Патриарх Никон.Труды
Научное исследование,
общая редакция В.В. Шмидта
ВОЗРАЖЕНИЕ, или РАЗОРЕНИЕ СМИРЕНАГО НИКОНА,
Божиею милостию патриарха,
противо вопросов
боярина Симеона Стрешнева, еже написа
газскому митрополиту Паисее Ликаридиусу,
и на ответы Паисеовы1
аки инде речеся: Ныне2521 убо сед, впиши се в доску и в книги, яко будет се во дни времен и не в век, (л. 533)2522 яко людие непокориви суть, сынове лживи, иже не похотеша слышати закона Божия, иже глаголют пророком, не поведуйте другаго прелщения, да ны совратисте с пути сего, отъимете от нас путь и отъимете от нас суд Израилев. Того ради сице глаголет Господь Израилев2523, яко не покористеся словесем сим и надеястеся ко лжи и яко пороптасте и уповая бысте к словеси суме. Того ради будет в вас сий грех, яко стена падающися внезапу и града тверда пленена, в нем же вскоре будет падение. Будет яко сокрушение сосуда глинена и от глины надробно, якоже не обрестися им чрепа, в нем же огнь возмеши и в онь же влиеши воды мало. Се глаголет Господь: Сотво(л.533 об.)ристе2524 совет не Мною и заветы не духом Моим, приложити грехи ко грехом. И паки ин пророк рече: Яко2525 не послах их, рече Господь, тии же течаху, и не глаголах к ним, о себе бо глаголют неправедно лжею. Тако рече Господь: Не послушайте словес их, иже сказуют вам, прелщают вас, видения сердца своего глаголют, не от уст Господних глаголют. Люте2526 прорицающим от сердца своего, прорицающим вослед духа своего, а отнюдь неведящим, глаголет Господь: Аз не несмь послал их. Глаголют, рекуще: Господи, Господи. Аз же несмь послал их. И паки той же рече: Се2527 глаголет Адонаи Господь, а Господь не глагола. (л. 534)2528 И паки ин глагола: Несть2529 красна песнь во устех грешника, яко не от Господа послана бысть. И апостол пишет: Како же проповедят, аще не послани будут. И искусил2530 еси глаголющаясь быти апостолы, и не суть, и обрете я лжа. Горе им, яко отскочиша от Мене, грешни суть, яко нечествоваша ко Мне, доглаголаша до Мене лжу и суть лукави, не ведяще смысла. Вси в путех своих воследят, койждо в свой путь уклонишася в развращеная от перваго да и до последняго. Горе2531 пишущим неправду, пишуще бо, лукавая пишут. Горе творящим глубоче совет, а не з Господем. Горе творящим советовати, будут во тме дела их. Горе вам, отвергшаяся чада. Горе (л. 534 об.)2532 премудрым о себе и пред собою художным. Горе души их, занеже умыслиша совет лукав себе. Горе беззаконнику, злая бо приключаются по делом его. Горе хулящим, иже хулят закон. Горе преступником, иже преступили закон. Горе глаголющим злу добро, а добру зло, полагающим свет тму, а тму свет, полагающим сладкое горко, а горкое сладко. Горе2533 сердцам страшливом и рукам ослабленам и грешнику, ходящу на две стези. Горе сердцу ослаблену, яко не верует, сего ради непокровено будет. Горе вам, погублщим терпение, и что сотвористе, егда посетит Господь. (л. 535)2534 Горе2535 вам, законником, яко взясте ключ разумения, сами не внидосте и входящим возбранисте. Горе вам, книжницы и фарисеи, лицемери, яко одесятствуете мятву и копр и кимен, остависте вящшая закону, суд и милость, и веру, вожди суть слепии, оцеждающе комары, велбуды же пожирающе. Горе вам, книжницы и фарисеи, лицемери, яко очищаете внешнее сткляницы и блюду, внутрь юду же суть полни хищения и неправды. Фарисею слепый, очисти прежде внутренее сткляницы и блюду, да будет има и внешняя чиста. Горе2536 им, яко в путь Каинов ходиша и в лесть Валаамовы (л. 535 об.)2537 мзды пролияшася, в пререкании Корреове погибоша, без боязни себе пасуще. Облацы безводни от ветр преносимы, древеса Ессеина безплодна, дважды умерша искоренена, волны свирепыя моря воспеняюще своя струи, звезды прелестныя, им же мрак тмы блюдется. Пророчествова2538 же и о сих седмый от Адама Енох, глаголя: Се приидет во святых тмах ангел своих сотворити суд о всех и изобличити всех нечестивых о всех делех нечестия их, ими же нечествоваша, и о всех жестоких словесех их, их же глаголаша нань грешницы нечестивии. Сии суть (л. 536)2539 ропотницы, укорители, часть порочная, в похотех своих ходяще нечестием и законопреступлением, и уста их глаголют прегордая.
