История
Достопримечательности
Окрестности
Церкви округи
Фотогалерея
Сегодняшний день
Библиотека
Полезная информация
Форум
Гостевая книга
Карта сайта

Поиск по сайту

 

Памятные даты:

 

Праздники

Памятные даты

 

Наши сайты:


Подготовьте себя заранее к поездке в

Ферапонтово

http://www.ferapontov-monastyr.ru/
http://ferapontov-monastyr.ru/catalog/
http://www.ferapontovo-pilgrim.ru
http://www.ferapontovo-archive.ru
http://www.ferapontovo-foto.ru/
http://www.ferapontov.ru/
http://www.patriarch-nikon.ru/
http://www.tsipino.ru/
http://a-russian-troika.ru
http://a-hippotherapy.ru

Прогноз погоды:


Ферапонтово >>>


Яндекс.Погода


На главную Карта сайта Написать письмо

На главную Библиотека ПАТРИАРХ НИКОН В ФЕРАПОНТОВОМ МОНАСТЫРЕ Патриарх Никон. Труды. Возражение, или Разорение смиренаго Никона ... (26-16)

ВОЗРАЖЕНИЕ, ИЛИ РАЗОРЕНИЕ СМИРЕНАГО НИКОНА ... (26-16)


Патриарх Никон.Труды

Научное исследование,

общая редакция В.В. Шмидта



ВОЗРАЖЕНИЕ, или РАЗОРЕНИЕ СМИРЕНАГО НИКОНА,

Божиею милостию патриарха, противо вопросов боярина Симеона Стрешнева, еже написа газскому митрополиту Паисее Ликаридиусу, и на ответы Паисеовы1


Зриши ли, коликая честь на архиереох и по древнему закону самим Богом узаконена. Аще кто сотворит презрение, не послушаго3878 жерца предстаящаго (л. 795)3879 служити во имя Господа Бога твоего, или судиа, иже в тый дни будет, да умрет человек той. Како же ты низводиши великаго архиерея, патриарха, под повеление худых простых людей и судей? По суде велишь допрашивать, священников по священству и монахов по обещанию, и что они скажут, а патриарху то сказать простому человеку. Ох, ох, люте тебе, окаянному, и произволению твоему! Видел ли еси от Древняго закона, како подобает суд вершити?

Послушай да от Новаго святаго Евангелскаго закона скажем не инакое взаконие.

(л. 795 об.)3880 Евангелие: Аще3881 согрешит к тебе брат твой, иди и обличи его между собою. И тем единем, аще тебе послушает, приобрел еси брата твоего, аще ли не послушает, поими с собою единаго или два, да при устех3882 двою или триех свидетелех станет всяк глагол. И паки инде рече3883: Аще сужду Аз, суд Мой истинен есть, яко един несмь, но Аз и пославый Мя Отец. И в законе вашем писано есть3884, яко двою человеку свидетельство истинно есть. Аз есмь свидетельствуяй о Мне самом, и свидетельствуяй о Мне пославый Мя Отец.

(л. 796)3885 И божественный апостол глаголет: Третицею се гряду к вам, да при устех двою или триех свидетелех станет всяк глагол.

И паки: Отвергся кто закона Моисеова3886 без милосердия при двою или триех свидетель умирает. Колице мнит горшей сподобитися муце, иже Сына Божия поправый и Кровь заветную скверну возмнив, в ней же освятися, и Дух благодати укорив. Вем бо рекшаго3887: Мне отмщение, Аз воздам, глаголет. И паки3888: Яко судит Господь людем Своим. И паки: Страшно еже впасти в руце живаго Бога. И паки: На попа хулы не приемли3889, разве (л. 796 об.)3890 при двою или триех свидетелех.

Святых апостол правило 75.

В послушество на епископа еретик не приятен. Но ниверный един токмо, во устех бо, рече, двою или триех послух станет всяк глагол.

Закон судный людем царя Константина Великаго перваго христианскаго, глава 2.

Во3891 всяку прю и клеветы и шепты достоит князю и судии не послушати без свидетель мног, но глаголати к соперником и клеветником и шепотником, аще не поставите послухов, якоже закон Божий велит, прияти ту же казнь чайте, юже и на друга глаголете. Божий закон тако (л. 797)3892 велит, да иже сего не хранит, да будет проклят.

О послусех.

Над всеми же сими достоит на всякой при князю и судии со всяцем испытанием и терпением испытание творити и не без послух осуждати. Но искати послух истинных, боящихся Бога, и нарочитых и неимущих вражды некоея же, ни лукавства, ни мерзости, ни тяжи, ни при, на него же глаголет, но страха ради Божия и правды Его. Число же послух да бывает 11 и лише сего числа в малой при от седми до триех. А мнее сего числа в меншей при не приимати. Власть же имать, (л. 797 об.)3893 на него же глаголют судии залагати, и глаголати послухом, или присягу, или продажю, или ту же казнь. Аще ли в кое время обрящутся лжуще, не достоит убо ни во едину прю приимати послух, иже будут когда обличени лжуще и преступающе закон Божий, или житие скотское имуще, или иже о себе непобедими на присягу отъимутся.

Такожде Градскаго закона грань 27. О свидетелех.

Достоверны свидетели подобает суд кончати.

