Патриарх Никон.Труды
Научное исследование,
общая редакция В.В. Шмидта
ВОЗРАЖЕНИЕ, или РАЗОРЕНИЕ СМИРЕНАГО НИКОНА,
Божиею милостию патриарха,
противо вопросов
боярина Симеона Стрешнева, еже написа
газскому митрополиту Паисее Ликаридиусу,
и на ответы Паисеовы1
ко же и Давид святый глаголет: Аще оправдания Моя осквернят и заповеди Моя не сохранят, посещу жезлом беззакония их и ранами неправды. И инде рече: Да исчезнут грешницы от земли и беззаконницы, яко не быти им. И паки: Беззаконницы же потребятся вкупе и семя нечестивых потребится. И приточник глаголет: Путие2657 нечестивых от земли погибнут, законопреступницы изринутся от нея. И паки: Оружие2658 свое очистит, лук свой напряже и уго(л. 557 об.)това2659 и, и в нем уготова сосуды смертныя, стрелы своя со горящими содела. Понеже2660 звах, и не послушасте Мене, простирах словеса и не внимасте, но отметасте Моя советы и Моих обличений не внимасте. Тем же и Аз вашей погибели посмеюся, порадую же ся всегда, аще приидет вам погибель или яко молва на вы внезапну разорение подобно бури приидет или егда вам приидет печаль и граду обстояние. Будет бо егда призовесте Мя, Аз же не послушаю вас, взыщут Мене злии и не обрящут, возненавидеша бо премудрость и страха Господня не изволиша. Не хотяху бо внимати Моих словес, подражняху бо Моя (л. 558)2661 обличения, тем же, убо сведят своих путий плоды и своея нечести насытятся. Тако и Исаия глаголет: Яко2662 звах я, и не послушаша мене и сотвориша злое предо мною, его же не восхотех изволисте.
Сего ради тако глаголет Господь: Се работающии Ми наядятся, вы же взалчете. Се работающии Ми напитаются, вы же вжаждете. Се работающии Ми возрадуются, вы же посрамистеся. Се работающии Ми возвеселятся в веселии сердца, вы же возописте в болезни сердца вашего и сокрушения духа восплачитеся. Останет бо имя ваше в насыщение избраным Моим, вас же избиет Господь. Сего ради тако рече Господь: Се ярость (л. 558 об.)2663 Моя и прогневание Мое собирается на место то, на мужи и на скоты и на древо страны и на плод земный и возжется и не угаснет. Сия рече Господь силе Израилеве. И паки Исаия2664 рече: О людие2665 странно грешна, людие полно грехов, племя злое, сынове беззаконнии, остависте Господа и разгневасте святаго Израилева, обратистеся вспять, что и еще уязвляется, прилагающе беззакония: всяка глава в болезнь и всяко сердце в печаль. От ногу и до главы несть в нем целости, ни сатрупу, ни язве, ниже ран гниющих, несть пластыря приложити, ни масла, ни обязания. Земля ваша пуста, гради ваши огнем пожжени, страну вашю пред вами (л. 559)2666 чюждии поядают и опустеет разсыпана, яко в разсыпании враг. Плачите2667, рече, и рыдайте, иже несть обращен гнев ярости Господня от вас. И будет в день той, рече Господь, погибнет сердце царево и сердца началником, и ужаснутся священницы, и пророцы мыслию вознесутся и рекох: Ох, ох, ох, Господи Боже, еда оболстил еси люди сия. Мир будет вам, и се прииде меч и смерть. И паки ин рече: Рыдайте2668, близко есть день Господень и сокрушение от Бога приидет. Сего ради рука разслабеет и всяка душа человеча убоится, и смятутся послы, и болезни приимут я, яко жене раждающи, и поскорбят друг ко другу и ужаснутся, лице их яко пламы пременят. Се бо день (л. 559 об.)2669 Господень без целбы грядет ярости и гнева. Положити всю вселенную пусту и грешники погибнут от нея. И рекох: доколе, Господи? Рече ж: Дондеже опустеют города невселением и домове небытием человечим и земля останет пуста. Не2670 восхотеша бо закона Господа Саваофа и слово святаго Израилева прогневаша. И возъярися Господь Саваоф гневом на люди Своя, и положи руку Свою на них, и порази их, и разгневася на горы, и быша мертвецы их яко гной посреде пути, и во всех сих не отвратися ярость Его, но и еще руку Его высока. И2671 аще рекут к