История
Достопримечательности
Окрестности
Церкви округи
Фотогалерея
Сегодняшний день
Библиотека
Полезная информация
Форум
Гостевая книга
Карта сайта

Поиск по сайту

 

Памятные даты:

 

Праздники

Памятные даты

 

Наши сайты:


Подготовьте себя заранее к поездке в

Ферапонтово

http://www.ferapontov-monastyr.ru/
http://ferapontov-monastyr.ru/catalog/
http://www.ferapontovo-pilgrim.ru
http://www.ferapontovo-archive.ru
http://www.ferapontovo-foto.ru/
http://www.ferapontov.ru/
http://www.patriarch-nikon.ru/
http://www.tsipino.ru/
http://a-russian-troika.ru
http://a-hippotherapy.ru

Прогноз погоды:


Ферапонтово >>>


Яндекс.Погода


На главную Карта сайта Написать письмо

На главную Библиотека ПАТРИАРХ НИКОН В ФЕРАПОНТОВОМ МОНАСТЫРЕ Патриарх Никон. Труды. Возражение, или Разорение смиренаго Никона ... (26-14)

ВОЗРАЖЕНИЕ, ИЛИ РАЗОРЕНИЕ СМИРЕНАГО НИКОНА ... (26-14)


Патриарх Никон.Труды

Научное исследование,

общая редакция В.В. Шмидта



ВОЗРАЖЕНИЕ, или РАЗОРЕНИЕ СМИРЕНАГО НИКОНА,

Божиею милостию патриарха, противо вопросов боярина Симеона Стрешнева, еже написа газскому митрополиту Паисее Ликаридиусу, и на ответы Паисеовы1


Смотри, злых предателю, како зде и сам свидетельствуеши, что при прежних государех и блаженыя памяти при великом государе царе и великом князе Михаиле Феодоровиче всея Русии на патриарших приказных и на дворовых людей и на детей боярских и на крестьян и на всяких чинов людей, которые живут в патриарших домовых вотчинах, во всяких делех суд давали на патриаршем (л. 727 об.)3663 дворе. А ты самаго патриарха в суд мирской низвел, как пишешь в 10-й главе в 30-й и в 31-й статье: Будет кто обезчестит патриарха всякаго чину люди даже и до стрелцов и мужиков, а по суду и по сыску чинить указ коемуждо.

А во 12 главе в 3-й статье пишешь: А которыя патриаршия приказныя и дворовые люди и дети боярския и патриаши крестьяня учнут в которых приказех на каких людех всяких дел искати, а ответчики на них в тех же приказех, не сходя с суда, учнут встречно искать, и на них суд давать в тех же приказех.

(л. 728)3664 И коли уж в том же приказе приказных патриарших и всяких чинов людей, где они сами искати станут, то уже и сам патриарх в котором приказе о своем безчестье станет бити челом на ково, и тем противно в том же приказе волно и на патриарха бити челом, в какове деле похотят, и указ тот же патриаху, со стрелцом и с мужиком.

Такожде и митрополитом и архиепископом и епископом и прочаго церковнаго причету, как пишешь в 13 главе в 1-й статье.

На митрополитов и архиепископов и епископов и прочее суд давать в Монастырском приказе.

Статья 2-я.

А которые (л. 728 об.)3665 митрополичьи и архиепископли и епископли приказные и дворовые люди и дети боярские и крестьяне, также и розных монастырей архимариты и игумены и строители и келари и казначеи и соборные старцы и монастырские слуги и крестьяне учнут в котором приказе искати всяких чинов на людех, а ответчики после его ответу учнут по челобитным на тех исцах искать своих исковых дел, и тем ответчиком на митрополитов и на архиепископов и на епископов и на архимаритов и на игуменов и на строителей и на келарей, и на казначеев и на соборных и на рядовых (л. 729)3666 старцов и на митрополичих и на архиепископлих и на епископлих приказных и на двороых людей и на детей боярских и на монастырских слуг и на крестьтян по их исковым челобитным суд давать в тех же приказех против их ответчиковых челобитен.

Да якоже в 10-й главе в 1-й статье написал еси: Суд един от мала и до велика, не описуя чина и достояния, то уже и казни неотменны, как простым людям, так и священнаго чину, патриарху и митрополиту и архиепископу и епископу и архимандриту и игумену и священнику и диакону и всем прочим причетником.

(л. 729 об.)3667 Написано в 10-й главе в 106-й статье: А будет кто ни буди, пришед в которой приказ к суду или для инаго какова дела, судью обезчестит непригожим словом, а сыщется про то допряма, и того за государеву пеню бити кнутом, а судье велеть на нем доправити безчестие.

И во 142-й статье 10-й же главы: Будет кто наказную или приставную память и государевы грамоты отъимет и издерет, и тем он приказных людей, от которых тот пристав послан будет, обезчестит, а сыщется про то допряма, и такова непослушника за государеву грамоту бити кнутом и посадити в тюрму на три месяцы.

(л. 730)3668 И аще бы принужен кто был священнаго чину, патриарх или митрополит или архиепископ или епископ или архимандрит или игумен или священник или дьякон даже до последних причетник по твоим беззаконным законом в судище, не точию послушал бы, но поплевал и про судью беззаконнаго и закон, якоже отроцы по повелению цареву не точию понудишася, но и оплеваху, такоже и прочии святии мученицы исповедницы, о них же слышим во вселетном воспоминании в книге Прологе, како храборски потщася влекоми на судища, не точию повинушася, но и оплеваша (л. 730 об.)3669 и прокляша беззаконие их.

