Патриарх Никон.Труды
Научное исследование,
общая редакция В.В. Шмидта
ВОЗРАЖЕНИЕ, или РАЗОРЕНИЕ СМИРЕНАГО НИКОНА,
Божиею милостию патриарха,
противо вопросов
боярина Симеона Стрешнева, еже написа
газскому митрополиту Паисее Ликаридиусу,
и на ответы Паисеовы1
акожде и вси, елицы ему приобщишася митрополити и архиепископи, и епископи, и прочии священнаго чина и мирстии людие, кто ни буди, по святым правилом извержены и отлучены. А еже митрополитом и епископом в чюжую епископию не преходити от своея области, многа правила покажу ти, возбраняюща, еже не приходити митрополиту (л. 756)3763 или епископу от своея области во иную, ни поставляти презвитеры и диаконы или иное что епископское и церковное правление творити и церковных вещей. Не твердым и разрушеным быти от него сотвореным и самаго изврещи и яко псу ни во исходе души Божественых таин причастну быти, по писаному: Не дадите бо, рече, святая псом, ни пометайте бисер ваших пред свиниями. И аще единаго поставив презвитера или диакона толик страх и мука судом3764 показана. А иже шесть лет многими епископиями владеет, коликих мук достоин будет?
Послушай правил святых апостол 14.
(л. 756 об.)3765 От престола на престол не преходи, аще не тамо сущим лучший и учителнейший мним3766 будеши, но и тако многих епископов разсуждением и умилением.
Толкование.
Несть достойно епископу, свою епископию оставльшу, иную восхитити, аще прежде не испытано будет и явится прежде сущим во граде том на ползу и яко учитель сый премудр. Но и тако многих епископов разсуждением и избранием и умолением. Сие же правило сокровено есть, ибо шестое на десять правило собора, иже во Антиохии, празнаго убо епископа, не имуща церкве, и в праздную церковь, не имеющую епископа, вводити (л. 757)3767 не повелевает, но со искушением и судом совершенаго собора, сиречь всех сущих во области епископ ту сущу и митрополиту. Непраздному же епископу, имущему свою церковь, никако же не повелевает во ин град преходити. Такоже и пятоенадесять правило, иже в Никеи перваго собора, и 1-е и 2-е, иже в средце, собора, и 21-е, иже во Антиохии, собора такожде не повелевает.
Святаго Вселенскаго 1-го собора правило 15.
От града во град ни епископ, ни презвитер, ни диакон да не преходит. Понеже паки хотят обращени быти в церкви, в них же поставлени быша.
Толкование.
(л. 757 об.)3768 Правило се не токмо епископом преступати от града во град отнюдь отрицает, но и презвитером и диаконом. И сотворшыя нечто таково, в свой град и в своя церкви, в них же поставлени быша, аки возвращати повелевает.
1-е же и 2-е правило собора, иже в средце, жесточае таковыя мучит, отставляя сих от святаго общения, и таковым епитимиами запрещает.
Святаго Антиохийскаго собора правило 13.
Аще никим же позван, ни умолен быв епископ, во иную область отшед, и поставит презвитера или диакона или правление (л. 758)3769 некое церковное творит, такова нетверда и разрушена да пребудут, а он да извержется.
Толкование.
Многа правила обрящеши о сем, возбраняюща, еже не преходити епископу от своея области во иную и поставляти в ней презвитеры и диаконы или иное что епископское творити, токмо аще где позван будет, умолен от страны тоя епископа таковое что творити. Аще же от своего дому во иную область пришед, поставит презвитера или диакона или строению церковных вещей некое правления сотворит, нетвердым и разрушеным быти от него сотвореным и самаго изврещи правила повелевают.
(л. 758 об.)3770 Того же святаго собора правило 16.
Иже кроме совершенаго собора, иже самаго митрополита, на праздный церкве престол наскочив, аще и сам есть празден, от епископии да будет извержен.
Толкование.
Празднаго убо епископа, не имущаго епископии, в праздную церковь, не имущую епископа, поставляти от совершенаго собора ту сущу митрополиту тоя области се правило повелевает, а не самому о себе престол восхищати, аще и от всех людей града того нудим есть, аще не хощет быти отвержен. Непраздному же епископу, имущему свою церковь, 21-е правило сего собора и другая различна, якоже (л. 759)3771 в 14 апостолстем правиле писано есть, в другую церковь преити отнюдь не повелевает, но пребывати в церкви, в ней же исперва от Бога поставлен бысть.
Того же святаго собора правило 22.
Такоже, якоже и 13 правило сего собора, и се правило глаголет: Еже коемуждо епископу в своем пределе владати и поставляти презвитеры и диаконы, во ин же предел не ити, ни поставити презвитера, ни ино что епископское творити кроме3772 воли епископа предела того. Аще же дерзнет и сотворит что таковое, да будет извержен и повинен и поставленый от него презвитер (л. 759 об.)3773 или диакон.
Святаго Вселенскаго втораго собора правило 2.
Предел ради никто же да смешает церковь, ни поставляет ни презвитера, ни епископа. Сущия ж во языцех Божия церкви, святых отец обычай да держат.
Толкование.
