История
Достопримечательности
Окрестности
Церкви округи
Фотогалерея
Сегодняшний день
Библиотека
Полезная информация
Форум
Гостевая книга
Карта сайта

Поиск по сайту

 

Памятные даты:

 

Праздники

Памятные даты

 

Наши сайты:


Подготовьте себя заранее к поездке в

Ферапонтово

http://www.ferapontov-monastyr.ru/
http://ferapontov-monastyr.ru/catalog/
http://www.ferapontovo-pilgrim.ru
http://www.ferapontovo-archive.ru
http://www.ferapontovo-foto.ru/
http://www.ferapontov.ru/
http://www.patriarch-nikon.ru/
http://www.tsipino.ru/
http://a-russian-troika.ru
http://a-hippotherapy.ru

Прогноз погоды:


Ферапонтово >>>


Яндекс.Погода


На главную Карта сайта Написать письмо

На главную Библиотека ПАТРИАРХ НИКОН В ФЕРАПОНТОВОМ МОНАСТЫРЕ Патриарх Никон. Труды. Возражение, или Разорение смиренаго Никона ... (26-17)

ВОЗРАЖЕНИЕ, ИЛИ РАЗОРЕНИЕ СМИРЕНАГО НИКОНА ... (26-17)


Патриарх Никон.Труды

Научное исследование,

общая редакция В.В. Шмидта



ВОЗРАЖЕНИЕ, или РАЗОРЕНИЕ СМИРЕНАГО НИКОНА,

Божиею милостию патриарха, противо вопросов боярина Симеона Стрешнева, еже написа газскому митрополиту Паисее Ликаридиусу, и на ответы Паисеовы1


И глаголеши: Всего злее преступати крестное целование. А еже Божия заповеди преступати, несть ли зло? Ей, Господу засвидетельствующу: Не кленитеся ни небом, ни землею, ово убо есть престол Божий, якоже небо, ово же, яко подножие ног Его, еже есть земля. Ты же, оставив долная, превыше небес взыде. Кленыйся, рече, Церковию, кленется и Живущим в ней, кленыйся святым Крестом, кленется и Распятым на нем. Не иже ли обезчестив (л. 841)4005 Крест, обезчестил и Распятаго на нем?

Пишешь в первей главе в 1 статье: Будет кто руской человек возложит хулу на Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа или на рождьшую Его Пречистую Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию или на Честный Крест и на святых угодников Его, и того богохулника, обличив, казнити, зжечь. И что есть болше, еже чрез Божественую заповедь законы иныя полагати? Самому Богу засвидетельствующу: К Тому ни на суде чай уже что ино отвещати, но слово рече, еже засвидетельствовах, то судит вы в день Судный.

И божественный апостол утверждает, глаголя: (л. 841 об.)4006 Инаго основания никто же может положити, паче лежащаго основанаго пророки и апостолы. И аще ангел благовестит паче, еже приясте, проклят да будет.

И во 2-й главе в 1-й статье пишешь: Кто на царьское величество помыслит, смертию казнить. А ты не помыслил на Бога, но и сотворил лукавство.

И в 3 главе в 3-й статье: Будет кто при царьском величестве4007 вымет саблю или иное какое оружие и кого убьет или ранит, и тех смертию казнить. А будет и не ранит, и тому рука отсечь.

А иже бы царьское оружие подвиг кто не в честь, (л. 842)4008 но на безчестие, коликих мук достоит? А коль паче небеснаго Царя оружие не в честь употребил еси, мучен будет.

Паки пишешь: Се бо видев Захариа пророк сходящ серп огнян с небесе на землю. И вопроси: Что есть, Господи, серп сей? И рече: Гнев Божий есть. Посылается на тех, иже ходят на криве к роте, да поженет пламень их и душа их предаст огню негасимому. Якоже на Бога лгати не постыделся еси и святый Крест Господень обезчестит, пророка ли имаши постыдетися? Якоже везде солгал еси, тако и зде.

Послушай пророка, еже како виде: (л. 842 об.)4009 И4010 обратихся, и возведох очи мои, и видех же серп летящ. И рече ко мне: Что ты видиши? И рех: Аз вижу серп летящ в долготу лакот двоюдесять и в широту десять лактей. И рече ко мне: Си клятва, исходящая на лице всея земли, яко всяк тать от сего до смерти мстится. И вынесу и, глаголет Господь Вседержитель, и внидет в дом татиный и в дом кленущагося именем Моим во лжю, и обитает посреде дому его, и скончает и древо его и камение его. Се суть видение и глаголи пророческия. Да где есть пророком виденое и глаголано, еже ты пишешь, лжесписателю? Что пророк Захариа (л. 843)4011 видел сходящ серп огнян с небесе на землю и вопроси: Что есть, Господи, серп сей? Кто и кого вопроси, скажи нам подробну? И кто отвеща и рече: Гнев Божий посылается на тех, иже ходят на криве к роте, да поженет пламень их и душа их предаст огню негасимому? И какой к роте на криве? Се ли, еже по твоему Уложению ротившиися, ко кресту повелел еси ходить? Да где был Захариа пророк, еже кому видеть серп огнян сходящ на целующих крест на роте на криве?

