлю Царя небеснаго, яко вся дела Его истина и путие Его суди и вся, ходяща со презрением, может смирити.
И пророком Иезекиилем глаголет Господь: И2776 бысть (л. 587)2777 слово Господне ко мне, глаголя: И ты, сыне человеч, рцы князю Тирску, се глаголет Адонаи Господь. Понеже вознесеся сердце твое и рекл: Аз есмь Бог. Ты же человек еси, а не Бог. И положи сердце свое яко сердце Божие, еда премудрее ты еси Даниила, премудрии не суть тебе наказали, деили хитростию своею или смыслом своим сотворил еси себе силы и притяжа сребро и злато в домох своих или во граде твоем хитрость куплею своею умножи силою своею, и вознес сердце твое в силе твоей. Того ради се глаголет Адонаи Господь. Елма же даде сердце свое, яко сердце Божие, в то места се Аз наведу на тя чюжда разсыпателя от стран (л. 587 об.)2778 и измкну меч их на тя и на доброту хитрости твоея. И постелют доброту твою в погубление, еда речеши пред убивающими тя, Бог есмь, ты ж человек еси, а не Бог.
И в Деяниих святых апостол пишет.
В2779 нарочитый же день оболкся Ирод во одежду царьску и сед на судищи пред народом з гордостию, глаголаше к ним. Народ же возглашаше глас Божий, а не человеч. Внезапу порази его ангел Господень, зане не даде славу Богу и бысть червми изъяден, издше.
И божественный апостол Павел пророчествуя о отступницех закона Христова, глаголет, их же и противниками нарицает: Да2780 никто же вас прелстит ни по единому же образу, (л. 588)2781 яко аще не приидет отступление прежде и открыется человек, сын погибели, противник, и превозносяйся над всякаго глаголемаго бога или чтилища тако, якоже ему сести в Церкви Божией аки Богу, показующу себе, яко бог есть.
Толкование.
О антихристе2782 зде беседует и велия открывает тайны, что есть отступление. Того самаго антихриста нарицает отступление, яко многих имущаго погубити и отставити2783 тако, яко рече, соблазнити, аще мощно и избраныя. И человека греха нарицает и, безчисленая бо соделает и приуготовит иных, да делают лютая. Сына же погибели глаголет и, зане и той погибнет. Кто же есть сей? (л. 588 об.)2784 Убо ли сатана? Никако же, но человек некий, всякое его восприемляй действо. И открыется человек, рече, превозносяйся над всякаго глаголемаго Бога или чтилища. Не бо во идолослужение введет он, но богопротивен некто будет и всех разорит богов, и повелит кланятися себе вместо Бога, и сядет во храме Божием, не иже во Иерусалиме, но и в церквах, показующу, рече, себе бога.
Сущее.
Не рече глаголюща, но покушающася показати, ибо дела велия соделает и знамения покажет чюдная.
Не2785 помните ли, яко еще сый у вас сия глаголах вам? Зриши ли, яко нужно есть часто сия глаголати и почерпати (л. 589)2786 глаголы? Се бо и тамо сущу, слышаша сия, глаголющу ему, и паки востребоваша воспоминания, якоже бо оскорбех, слышавше. Ибо2787 егда бехом, рече, у вас, предь глаголахом вам, яко имамы оскорбетися, обаче забыша. И паки утверждает их посланми, тако и о пришествии антихристове слышавше, паки требоваху послании направляющих я. Воспоминает убо им и показует, яко ничто ж странно глаголет, но яже присно глаголаше.
Беседа 4-я.
И2788 ныне одержащее весте, воеже явитися ему во свое ему время. Тайна2789 бо уже деется беззакония, точию содержай ныне, дондеже от среды отъят2790 будет. И тогда явится беззаконный, (л. 589 об.)2791 его же Господь Иисус убиет духом уст Своих и упразднит явлением2792 пришествия Своего. Его же есть пришествие по действу сатанину.