Тебе, Господи, изыдем. Речеши к ним: Сия рече Господь, иже к смерти, к смерти, иже к мечю, к мечю, (л. 560)2672 иже к гладу, к гладу, иже к пленению, к пленению, и посещю на тех четырми образы. Рече Господь: Меч на заклание, пси на растерзание и птицы небесныя и зверие земли на пожрение и на расхищение. И дам их в погибель всем царьством земным, и не оплачются, ни погребутся, во смятении на лицы земли будут. Понеже взях мир Мой от людий Моих, рече Господь, милости и щедроты, и умрут велицы и мали и не изломят между их стенящих хлеба ко утешению над мертва, и не дадут им пития чаши, ко утешению отца своего и матере. Рать2673 извну с мечем, глад же и смерть изнутри, иже на поли, мечем скончается, сущих же во граде (л. 560 об.)2674 глад и смерть скончает. Поищеши мира, и не будет, люто долю та будет, и весть до вести будет. Царь возсетует, и князь облечется в пагубу, и руки людий разслабеют. По путем их сотворю им, суды их отмщу им, и разумеют, яко Аз Господь. И2675 будет бежай страха, впадется в пропасть, и излазя ис пропасти, имется в пругле, яко дверие с небесе отверзошася и потрясутся основания земная. Мятежем возмятется земля, преклонит и потрясется земля, аки куща ограды, и аки пивый пьян, сый падется и не возможет стати, соодоле бо им беззаконие.
Таковых зол плачется божественый (л. 561)2676, глаголя: О люте мне душе, яко погибе боязливый со земли и исправляющаго в человецех несть. Вси в кровех прятся, койждо их по другу своему зазлят, на злобу руце их уготовляют. Князь просит, а судии мирная словеса глагола, а помысл души его лесть. И отъиму благости их, яко моль ядяй, и ходяй во вреде в день присещения. О люте, о люте, отмщения Твоя приспеша. Ныне будут плачи их, не уповайте во друзех, ни надейтеся в старейшинах. Вскую2677 мне указа труды и болезни, усмотрити страсти и безчестия, противу мне бысть суд и судии вземлет. Сего ради разсыплется закон и не изводится до горшения суд, (л. 561 об.)2678 яко нечестивый преобидит правдиваго, сего ради изыдет суд укривлен.
Видите2679, обидливии, смотрите и чюдитеся, и узрите, и исчезнете, яко дело Аз соделаю во дни ваша, ему же не имати веровати, аще кто исповесть вам. Тако2680 и во священном Евангелии пишется о нехранящих заповеди Господни. Он же раб, ведый волю Господина своего, и не сотворь, ниже уготовлся к хотению Его, биен будет много. И паки инде речеся: Не покаряяй же ся Сыну, не узрит жизни, но гнев Божий пребывает на нем. И паки инде рече: Аще речет раб он в сердцы своем, коснит Господин мой приити, и начнет бити рабы и рабыня, ясте же и пити (л. 562)2681 и упиватися. Приидет Господин раба того в день, в онь же не чает, и в час, в онь же не весть, и разсечет его пол и часть его с неверными положит.
Такожде Господь и о лукавых приставниках, то есть царех, и о судиах неправедных, иже приемше талант, то есть власть, и не по святым законом суд судят, но по своему изволению, якоже написавый суд их показует беззаконие их, по писаному рече: Рабе лукавый, от уст твоих сужду тя. И прочее, иже зде притча Христова явнее покажет. Человек2682 некий добра рода иде на страну далече прияти себе царьство и возвратитися. И граждане Его, ненавидяху Его (л. 562 об.)2683 и послаша молитву во след Его, глаголюще: Не хощем Сего да царьствует над нами. И бысть, егда возвратися, приим царьство, рече: Пригласити рабы, обаче враги Моя оны, не хотевшая Мне, да Царь бых был над ними. Приведете семо и изсецете предо Мною. Тако и тем всем сотворит Господь, иже ныне отметаются Божественых Его заповедей и суда в день Судный, по заповеди, глаголющей: Отметаяйся Мене и не приемляй глагол Моих имать судящаго слово, еже заповедах, то судит ему в последний день. Тако и иже отметающиися святых пророк и святых апостол и святых отец и благочестивых царей заповедей и канонов.
