Патриарх Никон.Труды
Научное исследование,
общая редакция В.В. Шмидта
ВОЗРАЖЕНИЕ, или РАЗОРЕНИЕ СМИРЕНАГО НИКОНА,
Божиею милостию патриарха,
противо вопросов
боярина Симеона Стрешнева, еже написа
газскому митрополиту Паисее Ликаридиусу,
и на ответы Паисеовы1
ы же убо, возлюблении, ведяше, хранитеся, да не лестию беззаконных сведени бывше отпадете от своего утвержения, но да растете же во благодати и разуме Господа нашего и Спаса Иисуса Христа, тому слава и ныне и в день века. Аминь.
Павел3214, раб Иисус Христов, зван апостол, избран во благовестие Божие. Еже прежде обеща пророки своими в писаниих святых о Сыне своем, бывшем от семени Давидова по плоти, нареченем Сыне Божий в силе, по Духу Святу, из воскрешения мертвых Иисус Христа Господа нашего, имже (л. 652)3215 прияхом благодать и послание в послушание веры по вся языки о имени Его, в них же есте и вы звани Иисусу Христу всем сущим в мире возлюбленым Богу.
Глава 13216.
Не хощу же вас не ведети, братие, яко множицею восхотех приити к вам и возбранен бых доселе, да некий плод имею и в вас, якоже и в прочих языцех, еллинех же и в варварех. Мудрым же и неразумным должен есмь, толико есть еже по моему усердию и вам, сущим в Риме, благовестити. Не3217 стыжу бо ся благовествованием Христовым, сила бо Божия есть во спасение всякому верующему, иудееви же прежде и еллину3218. Правда бо Божия в Нем является, от веры в веру, якоже есть писано: Праведный3219 же (л. 652 об.)3220 от веры жив будет.
Зачало 80.
Открывает3221 бо ся гнев Божий с небесе на всяко нечестие и неправду человеческу, содержащих истину в неправде, занеже разумное Божие яве есть в них. Бог бо явил есть и им, невидимая бо от создания мира творенми помышляема видима суть и присносущная же сила Его и Божество. Воеже быти им безответном, занеже разумевше Бога, не яко Бога прославиша или благодариша3222, но осуетишася помышлении своими и омрачися неразумное их сердце, глаголющеся быти мудры и обьюродеша и измениша славу нетленнаго Бога в подобие образа тленна человека и птиц и четвероног и гад. Тем же и предаст (л. 653)3223 их Бог в похоть сердец их, в нечистоту, воеже сквернитися телесем их в себе самех, иже преминаше истину Божию во лжу, и почтоша и послужиша твари, паче Творца, иже есть благословен во веки. Аминь.
И3224 якоже не искусиша Бога имети в разуме, сего ради предаст их Бог в неискусен ум творити неподобная, исполненых всякия неправды. И прочее. Нецыи же и оправдание Божие разумеша, яко иже таковая творящии, достойни суть смерти. Не точию же се творят, но и волю деют творящим.
Глава 23225.
Сего3226 ради безответен еси, о человече, всяк судяй, им же бо судом судиши другу, себе осуждаеши, тажде бо (л. 653 об.)3227 твориши судяй. Вемы же, яко суд Божий есть поистине на творящих таковая. Помышляеши же ли сие, о человече, судяй таковая творящим и творя сам тажде, яко ты избежиши ли суда Божия или о богатстве благодати Его3228, и кротости и долготерпения не радиши, не неведый, яко благодать Божия в покаяние тя вводит. По жестокому ж и твоему непокаяному сердцу3229 собираеши себе гнев в день гнева и откровения праведнаго Суда Божия, иже3230 коемуждо по делом его. Овем убо по терпению дела благаго славу и честь и нетление ищущим живота вечнаго, а иже по рвению и противляющимся убо истине, (л. 654)3231 повинующим же ся неправде, ярость и гнев и скорбь и теснота на всяку душу человека творящаго злое, иудееви же прежде и еллину.
Зачало 81.