И Леона царя Константина глава 50-я, зачало 14 главы 4. О послусех верных и неверных и о недолжных (л. 798)3894 восприятии и о пребывающих послусех далече.

Послуси3895 имеюще или сан воинству или начинание или купно прияти суть, аще ли обрящутся послуси незнаеми и неключимо будет о послушестве их, да правят судии и муками да приидут к ним, яко да истиное исправление обрящут родителие и чада. Аще и достойное глаголюще, да не прияти будут, ни по господине, ни на господина раб, но свобоженый да послушествует, да не нудится кто на ся приводити послухи. Послухи же пред судиями на послушество приводими, первое убо без клятвы пред двема (л. 798 об.)3896 кои пред теми разсмотрени, яже о совести суть, да глаголют. И аще о взыскаемем обрящутся глаголющее что, тогда да кленутся, пребывающе далече в существеных винах по местом и да не нудими будут приходити, но по повеленым к ним да приидут и о совести своей да послушествуют. Аще ли кто послуха в свою вещь приведет, того же самаго послуха ино лице во иней главе нань да приведут, таковаго на онаго, онем приведена, не написати. Аще не явится убо яко вражда некая конечне последова между има, или обещанием или (л. 799)3897 даянием на пагубу вещи послушествующему бысть.

Истину же восхощешь ведати, сам прочти тамо лежащия. Смотри убо, коликая ти свидетельства умножил, яже от Древняго Богом данаго закона Моисею, и яже от Новаго завета святаго Евангелия и святых апостол и святых отец и царьских и градских законов и устав о законных свидетелех конец постижен.

Ныне же паки о лжесвидетельстве и о послусех ложных и не приятых от закон и канонов писати начнем.

Пишешь в 1-й статье крестнаго целованья: Которым Московскаго (л. 799 об.)3898 государьства всяких чинов руским людем доведетца по судным делем изо всех приказов крест целовать, и им или за них людем их крест целовать.

А в пятой статье: У кого будет людей нет и им самим крест целовать.

И о том показано выше сих, всякой суд верныма свидетели вершить, а будет свидетелей не будет, тогда по Древнему закону жреческим исправлением кончалися.

Ты же пишешь 14-й главы 7-й статьи.

А которые люди учнут на ком искати своих исков, а в жалобе напишут того самаго, до кого ему будет (л. 800)3899 дело, до человека его имянно, и ответчик на душу человеку своему и имя тому человеку скажет и в таком деле крест целовать ответчикову тому человеку, которой его человек будет написан, а не тому, кого тот ответчик в суде именем скажет.

Статья 8.

А которые истцы ищут на ответчиках рублев трехсот и болши, а на суде даст ответчик на душу истцу, и в том иску крест целовати одному человеку, кому ответчик поверит. А будет ответчик возмет на душу своему человеку, и в человеке дать на волю истцу, кому истец поверит.

(л. 800 об.)3900 И где есть писано, покажи ми известно, еже рабу за господина крест целовать? Закон отрицает единому свободну и верну свидетельствовати. И да не будет, рече3901, един в послушество на человека по всякой обиде и по всякому греху, иже аще согрешит, но при двою или треми устех да станет всяк глагол. А ты закон положил, рабу за господина крест целовать, и что беззаконнее сего? Сугубо беззаконие. Первие, един свидетель, другое, раб, ему же повелит господин, то все сотворит, и другое беззаконие господин мнит не толь тяжко (л. 801)3902 и грешно ему, понеже раб вместо его ротился и крест на роте целовал. А раб мнит безгрешно сотворил, господина своего послушав, таковую роту сотворил и крест целовал за господина своего душу. Раб не еже роту сотворити и крест целовати за господина, но аще бы воля была господину убити врага своего, с ним же рота есть, и повелел бы рабу своему убити того врага своего, мню, яко не отречется и то сотворити. Писано есть: Несть ученик над учителем, ни раб над господином достоит, да будет ученик яко и учитель и раб яко и господь его. И како может таковой свидетел(л. 801 об.)ствовать3903, а клятва или крест целовать, несть ино разве свидетельство, понеже и свидетели кленутся по испытании судиином. Богу самому заповедающему: Не приимеши слуха суетна. И что болши, самому Богу свидетельствующу древле Моисейским законом и Новым Евангелским, при двою или триех свидетелех станет всяк глагол, а не при единем и еще рабом сущим.

Церковным же законом ни епископ един приятен есть на свидетельство.

Правило святых апостол 75.

В3904 послушество на епископа еретик (л. 802)3905 не приятен, но ни верный един токмо. Во устех бо, рече3906, двою или треих послух станет всяк глагол.

Толкование.

Не токмо на оклеветание еретик несть приятен, но ни на послушество. Аще един послушествует, аще и верен есть, несть приятен. И к Тимофеови бо великий Павел пиша3907, тако рече3908: На презвитера послушества не приемли, аще не пред двема или треми послухи, мню же ни на оклеветание, им же отпадение наводится, своего сана епископу или презвитеру не доволно ни два послуха, аще и верна еста и непорочна.

(л. 802 об.)3909 Святаго 4-го Вселенскаго собора святых отец, иже в Халкидоне, правило 21.

Не3910 искушен причетник или мирский человек, глаголяй на епископа, не приятен.

Толкование.