Ину2684 притчю слышасте. Человек некий (л. 563)2685 бе домовит, иже2686 насади виноград и оплотом огради его, и ископа в нем точило, и созда столп, и вдаст делателем и отъиде. Егда же приближися время плодом, посла рабы Своя к делателем прияти плоды Его. И емше делатели рабы Его, ового убо биша, ового же убиша, ового же камением побиша. Паки посла ины рабы множайша первых, и сотвориша им такожде. Последи же посла к ним Сына Своего, глаголя: Усрамятся Сына Моего. Делателие же, видевше Сына, реша в себе: Сей есть Наследник, приидите, убием Его и удержим достояние Его. И изведоша вон из винограда и убиша. Егда убо приидет Господин винограда, (л. 563 об.)2687 что сотворит делателем тем? Глаголаша Ему: Злых зле погубит, и виноград предаст инем делателем, иже воздадят Ему плоды во времена своя.
Разуместе ли божественную притчю Христову, кто есть Человек нецый? Сам святый Господь Бог. Кто ли делателие? Израилтяне. Кто ли рабы? Пророки, посланыя к ним, их же оваго убо биша, якоже Иеремию, оваго же убиша, якоже Исаию, оваго же камением побиша, якоже Навуфея и прочия. Что же ли сотвори тем дому Владыка, то есть Господь Бог? Злых зле погуби, то есть живот. И где есть тех царьство, но все тако исполнися, якоже пророки прорекоша (л. 564)2688 роду тому лукавому, о нем же Исаия прорече: Виноград2689 бысть возлюбленному на холме, на месте блазе, и ограждением оградих, и уколих, и насадих лозу избрану, и создах столп среди его, и предточилие ископах в нем, и ждах, да сотворит гроздие, сотвори же терние. Ныне убо возвещу уже вам, что сотворю винограду Моему, отъиму ограждение, и будет на разграбление, и разорю стену его, и будет в попрание. Тако бысть. Тако ж и ины многи рабы посла, святыя апостолы и учителие множайша первых, их же делателие не послушаша и сотвориша такожде, якоже Предтечю Иоанна усекну Ирод, и Петра и Павла Нерон (л. 564 об.)2690 и инех инии. Что же сотворивому Владыка? Не се ли? Злых зле погуби и виноград предаст инем делателем, тако и по сих Гречестии царие и инех царьств мнози, елицы пожиша по Божественым заповедем и святыя преданыя правила святых апостол и святых отец сохраняли, в мире скончалися и Царьствию Небесному наследницы быша. А елицы беззаконно согрешиша, беззаконно и погибоша, и царьства их запустеша.
Не сия ли вся збышася на нас по писаному: Соберу на них злая, и стрелы Моя скончаю в них. И по мале.
Не сия ли вся собрашася у Мене и запечатлешася в сокровищих Моих? В день отмщения воздам, (л. 565)2691 во время, внегда соблазнится нога их, яко близ день погибели их. И предстоят готовая вам, яко поострю яко молнию меч Мой и приимет суд рука Моя, и воздам месть врагом и ненавидящим Мя воздам. Упою стрелы Моя от крове, и меч Мой снесть мяса. Тогда увидите, яко Аз есмь Бог и несть разве Мене.