Слава же и честь и мир всякому делающему благое, иудееви же прежде и еллину. Несть3232 бо на лица зрения у Бога, елицы бо беззаконно согрешиша, беззаконно и погибнут, и елицы в законе согрешиша, законом суд приимут, не слышатели бо закону праведни пред Богом, но творцы закону, сии оправдятся.
Зачало 82.
Егда бо языцы, не имуще закона, естеством законная творят, сия закона не имуще сами себе суть закон, иже являют дело законное написано в сердцы своих (л. 654 об.)3233 с послушествующы им совести их и между собою помыслом осуждающым или отвещающым в день, егда судит Бог тайныя человеком по благовестию моему Иисус Христом. Се ты иудей имянуешися и почиваеши на законе, и хвалишися о Бозе, и разумееши волю, и разсуждаеши лучшая научаем от закона, уповая же себе вожда быти слепым, свет сущим во тме, наказателя безумным, учителя младенцем, имуща образ разума и истинне в законе, научаяй убо инаго, себе ли не учиши. Проповедуяй не красти, крадеши, глаголяй, не прелюбы творити, прелюбы твориши, гнушаяся идол, святая крадеши, иже в законе хвалишися, (л. 655)3234 преступлением закона Бога безчествуеши. Имя3235 бо Божие вами хулится во языцех, якоже есть писано: Обрезание убо ползует, аще закон твориши. Аще ж закона преступник еси, обрезание твое не обрезание бысть. Аще убо не обрезание, оправдание закона сохранит, не необрезание ли его во обрезание вменится и осудит, яже от естества необрезание, закон совершающы, тебе иже Писанием и обрезанием суща преступника закону.
Зачало 83.
Не бо иже яве иудей есть, ни еже яве во плоти обрезание, но иже в тайне иудей, сей иудей есть и обрезание сердца духом3236, а не Писанием, ему ж похвала не от человек, но от Бога.
(л. 655 об.)3237 Глава 3.
Что убо лишшее иудею или кая полза обрезанию, много по всякому образу. Первее, убо яко вероваша быша им словеса Божия, что бо аще не вероваша нецыи, еда убо неверие их веру Божию3238 упразднит, да не будет. Да будет же Бог истинен3239, всяк же человек ложь, якоже есть писано, яко да оправдишися в словесех своих3240 и победиши внегда судит ти ся. Аще ли неправда ваша Божию правду составляет, что речем, еда неправеден Бог, наносяй гнев, по человеку глаголю, да не будет, понеже како судити имать Бог всему миру. Аще убо истина Божия в моей лжы избыточествова в славу Его, что еще (л. 656)3241 и аз яко грешник осуждаюся и не якоже хулимся. Якоже глаголют нецыи нас глаголати, яко сотворим злая да приидут на ны благая, их же суд праведен есть. Что убо повинни ли есмы? Никако же. Предукорихом бо убо иудеех и еллинех всем под грехом быти, якоже есть писано3242, яко несть праведен никто ж, несть разумевая и несть взыскаяй Бога, вси уклонишася, вкупе непотребни быша. Несть творяй благостыню, несть даже до единаго. Гроб3243 отверст гортань их, языки своими лщаху. Яд3244 аспидов под устнами их. Их3245 же уста клятвы и горести полна суть. Скоры3246 ноги их пролияти кровь. Сокрушение3247 и озло(л. 656 об.)бление3248 на путех их и пути мирна не познаша. Несть3249 страха Божия пред очима их.
Зачало 84.
Вемы3250 же, яко елика закон глаголет сущым в законе глаголет, да всяка уста заградятся, и повинен будет весь мир Богови. Зане от дел закона не оправдится всяка плоть пред Ним. Законом бо познание греха. Ныне же кроме закона правда Божия явися, свидетельствована от закона и пророк3251. Правда же Божия верою Иисус Христовою во вся и на всех верующих, несть бо разньствия, вси бо согрешиша и лишени суть славы Божия. Оправдаеми туне благодатию Его и избавлением, еже о Христе и Спасе, Его же положи Бог очищение верою (л. 657)3252 в крови Его, в явление правды Своея за отпущение прежде бывших грехов в долготерпении Божии и взыскание правды Его в нынешнее время, воеже быти Ему праведну и оправдающу сущаго от веры Иисусовы. Где убо похвала? Отгнася. Которым законом? Делы ли? Ни. Но законом веры.