Взыскал2793 бы некто первее в лепоту, что есть одержащее, и по сих бы навыкнути хотел, почто не явленне сице полагает то Павел, что убо есть одержащее явитися ему, сиречь возбраняющее. Инии убо Духа благодать глаголют, инии же римскую власть, им же аз наипаче слагаюся. Почто? Зане аще Духа хотел бы рещи, не бы рек неявленне, но явленне, яко и ныне содержит и Духа благодать, сиречь дарования. Инако же подобаше уже приити, аще бы имел дарованиом (л. 590)2794 оскудевшим приходити, ибо древле оскудеша. Елма же о римстей власти сие глаголет2795, в лепоту назнаменова и дотоле рече прикровенне. Ниже бо хотяше излишныя вражды приимати и неполезная беды, аще бо рекл бы, яко мало последе разорится римская власть. Уже абие того и закопали быша, аки губителя, и верных всех, аки на се живущих и воинствующих. Сего ради не рече тако, ниже, яко скоро будет, аще2796 и присно сия глаголет, но что воеже явитися ему во время свое. Рече: Тайна бо уже деется беззакония. Нерона зде глаголет, аки образ антихристов суща, ибо сей хотяше не пщеватися Бог. И добре рече, тайна, (л. 590 об.)2797 не бо явленне, якоже он, ниже безстудне. Аще бо прежде времени онаго обретеся, рече, иже немного антихриста оста, аще ся во злобе, что дивно, аще уже будет. Тако убо покровенне рече, и явленна того не восхоте сотворити, не боязни ради вражды излишныя бегати2798, но наказуя нас излишныя вражды не приимати, егда ничто же будет понуждающее. Такоже и зде глаголет, точию содержай ныне, донеле же от среды будет, сиречь власть Римская егда возмется от среды, тогда он приидет и в лепоту, донеле же бо сея власти будет страх, никто же скоро покорится. Егда же тая разорится, падет на безначалство и человеческую (л. 591)2799 и Божию поищет похитити власть, якоже бо яже прежде сего разоришася царьствия2800, сиречь Мидийское от Вавилонскаго, Вавилонское от Персскаго, Персское от Македонскаго, Македонское от Римскаго, тако и сие от антихриста, а он от Христа. И к тому не содержит и сия со многим изъяснением Даниил нам предает. И тогда2801, рече, явится беззаконный и что по сих близ утеха, наводит бо, его же Господь Иисус, рече, убиет духом уст Своих и упразднит явлением пришествия Своего. Его же есть пришествие по действу сатанину, якоже бо огнь нашед просто малая животная и прежде пришествия самаго от далече сущая унывати творит и изнуряет. (л. 591 об.)2802 Сице и Христос повелением точию и пришествием антихриста убиет, довлеть ему зде быти и сия вся погибнути, уставит прелесть и явлейся токмо. Таже являяй кто есть сей, его же пришествие по действу сатанину во всякой силе, рече, и знамениих и чюдесех ложных, сиречь всякую покажет силу, но ничто же истиное, но к прелести вся сия предрече. Да не прелщаются сущии тогда и чюдесех, рече, ложных или притворениих или2803 на лжу ведущих и во всякой прелести неправды в погибающих. Почто2804 убо, рече, попусти Бог сему быти и каково сие есть смотрение. Кий же прибыток онаго пришествия (л. 592)2805 на пагубу2806 нашю приходящаго. Не бойся, возлюбленне, но слыши того глаголюща, в погибающих может, иже аще бы и не пришел он, не быша веровали. Кии убо прибыток рече, зане сии истыи погибающыи заустятся. Како? Яко аще бы и не пришел он, не бы веровали Христу, приидет убо обличая их, да не имут бо глаголати, яко понеже Бога себе быти глаголаше Христос. Аще и нигде, рече, явленне, но обаче понеже сущии по сих проповедаша, не веровахом, понеже слышахом, яко един2807 Бог, из Него же вся, сего ради не веровахом. Сие их непщевание антихрист отъимет, егда бо приидет он и ничто же пове(л. 592 об.)левая2808 здраво, но вся законопреступная. От знамений точию ложных уверится, зашиет им уста. Аще бо Христу не веруеши, много паче не подобаше антихристу веровати. Он бо убо глаголаше от Отца послан быти, сей же сопротивное. Сего ради глаголаше Христос: Аз2809 приидох о имени Отца Моего, и не приясте Мя. Аще ин приидет о имени своем, онаго приимете. Но знамения видехом, рече, но и от Христа быша многая знамения и велия. Тем же много паче тому веровати подобаше, аще и о сем убо многая прежде рекошася, яко беззаконный, яко сын погибели, яко пришествие его по действу сатанину. О онем же (л. 593)2810 противная2811, яко Спас, яко безчисленная благая приносит, за ня же бо любве истиныя не прияша, воеже спастися им. Сего2812 ради послет им Бог действо лсти, воеже веровати им лжи. Да2813 суд приимут вси не веровавшии истине, но благоволиша о неправде, да суд приимут, не рече, да муку приимут, ибо и кроме сего имеяху муку прияти, но да суд приимут, сиречь да будут осуждени на страшнем судищи, воеже быти им безответнем. Кии же суть сии? Сам сказует, наводя и, не веровавше истине, но благоволиша о неправде. Любовь же истиную Христа нарицает, за ня бо, рече, любве истиныя не прияша, (л. 593 об.)2814 обоя бо бе и обоих ради прииде и любя человеки и о истиных вещех. Но благоволиша, рече о неправде, на погибель человеком приидет и обидети их имея, что бо не соделовает тогда, вся подвигнет, вся возмутит и повелений ради и страха, страшен будет отвсюду, от власти, от суровства, от законопреступных повелений. Но да не убоишися, в погибающих, рече, имети будет крепость.