Аще кто клевещет на епископа или на причетника, рекше на презвитера или диакона, подобает истязати прежде житие их, а не без испытания приимати их на оклеветание епископа. Аще причетницы суть оклеветающии или мирстии человецы, да некогда будут отвержени от церкве или причащения лишени, или о гресех неких оклеветаеми сами, и себе и еще не оправдивше, или инако како житие (л. 803)3911 имуще порочно, или верою чюжди, рекше еретицы, мнози бо таковии церковное благочиние смясти и превратити хотяще, клеветами вины сшивают на непорочныя и правоверныя епископы и причетники. Таковии на оклеветание не приятни.

Святаго собора Карфагенскаго правило 59.

Причетник3912, вещь судив, аще неугоден будет, да не позовется о том послушествовати на судище и всякаго церковника лица не приводити на послушество.

Толкование.

Аще некая два суперника пред некиим причетником изволиста судится и вину распрения пред ним объявиста, (л. 803 об.)3913 и потом, раскаявшеся, остависта суд его и отъидеста на подобное има судище, да не позовеста на свидетельство судившаго его прежде причетника. Ово убо яко отречено ему есть от закона и не подобает его нудити неволею свидетельствовати, иже бо на священную службу упражняются, неволею не свидетельствуют. Ово же, яко оней же вещи оба суперника избраста судию, судии же возбранено есть свидетельствовати.

Того же святаго собора правило 128.

Не3914 свидетельствует отлученый.

Толкование.

Непорочну подобает быти послушествующему. Сего (л. 804)3915 ради убо ни причетник, ни мирский человек, аще есть отлучен, на епископа или на причетника клеветати или послушествовати не приятен есть.

Того ж собора правило 129.

И раб свобожденый, ни прежде оклеветаный о неких неприемлемых людским судом, и скомрах, и еллин, и еретик, и жидовин, не приятни.

Толкование.

Не подобает без испытания на епископы и на причетники оклеветания или послушества приимати, по шестому правилу втораго Вселенскаго собора в Константине граде, и аще убо житие имеют непорочно и веру правоверну, (л. 804 об.)3916 прияти таковыя. Аще же и раби суть, тии бо и от градских закон ни по которой же вине, ни по церковней, ни по мирстей клеветати или послушествовати не могут, ни свобождении же на своя господие. Возбранено убо есть и тем градскими законы на свободившыя их от работы клеветати или послушествовати о гресех. Подобает бо им честны и святы свободившыя их имети. Ни прежди того сами осуждени бывше и еще не оправдившеся или на людстем осуждени бывше судищи и царьским благодеянием от своего запрещения и еще неустроени суще, (л. 805)3917 или житие поруганию достойно имуще, якоже се скомраси и глумцы, или нашея веры чюжди суще, якоже се, июдеи, еретицы же и еллини, таковии не приятни на оклеветание или на послушество на епископа или на причетника, понеже тии о инем ни о чем же тщания не имут, но токмо порок и поругание святительстей чести прилагати и мятеж на церковь приводити.

Того ж собора правило 130.

Оклеветаяй во мнозе и ни в единем же обличив, не послушан.

Толкование.

По достоянию убо и сей на оклеветание и на послушество не приятен есть, (л. 805 об.)3918 яко клеветник явлься3919, и того ради без чести сый, понеже глаголя на некоего многи предлагает вины и ни в единей же обличит.

Того же собора правило 131.

Ни3920 четырехнадесяти лет отрок приятен.

Толкование.

И сей на послушество не приятен есть несовершенаго ради возраста. Подобает бо послушествующему честну и правоверну быти и тверд ум имети, несовершеный же возрастом ползок есть помышлением. Второе же изложение седмыянадесят главы первыя грани двадесять первых книг глаголет: аще не будет 20-ти лет возрастом.

(л. 806)3921 <...> 3922 и на прочих причетников, яко не точию простым людем достойно есть судити митрополитов или архиепископов и епископов, но един митрополит архиепископу или епископу не может судити. Такожде и един архиепископ или епископ не может судити попу и диакону3923.

Святых апостол правило 74.

Оклеветаем3924 епископ и позываем на суд, и не послушая дващи и трищи, двема епископома да позван будет. Аще же не приидет, якоже хощет, собор да осудит таковаго.

Толкование.

Оклеветаема епископа о некоем прегрешении от достоверных мужей и позываема на судище и (л. 806 об.)3925 не послушающу, не тако вскоре подобает собору осудити таковаго, но и дващи и трищи позвати того, и да посылается по нь на коемждо позвании по два епископа. Аще же пребудет небрегий и не приидет на судище, да испытает вину по единей части собор и по подобию вины достойно да осудят его. Да не мнится избыти3926 суда беганием.

<... см. лл. 782 об.–805 об. ... — В.Ш.>

Второе же изложение седмыянадесять главы первыя грани двадесять первых книг глаголет: Аще не будет 20-ти лет возрастом, (л. 822)3927 таковаго на послушество о гресе ни на кого не приимати.

Того же собора правило 132.

Клеветник от своего дому послухов не поставляет.

Толкование.