Во многих правилех речено есть, яко не подобает епископу на чюждую епископия находити, но койждо внутрь своих пределов да пребывает и в своих пределех да поставляет епископ убо презвитеры и диаконы. Такоже и митрополит епископы своя во области своей, да не прескачет чрез пределы своя и церкви да не смятут. Сущия же во иноязыцех Божия (л. 760)3774 церкви, яже во Египте и Ливи и в Пентаполии, древний обычай отеческий да держат, якоже 6-е правило 1-го Вселенскаго собора, иже в Никеи, повелевает.
Святаго 4-го Вселенскаго собора правило 5.
Преходящии из града во град, иже от них правилом повинни суть.
Толкование.
Речено есть в 13 правиле, иже во Антиохии, собора, яко не дерзнути епископу преити от своея области во иную и поставити презвитера или диакона без воли сущаго во области той епископа или что иное епископское творити правление. Аще бо и сотворит что таково, праздно и нетвердо да пребудет и той месть да приимет (л. 760 об.)3775 своего безчиния, и извержен да будет от своего сана Святою Троицею. Тако бо и зде написаное правило повелевает.
Святаго Сардийскаго собора, еже есть в средце, 341, святых отец правило 1.
Не обрящется епископ, от мала града в велик пришед, иже убо от смиреннаго в высок прескочит, яко горд и лихоимец обрется, вся дни живота своего да будет без причащения.
Толкование.
Еже преходити епископом от града во град, сиречь оставиша свою епископию и иную взимати, се правило отнюдь таковому делу не повелевает быти. Но аще и будет, жесточае преходящыя3776 мучит. (л. 761)3777 Познавше убо святии отцы от сея вещи, яко ни един же епископ от великаго града в менший град тщится преити, но от мала града в вышний и болший град желает прескочити гордыни ради и лихоимства. Повелеша таковому ни с мирскими человеки равно причащения имети, но по извержении сана и причащениа отлучену быти.
Того ж собора правило 2.
Аще кто от града во град прешед и молвы творит, от народа приимая себе поборники, да глаголют, желаем и молимся, да будеши нам епископ, той ни на самой кончине не причастен.
Толкование.
Аще который епископ в толико шатание и неистовство пришед и дерзнет (л. 761 об.)3778 просити и преити от града во град, глаголя: Яко хотят мене людие града того. И оттуду взем грамоту, показует написаное к нему от всех граждан моление, якоже дабы им епископ был. Еже яве есть, яко смышлением и хитростию таковое бысть, мало неких мздою и дары и честию возмогл привлещи к себе, да церкви ставше, молву сотворят, глаголюще велегласно, просяще имети того епископа. Таковаго убо яко зело смедша и таковое сотворша и познана бывша в том, велми святый сей собор осуди. Отрече бо тому ни во исходе от жития недостойну быти3779 причащения и назна(л. 762)менана3780. Странно бо се и страшно есть, еже ни во исходе от жития не сподобитеся причащения, его же не обрящеши во всех правилех написана, о инех ни о коих же гресех такова запрещения.
Того ж собора правило 3.
Никоторый же епископ, не позван во град, да не приидет. И епископ с епископом, аще имать прю, чюжаго епископа да не призовет. Аще ли же ни, да судит Римский, ту будут чюждии.
Толкование.
В различных правилех речено есть, еже никому же дерзнути от своего предела во иную область преходити, аще не будет позван от области тоя митрополита и от сущих с ним епископ. Тожде убо и сей святый собор (л. 762 об.)3781 повелевает. Но аще который епископ с другим епископом о некоей вещи распрю имать, и с ним да судится пред собором тоя области, в ней же есть, и не подобает от иныя области разума ради неких епископ призывати, но от единех тоя области епископ судитися. И аще неугоден ему будет суд и мнит, яко не по праву осужден быв, судивый его митрополит и епископи да возвестят Римскому Папе писанием вину и суд, како осудиша и. И аще не восхощет того суда, и той, или сам разсмотрив суд, аще право осужлен бысть, возвестит им писанием. (л. 763)3782 Аще ли ни, тамо близ их сущая области епископом да повелит, да сотворше собор, судят ему паки второе.
Святаго 6-го Вселенскаго собора правило 20.
Епископ во инем граде в народе да не учит. Аще же обрящется, да престанет от епископства и презвитерская действует.
Толкование.
Епископ, во инем граде в народе уча, понеже гордости и буести ради преобидит ту сущаго епископа, яко тщася посрамити и уничижити и чюждий престол себе обручити, по достоянию да престанет таковый от епископства, иже бо чюждих желает, своих лишен будет, и на презвитерское место свести того, и презвитерская да действует. (л. 763 об.)3783 И назнаменай се, когда епископ на презвитерское место сводится, ибо 29-е правило Халкидонскаго собора святотатство отнюдь нарицает, еже епископа на презвитерский свести степень. И имей се правило преболше Вселенскаго онаго правила.
Святаго 1-го и 2-го собора в церкви святых апостол правило 15.
Такожде аще который епископ или митрополит на своего патриарха таковая же дерзнет, всего святителства да будет лишен3784. Аще же нецыи отступят от некоего епископа не греховнаго ради извета, но за ересь его, от собора или от святых отец неведомому сущу, таковии чисти3785 и приятия достойни суть (л. 764)3786 яко правовернии.