Зриши ли, лжесписателю, что божественный апостол провозвести о преди будущих? Нам же есть настоящая вас ради и злобы вашея. Не прииде ли ныне отступление от святаго и священнаго (л. 594)2815 Евангелия и святых апостол и святых отец преданий? Не явилися человек греха, сын погибели, противник и превозносяйся на всякаго Бога или чтилища? Отступление, глаголет, яко многих имать погубити. Что же ли сея погибели болши, еже оставя Божий закон и заповеди, человеческая предания предпочтоша, то есть Уложеную книгу, в ней же полно горести и лсти.
Кто же ли, рече, сей есть? Сатана ли? Никако же, но человек некий, всякое его приемля действо и приготовит с собою и инех многих, яко тебе, лжисписателю, и подобных тебе. А еже свесте в храме Божии, не иже (л. 594 об.)2816 во Иерусалиме, но повсюду в церквах, седение же, не еже седети во всех церквах, но власть над всеми церквами имети. Церковь же не стены, но законы и пастырие церковнии. На них же ты, отступниче, превзявся по действу сатанину, написа суд, на патриарха и на митрополитов, и на архиепископов, и на епископов, и по прочих причетников судити простым людем, не помысля божественно ничто же. Якоже рече Господь негде: Иди за Мною, сатана, не мыслиши, яже суть Божия, но яже человеческа. И инде паки рече: Вы отца вашего диавола есте и похоти отца вашего творите.
(л. 595)2817 О таковых убо и церквах Христос рече: Храм Мой храм молитвы наречется. Вы же сотвористе его вертеп разбойником. Якоже Иеремия рече: Не2818 хощите надеятися во словесех лживых, рекущи: Храм Господень. Храм Господень есть, како же храм Господень, иже под властию царя и сущих под ним и еже хотят и деют и повелевают, то уже не Божий храм таковый, но онех дом, иже власть имеют над ним. Аще бы был храм Господень, никто же бы за страх Божий владети или имати что от сущих его.
А яже о гонении на Церковь откры Господь богословнейшему возлюбленному (л. 595 об.)2819 ученику Своему Иоанну.
О гонении церквей первых, ниже имать быти при антихристе.
И2820 отверзися храм Божий на небеси, и явися кивот завета Господня в храме Его, и быша молния и гласи и громы и трусы и град великий.
Толкование.
Чрез отверзение неба и видение кивота является откровение уготованных благ святым, яже во Христе. В нем же вселися все исполнение Божества телесне, вся сокровенно суть по апостолу: Тогда2821 открыют егда беззаконным и нечестивым гласи ужасни2822 и молния и громы и град, наносяй сим геенския муки в трусе премением настоящих.
(л. 596)2823 Глава 12.
И2824 знамение велие явися на небеси. Жена оболчена в солнце и луна под ногама Ея и на главе Ея венец от звезд дванадесяте.
Толкование.