Зачало 853253.
Мыслим бо верою оправдитися человеку без дел закона, или иудеем Бог токмо, а не и языком. Сей и языком, понеже един Бог, оправит и обрезание от веры и необрезование верою. Закон ли убо разоряем верою? Да не будет, но закон утвержаем.
Глава 4.
Что3254 убо речем обрести Авраама, отца нашего по плоти, аще бо Авраам, (л. 657 об.)3255 от дел оправдася, имать похвалу, но не к Богу, что бо Писание глаголет: Верова3256 Авраам Богови, и вменися ему в правду.
Зачало 873257.
Делающему ж мзда не вменяется по благодати, но по долгу, а не делающему, верующу же на оправдающаго нечестива, причитается вера его в правду, якоже и Давид глаголет: Блаженство человеку, ему же рече Бог причитаеть правду без дел закона. Блажени3258, им же отпустишася беззакония и им же прикрышася греси. Блажен муж, ему же не вменит Господь греха. Блаженство убо сие, на обрезание ли или на необрезание. Глаголем бо, яко вменися Аврааму вера в правду.
Како убо вменися ему, по обре(л. 658)зании3259 ли сущу или не во обрезании? Не во обрезании, но в необрезании. Знамение прият обрезания3260, печать правды вере, яже в необрезании, еже быти ему отцу всем верующим. В необрезание, воеже вменитися и тем в правду, и отца обрезанию, не иже обрезания сущим точию, но и ходящим в стопах веры, яже в необрезании отца нашего Авраама.
Зачало 87.
Не законом бо обетование Аврааму или семени его, яко наследником быти ему миру, но правдою веры. Аще бо сущии от закона наследницы, испразднися вера и разорися обетование, закон бе гнев соделовает. Идеже бо несть закона, ту ни пре(л. 658 об.)ступление3261. Сего ради от веры да по благодати, воеже быти известну обетованию всему семени, не еже точию сущим от закона, но и сущим от веры Авраамовы, иже есть отец всем нам. Яже есть писано: Яко3262 отца многим языком положих тя. Прямо ему ж верова Богу животворящему мертвыя и нарицающу не суща яко сущия. Иже паче упования на упование верова, воеже быти ему отцу многим языком, по реченому: Тако3263 будет семя твое. И не изнемог верою; но усмотри свою плоть уже умерщвлену, столетен негде сый из мертвость ложесн Саррин. По обетовании же Божии, не усумнеся неверованием, но возмо(л. 659)же3264 верою, дав славу Богови, и известен быв, яко еже обеща, силен есть и сотворити. Тем же и вменися ему в правду, не писано ж есть за того единаго точию, яко вменися ему, но и за ны. Им же хощет вменитися, верующым на воскресившаго Иисус Христа Господа нашего из мертвых, иже предан бысть на прегрешения наша и воста за оправдание наше.
Что3265 убо речем к сим? Аще Бог по нас, кто на ны? Иже убо Сына Своего не пощаде, но за ны вся предал есть Его, како убо не с ним вся нам дарует? Кто3266 поемлет на избраныя Божия? Бог оправдаяй, кто осуждаяй? Христос Иисус умерый паче ж и воскрес, иже есть одесную Бога (л. 659 об.)3267, иже проповедает о нас. Кто ны разлучит от любве Божия? Скорбь ли или теснота или гонение или глад и нагота или беда или меч, якоже есть писано, яко Тебе ради умерщвяеми есмы весь день, вменихомся яко овца заколению.
Глава 9.
