История
Достопримечательности
Окрестности
Церкви округи
Фотогалерея
Сегодняшний день
Библиотека
Полезная информация
Форум
Гостевая книга
Карта сайта

Поиск по сайту

 

Памятные даты:

 

Праздники

Памятные даты

 

Наши сайты:


Подготовьте себя заранее к поездке в

Ферапонтово

http://www.ferapontov-monastyr.ru/
http://ferapontov-monastyr.ru/catalog/
http://www.ferapontovo-pilgrim.ru
http://www.ferapontovo-archive.ru
http://www.ferapontovo-foto.ru/
http://www.ferapontov.ru/
http://www.patriarch-nikon.ru/
http://www.tsipino.ru/
http://a-russian-troika.ru
http://a-hippotherapy.ru

Прогноз погоды:


Ферапонтово >>>


Яндекс.Погода


На главную Карта сайта Написать письмо

На главную Библиотека ПАТРИАРХ НИКОН В ФЕРАПОНТОВОМ МОНАСТЫРЕ Патриарх Никон. Труды. Возражение, или Разорение смиренаго Никона ... (26-13)

ВОЗРАЖЕНИЕ, ИЛИ РАЗОРЕНИЕ СМИРЕНАГО НИКОНА ... (26-13)


Патриарх Никон.Труды

Научное исследование,

общая редакция В.В. Шмидта



ВОЗРАЖЕНИЕ, или РАЗОРЕНИЕ СМИРЕНАГО НИКОНА,

Божиею милостию патриарха, противо вопросов боярина Симеона Стрешнева, еже написа газскому митрополиту Паисее Ликаридиусу, и на ответы Паисеовы1


Кто же ли пречюднее Павла верхо(л. 697)внаго3565, его же избра сам Господь учителя языком, и свидетельствова, глаголя: Яко3566 сосуд избран Ми есть, пронести имя Мое пред языки и царьми и сынми Израилевыми. Аз бо скажу ему, елика подобает о имени Моем пострадати. Яко иже сам той пишет к Римляном: Павел3567, раб Иисус Христов, зван апостол, избран во благовестие Божие. И прочее. И инде рече: и аз бо мнюся имени Духа Святаго. Но ни сей что любо, не писанием свидетельствуя о Господе нашем Иисусе Христе, но глаголаше, еже прежде обеща пророки Своими в писаниих святых о Сыне Своем, бывшем от семене Давидова, по плоти нареченне Сыне (л. 697 об.)3568 Божий по Духу Святе, из воскрешения мертвых Иисус Христа Господа нашего. И прочее.

Кто же ли любимее Иоанна возлюбленаго, иже на перси Христовы возлеже, брат и друг Христу именовася, о нем же сам Христос свидетельствова, якоже пишется3569: Стояху же при Кресте Иисусове мати Его. Иисус же видев матере и ученика стояща, его же любляше, глагола матери Своей: Жено, се сын твой. Потом глагола ученику: Се мати твоя. И паки инде3570: Обращ же ся Петр, виде ученика, его же любляше Иисус, вослед идуща, иже возлеже на вечери на персе Его и рече: Господи, кто есть предаяй Тя? Сего видев (л. 698)3571 Петр, глагола Иисусови: Господи, сей же что? Глагола ему Иисус: Аще хощу, да той пребывает, дондеже прииду что к тебе, ты по Мне гряди. Изыде же слово сие в братию, яко ученик той не умрет. И по мале рече сам той: Сей есть ученик свидетельствуяй о сих, иже и написа сия, и вем, яко истино есть свидетельство Его. Иже и вышше всех написа, о слове Божии глаголя: В начале бе Слово, и Слово бе у Бога, и Бог бе Слово. Се бе искони у Бога. И прочее.

Но ни сей что любо без свидетельства преда или написа. Такоже и вси святии апостоли и святии отцы, ничто же предаша или научиша от себе, (л. 698 об.)3572 но все от Божественаго Писания.

Ныне же един точию ты предал закон, несогласен Ветхому и Новому закону и всему Божественому Писанию. Господу убо глаголющу: Не мните, яко приидох разорити закона. Или пророк: Не приидох разорити, но исполнити. Аминь, глаголю вам, дондеже прейдет небо и земля, иота едина или едина черта не прейдет от закона, дондеже вся будут, иже аще разорит едину заповедий малых и научит тако человеки, мний наречется во Царьствии Небеснем.

Ты же, богоборче, не закон и пророки, но и самое святое священное Евангелие разорити и вся святыя законы не устыдеся. (л. 699)3573 Господу свидетельствующу и глаголющу: Небо и земля прейдет, от закона же иота едина или едина черта не прейдет. Ты же вся единою премину и ниже устрашися Божия страха, иже аще разорит едину, рече, заповедий малых и научит тако человеки, мний наречется во Царьствии Небеснем, то есть не наречется. Ты же сам вся святыя заповеди разорив и всем людем в закон свое беззаконие написа. Не глаголет убо Христос3574, законныя заповеди малы, но их же Он предати хощет. Нарицает же их малы смирения ради, да и тебе научит смиреномудрствовати. Мал же наречется, иже Сам не творит (л. 699 об.)3575 по заповедех и других тако учит, Сам дело не имея. Мал же наречется во Царьствии Небеснем, сиречь на воскресение последний и отвержен в геенну огнену, не вниде бо тако в Царьство Небесное. Других уча, сам же заповеди презирая попирая и ни во что же вменяя. Како бо инаго кто наставити может на путь, им же сам не ходил есть?