Прежде бо Христова воплощения пророку скончавшуся за 460 лет. Аще ли глаголешь, яко Бог отвеща (л. 843 об.)4012 пророку и рече: Гнев Божий посылается на тех, иже ходят на криве к роте, да поженет пламень их и душа их предаст огню негасимому. Солгал, треокаянный, и на Бога. Бог несть сего пророку отвещал. И кого имаши пощадети, яко ни самаго Бога пощаде, но яко вторый сатана, иже от исперва Бога человеку оболга, рече: Что4013 яко рече Бог: Да не ясте от всякаго древа, иже в раи. И рече жена: От плода древа сущаго в раи, да ямы и. От плода же древа, иже есть посреде рая, рече Бог, да не ясте от него, ниже прикоснетеся ему, да не умрете. И рече змий жене: Не смертию у(л. 844)мрете4014. Ведяше бо Бог, яко в онь же день, аще снесте от него, отверзутся очи ваши и будете яко бози, ведяще добро и зло. И вземше, снедоша, и отверзоста очи обема и разумеша, яко наги. Уразумеша, яко добро заповеди Божия соблюдати, а зло еже преступати. Тако и ты, отступниче Божественых заповедей, глаголешь: Бог пророку отвеща. Бог несть так отвещал, еже на криве к роте ходящих, ты то обвещал, и не пророку, но всем людем. Бог же рече пророку: Си клятва, исходящая на лице всея земли, яко всяк тать от сего до смерти мстится. Иже (л. 844 об.)4015 аще кто крадет словеса Божия от закона и пророк и святых апостол и святых отец, якоже ты, и вынесу и, глаголет Господь Вседержитель, и внидет в дом татиный и в дом кленущагося именем Моим во лжу, и обитает посреде дому его, и скончает и древо его и камение его. Зри зде, к кому внити рече Господь? И внидет в татиный дом и в дом кленущагося именем Моим во лжу, а не в роте и на криве целующим святый крест. Но иже кленется кто именем Божиим о завете коем и не сотворит, якоже слово явно творит, воздаси же Господеви, рече, клятвы твоя, якоже (л. 845)4016 в левитех речено есть4017: И от всякаго обета, иже обещает человек, не отдаст или не искупится, смертию да умрет.

Послушайте же Господа, иже устав кленущимся положи и умолкни.

Евангелие: Буди4018 же слово ваше ей, ей, ни, ни. К сим же и Иякова, брата Божия, приложим, глаголюща4019: Прежде всех, братие моя, не кленитеся ни небом, ни землею, ниже иною клятвою коею. Буди же вам еже ей, ей и еже ни, ни, да не в лицемерие впадете.

Толкование.

Понеже да не имаши рещи, да како уверован буду, глаголет, аще присно истину глаголеши и николи же кленешися. Никто же бо (л. 845 об.)4020 тако не верует, якоже кленыйся наскоре. Якоже и премудрый Сирах рече4021: Муж кленыйся многа исполнится беззакония и не отъимется от дому его рана. Аще согрешит, грех его на нем, и аще презрит, сугубо согрешит, и аще во тще кляся, не оправдится, исполнится дом его на несении.

Евангелие. Лишше4022 же сею от неприязни есть.

Толкование.

Иже бо рече паче ей и ни, лишше же сих глаголати и клятися, от диавола есть. Обаче же имаши рещи прочее, яко закон Моисеов, иже клятися повелеваше, лукав бяше, разумей убо, яко не лукав бяше, тогда (л. 846)4023 клятися. По Христовых же заповедех лукавно есть клятися, якоже и обрезатися и вся жидовская обычая держати, всесожжения и жертвы и приношения и прочая.

Хощеши ли навыкнути, да покажу ти, откуду привниде клятва и не собою, но от златаго языка услышим. Той возвестит нам и не обинется лица силных, аще и пострада от тех даже до смерти. Рцы, всезлатый уста, рцы, и не обиняйся, якоже тогда не убояся от убивающих тело Твое всесвятое, души же Твоей погубити не могоша, но паче своя души погубиша злии тии мучителие. (л. 846 об.)4024 Рцы и ныне противником Христова Евангелия и святых ученик Его и апостол и свесвятаго вашего учения, откуду клятва привниде. Отвеща златые уста: Реку и не обинуюся, откуду клятва привниде.

Егда4025 злая возрастоша, егда вся купно горе и долу быша, егда ко идолослужению уклонишася, тогда убо, тогда, егда невернии прочее являхуся, Бога призывах свидетеля, аки споручника, дающе глаголемых достодолжна. Сие бо клятва есть, нравом неверуемом споручение. Отнюду же первее оглаголание се есть кленущагося, аще не верует кроме споручника и поручения (л. 847)4026 великаго. Многа бо ради не верства не человека ищут споручника, но Бога. Вторый же приемлющаго клятву сей есть порок, аще о соглашениях разньство кое имый, Бога привлачит на споручение и глаголет «не имете веры», аще не онаго восприимет, оле превозходящаго нечювствия, оле досады червь и земля и попел сый и дым. Владыку ли твоего привлекаеши на споручение и онаго понуждаеши прияти? Рцы ми, аще бы отроком вашим любопрящимся друг со другом и неверующим себе, рекл бы подоборабный не имети веры, дондеже аще общаго им Владыку споручника приимет, (л. 847 об.)4027 убо не подъял ли ран тмами и уведал, яко Владыку на иная приимовати подобает, а не на сия. Что глаголю, подоборабна, аще бо на зело говеема изволял бы мужа, не досаду ли вещь мнел бы? Но аз не хощу, рече, добре, тем же ниже онаго принуждай, елма и между человеки сие бывает. Аще речет, онь сицу дает споручника, ты не стерпел еси то, что убо и не погублю ли, рече, даемое, не глаголю сие, но яко Богу досадити терпиши. Тем же паче понуждаяй, нежели кленыйся, неотрочну имать муку, такожде и иже никому истязующу кленыйся и сие же лютейше, (л. 848)4028 яко кленется койждо за медницу едину о преложении малем, о неправде. И сия, егда не будут клятвопреступления, аще же клятвопреступление привнидет, то вся горе идолу и вземый и давый сотвори. Но суть ли не ведомая кая, рече, но сия предзря, ничто же твори, нерадив. Аще же нерадиве твориши, истяжи от себе суда о тщете, уне есть тако тщету подъяти, нежели инако. Рецы бо ми, влечеши на клятву мужа, что надеяся, яко клятву ли преступити имать? Но сие последня есть безумия, на твою главу казнь обратится, уне бо ти есть пенязи погубити, не(л. 848 об.)жели4029 оному погибнути. Что со тщетою твоею твориши и з досадою Божиею? Зверская есть таковая душа и нечестиваго и проклятаго мужа, но надеяся, яко не преступити4030 клятвы4031 имать. Тем же кроме клятвы веру ими, но суть мнози рече, иже кроме клятвы изволиша лишити, с клятвою же не к тому прелщаеши себе человече. Человек красти научивыйся и ближняго обидети изволил бы и клятву попрати многажды. Аще же о еже клятися говел бы, о еже обидети много паче, но не волею ли сие страждет, тем же и прощения достоин.