Истину глаголю о Христе, не лжу. Послушествующыми совести моей Духом Святым, яко скорбь ми есть велия и непрестающая болезнь сердцу моему. Молил3268 бых бо ся, аз отлучен быти от Христа по братии моей сродник моих по плоти, иже суть израильстей. Их же сыновение и слава и завети и законоположение и служение и обетование, их же отцы и от них же Христос по плоти, иже есть (л. 660)3269 надо всеми Бог вовеки. Аминь.
Не тако же3270, якоже отпадет слово Божие, не вси бо сущии от Израиля сей Израиль, ни зане суть семя Аврааме всем чада. Но3271 о Исааце рече, наречется семя, сиречь не чада плотская, сия чада Божия, но чада обетования причитается в семя. Обетованию3272 бо слово сице, на се время прииду, и будет Сарре сын. Не точию3273 же, но и Ревека от единаго ложа имущи Исаака, отца нашего. Не убо рождьшимся, ниже сотворшым чесо благо или зло, да по избранию предложение Божие да пребудет, не от дел, но от призывающаго речеся ей, яко болий поработает меншему. Якоже есть писано3274, Иякова возлюбих, (л. 660 об.)3275 Исава же возненавидех. Что убо речем, еда неправда у Бога, да не будет. Моисеови убо глаголет3276: Помилую, его же аще помилую, и ущедрю, его же аще ущедрю, тем же убо ни хотящему, ни текущему, но милующему Богу. Глаголет бо Писание фараонови3277, яко на истое воздвигох тя, да покажу тобою силу Мою и яко да возвестится имя Мое по всей земли.
Зачало 102.
Тем же убо его ж хощет, милует, а его ж хощет, ожесточит. Речеши3278 же ми убо, чесо ради убо укаряет. Воли бо Его кто противитися может? Тем же убо, о человече, ты, кто еси против, отвещеваяй Богови. Егда речет здание создавшему е3279, почто (л. 661)3280 мя3281 сотворил еси тако? Или не имать власти скуделник брения. От3282 того ж смешения сотворити, ов убо сосуд в честь, ов же не в честь. Аще ли же хотя Бог гнев показати Свой и явити силу Свою, пренес во мнозе долготерпении сосуды гнева, совершены в погибель, и да скажет богателство славы Своея на сосудех милости, яже прежде уготова в славу. Их же и призва нас, не точию от июдей, но и от язык. Якоже Иосия глаголет3283: Нареку не люди Моя люди Моя и не возлюбленую возлюблену. И будет на месте, идеже речеся им3284, не людие Мои есте вы, ту нарекутся сынове Бога живаго. Исаия же вопиет3285 о Израили, аще и будет число сынов Израилевых (л. 661 об.)3286яко песок морский, останок спасется. Слово бо скончавая и обращая в правду, яко слово сокращено сотворит Господь на земли и якоже прорече Исаия3287, аще не бы Господь Саваоф оставил нам семене, якоже Содом убо были быхом и яко Гомору уподобилися быхом. Что убо речем, яко языцы, не гонящей правду, постигоша правду. Правду же яже от веры. Израиль же гоня закон правды, в закон правды не постиже. Чесо ради? Зане не от веры, но от дел закона. Преткоша бо ся о камень претыкания, якоже есть писано: Се3288 полагаю в Сионе Камень претыкания и Камень соблазну, и всяк веруяй в Онь не постыдится.
(л. 662)3289 Глава 10.
Братие3290, благоволение моего сердца и молитва яже к Богу по Израили есть во спасение. Свидетельствую бо им, яко ревность Божию имут, но не по разуму, не разумеюще бо Божию правду и свою правду ищуще поставити, правде Божии не повинушася. Кончина3291 бо закону Христос в правду всякому верующему. Моисей бо пишет3292: Правду яже от закона, яко сотворивый та человек, жив будет в них. А яже от веры правда, сице глаголет: Да не речеши в сердцы своем, кто взыдет на небо, сиречь Христа свести или кто снидет в бездну, сиречь Христа от мертвых возвести. Но что глаголет Писание3293: Близ ти глагол есть во устех твоих (л. 662 об.)3294 и в сердцы твоем, сиречь глагол веры, его же проповедаем. Яко аще исповеси усты своими Господа Иисуса и веруеши в сердцы своем, яко Бог Того воздвиже из мертвых, спасешися. Сердцем бо веруется в правду, усты же исповедуется во спасение.