Ты же, богоборче, отметая заповеди Божия и не пребывая во учении Христове, како имаши внити в Царьство Небесное?

Не слышал еси Господа глаголюща: Но народ, иже не весть закона, прокляти суть. И святый Давид глаголет: (л. 700)3576 Прокляти уклоняющиеся от заповедей Твоих. И святый Иоанн Богослов глаголет: Всяк преступаяй и не пребываяй во учении Христове, Бога не имать.

Святаго Василия Великаго правило 63.

Христов3577 отметник во всем житии своем да кается.

Толкование.

Иже от Христа отвержется, во все время живота своего должен есть плакатися. На исходе же жития сподобится святаго причащения.

Того же Василия Великаго правило 45.

Христиан3578 сый ругаяся Христу, от наречения ползы не приимет.

Толкование.

Вера без дел мертва есть, никая же бо полза от наречения, еже (л. 700 об.)3579 нарицатися христианину, Христовы же заповеди отметати и делы злыми тому ругатися.

Святаго 6-го Вселенскаго собора правило 64.

Мирский3580 человек да не учит, не вси бо пророцы, ниже3581 убо вси апостоли.

Толкование.

Всяк убо должен есть свой чин ведати и не творити себе пастыря овца сый, и глава да не мнится нога сый, но повиноватися преданому от Бога чину и уши свои отверзати на послушание приемлющих благодать учительскаго словесе. Не вси бо пророци и не вси апостоли. Сего ради мирстии человецы да не учат, ни словес о заповедех да не подвизают, тем сан (л. 701)3582 учительский к себе привлачаще.

И божественый же Павел утвержает, глаголя: Аще и ангел благовестит паче, еже приясте, проклят да будет.

И святаго 7-го Вселенскаго собора правило 1: Аще кто приложит или уимет что от Божественых заповедей и закон, проклят да будет.

В Уложеной книге твоего списания глава 1 статия 1 о богохулниках.

Будет иноверцы какия ни буди веры или руской человек возложит хулу на Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа или на рождьшую Его Пречистую Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию или на Честный Крест или на святых Его (л. 701 об.)3583 угодников и просыскивати всякими сыски накрепко. Да будет сыщется про то допряма, и того богохулника обличив казнити, зжечь.

И что болше тоя хулы, еже отложити вся заповеди Христовы и святых апостол и святых отец заповеди и каноны, лгати на Господа и на святых Его, о них же напреди скажем.

Да тое же Уложеной книге во 2-й главе в первой статье написано: Будет кто каким злым умышлением учнет мыслити на государьское здоровье злое дело, и про его злое умышление кто известит, и по тому извету про то его злое умышление (л. 702)3584 сыщется допряма, что он на царьское величество злое дело мыслил и делать хотел, и такова по сыску казнити смертию.

Глава 13585 статия 2.

Также будет кто при державе царьскаго величества, хотя Московским государьством завладети и государем быти, и для того своего злаго умышления начнет рать збирать, или кто учнет царьскаго величества с недруги учнет дружитися, и советными грамотами ссылатися, и помочь им всячески чинить, чтобы тем государевым недругом по его ссылке Московским государьством завладеть, или какое дурно учинить, и про то на него кто изве(л. 702 об.)стит3586, и по тому извету сыщется про тое его измену допряма, и таковаго изменника по тому же казнити смертию.

Да в той ж книге во 2-й главе в 20-й статье.

Также самоволством, скопом и заговором к царьскому величеству и на его государевых бояр и околничих, и на думных, и на ближних людей, и в городех, и в полкех на воевод, и на приказных людей, и ни на кого никому не приходити и никого не грабити и не побивати.

21 статья.

А кто учнет к царьскому величеству или на его государевых бояр и околничих, и думных, и ближних людей, (л. 703)3587 в городех и в полкех на воевод, и на приказных людей или на кого ни буди приходити скопом и заговором, и учнут кого грабити или побивати, и тех людей, кто так учинит, за то по тому же казнити смертию без всякия пощады.

И аще кто начнет мыслить на царьское величество злое умышление или похочет Московским государьством завладеть и государем быти, или кто учнет к царьскому величеству или на его государевых бояр и околничих, и думных, и ближних людей, и в городех, и в полкех на воевод, и на приказных людей или на кого ни буди приходити скопом (л. 703 об.)3588 и заговором, и учнут кого грабити или побивати, и тех людей, кто так учинит, за то по тому же казнити смертию без всякия пощады.

Да ты же пишешь в 4 главе в 1 статье.

Будет кто грамоту от государя напишет сам себе воровски, или в подлиной государеве грамоте и в ыных каких приказных письмах что переправит своим вымыслом, мимо государева указу и боярскаго приговору или думных и приказных людей, и подьячески руки подпишет, или зделает у себя печать такову, какова государева печать, и такова за такия вины казнити смертию.

2-я статья.