Тако и ныне: Аще кто за святый евангельский закон и за заповеди Христовы и святых апостол и святых отец каноны станет и мужески подвигнется, якоже и первии подвижницы, не точию судьи послушает, но и оплюет и проклянет веление его и закон, такожде и у пристава наказную и приставную память аще кто отъимет и издерет и поплюет и потопчет, не погрешит таковый своего спасения, якоже и первомученицы.

По чесому же ли се разумно будет? Свидетель сему первый Подвигоположник, самая истина Христос, глаголяй. (л. 731)3670 Евангелие: Се3671 Аз посылаю вас, яко овцы посреде волков. Будите же мудри яко змия и цели яко голубие.

Толкование.

Хощет Господь всем верующим в Него мудрым быти, даже не слушат яко овцам быти, име и возмниши яко несмыслену подобает бывати христианину. Глаголет же, яко и мудру подобает быти и яко ведети, како подобает пребывати посреде многих враг, якоже бо змий все тело свое проче дает на биение, главу же токмо соблюдает, тако и христианин вся имения дает и тело свое поражающим. Главу же, еже есть Христос и вера, яже к нему, (л. 731 об.)3672 и закон и заповеди да сохранена да будет даже до смерти.

Евангелие: Блюдите3673 же ся вы сами, внемлете же от человек, прежде же всех сих возложат на вы руки своя и изжденут, предоюще на сонмища и темница, и на соборищах биени будесте пред воеводы и владыки и цари ведени будесте Мене ради. Во свидетельство им и языком предани же будете и родители и братиею и родом и други, и умертвят от вас, и будете ненавидими от всех имене Моего ради. И влас главы вашея не погибнет, в терпении вашем стяжите душа ваша.

И паки инде: Блажени изгнани (л. 732)3674 правды ради, яко тех есть Царьство Небесное. Блажени есте, егда поносят вам и ижденут вы и рекут всяк зол глагол на вы лжуще, имени Моего ради.

Толкование.

Не иже бо токмо уничижаем, блажен, но егда Христа ради и изгонится. Аще ли си две, не суть окаянен он есть, а не блажен, яко многих соблажняя. Понеже и злодее и разорителие закона евангелскаго и заповедей оглаголуеми и обличаеми от любящих и хранящих евангелское слово, мнят тяжко себе и поносно быти. И того ради умыслиша, якоже ты, князь Никита, новый закон написал советом антихриста, (л. 732 об.)3675 учителя твоего в 10 главе в 83 статье: А будет митрополит или архиепископ, или епископ, или архимарит и прочее священнаго чину обесчестит словом бояр и околничих и прочих, а сыщется про то допряма, и им по сыску тем людям, кого они обезчестят, платить за бесчестье против их окладов.

Статья 84.

А будет которому архимариту или игумену и прочих за чье безчестие платить будет нечим, и на них тем людям править безчестье нещадно до тех мест, как они с ысцы учинят зделку или как (л. 733)3676 в том исцом своим добьют челом.

Не суть ли дияволской се закон, ей, самаго антихриста, дабы никто не смел тяжести ради уложеныя никому о правде слова Божия проповедати, по писаному: Не обличай безумных, да не возненавидят тя. Обличение бо нечестивому, мозолие ему есть. Мозоль бо аще и не велми велика есть, но болезнена, тако и не приемлющим слова Божия, тяжко им мнится, аще кто возглаголет о правде Божии. Безчестие себе быти мнят и поношение. Того ради и Господь ко учителем слова рече: Аще согрешит к тебе брат твой, иди, обличи его. Аще ли послушает (л. 733 об.)3677 тебе, приобрел еси брата своего, аще ли не послушает, поими с собою единаго или двух, да при двою или треми станет всяк глагол, то есть, дабы не приложили на оглаголующаго ложна слова, еже есть не мнили безчестие, якоже выше речеся. И аще по сих, рече, не послушает, повеждь церкви, то есть архипастырю церкви, патриарху или митрополиту или архиепископу или епископу и подобных от сих, и он накажет его повиноватися Божествеными евангелскими заповедем. И аще презрит таковое наказание, тогда не повинет таковый, аще такова презорника укорит и наречет (л. 734)3678 его богоотступником и антихристовым предтечею и врагом Божиим и горее иноязычника и мытаря и повинника мукам вечным, почае содомлян и гоморян и грешнейши. На них же паде столп силоямский и поби их, и аще не покаются, такожде погибнут, якоже и они. И горе им проповедати паче Вифсаиды и Хоразина, не послушающим слова Божия, понеже зде не устыдеся Господа Бога и Его словес имать постыдетися пред ангелы Божиими. Тако Господу засвидетельствующу, якоже и Павел Елиму волхву, противящемуся, хотящаго Анфипата развратити от веры. (л. 734 об.)3679 Савл же, иже и Павел, исполнися духа, возрев нань, рече: О исполненне всякоя лсти и всякоя злобы сыне дияволов, враже всякоя правды, не престаеши ли, развращая пути Господня правыя? От3680 таковых убо по Божественей заповеди из града и из дому исходити и прах ног своих отрясти во свидетельство им. Якоже и деяния повествуют Павла верховнаго апостола тако сотворша.