Жену2825 же одеяную солнцем нецыи убо отнюдь Пресвятую Богородицу разумеша, прежде даже познан бысть тоя Божественый Сын, пострадавшую, яже зде имутся последователне. Великий же Мефодий на святую Церковь истолкова, не согласуемая Владычнему рождеству, яже о Нем не пщевал. Заеже уже пред многим временем родился бе Господь наш. Добро же и самыя глаголы божественнаго Мефодиа воспомянути, иже глаголет во глаголемей беседе от лица Проклы девица сице: Жена облаченая (л. 596 об.)2826 в солнце есть Церковь, а еже нам есть одежда, се Оной свет, а2827 еже нам злато и ясное драгое камение, се Оной звезды. Звезды же лучшыя и светлейшыя взыде же на луну. Луну же образне мню веру очищаемых и свобождаемых банею за сие, яко влажное естество от луны висит. Болящая2828 же есть и отраждающая душевная в духовныя и видом и изображением образующая их по подобию Христу. И паки глаголет: Не подобает не пщевати Христа того быти новораждаемаго, древле бо прежде откровения Иоаннова исполнися тайна вочеловечения Божественаго Слова. Иоанн же о настоящих (л. 597)2829 и будущих законопоет и пророчествует. И после инех тако яко нуждею исповедати требе есть, яко Церковь есть болящая и раждающая искупленыя, якоже глаголет во Исаии Дух: Прежде2830 даже родити болевше, избеже и роди мужеск пол. От кого избеже? Разве всяко от змия, да родит люди умный Сион мужеска пола. И прочая.
Тем же2831, в коемждо рождается Христос умне, и сего ради Церковь повивает пеленами и болезнует, донеле же Христос вообразится в нас рождейся, яко да койждо заеже причащатися Христу, Христос будет. Церковь убо солнцем правды Христом одеяся, ибо законный свет нощесветныя луны (л. 597 об.)2832 и мирскую жизнь отменяющуся, яко луну под ногама имать и на главе венцем венчася, апостолскими же догматами и добродетелми. Той же сиречь Мефодий, и яко от луны висящу влажному существу, глаголет, яко луною знаменует крещение2833, море образне именуемое, то рождаемым убо спасителное, бесом же пагубное и во чреве имущая взываше болящи и страждущи родити. Глаголем же, яко болит Церковь на коемждо2834, рождаемых водою и духом, донеле же вообразится Христос в них, якоже глаголет божественный апостол, заеже извергами2835 суть отпадающии от истиннаго света Христа с путную (л. 598)2836 жизни и в купно текущую со жизнию чрез неверие, ожидающии и претерпевающии смерть. И явися иное знамение2837 на небеси, и се змий рыжий2838 велий, имея седмь глав и рогов десять, и на главах его седмь диадим2839. И явися ино знамение на небеси, небо зде мним, яко разумеется воздух. Змий же чермный2840 созданый да поругаем2841 бывает от ангел Божиих, якоже во Иове писано есть: Чермен же сей, или же за убийственое его и кроворадостное, или за огненое аггелскаго существа, аще и от ангел отпаде. Седмь2842 же глав, седмь прелукавыя его силы и духовным действам противныя, или седмь дуси. О них же во Евангелии (л. 598 об.)2843 Христос2844 рече, яко вселяются в человека пометеное сердце и тщее от благих мыслей имущаго. Или седмь злобы, им же глаголет Соломон2845 в сердце быти вражием, иже сиречь враг велиим гласом повинующимся2846 лицемерне молится. Десять же рози являют десять прегрешения противная десяти законным заповедем, или разделения царьственная2847, тому царьству красоту несущая, яко расколом и смятением радующуюся. Седмь же диадим на главах его за сие, яко побеждающии демонская действа, оттуду венцы победы носят, отнюду же трудами и потами победу взяша. О сих же (л. 599)2848 и божественный Мефодий2849 глаголет сице наречение. Змий велий чермный седмоглавный великий третию часть звезд, иже стояше, наветуяй и наблюдай, да чадо породелищыя2850 снесть, диавол есть и яже по сих. Но не получает и погрешает лова. Горе к высоте возхищаемым, ограждаемым. И в мале по сих. Третия же звезд наречеся часть, погрешившии окрест единаго в числе Святыя Троицы. Пустыня же, в ню же вшедший питается, Церковь есть, от злых свободная и тления вне сущая. Тысяцы же глаголет во святых умножаемое совершенное число и исполненое объемлет. И по сих по чину глаголет (л. 599 об.)2851 о венцех его. Подвизавшая бо ся Церковь на диавола и умертвившая седмь глав, седми добродетелными венцами обладает и наследует я. И ошиб его влечет третию часть звезд с небесе и поверже я на землю, и ошиб2852 его влечет третию часть звезд. Чрез сие мним, яко двое некое является, или первое его с небесе падение, совлекшее к земли с ним отступники аггелы последним завистным движением. Первее бо бысть возношение или ошибное движение, по