Не тако ли все, елико вышеписаная на нас збышася? Не быша ли морове велицы во царьствующем граде Москве и во всех градех лютою язвою и неисцелною? Не возбоя ли ся сердце царево, егда мору бывшу, царице же на Москве со царевичем Алексием и со царевнами, и не веде, что сотворити и камо бежати? Не бысть ли (л. 565 об.)2692 князи в пагубу, якоже князь Михаил Пронской с товарыщи, в мор на Москве умре? И от всенароднаго множества не ослабели всяка рука, якоже князь Алексием Трубецким товарыщи два князь Семен Пожарской и Львов и прочие. И елико со инеми воеводы, с Васильем Шереметевым и князь Иваном Хованским коликия тмы скончашася мором по градом и по селом и по деревням и на войне, не убояша ли ся всяка душа человечья? Не смятоша ли ся послы, от царя посылаеми до Москвы в мор и от Москвы до царя? Не прияша ли болезни, яко жена рождающая? Не поболеша ли друг о друзе? Не ужаснуша ли ся ужасом великим? (л. 566)2693 Не быша ли лице их яко пламы? Не быша ли день Господень без целбы полн ярости и гнева? Не положи ли Господь Москву и окрестныя грады пусты? Не погуби ли грешники от них? Не разшири ли ад души своея и не разверзе ли уст своих? Не снидоша ли славнии и велицый, богатии и нищии, о них же множестве несть время зде и списати? Их же число един Господь Бог весть. Не все ли се быша по писаному: Псом и свиниям на разтерзание, птицам небесным и зверем земным на пожрение и разхищение? Кто тех оплака? Кто же ли погребе? Никто же. Не се ли всех отдаде Господь в погибель всем царьством земным, якоже от всех (л. 566 об.)2694 слышится, от тамо приходящих, яко несть дому во странах поганских, в нем же не бе христиана неволника, то есть полоненника. И сбышася все на глаголющих, иже реша: Да наследим себе святилище Божие. Боже мой, положи я яко коло, яко трость пред лицем ветра, яко огнь, попаляя и дубравы, яко пламень, пожигая и горы. Тако поженеши я бурею Твоею и гневом Твоим смятеши я. Исполни лица их безчестия и взыщут имени Твоего, Господи. Да постыдятся и смятутся в век века, и посрамятся и погибнут, и да познают, яко имя Тебе Господь. Ты един Вышний по всей земли.
(л. 567)2695 И паки во инем псалме: Бог2696 отмщений Господь. Бог отмщений не обинулся есть. Вознесися судяй земли, воздаждь воздаяние гордым. Доколе, Господи, грешницы, доколе грещницы восхвалятся? Провещают и возглаголют неправду, возглаголют вси, делающии беззаконие. Люди Твоя, Господи, смириша и достояние Твое озлобиша. Вдовицу и сира умориша и пришелца убиша и реша: Не узрит Господь, ниже разумеет Бог Ияковль. Разумейте же, безумнии в людех и буии, некогда умудритеся, яко не отринет Господь людей своих и достояния своего не оставит. Господь судит людем Своим и о рабех Своих умолится. И2697 воста, яко спя Господь, (л. 567 об.)2698 яко силен и шумен от вина, и порази враги Своя вспять, поношение вечное даде им. И смирися человек и обезчестися муж, и очи высокоглядающии обнизитася. Обаче2699 за лщения их положил еси им злая, низложил я еси, внегда разгордешася. Како быша в запустение внезапу, изчезоша и погибоша за беззаконие свое. И2700 во всех сих не отвратися ярость Его, но и еще рука Его высока.
Тако и оставшим злотворящим Божественое Писание претит, глаголя: Зане2701 его же ты поразил еси, тии погнаша и к болезни язв моих приложиша. Приложи беззаконие к беззаконию их, да не внидут в правду Твою, (л. 568)2702 да потребятся от книг живущих и с праведными да не пишутся.
Ныне же к тебе обращаемся, лжи предтеча, списателю неправде и беззаконию. Ты же ми отвещай. Пишешь в своем сложении на листе 63-м: И по государеву цареву и великаго князя Алексия Михайловича всеа Русии указу бояре князь Никита Иванович Одоевской с товарыщи выписал ис правил святых апостол и святых отец и из градских законов Греческих царей, и из старых судебников прежних великих государей и прочее. И что ис правил выписал, ис которых правил? Се ли, еже пишешь в десятей главе, в первой статие о суде? Суд государя царя и великаго (л. 568 об.)2703 князя Алексия Михайловичя всеа Русии судит бояром и околничим и думным людем и диаком и всяким приказным людем и судьям и всякая росправа делает всем людем Московскаго царьства от болшаго и до меншаго чину в правду.
Отвещай, в которых то правилех написано, что суд великаго государя царя, а не Божий? Мы же ти рехом выше и ныне глаголем, яко суд Божий есть, и о сем доволно предь написахом. И царие слуги суть Божие, яко же приточник глаголет: Слышисте2704 убо царие и разумейте, и научитеся судии концем земли. Внушите содержащии множества и гордящиися о на(л. 569)родех2705 язык, яко дана есть от Господа держава вам и сила от Вышняго, иже истяжет дела ваша и помышления испытает, яко слузи суще Царьства Его, и не судисте право, ни сохранисте закона, ниже по воли Божии ходисте. Тако и Давид галголет: И2706 ныне царие работайте Господеви со страхом. И прочее. А еже работати Господеви рабство знаменует, и сам о себе глаголет, яко: Аз раб Твой есмь. И инде глаголет: Твой есмь аз, спаси мя.