И воздвигоша3681, рече, гонение велико на Павла и Варнаву, и изгнаша их от предел своих. Они же отрясше прах от ног своих на них, приидоша во Иконию. И паки инде речеся: Противящим же ся (л. 735)3682 им и хулящим отряс ризы своя, рече к ним: Кровь ваша на главах ваших. Чист аз, отныне во языки иду.

И аще кто и ныне, опустев, не восхощет слова Божия послушати, и не просто, но и безчестие вменив быти, и по беззаконному Уложению за бесчестие онаго непокориваго и беззаконнаго человека сребра или злата уставленую меру править или и на какие муки нанесут томителныя, таковый радуйся и веселися, яко мзда таковаго многа на небеси. Тако бо рече Спас: Изгнаша пророки, иже прежде вас, но влас главы вашея (л. 735 об.)3683 не погибнет, в терпении вашем стяжите души ваши.

Евангелие: Како3684 таковый может помолитеся ко Господу и глаголати: И остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим.

Толкование.

Тако имать оставити и наша согрешения Господь Бог, якоже мы клевретом своим временная, и той вечная. Аже бо зло помним и глаголем, остави нам, якоже и мы оставляем, а не оставляем, то себе усугубляем, паче лжу творяще пред Богом, нас бо имать Бог образ. И якоже мы творим ближнему, тако и Бог сотворити имать нам. (л. 736)3685 Аще благотворим, благо и нам сотворит, и аще мучим мы, и той имать вечно мучити нас. Тем же и глаголет Евангелие: Аще3686 бо оставите человеком согрешения их, оставит и вам Отец ваш небесный.

Толкование.

Зде являет, яко ни сам той Сын хощет оставляти согрешения человеком, аще мы не прежде оставим. Тогда, рече, оставит Отец ваш небесный.

Евангелие: Аще ли же не оставит человеком согрешения их, ни Отец ваш небесный оставит вам согрешения ваша.

Толкование.

Ничто же бо тако ненавидит Бог, якоже сердце немилостиво и суровство (л. 736 об.)3687 звериное, еже убивати и мучити брата своего. Зверско бо, еже любовь по разуму не имети и не миловати братию свою, братия бо есмы, якоже являет вышереченое слово, оставит и вам Отец ваш небесный, назнамена котораго Отца чада, не иже от по плоти рождьшаго отца коегождо, но Отца вашего небеснаго, яко да усрамимся чада, имея Отца небеснаго, тем же и о Себе глаголет яко: Не ищу волю Мою, но волю пославшаго Мя. И паки: Не могу Аз о себе творити ничесо же. И ко июдеом глаголет: Аминь3688, аминь глаголю вам, не может Сын о себе творити ничесо же, (л. 737)3689 аще не еже видит Отца творяща, яже бо Он творит, сия и Сын такожде творит. Отец бо любит Сына, вся3690 показует Ему.

И паки инде рече3691: Аз, еже видех у Отца Моего, глаголю, и вы, убо еже видесте у отца вашего, творите. Отвещаша и речаша Ему: Отец наш Авраам есть. Глагола им Иисус: Аще чада Авраамля бысте были, дела Авраамля бысте творили. Ныне же ищете Мене убити, человека иже истину, вам глаголах, еже слышах от Бога. Сего Авраам несть сотворил, вы творите отца вашего. Реша же Ему: Мы от любодеяния несмы рождени, единаго Отца имамы Бога.

(л. 737 об.)3692 Толкование.

Господь убо отца им написует диявола, не бо по достоянию, но от дел их видит. Они же выспрь идолу Авраама приносят. Часто же Господь убийственое их поминает произволение, ищете бо Мене, рече, убити и соглашаете на Мя. Како убо Онаго сынове есть, занеже Отчих дел не имате, о сродствии хвалитеся. Должни убо есте, аще хощете поистине Онаго чада именоватися и добродетелем подобитися. Они же паки рекоша: Мы от любодеяния несмы рождени, единаго Отца имамы Бога.

Виждь неразумнаго их кичения. Господь убо и Авраамля (л. 738)3693 сродства изметается, они же тако гордят, якоже сыны себе Божия от неразумия своего сотворяют. Зане слышаша, первенец сын Мой Израиль. И сего ради хвалятся Божиим усыновлением. А достойно бе им слышати, еже Богу инде глаголющу пророком3694: Сыны родих и вознесох. Тии же Мене отвергошася.

Евангелие.