А будет воровс(л. 704)твом3589 же учнет отъимати государевы печати от государевых грамот или от иных каких приказных писем, и те государевы печати учнет к иным каким воровским письмам прикладывать, или будет кто учнет какия письма воровством же наряжати и приказныя писма переправливати мимо государева указу, и того казнити смертию, а писмам его нарядным ни в чем не верити.

А3590 будет кто такия писма зделав умрет, и после его те писма объявятся у племяни или у прикащиков, и то его племя и прикащики учнут по тем письмам о каком деле государю бити челом, и про них сыскати, (л. 704 об.)3591 каким обычаем те им письма достались, и где их взяли, и про то они ведали ли, что те письма нарядны. Да будет про них в сыску скажут или они сами в том повинятся, что они про то ведали, что те писма воровские нарядные, а держали их у себя для своих пожитков и корысти, и тех людей по тому ж казнити смертию.

Послушай, неправедный человече, что Господь к таковым лицемером глаголет: Рабе лукавый, от уст твоих сужду тя. Тако и зде не погрешит истины, кто тебе изглаголет такожде. И аще царьския грамоты и уставы и при(л. 705)казныя3592 письма переправит кто своим вымыслом мимо государева указу и боярскаго приговору или думных и приказных людей и подьяческия руки подпишет, или будет кто учнет какия письма воровством нарежать и приказныя писма переправливати мимо государева указу, или после кого останутся такие воровския писма, или кто печать зделает, и за то казнити смертию.

А иже на самаго Бога вознеистовися и преобидит Божию власть, якоже и денница, и Божие достояние, и Божий суд преписав на царьское имя «суд государя царя» и прочее, и святых апостол и святых отец и учителей (л. 705 об.)3593 и законоположников наших, приимших власть от несочетанаго Царя и Бога нашего Господа Иисус Христа, на земли и на небеси имущих власть вязати и решити, и не человеком точию хотящим судити, но ангелом, то тех обесчестив и власть и честь и заповеди разорив и ни во что положив, коликих мук и смерти достоин?

Господу свидетельствующу: Иже есть от Бога, глаголы Божия послушает. Сего ради вы не послушаесте, яко от Бога несте. И инде рече: Слушаяй вас, Мене слушает, и отметаяйся вас, Мене отметается.

Да ты же пишешь в 10-й главе во 141-й статье.

Будет кто (л. 706)3594 учинится приставу силен и по доездной памяти по того ослушника послати в другие инаго пристава, а к воеводе в тот город, где тот ослушник живет, послати государева грамота, чтобы воевода на того ослушника приставу дал стрелцов и пушкарей и защитников сколко человек пригож, чтобы было приставу с кем такова ослушника изымати. Да как пристав того ослушника изымав к Москве приведет, и тому ослушнику за его ослушание учинити наказание, бить батоги, да на нем же доправить, исцу прочесть и волокита по указу, и неделщиком езд без суда и отдати истцу. (л. 706 об.)3595 А будет кто в третие сотворит, и ему тоже наказание учинить и вкинуть в тюрьму на месяц.

А во 142-й статье.

Будет кто у пристава наказную и приставную память или государевы грамоты отъимет и издерет, и такова непослушника за государеву грамоту бить кнутом и посадить в тюрьму на три месяцы. А кто неделщика или понятых побиет до смерти, и того убойцу самаго казнити смертию же.

И аще тако царевым непослушником и суд иным без казни не прощено, а иже Божии и святых его апостол и законоположник заповеди преступая и попирая, колики муки (л. 707)3596 ждут? Божие слово и не погрешает: Имже бо судом судите, осудитеся, и ею же мерою мерите, возмерится и приложится.

Господу глаголющу: Глаголю3597 вам, яко аще не избудет правда ваша паче книжник и фарисей, не внидите в Царьство Небесное.

Толкование.

Правду глаголет всяку добродетель, якоже речено: Праведен бяше Иов, преподобен, непорочен. Устрашися прочее, о человече, разумев, колико должни суть. Таже учит нас, како изобилна правда наша будет, паче фарисей и книжник. Прочее же устрояет добродетели, глаголя Евангелие: Слышасте, яко речено бысть древним, (л. 707 об.)3598 не убиеши, иже аще убиет, повинен есть суду. Аз же глаголю вам, яко всяк гневаяйся на брата своего всуе, повинен есть суду.

Толкование.

Пророцы бо, хотяще пророчествовати, глаголаху: Тако глаголет Господь. Христос же не тако, но: Аз глаголю, являя власть Божества Своего. Они ради бяху, сей же Сын и вся отеческа имея. Гневаяйся, рече, на брата своего туне, осужден будет. Аще ли кто прогневается по правде, и наказания ради и по духовней ревности, не осуждается таковый. И Павел убо ярости и гнева глаголы вещаше к Елиме волхву и ко архие(л. 708)рею3599 на сонмище, но не туне, но по ревности божественней. Тогда бо туне гневаемся, егда имения ради и славы, и еже себе ради месть воздати.

Како же ты, богоотступниче, евангелских заповедей разорителю, ин закон вводишь в проклятом твоем списании в 10 главе в 27-й статье.

Будет боярин или околничей или думной человек обесчестит словом патриарха и за патриарше бесчестие боярина и околничего, и думнаго человека по сыску отослати к патриарху головою.