Своего дому послуси отвержены суть и градскими законы. Глаголет бо ся 21-я глава Книг Царьских яве сице: Клеветник домашних своих послух не может привести. И 25-я главы тоя же грани тех же Царьских Книг глаголет, яко домашняя свидетельство отметаема суть. Домашняя же свидетели разумей, иже под властию некоего и могуще повеленая им от него творити, (л. 822 об.)3928 таковии убо ни по нем самом, ни на инаго, на него же он клевещет, во свидетельство не приятни, или о греховных, или о инех, яже имениа винах. Аще же ин судим бывая, и восхощет от инаго дому свидетеля привести, не возбранится ему, от единаго бо дому и отец и сын, под властию его сый, и два брата под властию отчею суще, или на кого или по ком не могут свидетельствовати, якоже 21-я глава тоя ж грани, рекше первыя 21-х Царьских Книг повелевает.

Того же собора правило 133.

Глаголяй епископ, яко мне единому причетник грех исповеда, (л. 823)3929 аще же причетник запрется, неверне есть.

Толкование.

Не подобает веровати, аще возглаголет епископ на некоего причетника, яко он сице причетник мне единому исповеда грех. Того ради греха хощу его или от сана изврещи или общения отлучити. Аще бо вопрошен быв причетник, его же, рече, епископ исповеда ему грех, запрется, глаголя, яко несть ти исповедал, глаголя таковаго греха, не подобает ему осудити его, ни того в досаждение себе вменити, яко той един епископ неверен есть.

Закон судный Великаго царя Константина. Глава 21.

(л. 823 об.)3930 Свидетелие3931 от слуха да не свидетельствуют, глаголюще, яко слышахом от коего сего делника или ино что свидетельствующе от слышания, аще и князи суть, иже свидетельствуют.

Новых заповедей Иустиниана царя в 44-й главе. Глава 2.

Яко3932 един токмо не послушан есть, аще и велик будет сановник, еретик же по всему, не свидетельствует на правовернаго, аще не о людстем строении правоверный судится.

Градскаго закона грани 27 правило 1.

Достовернии3933 да будут свидетелие, аще не нецыи от ведящих, не от худых же, (л. 824)3934 ниже отнюдь не знаеми.

О3935 греховных винах нужда есть всячески привести свидетелие, а не глаголы их.

В3936 свидетелех взыскают сана и веры и обычая и твердости. Тем же не услышани будут противящиися, иже во свидетельстве реченым от них.

О3937 коемждо свидетеле должно есть изыскивати, который честен и непорочен есть, или который бесчестен и порочен, или богат, или убог, якоже прибытка ради нечто согрешити, или друг приведшему его, или враг кому, на него же приведен. Егда же зазора кроме (л. 824 об.)3938 будет, тогда свидетельствует. О сем же и разсуждает судия, аще единаки речи принесут и аще противу вопрошанию послушно отвещавают и которая знамения подобает приимати.

Свидетелем3939, а не глаголу их веровати, сами бо в лице вопрошаеми бывают от судей о винах. И не показуя предложенаго от него в заточение посылается.

Иже3940 о гресе некоего оклеветав, не3941 может свидетельствовати нань, разве аще будет подобная вина. Аще ли ни, возбраняется3942. Ходатайствовав между некиими о вещи3943, не сви(л. 825)детельствует3944 им в той вине, сиречь пред инем судиею, аще убо не совещаста оба суперника свидетельствовати ему.

Убозии3945 не свидетельствуют, убог же есть, иже имать пятьдесят златник богатства.

Не3946 свидетельствует меньший сый возраста двадесяте лет, ни иже на людстем судищи осужденый и не исправлься и в людскую темницу вверженый, ни иже обличен будет взем злато и того ради свидетельствовати хотя или не свидетельствовати.

Не3947 свидетельствует свобожденый на свободившаго его, ни на сына его.

(л. 825 об.)3948 Несть3949 достоверен свидетель, повелевати могий о свидетельстве.

Осужденый3950 о прелюбодеянии не свидетельствует3951.

Сын3952 отцу и отец сынови не свидетельствует ни в коей любо вещи своей.

Раб3953 не свидетельствует же, на некоего уже свидетельствовав, не свидетельствует паки нань.

Собеседовав3954 и совокупив о вине, не свидетельствует о ней.

Никто3955 же истязается свидетельство на себе привести, но подобает к позвавшему на суд, якоже хощет составити свое правословие.

Возбраняет3956 же ся свидетельствовати несове(л. 826)ршеный3957 возрастом и раб и глух и нем и бесен и блудник и сын, под властию сый, егда отец его напишется наследник.

И3958 под властию сый, завещавающа, не свидетельствует о писанем завете наследника.

И3959 завещавающий под властию сущему отчею о особно стяжаннем имении ему не свидетельствует.

И сия тако в Писаниих обретена о лжесвидетельстве, им же не подобает свидетельствовати.

Ты же пишешь: А будет велможа крест целует или велит кому иному крест поцеловати, и таковых священником (л. 826 об.)3960 в церковь Божию не пущати и в домы их не приходити и Божественаго пения в дому у них не пети. А будет поп учнет в чьем ни буди доме Божественое пение пети, и такие ротники, которые учинили крестное целование на криве тут же будут, и их ис тое храмины вон высылати.