Того ж собора правило 16.
Ни по которому же образу да не взыдет кто на епископию, ея же епископ жив есть. Подобает бо вину изыскати, его же хотят изгнати, и по извержении его другаго поставити. Аще который епископ не радит о своем стаде, ни болезнию, ни церковным повелением, ни патриарховым одержим, вящше шести месяц время3787, от своея церкве отшед, сотворит, епископскаго сана и чести да будет чюжд.
Святаго 7-го Вселенскаго собора правило 1.
Свята правила облобызающа, приемлем и держим, святых апостол и шестих Вселенских соборов. К сим же и поместных и еще же (л. 764 об.)3788 и святых отец наших, яко единаго Святаго Духа вдухновена. Их же прокляша, проклинаем, их же извергоша, изметаем и их же отлучиша, отлучаем, им же запретиша, запрещаем.
Зриши ли, колик собор святых апостол и святых отец того окаяннаго Крутицкаго митрополита измещет и проклятию предает. Им же и мы, воследовав, глаголем, есть и буди, якоже святых апостол правила и святых отец святый седмый Вселенский собор утвердиша. Их же прокляша, проклинаем, их же извергоша, изметаем и их же отлучиша, отлучаем, им же запретиша, запрещаем.
(л. 765)3789 Виждь, яко не нам и святей Церкви сотворив статье беззаконный той прелютой человек, но и самому Богу и всемножеству святых, да не чюдится никто ж долготерпению Божию, яко не мстит злодейства его. Хощет Бог, всесовершенно в день Судный отмстит, якоже и глаголет: Слово, еже заповедах, то судит ему в день Судный. По писаному: Уклоняющая же ся в развращение отведет Господь с творящими беззаконие. Ниже дивися, яко проклят, и не бысть ему ничто же, ибо и Господь, прокля Вивсаиду и Хоразин и Капернуам, до ада осуди, и не сниде, якоже Содома и Гомор, яко и не приемшыя грады и домы, апостол (л. 765 об.)3790 и прочих учитель, прокля и паче содомлян осуди, глаголя: Глаголю3791 бо вам, яко содомляном в день той отраднее будет, неже граду тому. И ко учеником глаголя, рече: Аминь, глаголю вам, елика свяжете на земли, будут связана на небеси, и елика аще разрешите на земли, будут разрешена на небеси. Якоже и по воскресении явлься, рече учеником: Мир3792 вам, якоже посла Мя Отец, и Аз посылаю вы. И се рек Духу и глагола им: Приимите Дух Свят, им же отпустите грехи, отпустятся им, и им же держите, держатся.
Разумей, невременну быти связанию, ниже в сем веце мсти воздаяние по клятве скоро (л. 774)3793 нападати, но вечней и мучителнейшей. Якоже бо доброта онаго века несравнена есть нынешняго века по божественному апостолу, еже ни око виде, ни ухо слыша, ни на сердце человеку не взыде, яже уготова Бог любящим Его. Тако и муки зело прелютейши от сих временных и вечны, якоже сам Господь свидетельствует: Вверзите, рече, во тму кромешную, ту будет плач и скрежет зубом. А еже плач и скрежет лютость мучную являет, никто ж бо плачет или зубы скрежещет, аще не от прелютости болезненыя угрызаем будет. Притча богатаго да научит: Капли единыя желаше на устужение языка за все свое веселое житие века сего, еже (л. 774 об.)3794 остави. Тем же и Господь, егда непокоривым жидом, укоряющим Его и глаголющим3795: не добре ли мы глаголем, яко самарянин еси Ты и бес имаши? Отвеща им, глаголя: Аз беса не имам, но чту Отца Моего, и вы не чтете Мене. Аз не ищу славы Моея, есть бо ищу и судя.
Толкование.
Зри же ми зде, яко они убо тако хулят и, Той же беззлобне о Себе досады их терпит. Егда же убо сыны Божия себе глаголаху, напрасно их обличает, истину отмщая. Вы убо, рече, зане чту Отца Моего, укоряема от вас. Оклеветающаго отца вашего быти, сего ради Мя безчествуете. Но аще (л. 775)3796 и Аз себе не отмщу, но терплю досаждаем, не мните без отмщения оставитися таковой досаде. Есть бо Отец, иже Мене отомстит. Сего ради яко досаждаема того Аз отмщаю и терплю вам, творящим Себе сыны Онаго, не уподобившеся делы ни в мале. Моея же славы есть ищай, и не токмо ищай, но и судити могий, и осудит безсловесне досадивших Ми. Сего бо ради, рече, есть ищай и судяй.
Тако и иже мстителем Божественых догмат есть мстяй и судяй, рекий3797: Аще свяжете на земли, будет связано на небеси. Не рече бо, иже свяжите на земли, будет связано на земли, (л. 775 об.)3798 но будет связано на небеси. По сему разумей, не в нынешнем веце на таковых связаных, то есть проклятых, казни находити, но в будущем.