Статья 28.

А будет боярин или околничей или думной человек (л. 708 об.)3600 обесчестит словом митрополита или архиепископа, или епископа, и за митрополичье и архиепископле и епископле безчестие боярину и околничему и думному человеку митрополиту за бесчестье четыреста рублев, архиепископу триста рублев, епископу двести рублев. А будет кому платить нечим, и его за властелинское безчестие отослать ко власти головою, будет сыщетца допряма.

Статья 29.

А будет боярин или околничей или думной человек обесчестит архимандрита или игумена или иной какой иноческой чин, и им за безчестье по суду или по сыску платить безче(л. 709)стье3601 против государева указу.

Статья 30.

А будет патриарха или митрополита или архиепископа, или епископа или архимандрита или игумена или казначея или келаря или иной иноческий чин обесчестит словом столник или стряпчей или дворянин московской или гость или дьяк или жилец или дворянин или сын боярской городовой или иноземец или дворовой человек, а по сыску и по суду сыщется про то допряма, и им за такое безчестие чинить указ: за патриарха бить батоги, за митрополита посадить в тюрьму, за архиепископа и епископа (л. 709 об.)3602 в тюрму же посадить.

Статья 31.

А будет патриарха или митрополита или архиепископа, или епископа или архимандрита или игумена или казначея или келаря или иной иноческий чин обесчестит словом гостиной и суконной сотни или черных сотен и слобод тяглой человек или стрелец или казак или пушкарь или кто иной какова чину ни будь, а по суду и по сыску про то сыщется допряма, и им за то чинить указ: за патриарха учинить торговая казнь да посадить в тюрьму на месяц, за митрополита бити батоги (л. 710)3603 да в тюрму посадить на четыре дни, за архиепископа и епископа бить батоги да в тюрму посадить на три дни.

Архимандритом и игуменом и архидиакону и Троицы-Сергиева и всех монастырей келарем и казначеем и соборным старцом и рядовой братье править за бесчестье: Живоначалныя Троицы Сергиева монастыря архимандриту 100 рублев. И прочее о прочих монастырех писаное.

Откуду ты, беззаконниче и злобе списателю, такова навык чрез Божественыя Христовы заповеди и святых апостол и святых отец заповеди и каноны возмеряти противу зла зло, ранами и сребреными (л. 710 об.)3604 искупы качествы и количествы. Не слышали твое нерадивое ухо законоположника нашего и учителя Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, учаща и глаголюща вышереченое: Глаголю3605 вам, яко аще не избудет правда ваша паче книжник и фарисей, не внидите в Царьство Небесное.

Да которая правда в проклятом том твоем списании, аще кто патриарха обесчестит и по суду и по сыску, оваго головою отослать судил еси, оваго бить кнутом, инаго бить батоги, инаго в тюрму, на ином безчестие править, якоже выше сего твое безумие и проклятое беззаконие изообразися?

(л. 711)3606 А во 83-й статье пишешь.

А будет митрополит или архиепископ, или епископ, или архимандрит, или игумен и прочие обесчестит словом бояр и околничих и прочих, а сыщется про то допряма, и им по сыску тем людем, кого они обесчестят, платить за бесчестье против их окладов, что кому государева денежнаго жалованья, а гостем и иных чинов людем по указным статьям.

Статья 84.

А будет которому архимандриту или игумену или келарю или казначею или рядовым старцам за чье безчестие платить будет нечим, (л. 711 об.)3607 и на них тем людям править безчестье нещадно до тех мест, как они с ыстцы учинят зделку.

Горе тебе и писанию твоему, неправедниче, имать Бог бити стено поваплена по святому апостолу Павлу, яко суд укривлен всюду сотворил еси.

И пишешь в 91-й статье.

А будет боярина или околничего или думного человека обезчестит столник или стряпчей или дворянин московской или гость или дьяк или жилец или дворянин или сын боярской городовой или иноземец или дворовой человек, и на них бояром и околничим и думным людям по суду и по сы(л. 712)ску3608 править безчестие же. А будет кому ис тех чинов, боярину или околничему или думному человеку за безчестье платить будет нечим, и их бить кнутом.

Статья 92.

А будет бояр и околничих и думных людей обезчестит кто словом гостиные и суконныя и черных сотен и слобод тяглой человек или стрелец или казак или пушкарь или монастырской слуга или иных чинов люди кто нибудь или холоп боярской, а по суду и по сыску сыщется про то допряма, и их за боярское и околничих и думных людей безчестие бити кнутом, да их же сажати в тюрму на две недели.

(л. 712 об.)3609 Не послушал еси писанаго: Не познай силна и убога на суде, яко суд Божий есть. Себе и подобных себе мест всем несравнену положил, за патриарха бить батоги, а за митрополитов и архиепископов и епископов сажать в тюрму, а себе сугубо бить кнутом да на две недели в тюрму.