Паки3695 рече им Иисус: Аще Бог Отец ваш бы был, любили убо бысте Мене. Аз бо от Бога изыдох и приидох, не о себе приидох, но Той Мя посла. Почто беседы Моея не разумеете, яко не можете слышати словесе Моего. Вы отца вашего диявола есте (л. 738 об.)3696 и похоти отца вашего хощете творити. Он человекоубийца бе искони и во истине не стоит, яко несть истины в нем. Егда глаголет лжю, от своих глаголет, яко ложь есть и отец лжи. Аз же зане истину глаголю, не веруете Мене. Тем же на инем месте свидетельствует, глаголя3697: Аще Аз свидетельствую о Мне, свидетельство Мое несть истинно, ин есть свидетельствуяй о Мне, и вем, яко истино есть свидетельство Его, еже свидетельствует о Мне. Вы посласте ко Иоанну, и свидетельствова о истине, Аз не от человека свидетельства приемлю, но сия глаголю, да вы спасени будете. (л. 739)3698 Аз же имам свидетельство боле Иоаннова. Дела бо, яже даст Мне Отец, да совершу я. Та дела, яже Аз творю, свидетельствуют о Мне, яко Отец Мя посла, и пославый Мя Отец, Той свидетельствова о Мне. Ни гласа Его нигде же слышасте, ни видения Его видесте и словесе Его не имате пребывающа в вас, зане Его же, Той посла, сему вы веру не емлете. Испытайте Писания, яко вы мните в них имети живот вечный, и та суть свидетельствующа о Мне. И не хощете приити ко Мне, да живот имате. Славы не приемлю, но разумех, яко любве Божия не имате в себе. Аз приидох во имя (л. 739 об.)3699 Отца Моего и не приемлете Мене. Аще ин приидет во имя свое, того приемлете. Како вы можете веровати, славы друг от друга приемлюще, и славу, юже от единаго Бога не ищете. Не мните, яко на вы реку ко Отцу, есть иже нам глаголет Моисей, нань же вы уповаете3700. Аще бо бысте веровали Моисеови, веровали бысте убо и Мне, о Мне бо той писа. Аще ли того писанием не веруете, како Моим глаголом веру имете?

Толкование.

Зри, презориве, како Сын Божий и коликое свидетельство приводит, глаголя, яже Иоанна Крестителя и Моисея и пророки вся. Испытайте, рече, писания, (л. 740)3701 и та суть свидетельствующа о Мне. Сего ради и от пророк поемлет первыя и славныя и великия, зане о Бозе и Отце велико непщевание имеша.

Таже дела о Бозе Отце соделаная боле пророческих гананий, таже и самаго того Бога Отца поставляет свидетеля и Святаго Духа свидетельствующа. И по сем сам Себе свидетеля и послуха неисписана и неложна вчиняет.

Ты же откуду сам о себе твориши свидетельство, яко подобает приити и законы новыя предавати, не сведомыя нам. От закона и пророк и святаго священнаго Евангелия и святых апостол и святых отец. Како же ты глаголеши: Отче наш, (л. 740 об.)3702 иже еси на небеси. И прочее. Отчюждився своею злобою Его благодати, якоже и жиды. Ничто же сотворив достойно сыновства Божия, глаголаша: Мы от любодеяния несмы рождени, единаго отца имамы Бога. К ним же отрече Христос, глаголя. Евангелие: Аще3703 Бог Отец ваш бы был, любили убо бысте Мене. Аз бо от Бога изыдох и приидох, не о Себе бо приидох, но Той Мя посла. Почто беседы Моея не разумеете, яко не можете слышати словесе Моего. Вы отца вашего диявола есте и похоти отца вашего хощете творити. Он человекоубийца бе искони и во истине не стоит, яко несть истины в нем. (л. 741)3704 Егда глаголет лжю, от своих глаголет, яко ложь есть и отец лжи. Аз же зане истину глаголю, не веруете Мне.

Толкование.

Рек Господь к жидом, яко не можете слышати словесе Моего, таже наводит и вину. Почто не могут, рекше, не хотят? Зане рече: От отца своего вам се есть. Коего, глаголю, отца? Диявола. Вы бо Бога себе отца не разумеюще написуете, дела же вашего отца диявола вам послушествуют приснее. Того бо похоти хощете творити. И не рече же, дела, но похоти, являя, яко похотне зело прилежаху о лжи и убиийстве, еже есть свое дияволу. Он человекоубийца бе (л. 741 об.)3705 искони, яко и вы ищете Мене убити. Оному уподобистеся, Адама убившему, он бо во истине не стоит, но лжи есть отец. И вы, лжуще на Мя, глаголете, яко несмь от Бога, и не стоите во истине, не пребываете в Моем слове, еже суть истина. Онаго чада есте, лжю рождьшаго, он бо и Бога к человеком оболга, к Еве рече, завидя вам, отрече вам древо, и к Богу паки человека оболга. Якоже и о Иове глаголя: Еда туне Иов чтет Бога, егда бо глаголет, от своих глаголет, человецы бо любящии лжю, яко чюжду лжю имут. Диявол же яко свою глаголет, лжа бо его есть исчадие и сам есть в тесноту ложь (л. 742)3706 и отец лжи. Рече бо и о Еве, яко в онь же день аще снеста, будита яко бози, она же паче смерть объемля ста. Аз же, рече, яко истину глаголю и не веруете Ми. Ничто же бо инаго ищуще поимати Ми, разве едино, еже глаголати Ми истину. Сего ради совещесте на Мя, яко сынове отца вашего диавола. Аз же не от самого Себе глаголю, но еже видех от Отца Моего сия глаголю, и вы же, еже видесте от отца вашего, сия и творите. Аз убо, рече, Божия и небесная глаголю и Отца своего сих ради являю. Вы же своего отца, от них же делаесте и сообразуесте диавола всяко.

(л. 742 об.)3707 И аще тако осуждаются жидове от Христа Бога за неверстие, еже не вероваша в Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа сына, яко и сынови диаволи. Сынове же, разумей, беси, быти. А еже о муках тех сведетелствует сам Христос, глаголя: Тогда речет и сущим ошую Его: Идите от Мене, проклятии, во огнь вечный, уготованый диаволу и аггелом его. И паки. Тогда отвещает им, глаголя: Аминь, глаголю вам, понеже не сотвористе единому сих менших, ни Мне сотвористе и идут сии в муку вечную.