сокрушении главы его, нетвердыя низводящее с небеснаго мудрования и сопребывания. Звезды образне име(л. 600)нованыя2853 за светлость из святаго крещения, сице бо и Даниил о Антиосе2854 пророчествова, яко о хотящем быти образе пришествия антихристова. И змий, стояше пред Женою, хотящею породити, да егда родит, Чадо Ея снесть, и змий пред Женою присно бо отступник противу Церкве вооружается. От рожденыя паки2855 во времени из Нея, свое си брашно творити2856 со тщанием желая, паче же чрез Церковь и самаго Христа гоняет2857, яко Главу Ея сущая2858, яже верных присвояющаго Себе. Тем2859 же и Савле: Что Мя гониши, глаголаше. И роди Сына мужеска полу, иже имать пасти вся языки жезлом железным. (л. 600 об.)2860 И2861 роди Сына мужеска полу. Выну Церковь2862 крещаемыми Христа раждает, аки во онех образуемаго, даже до исполнения возраста духовнаго, по апостолу: Мужеска же пола Сын люд церковный и сластми неослабленый, чрез Него же и уже убо крепкими, яко железо, рукама силных римлян языки пасяше Христос2863 Бог. Упасет же и по воскресении из мертвых, поставляяй судия крепкия верою, яко железо, на растленыя и немощныя сосуды языческия, иже за неверие таинственное и новое вино не вместиша. И восхищено бысть Чадо Ея к Богу и ко престолу Его, и возхищено бысть Чадо. Восхищаются (л. 601)2864 убо и зде во искушениих святии2865, яко да не препобеждени будут лютыми сущыми над силу. Восхищени ж будут и тогда на облацех в сретение Господне на воздусе и с Богом и престолом Его, сиречь с превышними ангелскими силами будут. И2866 Жена побеже в пустыню, идеже имать тамо место уготованое от Бога, да тамо питают Ю дний тысящу шестьдесят. И Жена побеже в пустыню, егда глаголет действуяй во антихристе диявол, им же Церковь ополчится. Избраный сея и верховнейший, поплевавше гражданския поища и смятения и мирския сласти2867, в пустыню всякоя злобы, в плодоносное ж (л. 601 об.)2868 всякоя добродетели жителство побегнут, по великому Мефодию, и тамо борющих бесов же и лукавых человек прилог избежати. Достоверно же, яко и чювственая пустыня2869 спасает в горы и вертепы и в пропасти земныя навета ради отступнича и аже Христа бегающыя. Якоже и прежде мученики ни три же лета и пол, являемая днями тысяща двесте и шестьдесятми, в них же державствовати будет отступление. Его же нас избавляяй великий Подвигоположник, не оставляяй кому над силу искуситися, дарует нам крепкий ум и противными (л. 602)2870 прилогами нерастленый и непреоборимый. Да законне противно началствам тмы и властем страдалчествовавше, венцем правды украсимся и победныя почести и дары приимем, яко тому подобает, немощными в бегство обращающему, крепкия воздушныя князя, победа и держава, купно Отцу и Животворящему Духу, ныне и присно и во веки веков. Аминь.
1
2
3
4
5
6
7 ...
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<<< Предыдущая страница ...
Следующая страница >>>
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 ...
27
28
29
30
<<< Предыдущий вопрос ...
Следующий вопрос >>>
Ссылки:
1 РГАДА. Ф. 27. Д. 140. Л. 2–1039. назад
2744 На правом поле листа помета: Еванг. воскресное, февр. 2 день, поучен, слово 70, лист 485.
2745 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2746 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2747 На правом поле листа помета: лист 27.
2748 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2749 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2750 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2751 На левом поле листа помета: лист 19, 57.
2752 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2753 На правом поле листа помета: лист 59.
2754 На правом поле листа помета: лист 82.
2755 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2756 Исправлено из: свене.
2757 Исправлено из: памяти.
2758 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2759 На правом поле листа помета: Лука 18; Матф. 19; Марк 5.
2760 На правом поле листа помета: Матф. 9; Марк 25; Лука 8.
2761 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2762 На левом поле листа помета: Матф. 16; Марк 8; Лука 9.
2763 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2764 На правом поле листа помета: Деян. 14.
2765 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2766 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2767 На правом поле листа помета: Деян. 8, 12.
2768 На правом поле листа помета: 1 Моис. 40.
2769 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2770 На левом поле листа помета: Сирах 107.