О них же сам Господь прорече, глаголя: Блюдитеся2540, да никто вас прелстит. Мнози бо приидут во имя Мое, глаголюще, яко Аз есмь. Не изыдите убо после их. И мнози лжепророцы востанут и прелстят многия, и за умножение беззакония изсякнет любы многих. И паки: Востанут бо лжехристи и лжепророцы, яко прелстити аще мощно и избраныя. И инде рече: Внемлите2541 же от лживых пророк, от плод их познайте их, еда объемлют от терния грозды или от репия (л. 536 об.)2542 смоквы. Тако всяко древо добро плоды добры творит, а злое древо плоды злы творит. Не может древо добро плод зол творити, ни древо зло плод добр творити. Всяко убо древо, еже не творит плода добра, посекают его2543 и во огнь вметают. Тем же убо от плод их познайте их. И паки притчю прорече: Уподобися2544 Царьствие Небесное человеку, сеявшу доброе семя на селе своем. Спящем же человеком, прииде враг его и всея плевелы посреде пшеницы и отъиде. Егда же прозябет трава и плод сотвори, тогда явишася и плевелие. Пришедше же раби Господина, реша Ему: Господине, не доброе ли семя (л. 537)2545 сеял еси на селе Своем? Откуду имать плевелы? Он же рече им: Враг человек се сотвори. Раби же реша Ему: Хощеши ли убо, да шедше, исплевем я. Он же рече им: Ни, да некогда восторгающе плевелы, восторгнете купно с ними и пшеницу. Оставити расти обое купно до жатвы, соберите первее плевелы и свяжите их в снопы, яко сожещи я, а пшеницу соберите в житницу Мою. И приступиша к Нему ученицы Его, глаголюще: Скажи нам притчю плевел селных. Он же отвещав, рече им: Всеявый доброе семя, есть Сын человеческий, село есть мир. Доброе же семя (л. 537 об.)2546 сии суть сынове Царьствия, а кто новыя законы пишет2547 плевелы суть сынове неприязнении, а враг всеядый есть диавол, а жатва кончина века есть, а жателие ангели суть, якоже убо собирают плевелы и огнем сожизают. Тако будет в скончание века сего, поглаголет Сын Человеческий ангелы Своя и соберут от Царьствия Его соблазны и творящая беззаконие, и ввергут их в пещь огненую, ту будет плач и скрежет зубом.
Паки подобно есть Царьство Небесное, неводу ввержену в море и от всякаго рода собравшу, иже егда исполнися, извлекоша и на край и седше, избраша добрыя в сосуды, а злыя извергоша (л. 538)2548 вон. Тако будет в скончание века, изыдут ангели и отлучат злыя от среды праведных и ввергут их в пещь огненну, ту будет плач и скрежет зубом. Потом2549 же вопрошаху Его фарисее и книжницы, почто ученицы Твои не ходят по преданию старец, но неумовеныма рукама ядят хлеб. Он же отвещав, рече им: Яко добре пророчествова Исаия о вас, лицемерие, якоже есть писано: Сии2550 людие устнами Мя чтут, сердце же их далече отстоит от Мене. Сие же чтут Мя, учаще учения заповеди человечески, оставаше бо заповедь Божию, держите предания человеческа и глаголаше им, добре отметаете заповедь (л. 538 об.)2551 Божию, да предание ваше соблюдете. И2552 призвав весь народ, глаголаше им: Послушайте Мене вси и разумейте, ничесо же внегду человека входимо в он, еже может осквернити, но исходящая от него, та суть оскверняющая человека. Тогда приступлше ученицы Его, реша Ему: Веси ли, яко фарисее, слышавше слово, соблазнишася? Он же рече: Всяк сад, его же не насади Отец Мой небесный, искоренится. Остависте их, вожди суть слепии слепцем, слепец же слепца аще водит, оба в яму впадетася. Отвещав же Петр, рече Ему: Скажи нам притчю сию. Иисус же рече им: Единаче ли и вы (л. 539)2553 без разума есте? Неужли разумеете, яко всяко, еже входит во уста, во чрево вмещается и афедроном исходит. Изходящая ж изо уст, от сердца исходят, и та сквернят человека, от2554 сердца бо исходят помышления злая, убийства.