Божественыя законы епископ и священником исправляти грешников во гресех по святым каноном, а тебе кто дал власть над священниками повелевати и законополагати? И от которых законов взял еси? Мы вемы, яко во святых Писаний не обретаются таковии канони, (л. 827)3961 но странни некаки еси глаголеши бесовски. Сам закон положил еси крестному целованью на роте, сам же и осквернил целующих. Божествении же закони лжесвидетелей не оставляют без мук, но повинных творят таковых мук, его же оболгали.

Да ты же пишешь в 14 главе в 10-й статье, а в правилех святых отец про крестное целование написано: Будет крестьянин крестьянина напрасно приведет ко крестному целованию или велит крест поцеловати, и он крест поцелует на том, что он прав, и таковаго по нужи кленшагося (л. 827 об.)3962 Великий Василий на 6 лет запрещению подлагает, сиречь от церкве отлучает по осмьдесят второму правилу своему. Писано есть: Правда от Бога, а лжа от неприязни, то есть от диавола, зане той есть отец лжи. И Божественый апостол глаголет3963: И яко всяка лжа от истины несть. Василий Великий, Христов ученик и подражатель Христовых заповедей, и не писывал такова правила, чрез Евангелские заповеди, еже кому крест целовать на правде или на лжи. Богу заповедающу: Не кленитеся ни небом, ни землею, ни иною своею клятвою.

(л. 828)3964 А ты, лжесписателю, якоже везде лжеши, и зде такожде и на Василия Великаго солга. Василий Великий пишет в своем правиле 82-м не о том, еже кому с суда крест целовать или клятися, но аще кто кленется, еже не сотворити зла котораго, впредь о нем же уведав, яко грех есть. И потом от невнятия запят быв или иною коею виною или принужден и понасилен от кого, якоже самое то правило свидетельствует.

Великаго Василия правило 82.

По3965 нужди кленся, по шести лет прият будет, а иже без нужди, по дванадесятем.

(л. 828 об.)3966 Толкование.

Клятся некто сего или инаго не сотворити, якоже се судиа сый не подписати суда нанесенаго на некоего, и потом понужден быв от болшия власти, и подписав, преступи клятву, таковый легчайшим запрещением повинен есть нужди ради, за шесть бо лет запрещение приимет. Аще же кроме некия нужди преступит, о нем же клятся, два лета да влачется и два да послушает Божественых писаний, пять лет да пребудет с припадающими, и два лета прият будет с верными, и молитв с ними приобщится. И тако (л. 829)3967 по первонадесятем лете Тела и Крове Христовы да сподобится.

Паки глаголешь: А кто крест поцелует на криве, и тому Великий Василий в 64-м правиле полагает запрещение на десять лет, два лета да влачется, три лета да послушает Божественых писаний, четыре лета да припадает и едино лето да стоит с верными и потом Божественаго причащения да причастится.

И якоже исперва на Великаго Василия солгал, и зде такожде. И глаголеши: А кто крест поцелует на криве и тому Великий Василий в 64-м правиле полагает запрещение на 10 лет. Василий Великий не о крестнем престу(л. 829 об.)плении3968 пишет, якоже и самое то правило являет.

Великаго Василия правило 64.

Клятвеник3969, рекше кленыйся во лжю, или преступая истиную клятву, десять лет запрещение приимет, два лета да влачется, три да послушает Божественых писаний, четыре же лета припадает, и едино лето да стоит с верными и потом Божественаго общения причастится.

Но о таковых клятвах глаголет, якоже пророк Давид глаголет: Кляхся и поставих сохранити судбы правды Твоея. И паки: Клятся Господеви, обещаяся Бога Иаковлю, (л. 830)3970 и прокляти уклоняющиися от заповедей Твоих. О таковых убо и Василий Великий пишет, кленущихся во лжю, или преступаяй истиную клятву, якоже и пророк, а не о том, еже бы кому после суда оправдаяся. Сего ради и пророк глаголет: Суди суд мой и избави по словеси Твоему, а не клятвою. А еже инако кто разумеет, и о таковых глаголет: Гордии законопреступоваху зело и уничижил еси вся отсутпающая от оправданий Твоих, яко неправедно помышление их, преступающая не пщевах вся грешныя земли. И инде рече: Далече от грешник спасение, яко (л. 830 об.)3971 оправданий Твоих не взыскаша. Аз же поставлен есмь царь от Него над Сионом, горою святою Его, возвещая повеление Господне, исперва познах от сведений Твоих, яко ввек основал еси. Поведаша мне законопреступницы глумление, но не яко закон Твой, Господи. Вся заповеди Твоя истина и вси путие Твои истина. И паки: Дела рук Его истина и суд, верны вся заповеди Его, утвержены в век века, сотворены по истине и правоте.

И сия тако пророку о Моисейстем законе, но не остави и Евангелскаго Новаго завета помянути и приложи, глаголя: Избавление посла (л. 831)3972 людем Своим, заповеда ввек завет Свой. Свято и страшно имя Его сия и на множайша.

Ты же пишешь: О том же царя Лва Премудраго новая заповедь 72 повелевает кленущемуся во лжу язык урезати, аще после обличен будет.

По правде такому суд языка урезание и клятва Великаго Василия: Аще кто клялся о судбах правды Божия и не сохрани, якоже и ты при крещении, отрекшися сатаны и всех дел его и всея службы его и сочетався Христу, и ныне преступив все то страшное обещание, не точию явился хранитель святых Евангелских (л. 831 об.)3973 заповедей Христовых и святых Его ученик и апостол и святых отец седми Вселенских соборов и прочих девяти поместных, но вся купно попра и отверже единою, якоже самое то списание твое беззаконное показует. Аще в мале что и написа, якоже о правилех Великаго Василия, и то все лжы полно.