Не слышал еси Спаса, глаголюща: Яко им же судом судите, осудитеся, и ею же мерою мерите, возмерится. И божественный апостол глаголет: Безумне, ты избежиши ли суда Божия? Воистину, на творящих таковая суд Божий есть. Коликим мукам еси и томлению повинен за тако(л. 713)вое3610 безбожное предание и беззаконный закон, елико по нему сотворили бедным осужеником раны и иная злая. Ты в сем повинен. Збысться во псалмех писаное: Рече3611 безумен в сердце своем, несть Бога. Растлеша и омразишася в беззакониих, несть творяй благостыня, несть до единаго. Бог с небесе приниче на сыны человеческия видети, аще есть разумеваяй или взыскаяй Бога, вси уклонишася вкупе и непотребни быша. Несть творяй благое, несть до единаго, ни ли разумеют вси делающии беззаконие, снедающии люди Моя в хлеба место.

И паки другое писание:3612 Провещают (л. 713 об.)3613 и возглаголю неправду, возглаголю вси делающии беззаконие. Люди Твоя, Господи, смириша и достояние Твое озлобиша, вдовицу и сира умориша и пришелца. И реша: Не узрит Господь, ниже разумеет Бог Ияковль. Разумейте же безумнии в людех и буи некогда умудритеся, насаждаей ухо, не слышит ли, или создавый око, не смотреят ли, наказуяй языки, не обличит ли? Учай человека разуму, Господь весть помышления человеческа, яко суть суетна. И паки ино писание: Помыслиша3614 бо и глаголаша в лукавстве, неправду в высоту глаголаша. Положиша на небеси уста своя и язык (л. 714)3615 их прейде по земли. Рече бо в сердце своем: Не взыщет. Усты наша при нас суть, кто нам Господь есть. И реша: Како уведе Бог, аще есть разум в вышнем. Обаче за лщения их, положил еси им злая, низложил я еси внегда разгордети. И по мале: Яко се удаляющиися от Тебе погибнут, потребил еси всякаго любы деющаго от Тебе.

Послушай, праведный беззакония списателю, Божественаго учения, еже Господь глаголет: Аз же глаголю вам, яко всяк гневайся на брата своего всуе повинен есть суду. Которому суду? Не твоему беззаконному, но суду Божию нелицемерному, (л. 714 об.)3616 неумытному, якоже учит нас святое священное Евангелие: Егда же приидет Сын человеческий во славе Своей и вси святии ангели с Ним, тогда сядет на престоле славы Своея и соберутся пред Ним вси языцы. И прочее. А не твоему суду повинни, еже ты написал. Аще кто обезчестит словом патриарха и митрополита или архиепископа и епископа, или игумена и прочаго того чина столник или стряпчей и прочии того чина или гостиной и суконной сотни, даже до стрелца и казака и пушкаря и прочаго всякого человека, а по суду и по сыску указ учинит по государеву указу. А кому кого судить, не определил еси. (л. 715)3617 Кому патриарха, кому ли митрополита и архиепископа и епископа и архимандрита и игумена и прочих.

Якоже и в 13 главе в 1-й статье написал еси.

На митрополитов и на архиепископов и на их приказных, и на дворовых людей, и на детей боярских, и на их крестьян и на монастыри на архимандритов и игуменов, и на строителей, и на келарей, и на казначеев, и на рядовую братью, и на монастырских слуг, и на крестьян, и на попов, и на церковной причет во всяких исцовых искех суд давать в Монастырском приказе. А по которым правилом и кому судить, того не написано же.

(л. 715 об.)3618 А в 10 главе в 1-й статье написано: Суд государя царя и великаго князя Алексия Михайловича всеа Русии судит бояром и околничим и думным людям и дьяком и всяким приказным людям и судьям и всякая росправа делает всем людем Московскаго царьства от болшаго и до меншаго чину в правду.

А в той же книге Уложеной написано на листу 61:

В лето 7158-го июля в 16 день государь царь и великий князь Алексий Михайлович всеа Русии самодержец в двадесятое лето возраста своего в третие лето Богом хранимыя своея державы советовал со отцем (л. 716)3619 своим и богомолцом святейшим Иосифом, патриархом Московским и всеа Русии, и с митрополиты, и со архиепископы, и со епископы, и со всем освященным собором, и говорил с своими государевыми бояры и с околничими, и з думными людьми, которые статьи написаны в правилех святых апостол и святых отец и в градских законех Греческих царей. А пристойны те статьи к государьственным и земским делам, и те бы статьи выписать.

И чтобы прежних великих государей царей и великих князей Росийских и отца его государева блаженыя памяти великаго государя царя и великаго князя Михайла Феодоровича всеа Русии (л. 716 об.)3620 и те государьские указы с старыми справити. А указал государь царь то все собрати и в доклад написати бояром, тебе, князю Никите Адоевскому с товарыщи. И ты по государеву цареву и великаго князя Алексия Михайловича всеа Русии самодержца указу, князь Никита Адоевской с товарыщи, написал, будто выписал ис правил святых апостол и святых отец и из градских законов Греческих царей и ис старых судебников прежних великих государей. И в том во всем ты, окаянный, солгал, написал, что ис правил святых апостол и святых отец и из градских законов Греческих царей и ис старых судебников (л. 717)3621 прежних великих государей.

Покажи нам, где есть во апостолских и святых отец и благочестивых царей Греческих градских законов и в старых судебниках прежних великих государей судити бояром и околничим и думным людям и дьяком и всяким приказным людям и судьям патриарха и митрополитов и архиепископов и епископов, архимандритов и игуменов и весь духовный чин? Покажи во своем ложном списании и не отрекийся. И аз ти покажу Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа суд и месть. Тако глаголет Господь: А3622 иже бо аще речет брату своему (л. 717 об.)3623 рака, повинен есть сонмищу.