Толкование.

Сущих ошую Его во огнь посылает, еже уготовал есть диаволу и аггелом его, понеже немилостивни суть (л. 743)3708 бесове и вражду многу имеют на нас. Достойно убо и таковой же муце предаеми бывают подобнии нравом бесовским, иже и своих ради дел прокляти быша.

Ты же, законопреступниче, не реку, яко отчасти, но всесовершенный отступниче, яко си ни блудницы, ни убийцы, ни похищницы суще в муки послани бывают. Но понеже не сотвориша ничто же по заподи3709, того ради по правде таковии в муки вечныя идут. Якоже и Господь свидетельствует: Глаголю вам3710, не вем вас, откуду весте. Отступите от Мене вси делателие неправде, ту будет плач и скрежет зубом.

И аще тако иже не увере жидом, неверства ради (л. 743 об.)3711 таковыя муки приуготовашася, яко и отступником бесом. А иже отрекшися сатаны и всех дел его и всех аггел его и всего служение его и всея славы его и поплевав его, и сочетався Христу, и верова яко Царю и Богу, и елико святый Символ таинства в себе содержит исповеда, сими же паки сплетшеся побеждаеми бываю. Бывша3712 ж им последняя горша первых. Лучши бо бе им не познати пути правды, нежели познавшим возвратитися от преданыя им святыя заповеди. Случи3713 бо ся им истиная притча, пес возвращся на своя блевотину и свиния, омывшися в кале тине.

(л. 744)3714 Господу глаголющу: Иже3715 аще соблазнит единаго малых сих верующих в Мя, унее ему есть, да обесится, жернов осельский о выи его и потонет в пучине морстей. Горе миру от соблазн, нужда бо есть не приити соблазном, обаче горе человеку тому, им же соблазн приходит. Аще ли рука твоя или нога твоя соблажняет тя, отсецы ю и верзи от себе. Добрейши ти внити в живот хрому или бедну, нежели две руце или две нозе имущу, ввержену быти во огнь вечный. И аще око твое соблажняет тя, изми е и верзи от себе. Добрейши ти есть со единем оком в живот внити, неже две оце имущу, ввержену быти в геенну огненую. (л. 744 об.)3716 Блюдите, да не презрите единаго от малых сих.

Зри, пагубниче, како Господь соблазнивших осуждает, яко ни жити такому оставляет зде, но на извещение тому вечных мук повелевает навязати3717 на выю жернов осельский и воврещи во глубину морскую. Глубина же морская показание есть преисподнейшаго ада, идеже грешницы и соблазнителие верующих в Господа нашего Иисуса Христа живут, то есть мучатся. Якоже и последующее слово Божие показует, за едине уд, то есть за руку и прочих, аще соблажняет тя, рече, ввержен будеши во огнь вечный и в геенну огненую, идеже червь их не умирает (л. 745)3718 и огнь не угасает. И сия тако суть. А иже аще кто не единаго человека соблазнит, но тысяща тысящами и тмы тмами, якоже ты, якоже Манасия весь Израиль сотвори отступити от Бога, и Улиян законопреступник новый Израиль. Но и сии легчае твоего пребеззакония, понеже не стыдно гонящу верующих Бога, и того ради не повинующиися таковым беззаконным велениям. Мнози мученически венцы увязошася и славу вечную и Царьствие Небесное получиша. Не могуще же мучения подвиг понести, крыяшеся по писаному в горах и пещерех и пропастех земных и прочих местех, и того ради и тех беззакония не сравняются твоим беззакониям.

Послушай (л. 745 об.)3719 величество злобы твоея и беззакония.

Господу глаголющу: Его3720 же бо посла Бог, глаголы Божия глаголет. А ты что Божиих глагол рекл еси в своем беззаконии, но все отца твоего диавола елика возглагола. Господу свидетельствующу: Аз3721, еже видех у Отца Моего, глаголю. И вы убо еже видесте у отца вашего, твористе. Он человекоубийца есть искони и во истине не стоит, яко несть истины в нем. Егда глаголет, лжу глаголет, от своих глаголет, яко ложь есть и отец лжи. Аз же зане истину глаголю, и не веруете Мне. Тако и ныне, кто не верует словесем Божиим, он сын диаволов. А ты не точию веруеши словесем Божиим, но всюду сопротивная глаголешь и зако(л. 746)нополагаешь3722, и еси воистину сын диаволов. Господу глаголющу: Кто от вас обличает Мя о гресе? Аще ли истину глаголю, почто вы не веруете? Почто же и ты не веруеши в Господа нашего Иисуса Христа глаголы Его и нов некак закон составляеши. Аще ли ни, то обличи о гресе Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа что есть грех Его и почто не веруеши словесем Его. Богу самому свидетельствующу3723, иже есть от Бога, глаголы Божия послушает. Сего ради не послушаете, яко от Бога несте. Аз3724 о себе ничесо же не творю, но якоже научи Мя Отец, сия глаголю. Аз есть путь и истина и живот. А ты кто таков? Паки Господу глаголющу: Глаголы, яже Аз глаголю вам, о Себе не глаголю. (л. 746 об.)3725 И паки: Мое3726 учение несть Мое, но пославшаго Мя. Аще кто хощет волю Его творити, разумеет о учении, кое от Бога есть. Глаголяй о себе славы своея ищет, а ищай славы пославшаго его, сей истинен есть и несть неправды в нем. Отец3727 же во Мне пребываяй, Той творит дела, яко снидох с небесе да не творю волю Мою, но волю пославшаго Мя Отца. И паки инде: Не3728 могу Аз о себе творити ничесо же. И по мале: Яко не ищу волю Мою, но волю пославшаго Мя Отца. И паки Господу глаголющу: Аз3729 есмь свет миру. Ходяй по мне, не имать ходити во тме. Ты же всех (л. 747)3730 последующих твоему преданию свел во тму кромешную. И паки: Аще кто слово Мое соблюдет, смерти не имать видети вовеки.