И паки пишешь завет свой бесовский, полн всякоея неправды священником. И того ради подобает отцем духовным детей своих духовных поучати и наказовати страху Божию, и на криве бы креста не целовали, и именем Божиим во лжю не ротились, и не (л. 832)3974 клялися. Глаголеши, богоборче: Того ради подобает отцем духовным детей своих духовных поучати. Рцы ми, чево ради что ты заповедаеши, еда до тебя и до твоей беззаконной заповеди не имели отцы духовныя святых книг, по ним же детей своих духовных исправляли бы? И глаголеши: На криве бы креста не целовали, на лжи не послушествовали3975 и именем Божиим во лжу не ротилися и не клялися, занеже православным христианом крестное целование ротою и на криве вконец отречено бысть священными правилы. И аще вконец отречено есть крестное целование ротою и на криве, почто законополагаешь? (л. 832 об.)3976 И которыми правилами отречено есть ротитися? Покажи нам не на криве ротою крест целовати которые правила в себе имут се, еже есть крест целовати с ротою в правде. Да видевше, и мы противна таковым правилом и тебе возглаголем, и не от себе, но от Божественых писаний, якоже ты, беснуяся, везде ложь глаголешь и от своих глаголешь.

Господу глаголющу3977: Паки слышасте, яко речено бысть древним, не во лжу кленешися, воздаси же Господеви клятвы твоя. Аз же глаголю вам не клятися всяко, ни небом, яко престол есть Божий, ни землею, яко (л. 833)3978 подножие есть ногама Его, ни Иерусалимом, яко град есть Великаго Царя.

Толкование.

В древнем убо речено есть законе, не приемли имени Господа Бога твоего всуе, не очистит бо Господь прилагающих имя Его туне. Аз3979 Господь Бог ваш, да не украдите, ни солжите и не оболжете койждо подруга, и не кленитеся именем Моим на неправду, и да не оскверните имени святаго Бога вашего. Егда же аще кто кленшеся по древнему закону и исполньше клятву, о ней же клятся, той Бог воль дал есть, яко не солга. Егда же аще кто не исполнит клятвы, той прият имя Божие всуе и на неправду (л. 833 об.)3980 и осквернил есть таковый имя Господне. И есть таковый нечист, якоже и Великий Василий пишет во своих правилех в 60 и 82 о кленущихся во лжю.

Евангелие: И3981 иже главою своею кленыйся, яко не можеши власа единаго бела или черна сотворити.

Толкование.

Бог един токмо кленется Собою, яко ни под ким сущ. И3982 клятся Господь Аврааму, понеже ни единем имяше болшим клятся, клялся Собою, глаголя: Аз Господь Бог твой и положу завет Мой между Мною и между тобою, истиною благословствуя, благословлю, и множа, умножу тя зело. Семени твоему дам землю сию (л. 834)3983 и по тебе в род и род до века. Верова же Авраам Богу и вменися ему в правду. И паки инде речено есть: Клятся3984 Господь Давиду истиною и не отвержется ея. И паки инде: Клятся Господь и не раскается. Мы же, собою не владуще, како можем во главу свою клятися, инаго стяжания сущу? Аще ли твоя есть глава, и не лепа есть, премени ю в лепую. Аще ли не можеши ю пременити, ини же власа черна на дело, почто кленешися главою своею, не суще своею, но создавшаго ю?

Евангелие: Горе3985 вам, вожди слепии, глаголюще: Иже аще кленется церковия, ничесо же есть, а иже (л. 834 об.)3986 кленется златом церковным, должен есть. Буии слепии, кое бо боле есть, злато ли или церкви, святящиа злато, ничесо же есть, а иже кленется даром, иже верху его, должен есть. Буи слепии, что бо боле, дар ли или олтарь, святяй дар, иже убо кленется олтарем, кленется им и Сущим верху его. И иже кленется Церковию, кленется Ею и Живущим в ней. И кленыйся небесем, кленется престолом Божиим и Седящим, и кленыйся Крестом, кленется и Распятым на нем.

Како же ты, Евангелский ругателю, смел в клятву живоносное (л. 835)3987 и спасеное древо Креста употребити, им же вечная клятва разрушися, по писаному: Христос3988 ны искупил есть от клятвы законныя, быв по нас клятва. Писано бо есть3989: Проклят всяк висяй на древе, да во языцех благословение Авраамле будет о Христе Иисусе, да обетование Духа приимем верою.

Братие, по человеку глаголю, обаче человеку утвержена завета, никто же отметает. Аврааму же речени быша обеты и семени его, не глаголет же семенем, яко о мнозе, но яко о едином «и семени твоему, яко есть Христос».

Толкование.