Но что глаголю о клятвах сих, (л. 849)4032 оставль сущих на торжищи, тамо бо ничто же таково имаши рещи. О десяти бо медницах клятвы бывают и клятвопреступления. Како бо грома трескновение свыше не сходит, како не вся превращаема бывают? Стоиши, обязуяся Богом, чесо убо ради да зелия оградная возмеши, да сапоги за малы сребреники, на свидетельство и призывая, да не убо елма не мучени есмы, не пщуем ниже согрешати. Сие человеколюбия есть Божия, а не нашея добродетели, кленися детищем твоим, кленися сам собою, рецы, да тако мучитель не настал бы на ребра моя, коли боишися. И убо ребр твоих (л. 849 об.)4033 безчестнейши ли есть Бог, главы твоея худейши ли, рещи сице, да не ослепею, но Христос убо тако нас щадит, яко возбраняти не клятися ни своею главою. Мы тако не щадим славы Божия, яко везде Его влещи, яко худое нечто, еже аще клятвы ради и лишимся Его. Можем без Него пребыти, и аще без Него пребудем, разумей, где будем. Не со онем ли, иже лжи отец именуется и есть?

Закон положен4034 есть, паче же не мы положихом, да не будет. Не нарицайте бо, рече, учителя на земли, закон положил есть Христос, да никому же будет клятися. Обаче же аще хощеши, (л. 850)4035 то кленися сам собою, не противу Христу законополагая, глаголю. Да не будет, рече, вам еже ей, ей и еже ни, ни, но сходяй вам, да паче на сие вас приведут и обычая отведу мучителскаго, колицы во иных благоискусни бывающе погибоша от сих вещей.

Хощете ли навыкнути, чесо ради прощаху древним клятися? Клятвопреступати бо ниже онем прощено бысть, понеже идолми кленяхуся, не срамлясте ли ся в сих пребывающе законех, в них же наставляхуся, немощни суще. Тем же великим и светлым гласом4036 проповедаю всем и засвидетельствую, яко законопреступление сие (л. 850 об.)4037 показующих, иже яже суть от лукаваго вещающих. Сие бо есть клятва, на праги не ступати церковныя, но нарок вам да будет месяц сей настоящий, дабы исправити. Да не убо ми речеши, яко нужда мя вещей принуждает, яко не веруем есмь, прежде от обычая кленущихся отсецы, вем, яко мнози посмеются нам. Но лутче нам посмеяном быти ныне, нежели горети тогда, посмеют же ся, елицы беснуются. Кто бо, рцы ми, ум имея, соблюдаемей заповеди, посмеется? Аще же убо и посмеются, но не нам, но Христу таковии посмеются. Содрогосте ли ся о реченем? Вем (л. 851)4038 и аз, и аще убо аз закон сей введох, мой был бы смех. Аще же законоположник есть другий, то тамо преходит на хухнание4039 сие и заплеван бысть иногда Христос4040 и по ланитома ударен бысть и заушен бысть. Терпит и ныне сия и ничто же не в лепоту.

Сего ради геена уготована бысть, сего ради червь нескончаемый. Се паки глаголю и засвидетельствую, иже кто хощет, да смеется, иже хощет, да ругается. На сие предлежим, воеже насмеваемом быти и наругаемом, воеже вся пострадати. Отреби миру есмы, по блаженному апостолу: Аще кто не хощет исправити сие повеление, (л. 851 об.)4041 якоже трубою некоею словом сим заповем, на враги не вступати церковныя таковому, любо и князь был бы, любо и сам той, иже диядиму на себе носяй и престолом царьским красяся, и сия слышав, не терпят, но отскачют. Но лучше есть един творяй волю Господню, нежели тмы законопреступных, от сего бо вся превратишася, вся горе и долу быша, зане якоже на позорищах множества народа желаем, а не множества искусна. Что бо народ, рецы ми, возможет ползовати? Хощеши ли навыкнути, яко народ святии суть, а не иже мнози? Изведите на брань сто тем и единаго (л. 852)4042 святаго, и увидим, кто множае исправил бы. Изыде Иисус Наввин на брань и сам вся исправил есть, а инии ничто же ползоваша. Мног народ, егда воли Божией не творит, ничим же разньствова от не сущих.

Пристанище4043 воистину не блазнено, еже не клятися. Пристанище, воеже не погружатися от сопротиво нападающих ветров, аще бо и гнев, аще и налог, аще и ярость превоспалит, и аще что любо буди, душа во известии устроена бывши, и тако ниже бы произнесла что от недолжных изрещися, не бо в нужди устроил есть себе, ниже в законе.

Зри, что клятвы ради сотвори Ирод, (л. 852 об.)4044 главу усече Предтечеву4045. Клятвы бо ради, рече, и совозлежащих с ним не восхоте ю отринути.

Что клятвы ради пострадаша племена4046 от племени Вениаминов?

Что клятвы ради пострада Саул4047, ов убо клятвопреступил есть? Ирод и клятвопреступления горше содела убийство. Паки Иисус Наввин клятвы ради о гаваонитянох якова пострада. Веси, сатанинская бо есть воистину сеть, еже клятися. Тем же да расторгнем сиа ужа и во удобстве устроим себе всякаго хранениа, да сподобимся от сатанинския сия сети, бояся Владычни заповеди.