Зачало 104.
Глаголет бо Писание: Всяк веруяй в Онь не постыдится, несть бо разньствия, иудееви же прежде и еллину. Той бо Бог всем богат во всех призывающих Его. Всяк3295 бо иже аще призовет имя Господне, спасется. Како убо призовут, в Него ж не вероваша? Како же веруют, Его ж не услышаша? Како же услышат без проповедающаго? Како же (л. 663)3296 проповедят, аще не послани будут? Якоже есть писано3297: Коль красны ноги благовествующых мир, благовествующых благая, но не вси послушаша благовествования. Исаия3298 бо глаголет: Господи, кто верова слуху нашему, тем же убо вера от слуха. Слух же глаголом Божиим, но глаголю еда не слышаша. Паче3299 убо во всю землю изыде вещание их и в концы вселенныя глаголы их, но глаголю еда не разумне Израиль. Первый Моисей глаголет3300: И аз раздражу вы не о языцех, но о языце, неразумне прогневаю вас. Исаия3301 же дерзает и глаголет: Обретохся и не ищущым мене, явлен бых не вопрошающым о мне. Ко Израилю же глаголет3302: Весь день (л. 663 об.)3303 воздех руце мои к людем непокоривым и пререкающым.
Или3304не весте, о Израили что глаголет Писание, якоже проповедует на Израиля: Господи, пророки Твоя избиша и олтаря Твоя раскопаша, и остах аз един, и ищут душу мою изъяти ю. Но что глаголет ему Божественый ответ3305: Оставих себе седмь тысящ мужей, иже не преклониша колена пред Ваалом. Тако убо и ныне останок по избранию благодати бысть. Аще ли же по благодати, то не от дел, зане благодать уже не бывает благодать. Аще ли от дел, к тому несть благодать, а дело уже несть дело. Что убо, его же искаше Израиль, не получи сего, а избра(л. 664)ние3306 получи. Прочии же ослепишася, якоже писано есть: Даст3307 им Бог дух умиления, очи не видети и уши не слышати, даже до днешняго дне. И Давид глаголет: Да будет трапеза их в сеть и в лов и в соблазн и в воздаяние. Да помрачатся очи их не видети и хребет их отнюдь преклони.
Не бо хощу вас не ведети тайну сию, братие, да не будете о себе мудри, яко недоумение отчасти Израилеви бысть, дондеже исполнение языком внидет и тако весь Израиль спасется. Якоже есть писано: Приидет3308 от Сиона, избавляяй и отвратит нечестие от Иякова. И3309 се им от Мене завет, егда отъиму грехи их, ни единому. (л. 664 об.)3310 Ничим3311 же должни бывайте, точию же любити друг друга, любяй3312 бо друга, закон сконча. Еже бо не прелюбы сотвориши, не похощеши и аще ина заповедь в сем словеси совершается3313. Воеже возлюбиши искренняго своего, яко сам себе, любы искреннему зло не творит, исполнение закону любы есть.
Могущему3314 же вас утвердити по благовествованию моему и проповеданию Иисус Христу, по откровению тайны, леты вечными умолчанныя, явльши же ся ныне писании пророческими по повелению вечнаго Бога в послушание веры во всех языцех познавшися единем премудрым (л. 665)3315 Богом Иисус Христом.
На3316 се бо Христос и умре и воскресе и оживе, да смертными и живыми обладает. Ты же почто осуждаеши брата своего, вси бо предстанем судищу Христову. Писано бо есть: Живу Аз, глаголет Господь, яко Мне поклонится всяко колено и всяк исповесться Господеви. Тем же убо кождо нас о себе слово даст Господеви.
Ибо3317 и Христос не Себе угоди, но якоже есть писано: Поношение поносящих тебе, нападоша на мя. Елико бо преднаписана быша в наше наказание, да терпением и утешением писаний упование имамы. Терпения и утешения да даст вам, тожде мудрствовати друг ко другу (л. 665 об.)3318 о Христе Иисусе, да единодушно единеми усты славите Бога и Отца Господа нашего Иисуса Христа.