Толкование.

Собор убо не царьское или боярское и прочих мирских судей, но архиерейской суд глаголет, якоже правила и царьския и великих князей таковыя безчестныя суды. Кто кого обезчестит словом, судить архиереом. О них же многащи писано есть выше сего. Нам же архиереом и прочим священнаго чина доволно есть на отмщение лаятелем нашим Божественая отмщение.

А3624 иже речет, уроде, повинен есть геенне огненней. И что есть болши сего нашим лаятелем на отмщение, еже вечно мучитися в геенне огненней.

Толкование.

(л. 718)3625 Мнози мнят, яко тяжко есть осуждение сие, яко единаго ради таковаго слова и во огнь вечный осудит. Обаче же несть, тяжко, но достойно и праведно Божий суд возмери, лишаяй бо брата своего слова и разума и нарицает его буя, сиречь луда и безумна. Море бо буй сказуется и луд безумен. Како бо таковый несть достоин мукам: уничтожая бо и досаждая кому, любовь разсыпает, ей же разсыпавшися, вся добродетели разсыпаются, якоже и любви стоящи, вся добродетели стоят. Отнюду же всяк уничижаяй и досаждаяй, вся добродетели растерзает, разсы(л. 718 об.)пане3626 бывши любви. Отинуду же яве, яко достоин есть огню вечному.

Собора иже в Констянтине во Святей Софии правило 3.

Аще который мирский человек епископа в темницу ввержет или биет без вины или сплетет некую вину, да будет проклят.

От свитка новых заповедей Иустинияна царя глава 42 правило 36.

Никому3627 же от властел не подобает боголюбивых епископ нудити на судище приити, да вдаст свидетельство о нечесом нудити и да посылает некия от служащих епископ ему, да предлежащу святому Евангелию, якоже (л. 719)3628 лепо есть Спасителем. Рекут, яже ведят, но ни о именней, рекше о златней, ни о греховней вине ко властелю градскому или к воинскому неволею приити или предстати без повеления царева не прощаем, но властеля, аще писанием, аще ли без писания повелети дерзнувшаго, по отрешении пояса, рекше по отъятии воинскаго сана, и муками казнити и в заточение послати.

Того же Иустинияна царя правило 87.

Всем3629 же единою отрицаем, не сотвористе пакости образу монашескому, ни черноризцу, ни черноризице, ни постнице, никим любо образом не поругатися (л. 719 об.)3630 церковному строению. Се же аще кто дерзнет сотворити, телесную подъимет муку и в заточение предан будет.

Господу нашему сице учащу и заповедающу: Евангелие: слышасте3631, яко речено бысть, око за око и зуб за зуб. Аз же глаголю вам, не противитися злу, но аще тя кто ударит в десную ланиту, обрати ему другую.

Толкование.

Законное разсуждение попущаше равная приимати зло сотворшим, яко да всяк боится такова же не пострадати, да не творят друг другу неправды. А еже ударяющему по ланите и другую обратити повеле, всяко, аще (л. 720)3632 заповеди Божии хранит, может и сие претерпети, по апостолу: Да лутчее воскресение улучат терпением, рече, да течем, взирающе на предлежащии нам образ Началника вере и совершителя Иисуса, иже вместо предлежащия Ему радости претерпе крест, и о срамоте не ради, одесную Бога седе. И ин паки рече: Зане3633 Иисус Христос пострада по нас, нам оставль образ, да последуем стопам Его, иже убо укоряем, не укоряше, стражда не прещаше. И паки той же рече: Братие Христову, пострадавшу по нас, и вы в ту же мысль облецетеся. И паки самому (л. 720 об.)3634 Христу свидетельствующу: Прежде же сих всех возложат на вы руки своя и ижденут, предающе на сонмища и темница, ведоми ко царем и владыком, имени Моего ради. Прилучит же ся вам во свидетельство, положите убо на сердцех ваших. И по мале: Предани же будете и родители и братиею и родом и друзи и умертвят от вас, и будете ненавидеми от всех имени Моего ради. И инде рече: Тако3635 бо изгнаша пророки, иже прежде вас. И паки инде рече: Поминайте слово, еже Аз рех, несть раб болий Господа своего. Аще Мене изгнаша, и вас ижденут, (л. 721)3636 аще слово Мое соблюдоша, и ваше соблюдут. И по мале. Се же рех: Да не соблазнитеся от сонмищ ижденут вы, но приидет час, да всяк, иже убиет вы, мнится службу приносити Богу. И паки: Блажени есте поносят вы и ижденут и рекут всяк глаголы на вы, лжуще. Радуйтеся и веселитеся, яко мзда ваша многа есть на небесех.