(л. 853)4048 Помяни, что пострада Анания, во своих обетех солгав. Тем же, иже солгавшии, токмо таковая пострадаху4049, а иже и клятвопреступающии, что не постраждут? Паче же аще просте рекшия жена, ей, на то лице, толику подъят казнь и не отбеже. Помыслите, крест целующи в клятве и клятву преступающии, коего будут достойни мучения? Аще ли же убегаем кленущиися да не дерзаем, на наше бо зло сие бывает, елма что не пщуете колицы по Анании и Сапфире, таяжде онем дерзнуша, а на таяжде пострадаша. И како, рече, не пострадаша, не понеже (л. 853 об.)4050 простися им, но понеже на болшее соблюдаеми зло. Тем же иже многая согрешающии, не мучими паче, нежели мучими боятися и трепетати должни. Возрастают бо им томления, не томления ради и долготерпения Божия. Елма многия бывают ныне, якоже при потопе4051, но потоп не бывает, имут бо потоплени быти во тме кромешней и томлением. Мнози согрешают, якова же содомляне, но огненый не сниде дождь, огненая убо есть уготована река. Мнози фараонитская дерзнуша4052, но не пострадаша яже фараон, ниже потоплени быша в Чермнем (л. 854)4053 мори, пучина бо их ожидает бездны, идеже не с нечестием томление, ниже потопитися мощно есть, но на множае мучимым.

Мнози4054 вояже израильтяны согрешеная дерзнуша, но не угрызахутих змия, ожидает бо их червь нескончаемый. Мнози4055 Гиезиева дерзаху, но прокажени не быша, ожидает бо их вместо проказы, еже полма растесаном быти и положитися с лицемеры. Мнози кляхуся и клятвопреступиша, аще же и убегоша, да не дерзаем, ожидает бо их скрежет зубный, но и зде негли постражут и не имут убегнути, аще и не абие ту, но (л. 854 об.)4056 во иных гресех, даже лютейшее томление будет. Помысли яже о Сауле, иже собеззаконова жертвова и священники поби, яже о Соломоне, иже отступи от Господа Бога, Иеровоам и Ахав, за Навуфея и прочих царех беззаконнующих, аще и не абие противу греха прещение и муку прияша, но последи лютейшую. И сие ради бывает, дает ти Бог нарок, да тако отмыешися. Егда же единаче пребываеши, наводит прочее томление. Видесте ли, что пострадаша лжущии? Тем же помыслите, что постраждут и клятвопреступающии. Помы(л. 855)слите4057 и отступисте, несть кленущемуся спастися, довлеет едино клятвопреступление все содеяти и все целу нам муку навести. И сия до зде златословеснаго наказания.

Да ты же пишешь в 12-й главе в 10-й статье: Да и в выписях ко крестному целованью сию статью ис правил святых апостол и святых отец по всем судным делам писати и велеть тое статью у крестнано целования подьячим вычитать исцам и ответчикам при многих людех вслух, чтобы про тое всякие люди ведали, как про крестное целование в правилех святых апостол и святых отец написано.

(л. 855 об.)4058 Зде чюдитися твоему безумию достоит, солгав на Бога и на святыя апостолы и святыя пророки и святыя отцы, не постыдеся своим безумием. Да и в выписях ко крестному целованью сию статью ис правил святых апостол и святых отец по всем судным делам писати и велеть тое статью у крестнаго целования подьячим вычитать исцам и ответчикам при многих людех вслух, чтобы про те всякие люди ведали и яко втораго Июду предателя со всем своим преданием прокляли по правилом4059. Да и иные бы на тое смотря, к тому не дерзали, на Божественыя заповеди и святых апостол и святых отец каноны лгати. Аще не истину (л. 856)4060 глаголю, буду подобен тебе ложь. Покажи, в которых правилех святых апостол и святых отец писано про крестное целование, да видим. Аще ли же не укажешь, достойно и праведно Евангелский суд тебе нанести по писаному: Горе миру о соблазне, им же соблазн приходит. И прочее. Или якоже Павел соблудившаго с мачехою преда сатане, да дух спасется. Ты же множае и сего, не мачеху, но сущую Матерь, рождьшую тя Духом Святым, святую соборную апостолскую Церковь обесчести, юже искупи Хритос Бог не ценою сребра и злата, но честною Своею и пречистою кровию, и обручи Ю Себе в невесту. (л. 856 об.)4061 Якоже показа един от седми ангел Иоанну Богослову4062: Прииди, да покажу ти невесту, Агньчу Жену. Брак же Агньчий церковное ко Христу глаголет совокупление и смешение, его же строители божественнии быша апостоли. Чрез них же Ей обручение дадеся духовное, яко восприемлющии тогда лицем к лицу чисто и святое сего смешение. Добре же невесту Агньчю Жену глаголет.

Егда4063 бо яко агнец заклан бысть Христос, тогда Ю Своею кровию уневести. Якоже бо Адаму спящу4064, создана бысть жена отъятием ребра, суще и Христу на кресте волею чрез смерть уснувшу, излия(л. 857)нием4065 крови из ребра, Церковь состоящаяся есть, Уязвленому сочтася. Якоже и Павел4066, божественный апостол, явно о сих творит слово, глаголя: Мужие, любите своя жены, якоже и Христос возлюби Церковь и Себе предал есть за Ню, да очистит Ю и святит банею водною глаголом, да представит Ю Себе славну Церковь, не имущую скверны или порока или нечто от таковых, но да есть свята и непорочна.

Зриши ли Церковь и что есть Церковь, и како Ю Христос себе обручи и очисти, то ты почто олюбодействова Ю и вся святыя Ея законы разврати и обесчести и Главу (л. 857 об.)4067 Ея, Христа, уничижы и преобиди? Якоже апостол глаголет: Занеже муж есть глава жены, якоже и Христос глава Церкви и Той есть спаситель телу. Господу учащу и засвидетельствующу: Якоже хощете, да творят вам человецы, и вы твористе им такожде.