Смотри, богоборче и Христоборче, (л. 835 об.)3990 чево ради крест бысть и что ради креста бысть. Крест клятва бысть, но Христос нас ради клятва бысть и своим Божеством преложи во благословение. Да благословятся о Нем, рече, вси языцы. И никто же смеет, якоже рече апостол, отметает или приповелевает. Единаго тебя не искупи Христос, понеже обетования Духа не приемлеши, ово отметаешь, ово приповелеваешь. А не погрешит слово истины, аще кто речет, яко безпосредственне все доброе Божие отринул еси от себя и все лихое и злое приповелел еси. Крест дан во благословение, а ты то преложил (л. 836)3991 в клятву. И збысться реченое3992: Слово бо крестное погибающим убо юродство есть. И другое писание: Аще кто не возмет креста своего и вслед Мене не грядет, несть Мене достоин. Ты же не точию прият крест на рамо свое, но и обруга того и вместо благословения клятву сотвори.

И збысться писаное: Ров изры, ископа и, впадется в него. И другое писание: Обратится болезнь его на главу его. И паки третие: Оружие извлекоша грешницы и напрягоша луки3993 своя3994, состреляти нища и убога, заклати правыя сердцем. Оружие внидет в сердца их и луцы их (л. 836 об.)3995 сокрушатся. И паки: Ею же мерою мерите, возмерится вам, и им же судом судите, осудитеся.

В твоем Уложении написано: глава 1 статья 1.

Будет кто иноверцы какия веры ни буди, или руской человек возложит хулу на Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа и на Честный Крест, и про то сыскивати всякими сыски накрепко. Да будет сыщется допряма, и того богохулника казнити, зжечь. И про твое беззаконие и хулу на Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа и на святый Божественый Крест Господень уста твоя и руки твоя свидетельствуют глаголаное и писаное (л. 837)3996 Уложение, по писаному: Рабе лукавый, от уст твоих сужду тя.

Ныне же паки обретохомся на широту слова к тебе. Пишешь: На криве креста не целовали и именем Божиим во лжю не ротились.

Покажи трегубому твоему беззаконию, еже предпочел еси оружие паче воина, и оружие не яко оружие Божие употребил еси, даное на сопостата нашего диавола, но оружие беззаконию и еже не клятися именем Божиим во лжю. Богу заповедающу и глаголющу: Аз же глаголю вам, не кленитеся ни небом, ни землею, ни иною коею клятвою, даже до главы своея. А ты, окаянне, преминув вся сия, (л. 837 об.)3997 на пресовершеннейшую Главу и не на главу точию, но на всего Бога. И глаголеши: Занеже православным христианом крестное целование ротою и на криве вконец отречено бысть священными правилы. Рцы нам, которыми правилы? И паки глаголеши: Но вдан от Христа христином крест на освящение и просвещение и на отгнание врагов видимых и невидимых. И того ради православным христианом достоит святому Кресту верою покланятися и истиною и чистотою и того честнаго Креста целовати со страхом и с трепетом и чистою совестию. Сия вся предпочел еси яко лествицу святу. (л. 838)3998 Почто ты законом своим осквернил еси Того честь и святыню? Бога заповедающу: Не кленитеся ни небом, ни землею, ниже главою своею и иною клятвою коею. А ты от пречестнейших вещей Божиих оружием Божиим Всечестным и Животворящим Крестом Господним клятися уставил. Буе ослепленне, не слышали выше писанаго, како Христос к жидом отвеща: Горе вам, вожди слепии, глаголющии, иже аще кто кленется Церковию, ничесо же есть, а иже кленется златом церковным, должен есть.

Толкование.

Сего ради слепых и буих именует Христос, яко научающих (л. 838 об.)3999 подобная и худейшая предпочитающих. Достойна же почитанию долейшая имуще, злато, иже на храме, и херувими и стамну златую, сих почитах паче самаго храма того. Тем же и многия учаху, яко несть ничто же, еже в храм клятися, но в злато4000, слежащее в храме. Злато бо сего ради веде честно бяше, понеже в храме слежаше, таже глаголется даром, иже верху его должен есть, и дарове, убо иже на жертвеник возлагахуся честнейшая, паче жертвеника самаго глаголаху быти. И тако предаяху фарисее, глаголюще: Яко аще кто клялся есть в злат сосуд или (л. 839)4001 в вола или во овча, приведеное в жертву, таже клятву преступил будет, осужден бываше равна воздати, в не же клялся, или злат сосуд воздати, или вола, или овча, или ино что, в яково клятся, да рыбо, паче жертовника предпочитающе, при добытия ради. Аще ли же в храм клявся преступаше, зане не можаше воздати подобное храму, прощение сего ради имяше и нимало о сем заповедающе. Тем же и легчайшая клятва храма являшеся любодобытия ради июдейскаго в Ветхом Завете, не оставляше Христос болши быти дар, паче жерто(л. 839 об.)вника4002. Ныне же у нас жертовник даром паче освещается, хлеб же, ныне нами приношаемый, во Владычнее оно самое Тело прелагается благодатию Божественою. Сего ради сим жертовник освящается, тако древле убо крест поносная смерть быша, всяк бо, рече, висяй на древе, проклят. Господь же наш Иисус Христос своею неповинностию клятву преложи во благословение.

И глаголеши: И целуяй крест освящает себе и от болезни и от недуг всяческих исцелевает. Всем проповедуеши силу Божественаго Креста на освящение и болезнем на исцеление. Единому ли тебе не доста освящения и целеб, еже (л. 840)4003 преложити Того в клятву? Или сам о себе свидетельствуеши, глаголя: А не верою и не истине, на лжи, целуяй крест, и той бо лжы обещник есть и неисцелнно вреждает себе и по Писанию яко христоубийца вменяется.