Аще и не мечем кто убивает, но языком законопреступным, паче меча обоюдуостра. Прелюбодеяния, паче положенаго закона ин кто, ему же любодеет. Татьбы, тать истину крадет от Божественых законов и заповедей и свой устав бесовский приписует. Лжесвидетельства, лжесвидетель, иже вместо правых законов ложныя своя приводит. Хулы, хула то, (л. 539 об.)2555 паче предания свой разум составляет. Обиды, обидлив той, вместо правых Божиих велений свой закон ин полагает. Лукавства, како той не лукав, оставя правый путь, своим лукавым воследует. Лесть, воистину той лстив, оставя истиный свет, тму глаголет свет. Студодеяния, студено того деяние, кто кроме правых догмат мудрствует. Око лукаво, како не лукова око того, иже не толико правду зрит, елико своя си. Гордыня, гордыня ничто же ино, развее еже якоже от испрева диавол. На небо2556, рече, взыду и выше звезд небесных поставлю претсол свой, и буду подобен (л. 540)2557 Вышнему. Ныне же во ад снидеши и в корение земли. Тако и ныне, гордяся паче Божественых законов, свои законы уставляя, подобен оному гордынею. Безумство, како той не безумен, паче преданий иныя безумныя предания предая, по писаному во псалмех, рече безумен в сердцы своем, несть Бог, сия вся сквернящая человека. Порождения ехиднова, како можете добро глаголати, зли суще, от избытка сердца уста глаголют, благий человек от благаго сокровища износит благая, и лукавый человек от лукаваго сокровища износит лукавая.
Что2558 же Мя зовете, Господи, Господи, и не творите, яже Аз глаголю? (л. 540 об.)2559 Не всяк глаголяй Ми, Господи, Господи, внидет в Царьство Небесное, но творяй волю Отца Моего, иже есть на небесех. Мнози рекут во он день, Господи, Господи, не во Твое ли имя пророчествовахом и Твоим именем бесы изгонихом? И тогда исповем им, яко николи же знах вас, отъидите от Мене делающии беззаконие.
Аминь2560, аминь, глаголю вам, не входяй дверми во двор овчий, но прелазя инуде, тать есть и разбойник. Тако и Божественный верховный апостол Петр пророчествовал о ложных тех законодавцах, глаголя: Сие прежде ведяще, яко приидут в последняя дни ругателие, по своих похотех ходяще (л. 541)2561 и глаголюще, якоже и в вас будут лживи учителие, иже внесут ереси погибели, искупавшаго их Владыки отметающеся. Приводяще себе скору погибель и мнози последствуют нечистотам их, ими ж путь истиный похулится и в преумножение лстивых словес вас уловят. Их же суд искони не коснит и погибель их не воздремлет, продерзателех себе угодных, сии же славы не трепещут хуляще, во истлении своем истлеют, яко скоти животни естеством бывше в погибель и тлю. В них же не разумеют хуляще, во истлении своем истлеют, прелщающе душы неутвержены.
И2562 божественный Иоанн пророчествова, глаголя: Возлюблении, не всякому духу (л. 541 об.)2563 веруйте, но искушайте духи, аще от Бога суть, яко мнози лживии пророцы изыдоша в мир. И паки рече: Блюдите2564 себе, да не погубим, яже делахом добрая. И по мале рече: всяк преступаяй и не пребываяй во учении Христове, Бога не имать. Аще кто приходит к вам и сего учения не приносит, не приемлите его в дом и радоватися ему не глаголите. Глаголяй бо радоватися, сообщается делом его злым.
Такожде2565 святый апостол Июда, брат Божий, о таковых пророчествова, глаголя: Нуждами бысть писати вам, моля подвизатися о преданей вере святым единою. Привнидоша бо нецыи человецы, иже древле предуста(л. 542)влени2566 на сие осуждение нечестия, Бога нашего благодать предлагающе в скверну. Вы2567 же, возлюблении, поминайте глаголы преждереченыя от апостол Господа нашего Иисуса Христа, зане глаголаху вам, яко в последнее время будут ругателие, по своих похотех ходяще и нечестиих и суть телесни духа не имуще.
Такожде и божественный Павел апостол пророчествова о таковых, глаголя: Дух2568 же явственне глаголет, яко в последняя времена отступят нецыи от веры, внемлюще духовом лестчим и учением бесовским, в лицемерии лжесловесник, сожженых своею совестию. И инде той же святый апостол глаголет: Блюдитеся2569, да никто же вас будет (л. 542 об.)2570 прелщая хитростию и тщетною лестию по преданию человеческому, по стихиам мира сего, а не по Христе Иисусе. Блюдите2571, како опасно ходите, не яко немудри, но яко премудри, искупующе время, яко дние зли суть. Сего ради не бывайте безумни, но разумевающе, что есть воля Божия. И паки той же глаголет: В2572 последняя дни настанут времена люта, будут бо человецы самолюбцы, сребролюбцы, величави, горди и прочая. Имуще образ благочестия, силя ж его отметающесь и сих отвращайся. Буих2573 же и ненаказаных ж отрицайся. И паки той же рече: Будет2574 бо время, егда здраваго учения не послушают (л. 543)2575 и от истины слух отвратят и к баснем уклонятся. И паки инде речеся: Аще2576 ли инако учит, не приходити ко здравым словесем Господа нашего Иисуса Христа и еже по благочестию и учению разгорде, ничесо ж сведый, но болезнь о взысканиих и любопрениих, от них же бывает зависть, рвение, хула, мнения, лукава прихождения растленых человек умом и отчюжденых от истины, мнящих приобретение быти благочестие, отступай от таковых. Тем же убо, братие, стойте и держите2577 предание, яже научитеся, или словом, или посланием, которое бо, рече, причастие свету ко тме и правде и беззаконию. И прочее. (л. 543 об.)2578 Да2579 никто же вас льстит тщими словесы, сих бо ради грядет гнев Божий на сыны непокоривыя. И паки той же апостол глаголет: Молю ж вы, братие, блюдитеся от творящих распря и раздоры чрез учения, ему же вы научистеся, и уклонистеся от них, тако вси бо Господеви нашему Иисусу Христу не работают.