Ты же како смел еси в своем ложном и проклятом писании в десятей главе в 25-й статье: Да2707 суда же не судить и никаких дел в приказех не делать, опричь великих царьственных дел (л. 569 об.)2708 в день Рожества Христова, в день святаго Богоявления и в ыныя Господьския праздники, Сырная неделя, Первая неделя Великаго Поста, Страстная неделя, седмь дней по Пасце, да в которой день приспеет праздник, день рождения государя царя и великаго князя Алексия Михайловича всеа Русии и его благоверныя царицы и великия княгини Марии Ильиничны, и их благородных чад. О пребеззаконниче и злобесный человече, како не устыдеся, ни устрашися? Беси того исповедаху Сына Божия и Бога, глаголаху: Почто еси Сыне Божий пришел еси прежде времени мучить нас? А ты, злострастный человече, не исповеда того Бога быти и Господа (л. 570 )2709 нашего Иисуса Христа, аки проста человека, пишешь: В воскресной день, в день Рожества Христова. Ибо Христи мнози, и царие и священницы Христи, то есть помазанники и лжехристи, якоже Иисус Христос глаголет и апостоли: Мнози бо лжехристи изыдоша в мир и антихристи мнози, а Христос Бог наш един есть. Не усохл бы скверный твой язык изглаголати или написати: Рожество Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа или святое Богоявление Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа2710, и ниже праздник нарече, но день. А яже о царе, да в который день приспеет праздник, день рождения государя царя и прочее. Такожде и о царице и о них чадех. Которыя праздники, которое таинство? Развее что любострастно и человеческо, и во всем при(л. 570 об.)подобил2711 еси человеков Богу, но и предпочтеннее Бога. А яже о таинствах Божиих, то есть о Рожестве Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа и о Святем Его Богоявлении и Воскресении, послушай богословнейшаго Григория, яже на Пасху в первем слове и стихе.
О Воскресении Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа.
Воскресения2712 день и начало дейсно. Просветимся торжеством и друг друга обымем, и рцем, братие, ненавидящим нас, не яко любве ради что сотворшим или пострадавшим, простим вся с покорением, дадим милость друг другу.
Толкование.
Приидите прочее о светлем Празднице сем и торжестве, духовне просветимся, еже одеянии добродетели, (л. 571)2713 и друг друга приимем, показующе всем любовно и братолюбовно и союзно ко единству, рцем братие ненавидящим нас. Сие пророчества Исаина прият Богослов, глаголющее: Рцыте ненавидящим вас и мерзящим: братия наша есте. Ум же слову сицев есть, яко и тии, иже ненавидят нас. Рцем же, о братие, еже есть, призовем их именем братие. Се убо указ благости произволения, к сим подобает бо и врагом глаголати: о братие.
Таинство2714 праздник многащи Богослов именует, заеже в сих таинства смотрения спасения нашего чюдеса быша. Таинствия ж суть, заеже суть неверным, ни бо подобает к неверным таинственнейша праздник глаголати и по Владычнем слове: Не лепо (л. 571 об.)2715 есть просыпати бисер пред свиниами.
И во втором слове на Пасху глаголет.
Пасха2716, Господня Пасха, и паки реку Пасха, честь Святей Троицы, Ты нам праздником праздник и торжеством торжество, толико превозходящим вся, не человеческия точию, но и низу грядущыя, но уже и тыя Христовы и о Нем сотворяемыя елико звезды солнце.
Толкование.
Праздник же праздником Пасху нарицает и Торжество торжеств, яко и Святейший праздник. Тако обычай убо имяху и древнии, яже честнейшая вещей сице именовати, юножска и брачна и населна, по ветхих творяще та глаголаху. Праздноваху тий день той, егда дитя раждашеся или брак творяху или храм созидаху, летному кругу день (л. 572)2717 носящу, якоже святая святых, и песни песней. Аще не убы было воскресние, не бы и рождество, ниже крещение, ниже и на Христова таинства хотяхуся известити и уверити. Кои же человечестии праздницы, по некоих убо праздницы святых? Поистине же, яже юношска и брачна и населна и елика сим подобна. Таковыи праздницы низу грядут доле и на землю возвращаеми. Святых же праздницы к Богу возносятся и восходят. Не точию человеческия праздники праздник Пасха побеждает и превосходит, но и самыя Христовыя толико покрывает, елико и звезды солнце. Сице пресветляется дне благодать. Прочее ж о Воскресении Христа Бога нашего торжестве и таинстве насладитися, прочти первое (л. 572 об.)2718 и второе слово на Святую Пасху.