Хощеши ли, дабы раб твой олюбодействовал жену твою, аще и ничто же люто пострадал еси ея ради, ниже кровь свою пролиял, якоже Христос, чтобы не помыслил еси таковому неправедному и злому рабу сотворити. Мню, яко никако бы попустил еси жити таковому, якоже древний закон повелевает (л. 858)4068 таковых камением побивати, тако и градский закон смертию казнити. Ты же царьскую и Агньчю жену любодействова, не имущу скверны или порока или некое от таковых, мниши ли ся без мук быти? Ей, имаши тмами мучен быти во веки веком, якоже и божественный Златоуст глаголет: Завидяй4069, з Богом ратуется, а не со онем. Егда увидиши благодать имущаго и болезнуеши и хощет низложити Церковь, не со онем ратуется, но з Богом. Рцы бо ми, аще кто украсил отроковицу цареву и благоискуствовал, украшая ю и честну соделоваяй, (л. 858 об.)4070 ин же некто хотел бы сию безобразити, не возмогл бы он и немощну бывшу украсити ю, коего бы наветовал сего, или оную и отца ея? Такожде и ныне ты, завидяй, ратуешися с Церковию, на Бога ополчаешися, понеже бо благоискуству братнему соплетеся и церковная полза, нужда сему разрушающуся и оной разорится. Тем же по сему дело сатанинско твориши, наветуяй на тело Христово, много паче на Христа. Якоже бо и тело и глава един есть человек, тако и Церковь и Христос едино быти глаголет4071.

Послушай, откуду церковныя законы привзошли (л. 859)4072 суть, свыше суть, от Бога же приходит4073 и с небес вещает. Или не веруете, яко от Бога суть сия глаголемая? Послания суть от Бога, основания же стены блажении суть апостоли4074, на них же Христова Церковь основана бысть. Стена же церковная Христос есть. И почто убо раскопываеши и разрушаеши стену Церкви Христа? Светило Церкви Христос, почто ты тма сый погашаеши, на камени бо создана есть. Ей же, и врата адова не удолеют4075. Откуду убо истина разума сего и пророчества явна есть, како не одолеша адова Церкви, како же всегда с нами есть Христос. Не бо, аще бы не был с нами (л. 859 об.)4076 Христос, одолена бы Церковь. Како Евангелие простреся повсюду по вселенней, должни же суть и иже на ны рекшии древность свидетельствовати книгам, иже о Келсе и Ватанеоте и сущем по онем, не бо, иже по них сложеным супротив глаголаху4077. И како же и вселенная вся единогласно приемши то, и аще бы не была Духа благодать, не бы толико было согласие от конец в концы земли, но пленени были быша скоро притворяющии и не толика исправления от прелести и лжи составишася. Или не зриши вселенную всю приступльшую прелесть разорену, не бо от нас точию днесь славится, (л. 860)4078 но свыше от Бога и от ангел и от Отца.

В4079 месяц же шестый послан бысть ангел Гавриил от Бога во град Галилийский, ему же имя Назареф, к девей, обрученей мужеви, ему же имя Иосиф, от дому Давидова4080, и имя девей Мариям. И вшед к ней ангел, рече: Радуйся, обрадованая, Господь с тобою, благословенна ты в женах. Она же видевши, смутися о словеси его и помышляше, каково будет целование се. И рече ангел к ней: Не бойся, Мариям. Обрете бо благодать от Бога. Таже ангел от пророк свидетельствует девей, глаголяй, иже Исаия прорече: И4081 се зачнеши во чреве и родиши Сына и наречеши имя Ему Иисус. Сей будет (л. 860 об.)4082 велий и Сын Вышняго. И даст Господь Бог престол Давида, отца его, и воцарится4083 в дому Ияковли вовеки, и Царьствию Его не будет конца.

Слышал еси ангела, свидетельствующа от пророк? Сей велий наречется. Ты же како умаляеши? И паки рече ангел: И царьствию Его не будет конца. Ты же для чево Царьство Христово скончал своим беззаконным изложением и на всех власть князя мира сего утвержаеши? Не слышал еси ангела Божия, яко князь мира сего прейде, а иже ин никто же приходяй, разве антихриста. Якоже и Богослов свидетельствова, рече о вас. И ныне, рече, антихристи мнози.

(л. 861)4084 Таже паки рече Мариям ко ангелу: Како будет се, идеже мужа не знаю? И отвещав ангел, рече ей: Дух Святый найдет на тя и сила Вышняго осенит тя. Тем же и раждаемое свято наречется Сын Божий. И по мале. Яко не изможет от Бога всяк глагол.

Такожде и в Матфеи речеся4085: Сия же ему помыслившу, се ангел Господень во сне явися ему, глаголя: Иосифе, сыну Давидов, не убойся прияти Мариам, жены твоея, Рождьшее бо ся в ней от Духа есть Свята. Родит же Сына и наречеши имя Ему Иисус. Той4086 бо спасет люди Своя от грех их. Се же все бысть. Да збудется реченое от Господа пророком, глаголющим: (л. 861 об.)4087 Се дева во чреве приимет и родит Сына, и нарекут имя Ему Еммануил, еже есть сказано «с нами Бог».