Якоже2580 молих тя пребыти во Ефесе, идый в Македонию, да запретиши неким не учити инако, ниже внимати баснем и родословиям безконечным, яже стязание творят, нежели Божие строение еже в вере. От них же нецыи, заблудивше, уклонишася в суесловие, хотяще быти законоучители, не разумевающе ни яже, глаголют, (л. 544)2581 ни о них же утвержают.
Сея2582 же ради вины обличай их безщадно, да здрави будут в вере, не внимающе июдейским баснем, ни заповедем человеческим, отвращающим от истины. Вся бо чиста чистым, оскверненым же и неверным ничто же чисто, но осквернися их и ум и совесть. Бога исповедают ведати, а делы отмещутся Его. Мерзцы суще и непокориви и на всяко дело благое неискусни. Буих2583 же стязании и родословия и сваров законных отступай, суть бо неполезна и суетна, ведый, яко развратися таковый. И2584 яко не искусиша Бога имети в разуме, предаст их Бог в неискусен ум творити неподобная. (л. 544 об.)2585 Елма2586 любовь не прияша истинную спастися им, сего ради посла им Бог действо прелести, воеже веровати им во лжу. Воеже2587 исполнитися им грехи всюду, постиже же на ня гнев до конца, да суд приимут вси неверовавшии истине, но благоволиша о неправде. Несть2588 праведен никто ж, несть разумаваяй, несть взыскаяй Бога, вси уклонишася вкупе и непотребни быша, несть творяй благостыню, несть до единаго. Гроб2589 отверст гортань их, языки своими лщаху. Яд2590 аспидов под устнама их. Их2591 же уста клятвы и горести полна суть. Скоры2592 ноги их пролияти кровь, (л. 545)2593 сокрушение и озлобление на путех их и пути мирна не познаша. Несть страха Божия пред очима их, несть разньствия, вси бо согрешиша и лишени суть славы Божия.
Не2594 разумеюще бо Божию правду и свою правду ищуще поставити, правде Божии не повинушася, якоже есть писано2595. Дасть им Бог дух умиления, очи не видети и уши не слышати, даже до днешняго дне. И Давид глаголет: Да помрачатся очи их, еже не видети. Всегда2596 учащеся и николи ж в разум истины приити могуще, якоже и Ананий и Амврий противистася Моисею, такожде и сии противляются истине. Человецы разтлени (л. 545 об.)2597 умом, безумие бо их явлено будет всем, якоже и онех бысть. На2598 таковых непокоривых и противящихся закону и заповедем Божиим сам Господь Бог грозится, глаголя: Аще не послушаете Мене и не сотворите повелений Моих и сопротивитеся Мне, и судом Моим не угодит душа ваша, якоже не сотворити вам всех заповедей Моих, яко разсыпати завет Мой, елико Аз заповедах. Приидут на тя вся клятвы сия и постигнут тя, и проклят ты будеши во граде и проклят ты на селе, и прокляты гумна твоя и прочая твоя, прокляты племена утробы твоея и жита земли твоея (л. 546)2599 и стада волов твоих и паствы овех твоих, и проклят ты, егда входиши, и проклят ты, внегда исходиши.
Тако и святый Исаия Божиим словом глаголет: Се2600 Господь разсыплет вселенную и опустошит ю и открыет лице ея и расточит живущия на ней, понеже преступиша закон и измениша заповеди и разрушита завет вечный. Сего ради проклятие пояст всю землю, яко согрешиша живущии на ней. И ин пророк рече: Проклят2601 человек, творяй дело Господне с небрежением. И паки Малахия пророк глаголет2602: Аще не услышите и аще не положите на сердцых ваших дати славу имени Моему, глаголет (л. 546 об.)2603 Господь Вседержитель, послю на вы клятву и проклену благословение ваше. И разумеете, зане Аз, Господь Бог, послах к вам заповедь сию, быти завету Моему. И божественный Давид глаголет: Прокляти2604 уклоняющиися от заповедей Твоих. И2605 возлюби клятву, и приидет ему, не восхоте благоговения, и удалится от него, и облечеся в клятву, яко в ризу. Не2606 любяй Мене и словес Моих не соблюдает. Иже2607 не любит Господа Иисуса, да будет проклят. Всяк2608 преступаяй и не пребываяй во учении Христове, Бога не имать. И Господь наш Иисус глаголет: Отъидите2609 от Мене, проклятии во огнь вечный, уготованный (л. 547)2610 диаволу и аггелом его.