Сего ради июдеом рече Господь3799: Аминь, аминь, глаголю вам. Аще кто слово Мое соблюдет, смерти не имать видети вовеки. И инде паки рече: Слушаяй словесе Моего и веруяй пославшему Мя, имать живот вечный. И инде: И слово Мое несть Мое, но пославшаго Мя. И паки: Той Ми заповеда, что реку или что возглаголю, и слово Его что есть. Слушаяй бо, рече, вас, Мене слушает, и отметаяйся вас, Мене отметается, и отметаяйся Мене, отме(л. 776)тается3800 и пославшаго Мя. А отметаяйся Отца и Сына не будет без муки. Тако кто беззаконнику запрещает заповедию Божиею, той же послушает запрещения, без муки не будет. За единаго ставленика попа или диакона или некоторое строение сотворшему в чюжей епископии, от всего измещут и с поставленым от него.
Святых апостол правило 353801.
Не поставляти от чюждаго предела, ни в пределе. Аже без воли того мест епископа се сотворит, с поставленым от него и сам не поставлен.
Толкование.
Святых отец собора, иже во Антиохии Сирстей, правило 22.
Такоже3803, якоже и третиенадесят правило сего собора, и се правило глаголет, еже коемуждо епископу в своем пределе владети и поставляти презвитеры и диаконы, во ин же предел не ити, ни поставити презвитера, ни ино что епископское творити све неволи епископа предела того. (л. 777)3804 Аще же дерзнет и сотворит что таковое, да будет извержен и повинен и поставленый от него презвитер или диакон.
Святаго Вселенскаго 6-го собора правило 17.
Приемляй3805 чюждаго причетника и поставляяй с поставленым зде, и сам да извержется.
Толкование.
Никто же от причетник без воли своего епископа во иную церковь причтен быти мощен есть. Аще который епископ чюждаго причетника приимет без отпустныя грамоты своего епископа и в свою церковь причтет, аще в том сану, в нем же бе имать его. Аще в болший степень поставит его, рекше презвитера (л. 777 об.)3806 или диакона, да извергутся оба. А колми паче много сотворшему, о таковых убо и Господь рече: Аще рука твоя или нога твоя соблажняет, отсецы ю и верзи от себе, уне бо есть со единою рукою или ногою внити в живот вечный, неже две руце имуще, ввержену быти во тму кромешную, идеже червь их не умирает и огнь не угасает. Аще ли не отсечется таковый гнилой уд, нужда будет и всему телеси ввержену быти во тму кромешную, идеже огнь их не угасает и червь не умирает, то есть елицех попов и дияконов поставит и елицех тии крестят (л. 778)3807, понеже якоже той не святитель, тако и посвящени от него не посвящени, и крещени от них, не крещени, якоже выше о сем явлено есть.
Но паки к тебе, списателю лжи возвратимся. Написано в 13 главе в 4 статье3808: А на которых служилых людех учнут искать исков своих духовнаго чину люди и монастыри, а в челобитных их будут написаны имена архимандритов и игуменов и келарей и казначеев и старцов и попов и дьяконов, и били будет и безчестили и грабили их самих или им самим какие обиды чинили, и в тех искех, (л. 778 об.)3809 где челобитье, и иноческаго и священническаго чину по преданию святых апостол и по правилом святых отец быти жеребью, а крестному целованью не быть для того, толко архимандриту и игумену и попу и дьякону или в их место кому крест целовать, и тому не священствовать.
Рцы ми, лжесписателю, в которых апостолских преданиох и святых отец правилех о сем писано, еже священнаго чину быти жеребью, а крестному целованью не быть, аще и обо чюжде всякоя правды, якоже крест целовать, такожде и жребий.
Мы же православных святых апостол (л. 779)3810 предания и святых отец правилах таких отчюжденых всякоя правды законов не знаем, еже бы пред мирскими судиями священнаго чину митрополитом и архиепископом и епископом, архимандритом и игуменом и попом и дьяконом и прочим причетником и монахом судится, и по суду жеребью быти или крест в роте христаином целовать. Но паче имамы противны твоим несведомым, о еже в суд к мирским судьям священнаго чину ходити и креста в роте на праве или на криве не целовати, ниже жребию быти. Но от твоих ложных признаваем по писаному Господем (л. 779 об.)3811 нашим Иисус Христом. Иже, рече, аще ин приидет во имя свое, того приимете. И паки: Вы отца вашего диавола и похоти отца вашего творите. И паки: Блюдитеся, рече, да не прелщени будете, мнози бо приидут во имя Мое. И инде рече: Востанут бо лжехристи и лжепророцы, и не послушайте их. Якоже и Деяние книга повествует, еже о Павле: Тем же свидетельствую вам во днешний день, яко чист аз от крове всех. Не обинух бо ся, еже не сказати вам волю Божию. Таже особно рече: Внимайте убо себе и всему стаду, в нем же (л. 780)3812 вас Дух Святый постави епископы пасти Церковь Господа Бога, Ея же снабде кровию Своею.
Зри зде, кому рече: Пасти стадо Христово, в нем же вас Дух Святый постави епископы пасти Церковь Божию, Ея же снабде кровию Своею. Тебя же кто постави пасти стадо Христово или Церковь Божию, якоже и инде той же божественный апостол: Вы3813 же есте тело Христово и уди от части. И овех убо положи Бог во Церкви первее апостолы, второе пророки, третие учителие и прочее.