Тако кто и не соблюдет слова Божия, якоже ты и последующии твоему проклятому законоположению, вечною смертию умерли.

Паки Господу глаголющу: Аще3731 вы пребудете в словеси Моем, воистину ученицы Мои будете и разумеете истину, и истина свободит вы.

Тако кто и не пребывает в словеси Божием, несть ученик Онаго, но диавол, ниже разумеет истины, ниже свободь есть, но раб есть греху. Збысться Божественое слово о вас, иже рече: Глаголы, яже глаголах вам, (л. 747 об.)3732 дух суть и живот суть. Но суть от вас нецыи3733, иже не веруют, ведяше бо искони Иисус, кто суть неверующии. И паки инде рече: А неверуяй, уже осужден есть, и возлюбиша человецы паче тму неже свет. Беша бо их дела зла, всяк бо делаяй злая ненавидит света и не приходит ко свету, да не обличатся дела его, якоже лукава суть.

Тако и ты, уклонился от света евангелскаго и святых апостол и святых отец заповедей и преданий и не хощеши приити, да не обличатся яко вся дела твоя, лукавства и лжи, горести и льсти полна суть. О таковых Господь глаголет: А3734 иже не верует в Сына, то есть Евангелию написаному (л. 748)3735 и прочим святым законом, не узрит живота, но гнев Божий пребывает на нем. Таковый со Июдою предателем и с прочими жиды осудится во тму кромешную и с послушающими ложному тому списанию, якоже выше речеся, а неверуяй осужден есть. Еда и ты от таковых убо, иже глаголаша: жестоко3736 слово се и кто может его послушати? И от сего мнози от ученик Его идоша вспять и к тому не хождаху с Ним. Аще ли речеши, яко веруеши Сыну Божию, послушай Иякова брата Божия, о сем возражающа тя и глаголюща: Кая3737 полза, братия моя, аще веру кто глаголет имети, дела же не имет, еда вера может спасти его. Ты веруеши, яко (л. 748 об.)3738 Бог един есть. Добре твориши, и беси веруют и трепещут. Хощеши ли разумети, о человече суетне, яко вера без дел мертва есть? И паки ин рече: Глаголяй, яко познах Его и заповедей Его не соблюдает, ложь есть и в сем истины несть. И паки: Всяк преступаяй и не пребываяй во учении Христове. Бога не имать. И сам Господь глаголет: Сего ради вы не послушаете, яко от Бога несте. Не любяй Мя, словес Моих не соблюдает3739. Святый же апостол Павел о таковых глаголет: Иже не любит Господа Иисуса, да будет проклят.

Зриши ли, беззаконноположниче, что Господь глаголет и святии апостоли о законопреступницех.

Правило Василия Великаго 45.

(л. 749)3740 Христиан сый, ругаяся Христу, от наречения ползы не приимет.

Толкование.

Вера без дел мертва есть, никая же бо полза от наречения, еже нарицатись христианину, Христовы же заповеди отметати и делы злыми тому ругатися.

Шестаго Вселенскаго собора правило 64.

Мирский человек да не учит, не вси бо пророцы, ниже3741 убо вси апостоли.

Толкование.

Всяк убо должен есть свой чин ведати и не творите себе пастыря овца сый, и глава да не мнится нога сый. Но повиноватися преданому от Бога чину и уши свои отверзати на послушание приемлющих благодать учительскаго словесе. Не вси бо пророцы и не вси апостоли. Сего ради мирстии человецы да не учат, ни словес о заповедех да не подвизают (л. 749 об.)3742 тем сан учительский к себе привлачаще.

Послушай божественнаго апостола наказания: Сего3743 ради подобает нам лишшее внимати слышаным, да некогда отпадем. Аще бо глаголаное ангелы слово бысть известно и всяко преступление и ослушание праведно прият мздовоздаяние. Како мы убежим отселе нерадивше спасении, еже зачало приемше глаголатися от Господа, слышавшими в нас известися. И паки той же святый апостол инде рече: Открывает бо ся гнев Божий с небесе на всяко нечестие и неправду человеческу, содержащих истину в неправде. Занеже разумное Божие яве есть в них, Бог бо явил есть им невидимая бо Его (л. 750)3744 от создания мира творенми помышляема видима суть. И присносущная же сила Его и Божество, воеже быти им безответнем, занеже разумевше Бога, не яко Бога прославиша или благодариша, но осуетишася помышлении своими и омрачися неразумное их сердце. Глаголющи мудри быти, объюродеша, иже измениша истину Божию во лжу и якоже не искусиша Бога имети в разуме.