И где есть о сем писано, покажи, яже на лжи целовав, яко христоубийца вменяется? Да и аз оправдаю, еже кто на лжи целует, яко христоубийца вменяется, а иже чрез Божие веление на роте крест целовати, Богу заповедающу, и главою своею клятися. А ты, малое преминув сие, на болшое вскочи, на Главу нашу Христа и на святое Его царьское оружие всемирное спасение (л. 840 об.)4004 Креста безчестием, от него же ад вострепета, сатана попрася, смерть изчезе. А ты един не вострепета, ни убояся.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... 17 18 19 20

<<< Предыдущая страница ... Следующая страница >>>




1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 ... 27 28 29 30 <<< Предыдущий вопрос ... Следующий вопрос >>>



Ссылки:


1 РГАДА. Ф. 27. Д. 140. Л. 2–1039. назад

3878 Так в ркп.

3879 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3880 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3881 На левом поле листа помета: 3 Моис. 19; Матф.

3882 На левом поле листа помета: 5 Моис. 17 и 19.

3883 На левом поле листа помета: Иоан. 8; 1 Кор. 198; Евреом 10.

3884 На левом поле листа помета:: Моис. 17 и 19; Матф. 18; 1 Кор. 13; Евреом 10.

3885 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3886 На правом поле листа помета: Евреом 10.

3887 На правом поле листа помета: 5 Моис. 31.

3888 На правом поле листа помета: к Рим. 12.

3889 На правом поле листа помета: 1 Тим. 286.

3890 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3891 На левом поле листа помета: лист 372.

3892 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3893 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3894 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3895 На правом поле листа помета: лист 513.

3896 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3897 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3898 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3899 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3900 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3901 На левом поле листа помета: 5 Моис. 19; 4 Моис. 35; выше 17.

3902 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3903 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3904 На левом поле листа помета: лист 20.

3905 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3906 На правом поле листа помета: 5 Моис. 17 и 19.

3907 Написано тем же почерком между строк.

3908 На правом поле листа помета: 1 Тим. 286.

3909 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3910 На левом поле листа помета: лист 102.

3911 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3912 На правом поле листа помета: лист 140.

3913 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3914 На левом поле листа помета: лист 168.

3915 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3916 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3917 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3918 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3919 Исправлено из: явися.

3920 На левом поле листа помета: лист 169.

3921 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3922 Далее в ркп. утрата пяти листов текста.

3923 Здесь, на лл. 806 об.–821 об., повторяется тот же текст, что на лл. 782 об.–805 об.

3924 На правом поле листа помета: лист 20.

3925 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3926 Исправлено из: избыв.

3927 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3928 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3929 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3930 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3931 На левом поле листа помета: лист 375.

3932 На левом поле листа помета: лист 356.

3933 На левом поле листа помета: лист 453.

3934 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3935 На правом поле листа помета: 6.

3936 На правом поле листа помета: 7.

3937 На правом поле листа помета: 8.

3938 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3939 На левом поле листа помета: 9.

3940 На левом поле листа помета: 20.

3941 На левом поле листа помета: лист 455.

3942 На левом поле листа помета: 21.

3943 На левом поле листа помета: 22.

3944 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3945 На правом поле листа помета: 23.

3946 На правом поле листа помета: 24.

3947 На правом поле листа помета: 25.

3948 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3949 На левом поле листа помета: 26.

3950 На левом поле листа помета: 27.

3951 На левом поле листа помета: лист 456.

3952 На левом поле листа помета: 28.

3953 На левом поле листа помета: 29.

3954 На левом поле листа помета: 30.

3955 На левом поле листа помета: 31.

3956 На левом поле листа помета: 33.

3957 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3958 На правом поле листа помета: 34.

3959 На правом поле листа помета: 35.

3960 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3961 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3962 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3963 На левом поле листа помета: 1 Иоан. 2.

3964 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3965 На правом поле листа помета: лист 246.

3966 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3967 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3968 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3969 На левом поле листа помета: лист 243.

3970 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3971 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3972 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3973 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3974 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3975 Слова «на лжи не послушествовали» написаны со знаком вставки на нижнем поле листа.

3976 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3977 На левом поле листа помета: Матф. 5; 2 Моис. 20; 3 Моис. 19; 5 Моис. 5.

3978 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3979 На правом поле листа помета: 3 Моис. 19.

3980 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3981 На левом поле листа помета: Матф. 5.

3982 На левом поле листа помета: Евреом 6.

3983 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3984 На правом поле листа помета: Псалом 131; 2 Царств 7.

3985 На правом поле листа помета: Матф. 23.

3986 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3987 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3988 На правом поле листа помета: Гал. 3.

3989 На правом поле листа помета: 5 Моис. 21.

3990 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3991 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3992 На правом поле листа помета: 1 Кор. глав. 1.

3993 Исправлено из: лук.

3994 Исправлено из: свой.

3995 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3996 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3997 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

3998 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

3999 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

4000 Написано по затертому.

4001 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

4002 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

4003 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

4004 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

Домашняя страница
священника Владимира Кобец

Создание сайта Веб-студия Vinchi

®©Vinchi Group