Ты же, откуду им, нам нов закон проповедаеши, юже ни сам Христос рече, но апостоли проповедали, развее стрещися от таковых. Глаголаша: Блюдитеся3637, да никто вас прелстит. Мнози бо приидут во имя Мое, глаголюще, яко (л. 721 об.)3638 «Аз есмь», и многи прелстят, и верховный Петр: Быша же и лживии пророцы в людех, якоже и в вас будут лживи учителие, иже внесут ереси погибели и скупльшаго их Владыки отметающеся. Приводяще себе скору погибель и мнози последствуют их нечистотам, ими же путь истины похулится и в преумножении лстивых словес вас уловят, их же суд искони не коснит. Блюдете, убо да не приидет на вас реченое во пророцех. Видети, нерадивии, и чюдитеся и узрите и исчезнете, яко дело Аз соделаю во дни ваша. Ему же не имати веровати, аще кто исповесть вам. (л. 722)3639 И паки: Никто3640 же вас да лстит суетными словесы. Сих бо ради грядет гнев Божий на сыны непокоривыя. И паки рече: Блюдите3641, братие, да некогда будет в некоем от вас сердце лукаво, исполнено неверия, еже отступити от Бога жива. И паки: Блюдите3642 же, не отрицайтеся глаголющаго, аще бо не избежаша они отрекшейся пророчествующаго на земли, множае паче мы, отрицающеся небеснаго. И инде рече: Блюдитеся3643, да никто же вас будет прелщая хитростию и тщетною лестию по преданию человеческому и по стихиям мира сего, а не по Христе Иисусе. И паки: Блюдитеся3644, (л. 722 об.)3645 рече, от творящих распря и раздоры чрез учения, ему же вы научистеся и уклонитеся от них.

И Господь3646 свидетельствует о таковых: Иже есть от Бога, глаголы Божия послушает. Сего ради не послушаете, яко от Бога несте. И божественный Богослов3647: Всяк глаголет, преступаяй и не пребываяй во учении Христове, Бога не имать. И паки: Мы от Бога есмы. Разумеваяй Бога, послушает нас. О3648 разумеваем дух истиный и дух лстеч. И о сем разумеем, яко познахом Его, аще заповеди Его соблюдаем. Глаголяй, яко познах Его, и заповеди Его не соблюдает, ложь есть, (л. 723)3649 в сем истины несть. И по мале. Всяк3650, не творяй правду, несть от Бога.

Не вся ли сия о тебе проречена и о проклятом твоем списании, еже и збышася.

Послушай же нашего Законоположника и еще к сим. Евангелие: И3651 хотящему судитися с тобою и ризу твою взяти, отпусти ему и срачицу. И аще кто тя поимет по силе поприще едино, иди с ним две.

Толкование.

Не глаголет, абие хотящему, но аще на судище влечет тя и молву деет, тогда остави ему, и ризу молвы ради и смущения. И что глаголю, ризу и одежду, но и самое тело свое даждь неправедно влекущему тя, (л. 723 об.)3652 и множае паче хотения сотвори насилующему тя. Тем же и наведе рече: Просящему у тебе дай и хотящего от тебе заяти не отвратися.

Ты же како нам паче сих ин закон полагаеши, еже прежде тебе по Христове рождестве и спасителном Его волном страдании и святых Его евангелских заповедей никто не сме новозаконие каково любо ввести, ни от царей и великих князей православных, развее поганых, якоже турка и прочих подобных ему, иже насилием и беззаконием умучают род христианский. Им же воздаст Господь Бог по делом руку их в день Судный, христианом же православным3653 по терпению их жизнь (л. 724)3654 вечную.

Слыши и еще к сим Божию заповедь. Евангелие слышасте3655, яко речено есть: Возлюбиши искренняго твоего и возненавидиши врага своего. Аз глаголю вам: Любите враги ваша.

Толкование.

Постиже убо зде до верха добродетелем, что бо есть паче сего болше? Не невозможно есть. Моисей бо и Давид и Павел и Стефан и прочии святии неистовящихся на них и беснующихся жидов и врагов паче себе любляху и спасение их ищаху, и моляхуся о них, и тако обетования получиша, якоже и Господь заповеда, глаголя. Евангелие: Благословите кленущая вы, добро творите (л. 724 об.)3656 ненавидящим вас и молитеся за творящих вам напасть и изгоняющая вы.

Толкование.

Зри, яко благодателей подобает имети сущия враги наши, всяк бо напаствуяй и гоняй нас облегчает нам греховныя муки. К тому же и толикий дар нам дарует, яко сыном Божиим быти. Слыши прочее. Евангелие: Яко да будете сынове Отца вашего, иже есть на небесех, яко солнце свое сияет на злыя и благия и дождит на праведныя и на неправедныя.

Толкование.