А яже о Рожестве Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, никоторые чести творя, пишешь. Послушай того ж богословнейшаго во осмом слове, яже на Рожество Христово.
Христос2719 раждается, славите, Христос с небесе, срящите, Христос на земли, возноситесь. Пойте Господеви вся земля и да обоя совокуплше, реку: Да веселятся небеса и радуется земля за небеснаго таж земленаго, Христос во плоти, трепетом и радостию радуйтеся, трепетом греха ради, радостию же аз упование. Христос от Девы, жены девствуйте, да Христу будете матери. Кто не поклоняется Исконному, кто не славит Безконечнаго и прочее. Сего2720 ради убо празднуем не торжественне, но божественне, не мирски, (л. 573)2721 но премирне, не нашая. Не яже немощи, но яже врачевания, не яже зданию, но яже обновлению, будет же се како не преддверия венчаим, не лики составим, не украсим стогны, не око упитеим, не слух огласим, не ухание возвеселим, не вкус любодействуим, не осяжением порадуемся предручными в злобу путевы и входы греха, не одеянием умягчимся, мягким же и растлевающим и ему же добрейшее непотребство, не каменей прозрачием, не злата светенми, не румянством пред бренми лстящих естественную доброту и на образ умышленных, не игры и пиянствы, им же лжа и нечестна вем сопряжена, понеже злых учителей зла учения, паче ж злых семян злы плодове.
Толкование.
(л. 573 об.)2722 Сего ради убо празднуем, рече, не яко обычай в людских торжествах, пищею и гощением и того красованием, но яко любезно есть Богови и духовно. Не мирски, рекше сластолюбиве, и якоже миродержец хощет, но премирне и ангелски, не нашая, рекше ко угождению нашему, но яже ко угождению Христову, нашему сроднику по человечеству, Владыце же по Божестве, не яже немощи, но яже врачевания. Подобает убо подобне празднику праздновати и аще убо празднуем, от них же изнемогохом, подобаше праздновати пиянством, немощь бо пиянство и блудство. Елма же сопротивно творим и празднуем, ими же уврачевани быхом, праздновати достоит воздержанием, якоже врачевание (л. 574)2723 воздержание к душевному врачевству сосвязуя, не яже здания, но яже наздания и обновления, при телеснем убо рождестве телесна вся, и здание и еже того ради торжество. Назданию же духовну сущу и божественну духовне и божественне достоит торжествовати. Здание убо зде не первее глаголет, в ня же Христос перст взем от земли, рукама Своима человека вначале созда, но рождеством друг друга приятием, им же создаемся человецы естественне в материих ложеснах. Будет же се како и коим образом исправити имамы, убеждаеми, еже торжествовати духовне, рекше не ветвьми садовными, еже обыкоша нецыи творити в праздники, венчанми и преддверия, ниже еже (л. 574 об.)2724 разливателное и радователное, лики составим вне церкви, ниже еже людско вяще есть, украсим стогны, повешающе всякия виды сокровищ ко украшению грядущих на торжество, ниже еже есть страстнейше очи упитем безместны чюдодейств указанми или телесне воззренми, сласти жало влагающих, питение бо и наслаждение очима, еже пытливе зрети ни в чесом прикладная по всем. Начен же Богослов и считати, чювствия пять глаголет. И первие убо царьственнейше зрение, по нем же слух повелевает не ушима растлевателно пение душ удержавати, не свободна бо страсть и охуждение от таковаго, (л. 575)2725 нецый бо убо от свирепения неистовствуются и скачют, яко беснуеми являются. Возвеселяет и разслабляет обоняние, воня добрых благоуханий, блудим же вкусом, егда сластем пищ едамы той. Радость же осязания, рекше красования, еже страстне телес прикасатися и что убо рещи имать кто о еже не подобати, яже во осяжении и вкусе сладости гонити или яко понуждают, иже всия упразднившихся жити якоже скоти безсловесни к чреву и коя же под ним преклоншихся. И просто чювствия не пестуема добре, убодне суть путие в злобу и входы греха, теми бо приидохом в злобу и теми в душю грех. Не одеянием мягким умягчимся, еже (л. 575 об.)2726 растлевает и в поползновение тело влечет обоима сима, и избыточеством и мягкостию. Сему ж одеяние изрядное, еже деяти тому праздну щажения ради и не в потребу иметись, добрейшая бо одеяния в ковчежце имамы положена непотребна, ниже шар у премудренми да приемлем, подписующе лица псимитом и кмсаром и иными блудническими сотренми, яже лстят естественную доброту, лицемерующе ту уподоблением и на образ умышлена быша. Потребляют бо зраки и скрывают вид, его ж написа естественный живописец Бог, и еще благообразне да ходим, якоже заповелевает апостол, не игранми и пиянствы и не ложи скверными, добре ж совокупи (л. 576)2727 и пиянствам, ложа и блуды от тех бо раждаются. Играяй бо упивается, упив же ся, к ложу зрит. Сей же блудит вином к беззаконному смешению и сластем, яко бо злии учителие игра и пиянство, научают злым учением, ложу и блуду, паче ж понеже еже учити одушевленых истейше есть. Свойственнейше убо есть глаголати, яко семя убо есть их пиянство, возделание же того и плод блуд.