Тако и апостол глаголет: Но2611 аще мы или ангел с небесе благовестит вам, паче еже благовестихом вам, проклят да будет, якоже предрекохом и ныне паки глаголю: Аще кто вам благовестит, паче еже приясте, проклят да есть. Земля2612 бо пившая сходящаго на ню множицею дождя и раждающи былия добра о Нем, их же ради и делаема есть, приемлет благословение от Бога. А износящая тернии и волчец непотребна есть и клятвы близ, ей же кончина пожжение. И Петр верховный глаголет: Клятвы чада, оставльше правый путь, заблудиша.
(л. 547 об.)2613 Всех святых апостол купно два правила, правило 1-е.
Койждо2614 в даном ему чину да пребывает и не преступайте заповедей, не суть бо наша, но Божия. Якоже рече Господь: Слушаяй2615 вас, Мене слушает, и слушаяй Мене, слушает пославшаго Мя, и вас отметаяйся, Мене отметается, и Мене отметаяйся, отмещет пославшаго Мя.
Святаго Вселенскаго 2-го собора правило 1-е.
Еже2616 в Никеи святых отец твердо да держится и пребывает, реченая же и писаная на ню от еретик, и еретики да будут прокляти.
Святаго Вселенскаго 3-го собора правило 6-е.
(л. 548)2617 Мирский2618 человек не причастен, иже противится собору, аще ж причетник, да извержется.
Толкование.
Иже святии отцы на Ефесском соборе заповедаша и повелеша, аще сия покусится кто превратити или весма преложити, аще есть епископ или причетник, своего степене отнюдь да отпадет. Аще ли есть мирский человек, да будет отлучен.
Того же святаго собора правило 8-е.
В2619 коейждо области сущу епископу, иже суть под нею, правды да соблюдаются чисто и неподвижно. Аще же уставу сему противно вводит кто, всуе тружается.
Толкование.
(л. 548 об.)2620 Елико же епископ от иныя области отъяша что и под свои руце взяша, еже не бе исперва под ними, или село, или виноград, или землю, или ино что, еже от иныя епископии восхитиши, ничто же от того своего да сотворят, ни да удержат, но да возвратят вскоре во епископию, под ним же беша и прежде была, яко чисто и неподвижно блюсти подобает, коеяждо области сущая под нею стяжания, да не бы есть мирския власти изветом святитетльства влезет в ня. Аще ли устав ин введет кто, повеленым на сем соборе противу глаголя и боряся, ничто же успеет, но всуе тружается.
(л. 549)2621 Святаго Вселенскаго 4-го собора правило 1-е.
Святых2622 отец правила на коемждо соборе изложеная, даже и доныне да держатся твердо.
Се разумно правило. Святаго Вселенскаго пятаго собора.
Аще2623 кто и сану преобидев начнет или суды восхощет церковныя и оправдания или привлачаща насилием епископа или попа или диакона или просто рещи всякаго священническаго и монастырем даное, граблением и насилием дея и отъимая от них все даемое Христови, да будет проклят.
Святаго собора Карфагенскаго правило 114.
Иже2624 проповедает яко кроме благодати Божии может творити (л. 549 об.)2625 заповеди Его, но с трудом, да будет проклят. Без2626 Мене бо, рече Господь, не можете творити ничто же.
Того же святаго собора правило 115.
Богословцу2627 глаголющу: Аще речем, яко греха в нас несть, себе прелщаем2628 и истины в нас несть. Развращая убо яко не по истине, но смиреномудрием речено есть се, да будет проклят.
Толкование.
Понеже вси во гресех есмы и никто же чист от скверны, аще и един день живота его есть, проклятию есть повинен глаголяй смиреномудрием, а не по истине. Апостол Иоанн рече се: Аще речем, яко греха в нас несть, себе соблажняем, аще бо смиреномудрием (л. 550)2629 се рекл быв, не бы рекл себе соблажняем, но рекл бы, яко себе возносим. Он бо себе соблажняет иже прелщается и лжет. Глаголяй же истину не соблажняется.
Святаго Вселенскаго 6-го собора правило 1.
Апостолская2630 вера непреложна и яже в Никеи святых отец цела да пребывает, иже Ариево веление низвергоша, степени вводящее Божеству, единосущия ради.
Толкование.
Собор при Иустиниане Корконосом собравыйся и апостолских и прежде его бывших шести соборов и поместных девяти сих всех правилом твердо пребывати повелев и непреложно и непревратно хранимы (л. 550 об.)2631 быти, изложи же и учиненая зде правила на исцеление душам и на врачевание страстем. И первое зде апостолских правил предание утвержает, потом же и Вселенских и поместных соборов священная правила запечатлевает.