Видиши ли, колико добро дает ти ненавидяй тебе и напаствуяй, аще претерпиши, да будете, рече, сынове Отца (л. 725)3657 вашего, иже есть на небесех. А идеже солнце не сияет, тамо тма есть, по писаному: Всяк творяй злое, не приходит ко свету, да не обличатся, яко дела зла суть. И таковый во тме ходит и не весть, камо идет, яко тма ослепи ему очи, по Божественому словеси, еже рече к жидом непокоривым: добре рече Исаия о вас, лицемерех: Уши имуще, не слышисте, и очи имуще, не видисте. Одебеле бо сердце людий сих, очи смежиша и ушима тяжко слышаша. А идеже не одождит, тамо всяко бесплодие. Ты же како сын Божий имаши быти, противная всюде Евангелию мудрствуя. (л. 725 об.)3658 Блажени3659 бо, рече, миротворцы, яко тии сынове Божии нарекутся. Блажени бо суть рече, не токмо иже сами себе со всеми смиряют, но и других ненавидящих смиряти смиряющии же ся суть, и поученми Божествеными враги приводяще, сынове бо суть Божии таковии. Понеже единородный Сын Божий смири нас к Богу, врагом сущим нам. А ты всюду вражду сотворил, а не мир. Первие, между Бога и человеков оставлением Божественых заповедей, якоже и от исперва некто. Таже между всеми человеки духовными и мирскими, малыми и великими, еже друг другу злобу мстит и безчестия (л. 726)3660 искати не помянул еси апостолское слово: Злобу койждо искреннему своему да не поминает. И паки ин рече: Солнце во гневе вашем да не зайдет. Исаия же о таковых глаголет: Вы есте отца вашего диавола, и похоти отца вашего твористе. Он искони человек убийца есть и во истине не стоит. И паки глаголет: Блажени бо суть слышащии слово Божие и хранящее. А кой же презирающим и не хранящим слово Божие рече: Слово, еже заповедах им, то судит им в день Судный. Тебе же кто ублажит или избавит от суда Божия, весь евангелский закон и заповеди разорившаго? Но горе (л. 726 об.)3661 тебе, второе распинающему Христа, унее бы тебе не родитися. Богу свидетельствующу: Отраднее быти Содому и Гомору, нежели тебе, слышавшему слово Божие и не хранящему.

Якоже пишешь в 12-й главе о суде патриарших приказных и дворовых всяких людей и крестьян.

Статья 1.

На патриарших приказных и на дворовых людей и на детей боярских и на крестьян и на всяких чинов людей, которые живут в патриарших домовых вотчинах, во всяких делех суд давать безсрочно на патриарше дворе, потому что при прежних государех и блаженыя памяти (л. 727)3662 при великом государе царе и великом князе Михаиле Феодоровиче всея Русии ни в которых приказех на них суда не давали, а судили их на патриарше дворе, что судные дела слушает и указывает патриарх.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 14 15 16 17 18 19 20

<<< Предыдущая страница ... Следующая страница >>>




1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 ... 27 28 29 30 <<< Предыдущий вопрос ... Следующий вопрос >>>



Ссылки:


1 РГАДА. Ф. 27. Д. 140. Л. 2–1039. назад

3565 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3566 На правом поле листа помета: Деян. 9.

3567 На правом поле листа помета: к Рим. 1.

3568 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3569 На левом поле листа помета: Иоан. 19.

3570 На левом поле листа помета: Иоан. 51.

3571 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3572 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3573 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3574 На правом поле листа помета: толковое Евангелие, зач. 11.

3575 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3576 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3577 На правом поле листа помета: лист 245.

3578 На правом поле листа помета: лист 239.

3579 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3580 На левом поле листа помета: лист 198.

3581 Исправлено из: еда.

3582 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3583 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3584 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3585 В ркп. ошибка, должно быть: Глава 2, статья 2.

3586 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3587 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3588 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3589 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3590 На правом поле листа киноварная помета: 3 статья.

3591 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3592 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3593 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3594 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3595 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3596 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3597 На правом поле листа помета: Матф. 5, зач. 12.

3598 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3599 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3600 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3601 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3602 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3603 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3604 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3605 На левом поле листа помета: Матф. 5.

3606 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3607 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3608 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3609 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3610 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3611 На правом поле листа помета: Псалом 52.

3612 На правом поле листа помета: Псалом 93.

3613 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3614 На левом поле листа помета: Псалом 72.

3615 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3616 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3617 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3618 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3619 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3620 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3621 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3622 На правом поле листа помета: Матф. 5, зач. 12.

3623 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3624 На левом поле листа помета: Матф. 5.

3625 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3626 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3627На левом поле листа помета: лист 321.

3628 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3629На правом поле листа помета: лист 333.

3630 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3631 На левом поле листа помета: Матф. 5, зач. 14.

3632 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3633 На правом поле листа помета: 1 Петр.

3634 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3635 На левом поле листа помета: Матф. 7.

3636 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3637 На правом поле листа помета: Матф. 24; Марк 13; Лук. 11.

3638 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3639 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3640 На правом поле листа помета: Ефес. 5.

3641 На правом поле листа помета: 2 Сол. 2.

3642 На правом поле листа помета: Евреом 12.

3643 На правом поле листа помета: Колос. 2.

3644 На правом поле листа помета: к Рим. 16.

3645 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3646 На левом поле листа помета: Иоан. 8.

3647 На левом поле листа помета: 2 Иоан. 1.

3648 На левом поле листа помета: 1 Иоан. 1.

3649 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3650 На правом поле листа помета: 3.

3651 На правом поле листа помета: Матф. 5, зач. 104.

3652 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3653 Вписано другим почерком между строк.

3654 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3655 На правом поле листа помета: Матф. 5.

3656 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3657 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3658 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3659 На левом поле листа помета: Матф. 9.

3660 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3661 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3662 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

Домашняя страница
священника Владимира Кобец

Создание сайта Веб-студия Vinchi

®©Vinchi Group