Сего ради предаст их Бог в неискусен ум творити неподобная, исполненых всякоя неправды3745, лукавства, лихоимания, злобы, исполненых зависти, убийства, рвения, льсти, злонравия, шепотники, клеветники, богомерзки, досадителя, (л. 750 об.)3746 величавы, горды, обретатели злым, родителем непокоривы, неразумны, непримирители, не любовны, не клятвохранители, не милостивы, нецыи же оправдание Божие разумевше, яко иже таковая творящии, достойни суть смерти, не точию же сия вся творят, но и волю деют творящих.

Слыша ли твое нерадивое ухо, что божественный апостол вещает о таковых, якоже ты и подобных тебе. Послушай же и прочая.

Сего3747 ради безответен еси, о человече. Всяк судяй, им же бо судом судиши другу, себе осуждаеши. Тожде бо твориши, судяй, вемы же, яко суд Божий есть поисти(л. 751)не3748 на творящих таковая. Помышляеши ли сие, о человече? Судяй таковая творящим и творя сам таяжде, яко ты избежиши суда Божия или о богатстве благости Его и кротости и долготерпения3749 не радиши, не ведый, яко благость Божия в покаяние тя ведет. По жестокому же и непокаянному сердцу собираеши себе гнев в день гнева3750 и откровения праведнаго суда Божия, иже воздаст коемуждо по делом его, овем убо по терпению дела благаго, славу и честь и нетление ищущим живота вечнаго. А иже по рвению и противляющимся убо истине, повинующим же ся неправде, ярость, (л. 751 об.)3751 гнев и скорбь и теснота на всяку душю человека творящаго злое.

Ты же закон лаяй инем, почто сам беззаконнуеши? Не веси ли, яко несть на лица зрения у Бога?3752 Елицы беззаконно согрешиша, беззаконно и погибнут. Неслышателие закона праведни пред Богом, но творцы закону сии оправдятся. Законополагаяй инем, убо себе ли не учиши? Проповедаеши не красти, Евангелский закон весь сокрал еси. Глаголяй, не прелюбы творити, прелюбы твориши. Аще ты неси архиерей, ни иерей, почто на Церковь неистовствуеши, судом и властию прелюбы твориши. Что убо себе тво(л. 752)риши3753 пастыря? Овца сый. Что бываеши глава? Нога сый. Слеп сый, почто руководствовати нудишася? Грешен сый, почто оправдовати мнишися? Гнушаяся идол, святая крадеши. Иже в законе хвалишеся, преступлением закона Бога безчествуеши, имя Божие вами хулится. Божий бо устав и слово несть измены или приложения или умнения, само совершено и пречисто суще, не терпит от сих прикасающихся чесому. Аще ли чим опорочится и в мале, все таковый опроврати3754 спасение свое, но ни без мук преминет. Богу свидетельствующу: Ведая раб волю Господа своего, а не творя я, биен будет много.

(л. 752 об.)3755 Како же ты пишеши: Патриарху и митрополитом и архиепископом и епископом, архимандритом и игуменом и священником и диаконом судитися пред мирскими судьями, пред бояры и околничими и думными людми и перед диаки и судьи со всяких чинов людии.

Правило 8 и 9 святаго Вселенскаго 4-го собора и собора, иже в Карфагене, 15 правило и того же собора правило 104.

Людскаго суда у царя просяй, не епископ. Такожде и прочии священнаго чину, оставлше церковныя суды, к мирским судиям прибегнут, аще и оправдани будут, извергнутся.

Елицы ныне митрополити, архиепископи и епископи, архимандриты (л. 753)3756 и игумени, священницы и диакони и прочии причетницы церковнии чрез Божественая правила под суд царьский и прочих мирских судей ходят, митрополити уже несть к тому достойно именовати митрополитами, такожде и архиепископи, и епископи, архимандриты и игумены, и попове и диакони, даже и до последних, аще в чину себе сочетовают и священных одежд лепотами являются, яко митрополити и епископи и прочии, но святых Божественых канонов извержени суть. Тем же и елико свящают, неосвящена суть, и елика благословляют, не благословена суть, ибо от тех крещени, не крещени, и поставлени, (л. 753 об.)3757 не причетницы.

Святых апостол правило 10.

Моляйся со отлучеными, сам такожде да отлучен будет.

Правило 11.

Моляйся со извержеными, сам такожде осужден будет.

Правило 12.

Приемый инде не приятаго, сам не приятен. И аще от человек отлучени или извержени, им же причаствующии отлучени и извержени. А иже от закона Божия и заповедей колми паче тако вси отлучени и извержени, и такова ради беззакония все упразднилося святительство и священство и христианство от мала и до велика. А вся, яже суть взыщет на тебе, беззаконном предателе, всия сия соблазн и беззакония, от тебе прозябоша сия3758 вся.

(л. 754)3759 Еще же ти воспомянути хощу второе не менши перваго, аще и инде преже речеся, ныне же нужднейши прилучися.

Святых апостол правило 30, собора Лаодикийскаго правило 13, святаго седмаго Вселенскаго собора правило 3.

Аще кий мирских князь или людей помощию приимет церковь, да извержется и да отлучится.

Ныне вся сия бывают по указу царьскаго величества: епископи и архимандрити, и игумены, и попови, и диаконы, даже и до последних поставляются.