И инде рече: И3814 Той дал есть овы убо апостолы, овы же пророки, овы благовестники, овы же пастыря и учителя к совершению святым (л. 780 об.)3815 в дело служения, в создание тела Христова, еда вси апостоли, еда вси пророцы, еда вси учителие и прочее.
О тебе же и о подобных тебе той же божественный апостол прорече: Аз3816 бо вем се, яко по отшествии Моем внидут волцы тяжцы в вас, не щадяще стада, и от вас самех востанут мужие, глаголюще развращеная.
Како же се не развращена, еже пишешь в 13 главе в 6-й статье: А3817 будет которые истцы или ответчики мирские люди учнут бити челом, чтобы духовнаго чину людей в ыскех вместо веры и жеребья допрашивать патриарху и митрополитом, (л. 781)3818 архиепископом и епископом священническаго чину по священству, а иноков по иноческому обещанию, и тем бы судные дела вершить, и тем мирским людем, и истцом и ответчиком, с священническим и иноческим чином дать на волю, чего они похотят, по жеребью ли или по апостолскому допрашиванью, и к тем скаскам мирским людям велеть руки прикладывать да по тому и дела вершить.
Где ты, суемудре, таковое безчиние беззаконное изобрел, еже судити мирскому человеку священнаго чину, патриарха и митрополитов и архиепископов и епископов и архимандритов и игуменов и попов (л. 781 об.)3819 и дьяконов и прочих причетников, и вместо веры и жеребья допрашивать патриаху или митрополиту или архиепископу и епископу священнаго чину по священству, а иноков по иноческому обещанию? Не подобно овце пастырю указывать, но паче слушать по Божественей заповеди: Слушаяй вас, Мене слушает. И повиноватися по апостолу, а не повиновати. Братие, рече, повинуйтеся наставником вашим. И прочее.
Послушай, суемудре, и безумных безумнее, аз ти покажу о суде на митрополитов и архиепископов и епископов и попов и дьяконов (л. 782)3820 и на прочих причетников, яко не точию простым людем достойно есть судити митрополитов или архиепископов и епископов, но един митрополит архиепископу или епископу не может судити. Такожде и един архиепископ или епископ не может судити попу и диакону.
Святых апостол правил 74.
Оклеветаем3821 епископ и позываем на суд, и не послушая дващи и трищи, двема епископома да позван будет. Аще же не приидет, якоже хощет, собор да осудит таковаго.
Толкование.
Оклеветаема епископа о некоем прегрешении от достоверных мужей и позываема на судище и (л. 782 об.)3822 не послушающу, не тако вскоре подобает собору осудити таковаго, но и дващи и трищи позвати того, и да посылается по нь на коемждо позвании по два епископа. Аще же пребудет небрегий и не приидет на судище, да испытает вину по единей части собор и по подобию вины достойно да осудят его. Да не мнится избыти3823 суда беганием.
Святаго Карфагенскаго сбора правило 12.
Епископа3824, в некоей вине суща, аще не весь собор области тоя, обаче дванадесять епископ да судят. Презвитера же шесть и диакона трие.
Толкование.
Аще ли на епископа будет клевета о коем (л. 783)3825 любо гресе, подобает всея области епископом судити того собором. Аще ли несть мощно всем снитися, обаче дванадесять епископ да судят, меньше же сего да не будет. Презвитера же о гресе оклеветаема, им же есть конечное извержение, шесть епископ да судят, седмый же свой ему епископ. Диакона же три епископи и свой ему четвертый. И тако истязаются вины их и судими бывают.
Того же святаго собора правило 20.
Презвитеру3826 оклеветаему ближних епископ 6 и сего седмый да разсмотрят о нем, диакона же три и 4-й свой ему да судят, (л. 783 об.)3827 прочая же причетники и сам един да истяжет.
Толкование.
Се речено есть и во 12-м правиле сего собора, аще некая клевета будет на презвитера, шесть епископ да судят ему, и свой ему с ними епископ да будет сразсмотритель. Диакона же трие да судят, и четвертый свой ему епископ. Прочии же вси причетницы, ниже сущии от диакон, и от единаго своего епископа да судятся, оних же гресех оклеветаеми бывают.
Того ж святаго собора правило 108.
Един3828 епископ своим судом да не отмстит.
Толкование.
Не токмо единаго епископа суд не довлеет, но и двою не довлеет (л. 784)3829 на извержение презвитера или диакона. Но аще убо есть епископ оклеветаемый, аще несть мощно всем снитися епископом, не менше от двунадесяти епископов да судится. Аще же презвитер, от шести епископ и седмый свой ему, аще ли диакон, от триех епископ и четвертый свой ему. И тако о извержении судими да бывают.
Якоже 12 правило и 20 сего собора повелевает: Да не поставит убо себе судию един епископ на извержение презвитера или диакона, и своего суда разумом в дело се да не изведет, рекше, сам един да не извержет. Аще же есть ины причетники судими, (л. 784 об.)3830 мнии честию суще от диакона, на таковых власть имать судити един места того епископ, якоже на конце 20-го правила сего собора повелевает.
О Агапии и Гавадии глава 16, правило.
Не3831 подобает по сем ни от двою, ни от триех и о греховней вине судиму епископу извержену быти, но множайшаго собора разсудом, ту сущу и митрополиту, якоже и апостолская правила повелеша.