Тебя ли единаго не спасет Христос Бог или несть с тобою Бог? Паки инде пишет: Приидет4088 от Сиона избавляяй и отвратит нечестие от Иякова. И Отец свыше свидетельствова: Сей есть Сын Мой возлюбленый, о Нем же благоволих. Ты почто паки вводиши? Или не слышал еси, якоже пишет4089: Кончина закону Христос. И паки инде пишет: Тем4090 же закон пестун нам есть во Христа. Хощеши ли, да покажем ти и о апостолех пророческое свидетельство, яко не точию Христа (л. 862)4091 подобает прияти, но и святых ученик Его и апостол. Исаия глаголет4092: Коль красны ноги благовествующих мир, благовествующих благая, но не вси послушаша благовествования их. Паки Исаия глаголет4093: Господи, кто верова слуху нашему? И паки Давид глаголет4094: Во всю землю взыде вещание их и в концы вселенныя глаголы их. И посла Своя рабы с высоким проповеданием. И Господь глаголет: Се Аз посылаю вы. Шедше в мир весь, проповедите Евангелие всей твари. И инде рече: Се Аз посылаю вы, яко овцы посреде волков. И апостол глаголет: Како же услышат бес проповедающаго. Како же проповедят, аще не послани будут?4095 (л. 862 об.)4096 А яже тем, не ин кто посла и повеле засвидетельствовати, но сам Господь Бог, глаголя: Но4097 приимите, рече, силу, нашедшу Святому Духу на вы и будете Ми свидетели во Иерусалиме же и во всей Июдеи и Самарии, даже и до последних земли. Рече4098 же им: Сии суть словеса, яже глаголах вам, еще сый с вами, яко подобает скончатися всем писаным в законе Моисеове и псалмех о Мне. Тогда4099 отверзе им ум разумети Писания. И рече им: Яко тако писано есть и тако подобаше пострадати Христу и воскреснути от мертвых в третий день и проповедатися во имя Его покаянию (л. 863)4100 и отпущению грехов во всех языцех, наченше от Иерусалима. Вы же есте свидетелие сим. И се Аз послю обетование Отца Моего на вы. Вы же сядите во граде Иерусалимсте, дондеже облечетеся силою свыше. И егда скончашася дние пятьдесятницы, беша вси апостоли единодушно вкупе. И4101 бысть внезапу с небесе шум, яко носиму дыханию бурну, и исполни весь дом4102, идеже бяху седяще, и явишася им разделени языцы яко огнени. Седе же на единем коегождо их и исполнишася вси Духа Свята, и начаша глаголати инеми языки, якоже Дух даяше им.

Видел ли еси, откуду прииде к нам Евангелие, (л. 863 об.)4103 яко с небесе и како апостоли Христовы умудришася? Не о себе, но якоже Дух даяше им. Но ни по толицей благодати и приятии Святаго Духа престаша апостоли от закона и пророк свидетельствовати.

Став4104 же Петр со единем на десяте, воздвиже глас свой и рече им: Мужие июдейстии, живущии во Иерусалиме вси. Се вам разумно да будет и внушите глаголы моя, не бо якоже вы мните, сии пиани суть, есть бо час третий дне, но се есть реченое пророком Иоилем: И4105 будет в последняя дни, глаголет Господь, излию от Духа Моего на всяку плоть, и прорекут сынове ваши, и дщеря ваша и юноша (л. 864)4106 видения видят, и старцы ваши сония видят, ибо на рабы Моя и на рабыня Моя во дни оны излию от Духа Моего, и прорекут. И прочее. Свидетельствова от закона и пророк о Христе Иисусе.

Таже и о себе приводит, глаголя4107: Сего Иисуса воскреси Бог, Ему же мы есмы свидетели. Десницею убо Божиею вознесеся, обетование же Святаго Духа прием. От4108 Отца излия се, еже вы ныне видите и слышите. И по мале. Слышавша де, умилишася сердцем, реша к Петру и прочим апостолом: Что сотворим, мужие братие? Петр же рече: Покайтеся, вам бо есть обетование и чадом вашим и всем далним, (л. 864 об.)4109 елико аще призовет Господь Бог наш. Иными же словесы, множайшими свидетельствоваше и умоляшеся, глаголя: Спаситеся от рода сопротивнаго сего. Они же убо любезно прияша слово Его.

Ты же почто не приемлешь Божественых заповедей и святых Его ученик и апостол? Зриши ли, яко не своею силою или благочестием и апостоли вся содеяша, но свыше благодатию Святаго Духа.

Послушай и ты святых верховных ученик, иже глаголаша: Покайтеся4110 убо и обратитеся, да очиститеся от ваших грех, яко да приидут времена прохладна от лица Господня и послет прежде нарече(л. 865)наго4111 вам Иисуса Христа, Его ж подобает небеси убо прияти, даже до лет устроения. Их же глагола Бог усты всех святых Своих пророк от века. Моисей убо ко отцем рече: Яко пророка вам воздвигнет Господь Бог от братия вашея, якоже мене Того послушайте о всем, елика аще речет вам. Будет же всяка душа, яже аще не послушает пророка Того, потребится от людей. И вси иже пророцы от Самуила и прочих елицы глаголаша и возвестиша дни сия. И4112 мы есмы свидетелие всем и повеле нам проповедати людем и засвидетельствовати, яко Той есть нареченый от Бога Судия живым и мертвым.

(л. 865 об.)4113 О Сем вси пророцы свидетельствуют4114 оставление грехов прияти именем Его всякому верующему в Него. Ты же како можеши спастися или прияти оставление грехов, не верующу в Него? Збысться реченое о тебе и подобных тебе4115: Князи их сего не разумевше и глас пророческих, иже во вся субботы чтомых. И паки: И4116 ныне, мужие братие, вем, яко по неведению се сотвористе, якоже и князи ваши. Осудятся в день Судный солуняны4117, иже прияша слово апостолское со всем усердием, по вся дни разсуждающии Писания, аще суть сия тако.

(л. 866)4118 Тако и святый верховный апостол Петр учит: Веровати, рече, подобает Богови паче, нежели человеком.

Не слышал ли еси избраннаго сосуда Христова таинства Божия проповедателя, глаголюща4119: Аще ли кто Духа Христова не имать, сей несть Егов4120. И паки инде рече: Не хощу бо вас не ведети тайну сию, братие4121, да не будете о себе мудри.

Ты же како сам о себе явился мудр, еже не веруеши Евангелию Христову и святым Его учеником и апостолом 12-м верховным со инеми седмиюдесяти. С ними же и святых отец седми Вселенских собор со девятию святых отец поместных соборов, (л. 866 об.)4122 их же число Бог весть. Их же ты учения тех отречеся и не просто отречеся, но и оболга. Таже по сих не остави и царей и патриархов оклеветати и оболгати и написа в 17 главе в 30-й статье.

О вотчинах.