Паки на Крещение в первем слове пишет сице.
Паки2728 Иисус мой и паки Таинство, таинство непрелестно, ниже не украшено, ниже еллинская лсти и пиянства. Тако бо аз нарицаю онех честная, мню же и благосмысленых (л. 576 об.)2729 койждо, но Таинство высоко же и Божествено и вышния светлости Ходатай, святый бо просвещения день, в онь же собрахомся и еже праздновати сподобихомся днесь. И прочее.
Толкование.
Таинство2730 же Богослов праздник именует не единою же, но многажды, любве ради, якоже и о ненавидимем случается, его же ни помянути хощем отнюдь. Есть бо, рече, Таинство се не лестно, ни ложно, ни пагубно, якоже убо еллинская празднования лестна и ложна, паче же рещи срамна и скверна. Наше же Таинство высоко и безстрастно и ходатайствено вышния светлости. И прочее.
Того ж.
Время2731 по рождению, родимся свыше, время обновлению, в перваго Адама (л. 577)2732 облецемся, не пребудем, в них же есмы, но еже бехом будем.
Толкование.
Рождение бывает человеком от человек, порождение же от Бога. Тем же убо отложше плотское рождение, припряженое тлению, породимся свыше от Небесе. Небесно бо есть, еже во крещении Духом Святым бываемо, сим бо и первое рождение поновляем.
Еллинско2733 таинство, их же блядь мне, всяка треба и таинство бесовско изобретение темно, и мысли и деяния зломудрена, летом помогаемо и баснею крадомо. И прочее.
Вчера2734 светлый просвещения день праздновавше, ибо подобаше радостна положити спасению нашему и вящше паче брачных и рождественых имени прозвания любо (л. 577 об.) телесным2735, юностна же и населна и вселетна, и елика ж ина торжествуют человецы днесь о Крещении, в мале да речем, и от того нам сущей благодати, аще и вчера нас слово прейде, времени прешедшу, к сему ж и слова обилие бегающе. И прочее.
Толкование.
Вчера, рече, светлый просвещения день праздновахом, ибо и радоватися подобно бяше о спасении нашем и то праздновати паче, от еже плотолюбцы празднуют день рождения своего, рекше, в онь же родися, и браки, яко оженися, и имянины, егда имя наречено, и постриги, и прочая плотския торжества. Три2736 убо рождения нам весть Слово, еже от плоти, еже от крещения, еже от воскресения, (л. 578)2737 сих же ово есть нощно и страстно, ово же духовно и свободно и решително страстем.
Толкование.
Три убо сия рождения, яже глаголет Богослов, праве о сих и Екклесиаст сповествует. Едино от телес, еже друг от друга раждаяхуся2738, второе от крещения по рождение, третие от воскресения. И еже убо от телес нощно и темно есть, гресно ту бо и сочетание брака паче нощию бывает, яко рабско суще и яко2739 страстми владомо, от сластолюбия бо брак и сочетание, се бо в беззаконии зачат есмь, и во гресех роди мя мати моя.