Толкование.
Понеже отци сего собора обретоша епископа Вострьскаго Гевадиа, от двою епископу извержена бывша от сана, и в его место Агапиа по(л. 785)ставлена3832 бывша епископом, убоявшеся, да не будет потом напоследок таковое дело, хотящее быти, утвердиша и повелеша, оклеветаему сущу епископу о гресех и дошедшу ко извержению, не от двою или от триех епископ судиму быти, но аще есть мощно от всех сущих во области епископ. Аще ли ни, поне от многих, якоже да не будет число менше двунадесять епископ, якоже и второенадесять правило в средце собора сказует.
Святаго 4-го Вселенскаго собора правило 9.
Причетницы между собою распрю имуще, аще оставльше своего епископа, к мирским (л. 785 об.)3833 судиям приступят, по правилом вину да приимут, причетницы же, аще имеют что на епископа, да ожидают собора. Аще же епископи на митрополита Константиняграда патриарху да возвестят.
Толкование.
Аще причетник имать нечто на причетника, не подобает ему судитися пред мирскими судиами, но от своего епископа. Аще же оставльше своего епископа к мирскому судищу приступят, по правилом запрещение да приимут. Такоже и причетник, аще имать нечто на своего епископа, да приходит к митрополиту страны тоя, егда в реченое время (л. 786)3834 соберутся к митрополиту всея области его епископи, тогда пред митрополитом на соборе да судится. Аще ли епископ или причетник с митрополитом имать некую распрю, от патриарха всея тоя земли да судится. Под ним же суть епископи и митрополити всех областей страны тоя или от патриарха Константиняграда судится. Сия бо власть никому же от инех патриарх дана бысть, ни от правил, ни от закона, еже судити митрополита, под инем патриархом суща, другому патриарху, но токмо Константиняграда патриарху сие дано есть.
(л. 786 об.)3835 От свитка новых заповедей Иустиниана царя глава 57.
Аще3836 нецыи преподобнии епископи того же собора, рекше от единыя области, распрю некую имеют друг к другу или о церковных местех, или о иных неких вещех, первое митрополит их с другими епископы от своего собора таковую вещь да судит. И аще не пребудета оба суперника в сужденых, тогда преблаженный патриарх того правления между ими да разслушает и тако да повелит, якоже церковным правилом и законом подобно, ни единому же супернику противу суду его глаголати могущу.
(л. 787)3837 Того же Иустиниана царя глава 58.
Аще3838 же причетник или ин некто вину имать на епископа, первее преподобный митрополит области тоя по священным правилом и по нашим законом таковую вещь да разсудит, и аще кто проречет сужденая, к преблаженному епископу и патриарху вещь возвестити, и той подобный тому вдаст конец. Аще же на митрополита имать что епископ или причетник или ин кто, патриарх того правления подобным образом вещь да судит. По всяких же винах или от своих митрополит или от патриарх или от инех киих любо судей епископи судятся. (л. 787 об.)3839 И того ради по правилом святых апостол и святых отец на коеждо лето бывати собором.
Правило святых апостол 37.
Дващи3840 в лете епископи да собираются церковных ради вещей и Божественых повелений, первое убо в четвертую неделю по Пасце, второе же перворетия3841 октября3842 во вторый на десять день.
Толкование.
Сие убо правило преславных апостол повелевает дващи в лете собору быти. Но обаче се оставлено бысть, ибо осмое правило Шестаго собора, иже в Трулле полатнем, и шестое, иже в Никеи, Втораго собора единою в лете повелевают в коейждо области от всех епископ собору быти, о (л. 788)3843 церковных вещех и о Божественых повелений стязаний и о разрешении недоуменных и неразумных вин. И аще который епископ некия или епитемиями тяжкими, сиречь запрещении, или отлучением связал, да и о таковых вещех разсудят вси епископи. Время же едино собору уставиша между Пасхою и между месяцем октябрем, перворетии бо, по еллински и римски октябрь сказается.
Новых заповедей Иустиниана царя глава 8.
Дважды3844 в лете, июня месяца и сентября, бывати собору, собиратися митрополитом к патриархом (л. 788 об.)3845 и епископом к митрополитом и истязовати вины, еже епископи и причетници и мниси друг к другу имеют, о вере же и о правилех и о церковных вещех и о инех, и яже чрез правила согрешаемая, исправляти. Властели же и чинове, не нападающии на митрополиты и на епископы, прелагающыя время творити соборы или не возвещающе церкви, конечнее мучими будут.
Веруеши ли сим, яко есть истина? Вем. Яко возглаголеши, верую, и аще веруеши, почто всуе враждуеши на святую Церковь? Аще ли же не веруеши сим, не погрешит той истины, аще (л. 789)3846 кто изречет, яко несть христианин и клятве повинен по правилом и списанием твоим, якоже и вси еретицы и развратницы Божественых правых повелениих, якоже приточник глаголет: Сердце безумных сопротивится клятвам.
Да ты же пишешь в 14 главе в 1-й статье о крестном целовании.