В прошлом во 136-м году блаженныя памяти великий государь царь и великий князь Михайло Феодорович всеа Русии и отец его государев блаженныя памяти великий государь святейший Филарет Никитич патриарх Московский и всеа Росии указали о родовых и о выслуженых вотчинах по правилом святых апостол и святых отец, кого не станет, (л. 867)4123 а после его останется жена бездетна. И прочее.

И того в правилех святых апостол и святых отец нигде не обретается, то все на правила святых апостол и святых отец и на царя и на патриарха солгано. Правил таких святых апостол и святых отец не обретается, и великим государем таким царем и патриархом не по истине и несогласно с правилы святых апостол и святых отец законы уставляти неподобно.

Такожде и в 4 статье тое же главы пишешь: А родовым и выслуженым вотчинам государь указал и бояре приговорили быти по правилом святых апостол и святых отец (л. 867 об.)4124 и по уложению прежних государей и отца своего государева блаженныя памяти великаго государя царя и великаго князя Михайла Феодоровича всеа Русии и деда своего государева блаженныя памяти святейшаго Филарета Никитича птариарха Московскаго и всеа Русии 136-го и 137-го году, как писано выше сего. И сие по тому же на царя и на бояр солгано, что будто по правилом святых апостол и святых отец. И таковых правил не обретается нигде, ни во градцких законех.

Ты же пишешь в 19 главе в 1-й статье. О посадских людех: Которые слободы на Москве (л. 868)4125 патриарши и митрополичьи и владычни и монастырские, а в тех слободех живут торговые и ремесленыя люди и всякими торговыми промыслы промышляют и лавками владеют, а государевых податей не платят и служеб не служат, и те все слободы со всеми людми, которые в тех слободех живут, всех взяти за государя в тягло и в службы бесповоротно. А впредь опричь государевых слобод ничьим слободам на Москве и в городех не быть. А у патриарха слободы взяти со всем, опричь тех дворовых людей, которые изстари за прежними патриархи живали.

(л. 868 об.)4126 Статья 5.

А которые слободы патриаршие и властелинские и монастырские около Москвы, и те слободы со всякими промышлеными людми, опричь кабалных людей, по тому же сыску взять за государя.

Почто, оставя государя, на рабов наскакаеши? Патриарх и сам Божий раб и служитель святыя Церкви и ничто же имеет своих вотчин. Но что есть слободы и крестьяня? Божие наследие. Патриарх ныне сей, а по нем ин, Бог же присно есть и будет и не изменяется ввек, и достояние Его пребудет ввек.

Аще ли хощеши навыкнути о Божии (л. 869)4127 наследии, еже к нужнейшии потребе умышлено от боголюбцов Господу Богу во Святей Троице и Пресвятей Богородицы, и святым ангелом, и святому пророку и Предтечи Иоанну, и святым славным и всехвалным апостолом, и святым пророком, и мучеником, и святителем, и преподобным отцем, и всем святым давали великие государи цари и великие князи и прочие боголюбцы ко святым Божиим церквам по Божественей заповеди в вечный поминок, а не патриарху и митрополитом и владыкам и монастырем, якоже свидетельствуют тех боголюбцов даныя грамоты и уставы. А по правде устав (л. 869 об.)4128 той от самаго Господа Бога предадеся тако, якоже глаголет писано древле: И рече Господь к Моисею, глаголя4129: Поими племя Левиино и постави я пред Аароном жерцем и да служат ему и да стерегут стражбы его и стражбы сынов Израилевых пред храмом свидения, служити службу храмную, и да снабдят вся сосуды храма свидения и стражбы сынов Израилевых по всем делом храма. И да даси левиты Аарону, брату твоему, и сыном его, жрецем, дани, дани бо суть ему, сии от сынов Израилев. Аарона же и сыны его пристави в храме свидения и да снабдят жречество их и все, еже у олтаря и внутреняя (л. 870)4130 завесы, иноплеменник же прикасайся, да умрет. И рече Господь к Моисею, глаголя: Се Аз взях левиты от среды сынов Израилевых вместо всего первенца отверзающаго утробу от сынов Израилевых, да будет Мне левиты. Мне бо всяк первенец, в онь же день побих всяк первенец в земли Египетстей и освятих себе всяк первенец во Израили от человека до скота Мне да будут, Аз Господь.

И4131 да приведеши пред храм свидения, и да собереши весь сонм сынов Израилевых, и приведеши левиты пред Господь, и да отлучит Аарон левиты отдание пред Господь от сынов Израилевых, и да служат службу Господеви. Левиты же да возложат (л. 870 об.)4132 руки на главы телцем и да сотвориши един греха ради, а вторый во всесозжение Господу очистити от них. Поставиши же левиты пред Аароном и пред сынми его, и да отда сия отдание Господу.

И да отлучиши левиты от среды сынов Израилевых и да будут Мне. По сем же да внидут левиты служити службу в храме свидения, и да очистиши их, и да отдаси я отдание пред Господем, яко отдания отданы сии Мне суть, от среды сынов Израилевых, отверзающих место. Всяка ложесна первенец всех от сынов Израилевых приях я Себе, яко Мне есть весь первенец4133 от сынов Израилевых, от человека до скота (л. 871)4134 в день, в онь же побих весь первенец в земли Египетстей, освятих я Себе. И поях левиты вместо всякаго первенца сынов Израилевых, отдах же левиты отданием Аарону и сыном его от среды сынов Израилевых в храме свидения, и да молятся о сынех Израилевых, яко да не будет гнев на сынех Израилевых, егда приступити им ко святым.

И сотвори Моисей и Аарон и весь сонм сынов Израилевых левитом, якоже заповеда Господь Моисею о левитех, тако сотвориша им сынове Израилевы. И очистишася левиты и исправиша ризы своя и отдаст я Аарон отдание пред Господем и помолися о них (л. 871 об.)4135 Аарон очищения ради их. По сем внидоша левиты служити службы их в храме свидения пред Аароном и пред сынми его, якоже повеле Господь Моисею о левитех, тако сотвориша.