Разсмотри, богоборче, яже о праздниках таинства Воскресения Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа и святаго Его Рождества и святаго просвещения таинства и рождество царьско, (л. 578 об.)2740 о нем же Давид свидетельствова выше сего, и которое сочетание свету ко тме, по божественному апостолу и правде к беззаконию, еже ты, зломудре, предпочте день рождения царя и царицы и чад их, паче дней таинственных Христовых, глаголю святаго Его Воскресения и Рождества и Богоявления. Ини же праздники тех нарече таинства ради, якоже выше изообрази богословнейший Григорий, но день Рождества Христова и прочая. А яко о царьском рождества праздник и которой праздник или таинство? Разсмотри усердно, и еще ти к сим приложим. Вси2741 убо Владычнии2742 праздницы и божественная торжества таинства показуют и являют перваго (л. 579)2743 пришествия плотскаго Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, сиречь, яко родился есть и яко крестился есть, яко преобразися, яко распялся есть, яко погребеся, яко воскресе в третий день и яко вознесеся.
1
2
3
4
5
6 ...
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<<< Предыдущая страница ...
Следующая страница >>>
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 ...
27
28
29
30
<<< Предыдущий вопрос ...
Следующий вопрос >>>
Ссылки:
1 РГАДА. Ф. 27. Д. 140. Л. 2–1039. назад
2657 На правом поле листа помета: Притч. 2.
2658 На правом поле листа помета: Псалом 9.
2659 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2660 На левом поле листа помета: Притч. 1; Исаия 65 и 66; Иерем. 7.
2661 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2662 На правом поле листа помета: Исаия 65 и 66; Иерем. 7.
2663 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2664 Написано между строк.
2665 На левом поле листа помета: Исаия 1.
2666 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2667 На правом поле листа помета: Иерем. 4.
2668 На правом поле листа помета: Исаия 13.
2669 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2670 На левом поле листа помета: Исаия 5.
2671 На правом поле листа помета: Захар. 11.
2672 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2673 На правом поле листа помета: Иезек. 7.
2674 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2675 На левом поле листа помета: Иерем. 48.
2676 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2677 На правом поле листа помета: Аввакум 1.
2678 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2679 На левом поле листа помета: Деян. 13.
2680 На левом поле листа помета: Лука 65.
2681 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2682 На правом поле листа помета: Матф. 23; Лука 19.
2683 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2684 На левом поле листа помета: Матф. 21.
2685 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2686 На правом поле листа помета: Марк 12. Исаия 5; Иерем. 2; Лука 20.
2687 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2688 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2689 На правом поле листа помета: Исаия 10.
2690 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2691 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2692 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2693 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2694 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2695 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2696 На правом поле листа помета: Псалом 93.
2697 На правом поле листа помета: Псалом 77.
2698 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2699 На левом поле листа помета: Псалом 73.
2700 На левом поле листа помета: Исаия.
2701 На левом поле листа помета: Псалом 68.
2702 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2703 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2704 На левом поле листа помета: Мудр. 6; к Рим. 13; 1 Петр 10; Тит 3; Сирах 17.
2705 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2706 На правом поле листа помета: Псалом 2.
2707 На правом поле листа помета: лист 100.
2708 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2709 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2710 Слова «святое Богоявление Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа» написаны тем же почерком на правом поле листа.
2711 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2712 На левом поле листа помета: Григ. Богос. 1 на Пасху, стих 1.
2713 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2714 На правом поле листа помета: Григ. Богос. на Пасху, 1 слово, стих 3, толков.
2715 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2716 На левом поле листа помета: 2 слово на Пасху, стих 2, толкован.
2717 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2718 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2719 На левом поле листа помета: Григ. Богосл. слово 8, стих 1.
2720 На левом поле листа помета: Богосл. того ж слова стих 7.
2721 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2722 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2723 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2724 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2725 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2726 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2727 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2728 На правом поле листа помета: Григор. Богосл. 10, слово на Крещение, стих 1.
2729 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2730 На левом поле листа помета: перваго стиха толкован.
2731 На левом поле листа помета: стих 2.
2732 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2733 На правом поле листа помета: того слова стих 3.
2734 На правом поле листа помета: втораго слова на Крещении стих 1.
2735 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2736 На левом поле листа помета: Богосл. 11 слово, стих 2.
2737 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2738 Исправлено из: раждахуся.
2739 Вписано тем же почерком между строк.
2740 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2741 На левом поле листа помета: Еванг. неделное на Преображ. Христово слово 75, лист 515.
2742 Вписано тем же почерком между строк.
2743 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
|