Святаго Вселенскаго 7-го собора правило 1.
Святая2632 правила целующе2633 приемлем и держим святых апостол и шести Вселенских соборов, к сим же и поместных, и еще же и святых отец наших, яко единаго Святаго Духа вдухновенна, их же прокляши, проклинаем, их же извергоша, изметаем, и их же отлучиша, отлучаем, и им же запретиша, запрещаем.
Ин перевод.
(л. 551)2634 Иже священнический2635 получивше сан, ведения же и правления канонных повелений, си2636 есть воображения, яже приемлюще радостно, с богоявленным Давидом поем Владыце и Богу, глаголюще: На пути свидений Твоих насладихся, яко в богатстве мнозе. Заповедал еси правду свидения Твоя, Владыко, вразуми мя, и жив буду. И вовеки пророческий глас заповедает хранити заповеди Божия и жити в них. Яве непоколеблемы и недвижимы пребывают, якоже Боговидец Моисей рече: В них же несть приложити и от них несть отъяти. И божественный Петр2637, в них хваляся, вопиет: В ня же желают ангели (л. 551 об.)2638 приникнути. И Павел: Аще2639 и ангел благовестит вам паче преданаго, проклят да будет. Сим сице сущим и свидетельствующим нам радующимся о них, якоже кто обрящет корысть многу, сладкобожественныя каноны утвержаем и цело пребывание их неподвижимо утвержаем, заповеданых от святых духовных труб прехвалных апостол и шести святых всея Вселенныя собор и поместных собравшихся поданием, тако в них повелений святых отец наших. От единаго бо вси Святаго Духа озарени бывше, повелеша яже на ползу, и их же проклятию предаша, и мы проклинаем, (л. 552)2640 и их же извержению и мы извергаем, и их же запрещению и мы запрещаем, и их же отлучению и мы отлучаем. Не2641 сребролюбен имуще нрав, но доволни сущими, иже возшедый на третие небо и слышав неизглаголанныя глаголы, Павел божественный апостол яве вопиет.
От послания ко Еулогию Александрскому.
Аще2642 кто от исправления и утверженых богоносныма отцы подвигнет что, к тому таковаго несть, како нарещи строением, но преступление и попрание повелений и к Богу нечестие.
От заповеди благочестиваго великаго царя Константина.
Аще2643 ли ж кто силою или неверием преобидник будет о сих, вечными да объят (л. 552 об.)2644 будет осуждении, и онех да подпадет томлением и обрящет тогда сопротивных святых Божиих и началных апостолов Петра и Павла и в настоящем убо житии и в будущем, и да в преисподнем аде мучен будет, да исчезнет со диаволом и со всеми нечестивыми.
От устава великаго князя Владимира, крестившаго Рускую землю.
Аще кто уставление мое порушит, или сынове мои, или внуцы мои, или от рода моего кто, или от бояр кто, а порушит мой ряд и вступятся в суды митрополичьи, что есмь дал митрополиту и церкви, и епископиям по всем градом, по правилом святых отец судивше, (л. 553)2645 казнити. А кто имется в тыя суды церковныя вступатися, христианское имя не наречется на том, а от святых отец 318 да будет проклят. Аще ли по сих кто не устрашится и не убоится и суд Божий преобидит, на таковых тако глаголет Господь Бог: Аще2646 не послушасте Мене и не сотвористе повелений Моих сих и сопротивистеся Мне, и судом Моим не угодит душа ваша, якоже не сотворити вам всех заповедей Моих, и яко разсыпати завет Мой, и Аз сотворю сице вам и приставлю на вы неимение и раны и красты, вреждающи очи ваши и душу вашу сушащу, и всеете вотще семена ваша, (л. 553 об.)2647 изъядят бо его сопостати ваши, и отпру лице Мое на вас, и падете пред враги вашими, и поженут вы ненавидящии вас, и пробегнете никим же гоними. И аще до сего не послушаете Мене, и приложу наказати вы вред за грехи ваша, и сокрушу укоризну презора вашего, и положу небо вам аки железно и землю вашю аки медыну. И не даст земля ваша семяни своего и будет вотще крепость ваша. И аще сим не накажитеся и поидете ко Мне в неправде, и поиду и Аз противу вам в ярости Моей со рвением, и погублю вы Аз седмижды грех ради ваших, и наведу на вы меч, мстяй суда заветнаго, и вбегнете во грады ваша, пущу на вы (л. 554)2648 смерть и впадете в руце враг ваших, и разсыплю вы во вся языки, и потребит вы приходяй меч, и будет земля ваша пуста, и гради ваши будут пусты, и вы будесте в земли враг ваших и оставлшим от вас вложу страх в сердца их, в земли враг их и поженет их глас листа летяща, и пробегнут яко бежащии от рати, и падут никим же гоними, и презрит брат брата, аки на рати никим же гоними, и не возможете сопротивитися врагом вашим, и погибнете во странах, и потребит вы земля враг ваших, и оставлшии от вас истлеют за грехи их. Сего ради яко презреша суды Моя и по(л. 554 об.)