И рече Господь к Моисею, глаголя: Се есть о левитех, от 25 лет и выше да внидут служити служение в храме свидения, от 50 же лет да останут служения и да не служат по сем и да служат братия его, в храме свидения стрещи стражбу, а дела да не делают. Тако сотвори левитом в стражбе их.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 18 19 20

<<< Предыдущая страница ... Следующая страница >>>




1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 ... 27 28 29 30 <<< Предыдущий вопрос ... Следующий вопрос >>>



Ссылки:


1 РГАДА. Ф. 27. Д. 140. Л. 2–1039. назад

4005 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

4006 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

4007 Вписано между строк.

4008 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

4009 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

4010 На левом поле листа помета: Захар. 5.

4011 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

4012 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

4013 На левом поле листа помета: 1 Моис. 3.

4014 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

4015 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

4016 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

4017 На правом поле листа помета: 3 Моис. 27.

4018 На правом поле листа помета: написано неразборчиво.

4019 На правом поле листа помета: Ияк. 5.

4020 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

4021 На левом поле листа помета: Сирах 23.

4022 На левом поле листа помета: Матф. 5.

4023 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

4024 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

4025 На левом поле листа помета: Деян. нрав. уч. 9.

4026 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

4027 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

4028 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

4029 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

4030 Исправлено из: о неправде.

4031 Исправлено из: клятися.

4032 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

4033 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

4034 На левом поле листа помета: Деян. 10 нрав. уч.

4035 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

4036 На правом поле листа помета: Деян. нрав. уч. 8, глав. 3.

4037 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

4038 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

4039 Так в ркп.

4040 На правом поле листа помета: Исаия 50; Матф. 26 и 27; Марк 14; Матф. 23; Исаия 66.

4041 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

4042 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

4043 На правом поле листа помета: Деян. нрав. уч. 13.

4044 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

4045 На левом поле листа помета: Марк 6.

4046 На левом поле листа помета: Судьи 21.

4047 На левом поле листа помета: 2 Царств 21.

4048 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

4049 На правом поле листа помета: Деян. нрав. уч. 12.

4050 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

4051 На левом поле листа помета: Быт. 7.

4052 На левом поле листа помета: 1 Моис. 16.

4053 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

4054 На правом поле листа помета: 4 Моис. 21.

4055 На правом поле листа помета: 4 Царств 5.

4056 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

4057 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

4058 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

4059 На левом поле листа помета: 7-го Вселенскаго собора правило 1.

4060 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

4061 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

4062 На левом поле листа помета: Зач. 67, стих 9, глав. 21.

4063 На левом поле листа помета: слов. 23, глав. 21.

4064 На левом поле листа помета: Бытия 2.

4065 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

4066 На правом поле листа помета: Ефес. 5.

4067 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

4068 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

4069 На правом поле листа помета: Колос. 4; нрав. уч. 11.

4070 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

4071 На левом поле листа помета: 2 Корин., глав. 2; нрав. уч. 2.

4072 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

4073 На правом поле листа помета: 2 Солун. 2; нрав. уч. 3.

4074 На правом поле листа помета: Апокалип. слов. 23, глав. 21.

4075 На правом поле листа помета: Матф. 24.

4076 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

4077 Слова «не бо, иже по них сложеным супротив глаголаху» в ркп. заключены в квадратные скобки.

4078 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

4079 На правом поле листа помета: Лук. 1.

4080 На правом поле листа помета: Матф. 1.

4081 На правом поле листа помета: Исаия 7.

4082 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

4083 На левом поле листа помета: Даниил 7; Михей 7.

4084 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

4085 На правом поле листа помета: Матф. 1.

4086 На правом поле листа помета: Исаия 7.

4087 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

4088 На левом поле листа помета: Исаия 29.

4089 На левом поле листа помета: к Рим. 10.

4090 На левом поле листа помета: Галат. 3.

4091 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

4092 На правом поле листа помета: Исаия 22, нум. 1.

4093 На правом поле листа помета: Исаия.

4094 На правом поле листа помета: Псалом 18.

4095 На правом поле листа помета: к Рим. 10.

4096 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

4097 На левом поле листа помета: Деян. 1.

4098 На левом поле листа помета: Лук. 24.

4099 На левом поле листа помета: Иоан. 5.

4100 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

4101 На правом поле листа помета: выше 1; ниже 11 и 19.

4102 Вписано между строк.

4103 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

4104 На левом поле листа помета: Деян. 2.

4105 На левом поле листа помета: Исаия 44; Иоль 2; Иоан. 7.

4106 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

4107 На правом поле листа помета: Матф. 27; Марк 15; Лук. 23; Иоан. 19; выше 3.

4108 На правом поле листа помета: Матф. 28; Марк 16; Лук. 24; Иоан. 20.

4109 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

4110 На левом поле листа помета: Деян. 3.

4111 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

4112 На правом поле листа помета: Деян. 10.

4113 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

4114 На левом поле листа помета: Иерем. 31; Михей 7; ниже 15.

4115 На левом поле листа помета: Деян. 13.

4116 На левом поле листа помета: Деян. 3.

4117 На левом поле листа помета: Деян. 16.

4118 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

4119 На правом поле листа помета: к Рим 7.

4120 Так в ркп.

4121 На правом поле листа помета: к Рим. 11.

4122 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

4123 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

4124 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

4125 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

4126 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

4127 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

4128 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

4129 На левом поле листа помета: 4 Моис. 3.

4130 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

4131 На правом поле листа помета: 4 Моис., глав. 8.

4132 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

4133 На левом поле листа помета: Быт. 3.

4134 На верхнем поле листа киноварная помета: на 26-й вопрос и ответ.

4135 На верхнем поле листа киноварная помета: 26-е возражение.

Домашняя страница
священника Владимира Кобец

Создание сайта Веб-студия Vinchi

®©Vinchi Group