Которым Московскаго государства всяких чинов руским людем доведетца по судным делам изо всех приказов крест целовати, и им или за них людем их крест целовати в розных исках трожды. А возрастом бы те люди были, (л. 789 об.)3847 кому крест целовать, в дватцеть лет, а менши дватцети лет не целовать и ко кресту таких не припускать. А у кого таких людей не будет, и им за себя целовать крест целовать самим.
Статья 2.
А будет кто сам или за кого люди его поцелуют крест в розных искех трожды, а после того будет кто учнет на нем чего искать, или он сам на ком учнет чего искать на нем или он сам на ком учнет чего искать, а по тем делам дойдет до веры, и похочет он в ыстцове или в своем иску крест целовати в четвертые, и то дело вершить сыском, а крестнаго целованья в том деле ему не давать. (л. 790)3848 А будет про то дело сыскать нечем, и то дело розымать пыткою.
Статья 3.
А которым людем истцом или ответчиком доведется крест целовать и ко кресту приводить самим, а людей у них нет, и те истцы и ответчики сами будут менши дватцети, лет в пятнатцеть, а переменится им будет неким, и тем исцом и ответчиком поневоле крест целовать и ко кресту приводить самим, хотя кто и менши дватцети лет. А менше пятинатцети лет никому креста не целовать, а целовати за них крест тем, кто за них в суде будет. (л. 790 об.)3849 А наемным людем и подставою креста не целовать и ко кресту не приводить никоторыми делы.
Статья 6.
А быть у крестнаго целованья дворянину да подьячему из сотен целовалником и прочее безумное списание по писаному: Яже сердце его собра беззаконие его.
Множицею уже о суде рекохом и ныне не обленимся противо твоего нечестия благочестия показати. И глагола3850 Господь вся словеса си к Мосиею, глаголя: Аз есмь Господь Бог твой, Бог ревнив, отдая грехи на чада до третияго и до четвертаго рода ненавидящих Мене, творя ж (л. 791)3851 милость в тысящих любящим Мя3852 и снабдящим заповеди Моя. Не приемли имени Господа Бога твоего всуе, не очистит бо Господь прилагающих имя Его туне. И рече Господь к Моисею: Се рцы дому Яковлю и возвести сыном Израилевым. Вы весте, яко с небесе глаголах к вам, лицем к лицу, на горе из среды огня. И глагола3853 Моисей всему Израилю и рече к ним: Послушай, Израилю, оправдания и суды. Елика Аз глаголю во уши ваши во днешний день, да ся научите их и снабдите творити я. Господь Бог ваш завеща вам завет в Хориве не одным отцем вашим, но и вам. И заповедах3854 судиям вашим, (л. 791 об.)3855 в то время глаголя: Разсуждайте между братиею своею3856 и судите по правде между мужем и братом его и между пришелцом. Не зрите лица3857 в суде, по малу и по велику судиши, не сумняся лица человеча, суд бо Божий есть. Иже аще жестока3858 будет у вас, принесите до Мене и да слышу я. И да не сотворите неправды3859 в суде, не презри лица нищаго, ни возри на лица могущаго, по правде да судиши ближнему твоему, да не ходиши лестию по своем языце и не востани на кровь ближняго твоего. Судия3860 и книгочия поставиши себе во всех градех твоих, да судят людем твоим (л. 792)3861 суд праведный3862, да не уклонят суда, ниже да зрят на лица, ниже да возмут мзду. Мзда бо ослепляет очи мудрых и отмещет словеса праведных, праведне праведнаго взыщите.
Слышал еси Божественую заповедь и закон даный? Откуду же ты взял такое блядение, еже с суда крест целовати кому самому (л. 792 об.)3863 или вместо господина человеку его?
Послушай, да и еще ти покажу от Древняго и Новаго законов и от прочих Божественых уставов и закон, яко не точию раб за господина крест целовати достоин, но ни в мале или велице во свидетельство приятен есть. Ибо суд судится правым разсмотрением и достоверными свидетели двема или треми, якоже и сам Господь заповеда древле Моисею, а не клятвою решити.
И да не пребудет, рече3864, послух един в послушество на человека по всякой обиде и по всякому греху, иже аще согрешит, но при устех двою свидетель3865 (л. 793)3866 или триех да станет всяко слово3867. Аще ли станет послух неправдив на человека, глаголя до него безчестие, да станета оба человека, има же есть пря, пред Господем и пред жерцы и пред судиами, иже будут в тый день, и да испытают их судии прилежно. Се же послух неправеден, послушество ваше неправду и супротивляяся на брата своего. И да сотворите ему, якоже он умысли на брата своего3868. Да отвержете злое на вас самех, да и прочии, услышавше, убоятся и не приложат к сему творити словеси сего злаго при вас. Да не пощадит и око твое, но душа3869 (л. 793 об.)3870 в души место, око во ока место3871, зуб в зуба место, рука в руки место, нога в ноги место. По всему, иже даст порок на подруга своего, сице воздастся ему3872. И человек, иже аще убиет всяку душу человечю, смертию да умрет.
И аще кто сотворит порок ближнему, якоже сотвори ему, такожде и ему сотворят. Изломление во изломления3873, око во ока место3874, зуб в зуба место, якоже сотворил еси порок человеку, такожде сотворят и ему.