Тем3319 же приемлите друг друга, якоже и Христос прият вас в славу Божию. Глаголю же Христа Иисуса служителя бывша, обрезанию по истине Божии, воеже утвердити обетование Божия отцем, а языком по милости прославити Бога. Якоже3320 есть писано: Сего ради исповемся Тебе во языцех, Господи, имени Твоему пою. И паки глаголет: Возвеселитеся языцы с людми Его. И паки: Хвалите3321 Господа вси языцы и похвалите Его вси людие. И паки Исаиа глаголет3322: Будет корень Иессеов и востаяй (л. 666)3323 владети над языки, на Того языцы уповают.
И паки инде рече3324: Им же не возвестися, о Нем им узрят, и иже не услышаша, уразумеют.
Никто3325 же себе да прелщает, аще кто мнится мудр быти в вас в веце сем, буи да бывает. Яко да будет премудр, премудрость мира сего буйство у Бога есть.
Писано бо есть3326: Запинаяй премудрым в коварстве их.
И паки3327: Господь весть помышлениа человека, яко суть суетна. Тем же никто же да хвалится в человецех. Не весте3328 ли, яко телеса ваша удове Христови суть, в земли уды Христовы, сотворю уды блудничи, (л. 666 об.)3329 да не будет, или не весте, яко прилепляяйся сквернодейцы едино тело есть с блудодеицею.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 ...
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<<< Предыдущая страница ...
Следующая страница >>>
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 ...
27
28
29
30
<<< Предыдущий вопрос ...
Следующий вопрос >>>
Ссылки:
1 РГАДА. Ф. 27. Д. 140. Л. 2–1039. назад
3214 На левом поле листа помета: к Рим. 1; Деян. 13.
3215 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3216 Написано киноварью на правом поле листа.
3217 На правом поле листа помета: 1 к Рим. 1.
3218 На правом поле листа помета: ниже 3.
3219 На правом поле листа помета: Аввак. 2.
3220 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3221 На левом поле листа помета: Галат. 3; Евреом 10.
3222 На левом поле листа помета: Ефес. 3.
3223 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3224 На правом поле листа помета: к Рим. 1.
3225 Написано киноварью на правом поле листа.
3226 На правом поле листа помета: Марк 7; 1 к Рим. 4; Лука 6.
3227 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3228 На левом поле листа помета: 2 Петр 3; Петр 3.
3229 На левом поле листа помета: Ияков 5.
3230 На левом поле листа помета: Псалом 61; Матф. 16; ниже 9.
3231 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3232 На правом поле листа помета: 5 Моис. 10; 2 Парал. 19; Иов 37; Деян. 10; 1 Петр 1; Мудр. 6; Сирах 35; Галат. 20; Ефес. 6; Солун. 5; Матф. 7; Ияков 1.
3233 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3234 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3235 На правом поле листа помета: Исаия 52; Езек. 36.
3236 На правом поле листа помета: Колос. 2.
3237 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3238 На левом поле листа помета: ниже 9; 2 Тим. 2; Иоан. 3.
3239 На левом поле листа помета: Псалом 115.
3240 На левом поле листа помета: Псалом 50.
3241 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3242 На правом поле листа помета: Псалом 13 и 53.
3243 На правом поле листа помета: Псалом 5.
3244 На правом поле листа помета: Псалом 139.
3245 На правом поле листа помета: Псалом 9.
3246 На правом поле листа помета: Исаия 59.
3247 На правом поле листа помета: Притч. 1.
3248 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3249 На левом поле листа помета: Псалом 35.
3250 На левом поле листа помета: Галат. 2.
3251 На левом поле листа помета: выше 1.
3252 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3253 Написано киноварью на правом поле листа.
3254 На правом поле листа помета: к Рим. 4.
3255 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3256 На левом поле листа помета: 1 Моис. 12; Галат. 3; Ияков 2.