2771 Слова «егда умрет человек» написаны со знаком вставки, выполненным красной киноварью, другим почерком на нижнем поле листа.
2772 На левом поле листа помета: Исаия 14.
2773 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2774 На правом поле листа помета: Даниил 4.
2775 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2776 На левом поле листа помета: Иезек. 28.
2777 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2778 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2779 На левом поле листа помета: Деян. 12.
2780 На левом поле листа помета: 3 Ефес. 5, стих 6; Солун. 2, беседа 3, 4.
2781 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2782 На правом поле листа помета: антихрист и отступление что есть.
2783 На правом поле листа помета: Матф. 24, 99.
2784 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2785 На левом поле листа помета: воспоминати и посланми часто подобает утверждати.
2786 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2787 На правом поле листа помета: 1 Солун. 3, 267.
2788 На правом поле листа помета: Рим. нравоуч. 31; Ефес. нравоуч. 21; на левом поле листа помета: 6.
2789 На левом поле листа помета: 7.
2790 На левом поле листа помета: 8.
2791 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2792 На правом поле листа помета: 9.
2793 На левом поле листа помета: к Рим. 2, 2 стих, 16.
2794 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2795 На правом поле листа помета: Рим. 1, в стихе 18, 9 и 15.
2796 На правом поле листа помета: 5.
2797 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2798 Слова «не боязни ради вражды излишныя бегати» написаны тем же почерком на левом поле листа.
2799 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2800 На правом поле листа помета: Царств разорение 2; Кор. нрав. уч. 23.
2801 На правом поле листа помета: 1 Солун. нрав. уч. 1; Даниил 11.
2802 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2803 На левом поле листа помета: 10.
2804 На левом поле листа помета: антихристова пришествия кий прибыток.
2805 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2806 На правом поле листа помета: понеже пагуба бывает нашему роду.
2807 На правом поле листа помета: 1 Кор. 8, стих 6.
2808 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2809 На левом поле листа помета: Иоан. 5, 16; 2 Солун. беседа 1.
2810 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2811 На правом поле листа помета: 1 Кор. нрав. 10.
2812 На правом поле листа помета: 11.
2813 На правом поле листа помета: 12.
2814 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2815 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2816 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2817 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2818 На правом поле листа помета: Иерем. 7.
2819 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2820 На левом поле листа помета: Зач. 33.
2821 На левом поле листа помета: Колос. 2.
2822 На левом поле листа помета: 8.
2823 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2824 На правом поле листа помета: стих 1.
2825 На правом поле листа помета: чрез вся Жена солнцем одеяная таинственно.
2826 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2827 На левом поле листа помета: Мефодиа словеса приводятся.
2828 На левом поле листа помета: луна под ногама Церкве церковь.
2829 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2830 На правом поле листа помета: Исаия 66.
2831 На правом поле листа помета: Сион духовный Церковь есть.
2832 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2833 На левом поле листа помета: крещение море таинственное.
2834 Исправлено из: коихждо.
2835 На левом поле листа помета: изверги Церкве кий.
2836 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2837 На правом поле листа помета: 3.
2838 Исправлено из: чермный.
2839 На правом поле листа помета: венцев царьских.
2840 Исправлено из: рыжий.
2841 На правом поле листа помета: Псалом 103.
2842 На правом поле листа помета: ангели огненнаго естества суть.
2843 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2844 На левом поле листа помета: Матф. 12; Лука 11.
2845 На левом поле листа помета: Притч. 26.
2846 Исправлено из: умолвяемым.
2847 Исправлено из: царьства.
2848 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2849 На правом поле листа помета: Мефодий приводит.
2850 Исправлено из: болящыя.
2851 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2852 На левом поле листа помета: ошиб огненнаго дракона.
2853 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2854 На правом поле листа помета: Антиох антихристов образ.
2855 Написано на правом поле листа.
2856 На правом поле листа помета: Христос сущая верных себе присвояет.
2857 Исправлено из: гоняй.
2858 Написано на правом поле листа.
2859 На правом поле листа помета: Деян. 9.
2860 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2861 На левом поле листа помета: 1.
2862 На левом поле листа помета: Ефес. 4.
2863 На левом поле листа помета: Христос с палицею железною упасет.
2864 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2865 На правом поле листа помета: святии возхищаются како глаголются.
2866 На левом поле листа помета: 6.
2867 Исправлено из: власти.
2868 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2869 На левом поле листа помета: пустыня чювственная спасает в гонениих.
2870 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
|