Иже аще кто ударит человека и умрет, и той смертию да умрет, опра(л. 794)вление3875 едино суть пришелцу и населнику. Аще изнеможет3876 слово у тебе в суде, между кровию и кровию и между судом и судом, и между внятием и между прением прения, егда словеса судныя во градех твоих будет, то, востав, взыдеши на место. Еже изберет Господь Бог твой призвати имя Его ту, и да вшедши ко жерцом и левитом и к судии, иже будет в тый дни, и взыскавше, возвестят тебе суд. И сотвориши по словеси, еже тя возвестят. И от места, еже ти изберет Господь Бог твой призывати имя Его ту, и да снабдиши зело творити во всем, (л. 794 об.)3877 елико закон положится тебе по закону и по суду. Иже, реку, тебе сотворити, да ся не уклониши от словеси, еже известят тебе, ни на десно, ни налево. И человек, иже сотворит презрение не послушати жерца, предстоящаго служити во имя Господа Бога твоего, или судиа, иже в тый дни будет, да умрет человек той. И да извержеши злое от Израиля, и вси людие, услышавше, убоятся и не безчествуют по сем.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 ...
16
17
18
19
20
<<< Предыдущая страница ...
Следующая страница >>>
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 ...
27
28
29
30
<<< Предыдущий вопрос ...
Следующий вопрос >>>
Ссылки:
1 РГАДА. Ф. 27. Д. 140. Л. 2–1039. назад
3763 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3764 Написано со знаком вставки тем же почерком на правом поле листа.
3765 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3766 Написано со знаком вставки тем же почерком на левом поле листа.
3767 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3768 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3769 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3770 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3771 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3772 Исправлено из: с вене.
3773 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3774 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3775 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3776 Исправлено из: приходящыя.
3777 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3778 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3779 Слова «достойну быти» написаны вместо зачеркнутого «сподобитися».
3780 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3781 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3782 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3783 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3784 На левом поле листа помета: зри.
3785 Так в ркп.
3786 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3787 Написано со знаком вставки тем же почерком на правом поле листа.
3788 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3789 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3790 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3791 На левом поле листа помета: Лук. 10. Матф. 16, 18.
3792 На левом поле листа помета: Иоан. 20.
3793 В ркп. перепутаны листы. На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3794 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3795 На левом поле листа помета: Иоан. 8.
3796 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3797 На паравом поле листа помета: Матф. 16, 18; Иоан. 20.
3798 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3799 На левом поле листа помета: Иоан. 8.
3800 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3801 На правом поле листа помета: лист 9.
3802 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3803 На левом поле листа помета: лист 70.
3804 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3805 На правом поле листа помета: лист 182.
3806 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3807 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3808 На правом поле листа помета: лист 182.
3809 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3810 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3811 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3812 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3813 На правом поле листа помета: 1 Кор. 13.
3814 На правом поле листа помета: Ефес. 4.
3815 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3816 На левом поле листа помета: Деян. 43.
3817 На левом поле листа помета: лист 183.
3818 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3819 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3820 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3821 На правом поле листа помета: лист 20.
3822 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3823 Исправлено из: избыв.
3824 На левом поле листа помета: лист 122.
3825 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3826 На правом поле листа помета: лист 127.
3827 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3828 На левом поле листа помета: лист 160.
3829 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3830 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3831 На левом поле листа помета: лист 172.
3832 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3833 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3834 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3835 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3836 На левом поле листа помета: лист 325.
3837 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3838 На правом поле листа помета: лист 326.
3839 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3840 На левом поле листа помета: лист 10.
3841 Так в ркп.
3842 Вписано тем же почерком на левом поле листа.
3843 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3844 На правом поле листа помета: лист 355.
3845 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3846 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3847 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3848 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3849 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3850 На левом поле листа помета: 2 Моис. 20.
3851 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3852 На правом поле листа помета: ниже 34.
3853 На правом поле листа помета: 5 Моис. 5.
3854 На правом поле листа помета: 5 Моис. 1.
3855 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3856 На левом поле листа помета: Иоан. 7.
3857 На левом поле листа помета: 1 Петр 1.
3858 Так в ркп.
3859 На левом поле листа помета: 3 Моис. 19; 5 Моис. 1 и 16; Сирах 42; Ияков 5.
3860 На левом поле листа помета: 5 Моис. 16.
3861 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3862 На правом поле листа помета: 2 Моис. 23; 5 Моис. 19, выше 1; Притч. 24; Сирах 42; Иоан. 7; Ияков 2.
3863 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3864 На левом поле листа помета: 5 Моис. 19; 4 Моис. 35, выше 17.
3865 На левом поле листа помета: выше 17.
3866 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3867 На правом поле листа помета: Матф. 18; Иоан. 50; 2 Кор. 13; Евреом 5.
3868 На правом поле листа помета: Притч. 9.
3869 На правом поле листа помета: 2 Моис. 21.
3870 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
3871 На левом поле листа помета: 3 Моис. 24; Матф. 70.
3872 На левом поле листа помета: 3 Моис. 24; 2 Моис. 21.
3873 На левом поле листа помета: 2 Моис. 21; Матф. 5.
3874 На левом поле листа помета: 3 Моис. 24; Матф. 70.
3875 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
3876 На правом поле листа помета: Моис. 7; Парал. 19.
3877 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
|