веления2649 Моих вознегодоваша душа их, и послет тебе Господь недостаток и алкание, и потребление на все, на нем же возложиши руку свою, и елико аще сотвориши дондеже потребит тя и дондеже погубит тя вскоре злых ради дел твоих, понеже оставит Его. Прилепит Господь к тебе смерть, дондеже потребится от земли, побиет тя Господь неимением и молниею и зимою и варом и убоем и ветры тленными и бледостию и поженется, дондеже погубится. И2650 будет небо над главою твоею медяно и земля под тобою железна, даст Господь дождь земли твоей прах, и перст с небеси снидет (л. 555)2651 на тя, дондеже сокрушит тя, дондеже погубит тя. Даст тя Господь на изсечение пред враги твоими, путем единем изыдеши к ним, а седмию пробегнеши от лица их, и будеши в разсыпание во всех царьствех земных, и будут мертвецы ваши пища птицам небесным и зверем земным и не будет отгонящаго. Побиет тя вредом египецким в седалех и крастами дивиими и гноем, яко не мощи тебе исцелитися. Побиет тя Господь неистовством, смятением сердца и неведением и ужаснением разума, и будеши осязая в полудни, якоже осязает слепый во тме и не улучити путий своих, и будеши (л. 555 об.)2652 тогда обидим и разхитаем во вся дни, и не будет помогая тебе. Жену обручиши и ин муж поимет ю, дом соградиши и не поживеши в нем, виноград насадиши и не объемлеши его, вол твой заклан пред тобою, и не яси от него, и осля твое отъято от тебе и не возвратится к тебе, овцы твоя отданы будут врагом твоим, и не будет тебе помогающаго. Сынове твои и дщери твои отданы будут языку иному, и очи твои, зряще, изыдут в ня, и не возможет рука твоя, возраст земли твоея и всяк труд изъяст страна, ея же не веси, и будеши обидим и сокрушен по вся дни, и будеши (л. 556)2653 исполнен печали, видения ради очию твоею, яже узриши.
Побиет тя Господь вредом злым на коленох и на голенех, яко не мощно исцелитися тебе, от стопы ногу твоею даже до верху главы твоея. И отведет тя Господь и князи твоя, яже поставиши себе, во страну, юже не ведяше ты, ни отцы твои, и послужиши тамо Богом инем, древу и камению, и будеши тамо в позор и на притчю и повесть всем странам. Семя2654 много изнесеши на поля, а мало взнесеши, яко поядят я прузи, вся древеная твоя и вся жита земли твоея потребит ржа. И приидут на тя вся клятвы сия и поженутся (л. 556 об.)2655 постигнут тя, дондеже потребят тя, дондеже погубят тя, яко не послуша гласа Господа Бога своего, снабдети заповеди Его и оправдания Его, елико же есть заповеда тебе. И послет Господь Бог твой на тя со гладом и жаждею и наготою и со оскудением всем, и возложит ярем железен на выю твою, дондеже сокрушит тя, и не будет уставления плеснома твоима, и даст тебе Господь сердце горюще и очи скудни и изхнущую душю. И будет житие твое яко вися пред очима твоима, и убоишася во дни и в нощи, и не будет ти известно житие твое. Заутра речеши, како быти вечеру, (л. 557)2656 и вечер речеши, како быти заутра от боязни сердца твоего. Бояшеся, убоишися от видения очию твоею, их же узриши.
1
2
3
4
5 ...
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<<< Предыдущая страница ...
Следующая страница >>>
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 ...
27
28
29
30
<<< Предыдущий вопрос ...
Следующий вопрос >>>
Ссылки:
1 РГАДА. Ф. 27. Д. 140. Л. 2–1039. назад
2521 На левом поле листа помета: Исаия 1.
2522 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2523 Слова «Того ради сице глаголет Господь Израилев» написаны тем же почерком на правом поле листа.
2524 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2525 На левом поле листа помета: Иерем.
2526 На левом поле листа помета: Езек. 13.
2527 На левом поле листа помета: 22.
2528 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2529 На правом поле листа помета: Сирах 15.
2530 На правом поле листа помета: Апокалип. 2.
2531 На правом поле листа помета: Исаия 10, 29.
2532 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2533 На левом поле листа помета: Сирах 2.
2534 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2535 На правом поле листа помета: Лука 12; Матф. 23; Марк 12.
2536 На правом поле листа помета: Июда 78; 1 Моис. 4; 4 Моис. 22; 4 Моис. 16; 2 Петр 2.
2537 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2538 На левом поле листа помета: Апокал. 1.