Святых апостол правило 34.

Без своего старейшаго ничто же да творят епископи, но токмо во своем пределе койждо, и старейший же без оных ничто же творит (л. 754 об.)3760 полезнаго ради всем соединения.

Толкование.

Не подобает епископом кроме воли своего старейшаго, рекше без воли митрополита или архиепископа, творити излише ничто же, ни епископа поставити, ни о повелениих, ни о правилех новых стязатися, ни продати, ни отдати церковных неких вещей, но токмо достойная коемуждо в своих пределех правити и в сущих под ними странах и в селех. Но ни старейший же, рекше митрополит или архиепископ без воли всех епископов не может ничто ж таковаго творити. Сице бо творяще вси, соединения и любве заповедь соблюдут.

Государь царь (л. 755)3761 Крутицкаго митрополита, меншаго всем болшим митрополитом, такожде и архиепископом и епископом старейшим, сотворил без собора и неизбранием. А 30-е правило святых апостол и 7-го Вселенскаго собора по 3-му правилу мирских князь помощию приимших церковь, аще бы и едина ему вручена, извергает. И есть таковый враг святыя Церкви и правилом святых апостол и святых отец извержен и отлучен. А Вселенскаго святаго 2-го собора по 1-му правилу и 7-го Вселенскаго собора по 1-му ж правилу извержен и проклят. А по 10-му правилу и по 11-му и по 12-му святых апостол со отлученым и со изверженым (л. 755 об.)3762 моляйся, и той отлучен и извержен да будет. И святаго Вселенскаго 2-го собора по 4-му правилу и вси, от него поставлении презвитери и диакони и прочии причетницы, чюжди священия. И елицы от тех крещени, не крещени, и ниже християны нарицати тех лепо есть.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... 15 16 17 18 19 20

<<< Предыдущая страница ... Следующая страница >>>




1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 ... 27 28 29 30 <<< Предыдущий вопрос ... Следующий вопрос >>>



Ссылки:


1 РГАДА. Ф. 27. Д. 140. Л. 2–1039. назад

3663 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3664 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3665 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3666 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3667 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3668 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3669 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3670 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3671 На правом поле листа помета: Матф. 10.

3672 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3673 На левом поле листа помета: Марк 13; Матф. 10; Лук. 21.

3674 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3675 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3676 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3677 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3678 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3679 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3680На левом поле листа помета: Лук. 9; Марк 6; Матф. 10.

3681На левом поле листа помета: Деян. 13.

3682 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3683 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3684 На левом поле листа помета: Матф. 6.

3685 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3686 На правом поле листа помета: Матф. 6.

3687 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3688 На левом поле листа помета: Иоан. 5.

3689 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3690 Написано между строк тем же почерком.

3691 На правом поле листа помета: Иоан. 8.

3692 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3693 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3694 На правом поле листа помета: Исаия 1.

3695 На правом поле листа помета: Иоан. 8.

3696 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3697 На левом поле листа помета: Иоан. 5.

3698 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3699 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3700 На левом поле листа помета: 1 Моис. 13; 5 Моис. 18.

3701 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3702 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3703 На левом поле листа помета: Иоан. 8.

3704 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3705 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3706 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3707 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3708 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3709 Так в ркп. Очевидно: заповеди.

3710 На правом поле листа помета: Лук. 13; Матф. 25; Псалом 6.

3711 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3712 На левом поле листа помета: 1 Петр 2; Лук. 1.

3713 На левом поле листа помета: Притч. 26.

3714 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3715 На правом поле листа помета: Матф. 18; Марк 9; Лук. 17.

3716 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3717 В ркп. дважды.

3718 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3719 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3720 На левом поле листа помета: Иоан. 3.

3721 На левом поле листа помета: Иоан. 50.

3722 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3723 На правом поле листа помета: Иоанн.

3724 На правом поле листа помета: Иоан. 8.

3725 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3726 На левом поле листа помета: Иоан. 7.

3727 На левом поле листа помета: Иоан. 6.

3728 На левом поле листа помета: Иоан. 5.

3729 На левом поле листа помета: Иоан. 50.

3730 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3731 На правом поле листа помета: Иоан. 8.

3732 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3733 Написано тем же почерком со знаком вставки на левом поле листа.

3734 На левом поле листа помета: Иоан. 3.

3735 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3736 На правом поле листа помета: Иоан. 6.

3737 На правом поле листа помета: Ияков 2.

3738 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3739 На левом поле листа помета: Иоан. 14.

3740 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3741 Исправлено из: еда.

3742 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3743 На левом поле листа помета: ко Евр. 2.

3744 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3745 Исправлено из: злобы.

3746 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3747 На левом поле листа помета: Рим. 2; Матф. 7; 1 Кор. 4; Лук. 6.

3748 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3749 На правом поле листа помета: 1 Петр 3.

3750 На правом поле листа помета: Ияков 5; Псалом 61; Матф. 16; ниже 9.

3751 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3752 На левом поле листа помета: 1 Моис. 10; 2 Парал. 9; Иов 37, Деян. 10.

3753 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3754 Так в ркп.

3755 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3756 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3757 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3758 Исправлено из: вия.

3759 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3760 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3761 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3762 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

Домашняя страница
священника Владимира Кобец

Создание сайта Веб-студия Vinchi

®©Vinchi Group