3257 Так в ркп. Должно быть: Зачало 86.
3258 На левом поле листа помета: Псалом 31.
3259 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3260 На правом поле листа помета: 1 Моис. 17.
3261 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3262 На левом поле листа помета: 1 Моис. 17; Иисус Сирах 44.
3263 На левом поле листа помета: 1 Моис. 15.
3264 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3265 На правом поле листа помета: к Рим. 20.
3266 На правом поле листа помета: Исаия 8.
3267 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3268 На левом поле листа помета: Деян. 4; 1 к Рим. 15, выше 2; Ефес. 2.
3269 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3270 На правом поле листа помета: выше 3.
3271 На правом поле листа помета: 1 Моис. 21; Евреом 11.
3272 На правом поле листа помета: Галат. 4; 1 Моис. 18.
3273 На правом поле листа помета: 1 Моис. 25.
3274 На правом поле листа помета: 1 Моис. 25; Малах. 1.
3275 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3276 На левом поле листа помета: 1 Моис. 337.
3277 На левом поле листа помета: 1 Моис. 26.
3278 На левом поле листа помета: Малах. 1.
3279 На левом поле листа помета: Мудрст. 15.
3280 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3281 На правом поле листа помета: Исаия 45.
3282 На правом поле листа помета: Иерем. 18.
3283 На правом поле листа помета: Иосия 2; 1 Петр 2.
3284 На правом поле листа помета: Иосия 1.
3285 На правом поле листа помета: Исаия 10.
3286 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3287 На левом поле листа помета: зачало Исаия 1.
3288 На левом поле листа помета: Матф. 21; Марк 15; Лука 20; Деян. 4; Псалом 117; Исаия 8 и 24.
3289 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3290 На правом поле листа помета: 1 Петр 2.
3291 На правом поле листа помета: Галат. 3.
3292 На правом поле листа помета: 3 Моис. 18; Езек. 20; Галат. 3; 5 Моис. 30.
3293 На правом поле листа помета: Моис. 3.
3294 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3295 На левом поле листа помета: Деян. 2; Иоиль 2.
3296 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3297 На правом поле листа помета: Исаия 52; Наум 1.
3298 На правом поле листа помета: Исаия 53; Иоан. 12.
3299 На правом поле листа помета: Псалом 18.
3300 На правом поле листа помета: 5 Моис. 32; Евреом 15.
3301 На правом поле листа помета: Исаия 65.
3302 На правом поле листа помета: Иасия 65.
3303 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3304 На левом поле листа помета: 3 Царств 19; к Рим. 11.
3305 На левом поле листа помета: 3 Царств 19.
3306 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3307 На правом поле листа помета: Исаия 6; Матф. 13; Марк 4; Лука 8; Иоан. 12; Деян. 28; Псалом 65.
3308 На правом поле листа помета: Исаия 59.
3309 На правом поле листа помета: Исаия 27; Иерем. 24 и 31.
3310 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3311 На левом поле листа помета: Евреом 8.
3312 На левом поле листа помета: 2 Моис. 20; 5 Моис. 5; к Рим. 3.
3313 На левом поле листа помета: 3 Моис. 19; Матф. 5 и 22; Марк 12; Галат. 5; Ияков 2; 1 Тим. 1.
3314 На левом поле листа помета: к Рим. 14.
3315 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3316 На правом поле листа помета: к Рим. 14.
3317 На правом поле листа помета: к Рим. 15; Псалом 68.
3318 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3319 На левом поле листа помета: к Рим. 15.
3320 На левом поле листа помета: к Рим. 15; Псалом 17.
3321 На левом поле листа помета: Псалом 16.
3322 На левом поле листа помета: Исаия 11.
3323 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3324 На правом поле листа помета: к Рим. 15; Исаия 51.
3325 На правом поле листа помета: 1 Кор. 3.
3326 На правом поле листа помета: Иов 5.
3327 На правом поле листа помета: Псалом 93.
3328 На правом поле листа помета: 1 Кор. 6.
3329 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
|