2539 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2540 На правом поле листа помета: Матф. 98; Ефес. 5; Марк 13; 2 к Солун. 2; Лука 21.
2541 На правом поле листа помета: Матф. 21.
2542 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2543 Исправлено из: е.
2544 На левом поле листа помета: Матф. 13.
2545 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2546 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2547 Слова «кто новыя законы пишет» написаны со знаком вставки тем же почерком на левом поле листа.
2548 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2549 На правом поле листа помета: Марк 7; Матф. 15.
2550 На правом поле листа помета: Исаия 29.
2551 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2552 На левом поле листа помета: Матф. 15.
2553 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2554 На правом поле листа помета: 1 Моис. 6 и 8.
2555 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2556 На левом поле листа помета: Исаия 14.
2557 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2558 На правом поле листа помета: Лука 6.
2559 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2560 На левом поле листа помета: Иоан. 35.
2561 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2562 На правом поле листа помета: 1 Иоан. 4.
2563 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2564 На левом поле листа помета: 2 Иоан. 1.
2565 На левом поле листа помета: Июд. 1 зач. 77.
2566 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2567 На правом поле листа помета: зач. 78; 2 Петр 3.
2568 На правом поле листа помета: 1 Тим. 4; 2 Тим. 1; 1 Петр 3.
2569 На правом поле листа помета: 1 Тим. 4.
2570 На правом поле листа помета: Кол. 2, зач. 253.
2571 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2572 На левом поле листа помета: Ефес. 229.
2573 На левом поле листа помета: 2 Тим. 295.
2574 На левом поле листа помета: Тим. 298.
2575 На левом поле листа помета: Тим. 298.
2576 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2577 На правом поле листа помета: 2 Тим. 6.
2578 На правом поле листа помета: к Солун. 276.
2579 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2580 На левом поле листа помета: 1 Тим. 1.
2581 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2582 На правом поле листа помета: Тит 1.
2583 На правом поле листа помета: Тит 3.
2584 На правом поле листа помета: Рим. 81.
2585 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2586 На левом поле листа помета: Солун. 275.
2587 На левом поле листа помета: Солун. 266.
2588 На левом поле листа помета: Рим. 3.
2589 На левом поле листа помета: Псалом 23.
2590 На левом поле листа помета: Псалом 139.
2591 На левом поле листа помета: Псалом 9.
2592 На левом поле листа помета: Исаия 59.
2593 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2594 На правом поле листа помета: Рим. 10.
2595 На правом поле листа помета: Рим. 11; Исаия 6.
2596 На правом поле листа помета: Тим. 295.
2597 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2598 На левом поле листа помета: 3 Моис. 16; 5 Моис. 25; плач Иерем. 2; Варух 1.
2599 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2600 На правом поле листа помета: Исаия 24.
2601 На правом поле листа помета: Иерем. 48.
2602 Исправлено из: глаголет.
2603 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2604 На левом поле листа помета: Псалом 118.
2605 На левом поле листа помета: Псалом 108.
2606 На левом поле листа помета: Иоанн 36.
2607 На левом поле листа помета: 1 Корин. 16.
2608 На левом поле листа помета: Иоанн 27.
2609 На левом поле листа помета: Матф. 25.
2610 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2611 На правом поле листа помета: Лук. 13.
2612 На правом поле листа помета: Евреом 6.
2613 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2614 На левом поле листа помета: лист 30.
2615 На левом поле листа помета: лист 51.
2616 На левом поле листа помета: лист 86.
2617 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2618 На правом поле листа помета: лист 90.
2619 На правом поле листа помета: лист 91.
2620 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2621 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2622 На правом поле листа помета: лист 93.
2623 На правом поле листа помета: Стоглав царя Иоанна о суде, глава 56.
2624 На правом поле листа помета: лист 162.
2625 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2626 На левом поле листа помета: Иоан. 50.
2627 На левом поле листа помета: Иоан. 69.
2628 Исправлено из: соблажняем.
2629 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2630 На правом поле листа помета: лист 177.
2631 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2632 На левом поле листа помета: лист 250.
2633 Исправлено из: целуюше.
2634 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2635 Исправлено из: чистителский.
2636 На правом поле листа помета: Никон 1, слово 63.
2637 На правом поле листа помета: 1 Петр 58.
2638 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2639 На левом поле листа помета: Гал. 199.
2640 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2641 На правом поле листа помета: 1 Тим. 287.
2642 На правом поле листа помета: Кормчая, лист 274.
2643 На правом поле листа помета: Кормчая, лист 10.
2644 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2645 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2646 На правом поле листа помета: 3 Левит 26; 5 Моис. 28; плач Иерем. 2; Малах. 2; Варух 2.
2647 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2648 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2649 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2650 На левом поле листа помета: 3 Моис. 26.
2651 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2652 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2653 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
2654 На правом поле листа помета: Мих. 6; Ангел. 1.
2655 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.
2656 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.
|